16 ספטמבר 2015 | 13:58 ~ 10 תגובות | תגובות פייסבוק

מדגם פרסי אופיר: מי יזכה בפרס הסרט הטוב ביותר?

BabaJoon_Poster_TIFF

ההצבעה על פרסי אופיר ננעלה לפני שבוע בדיוק והטקס יתקיים ביום שני הקרוב, 21.9. בשנים קודמות, כבר למחר העליתי את המדגם שלי, שמנסה לחזות מי הולך לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס. השנה המדגם הזה נדחה בשבוע בגלל שלוש סיבות:

א. ביום חמישי הייתי חולה.

ב. ואז הגיע סוף השבוע וראש השנה.

ג. זה יצא מדגם כל כך מבלבל, שאני לא ממש יכול לגזור ממנו כותרת החלטית. במילים אחרות: אני טיפה סקפטי לגבי התוצאות, שיתפרסמו עוד רגע.

בשנים קודמות, כששני סרטים רצו זה לצד זה, המדגם שלי תמיד ידע להראות בצורה ברורה מי מוביל. אני מקיים את מדגם פרסי אופיר מאז 2004 והוא הציע תוצאה שגויה רק פעם אחת ב-11 השנים האלה: ב-2010, כשחזיתי ש״הדקדוק הפנימי״ יזכה, וזכה ״הממונה על משאבי אנוש״. אני מזכיר את זה, מתוך החשש שאולי השנה תגיע הטעות השנייה.

אותי זה מאכזב מצד אחד, כי אני אוהב לעשות את המדגם כדי להוציא ממנו הכרזה אחת ברורה לגבי הזוכה העתידי. ואם התוצאה עמומה, אז מה הטעם. מצד שני, זה משאיר מידה מסוימת של מתח ליום הטקס עצמו (שיחולק ביום שני, 21.9). מתח שחוץ ממני ומהמתמודדים, איש בארץ לא יחוש בו.

נתחיל עם הסטטיסטיקה, ואז נעבור לפרשנות, לדיווחים ולהסתייגות:

פרס הסרט:

״באבא ג׳ון״: 29%

״ארץ פצועה״: 21%

״היורד למעלה״: 21%

״המילים הטובות״: 20%

״חתונה מנייר״: 9%

הכותרת אם כן היא כזאת: על פי מדגם ״סינמסקופ״, הסרט שהולך לזכות ביום שני בפרס הסרט הטוב ביותר הוא ״באבא ג׳ון״, סרט הביכורים של יובל דלשד.

אז למה אני מהוסס?

א. כי להבדיל משנים קודמות, זה לא פער חד משמעי. זה פער שהמדגם שלי, שלא נעשה בכלים סטטיסטיים של פילוח חברי אקדמיה אלא סקירה רנדומנלית של מאה חברי אקדמיה, יכול לייצג לא נכון.

ב. כי מעולם לא היה מצב שבו ארבעה סרטים היו כה צמודים זה לזה.

ג. כי הרבה מאוד חברי אקדמיה אמרו לי שהשנה הם לא מצביעים, פשוט כי הם לא מצאו עבור מי להצביע. מה שאומר שאחוזי ההצבעה השנה יהיו נמוכים יחסית לשנים קודמות, ויש סיכוי שלא יותר מ-500 חברים הצביעו. מה שאומר שההבדלים בין הסרטים יכולים להיות מזעריים.

ד. כי המדגם לא מתקיים באופן אלקטרוני, כזה המוציא לי פלט מסכם בסוף, אלא אני סופר במשך כמה ימים את קולות חברי האקדמיה ששלחו לי (ומאז ההצבעה האלקטרונית, אני מקבל מרבים מהם פשוט את טפסי ההצבעה הממולאים שלהם, שזה תענוג ומאיר עיניים). וכך קרה שבשלושת ימי ההצבעה הראשונים נדמה היה לי שזה מירוץ צמוד בין ״ארץ פצועה״ ו״המילים הטובות״, ממש צמוד. ורק ביום ההצבעה האחרון, בבת אחת גם ״היורד למעלה״ וגם ״באבא ג׳ון״ קפצו קדימה. ״באבא ג׳ון״ זינק אל הניצחון.

אלה נימוקים שסטטיסטיקאים מתעלמים מהם, כי הם קשורים לרגש ומבוססים על רקע, ויש בהם בהחלט משהו מאוד רנדומלי שסטטיסטיקה אמורה להתעלם ממנו. אבל איכשהו, הייתי בתחושה ש״ארץ פצועה״ הוא המוביל. למה? בואו נעבור לקטגוריות הבאות:

במאי:

מוביל: ארז תדמור (״ארץ פצועה״)

מקום שני: יובל דלשד (״ באבא ג׳ון״)

תסריט:

מובילים: ארז תדמור ושלמה אפרתי (״ארץ פצועה״)

מקום שני: שמי זרחין (״המילים הטובות״)

שחקן:

מוביל: רועי אסף (״ארץ פצועה״)

מקום שני: תיקו בין עודד תאומי (״ציפורי חול״), משה איבגי (מלחמת 90 הדקות״) ורועי אסף (״חתונה מנייר״).

אני נרתע מלנתח את משמעות התוצאות, כי מי יודע אולי התוצאות הסופיות יהיו שונות, אבל יש כאן משהו משונה. לאן נעלם ״המילים הטובות״, הסרט עם הכי הרבה מועמדויות בתחרות?

מבין אלה שענו לי על פרס הסרט, ביקשתי מכמה שייתנו לי גם את שאר הקטגוריות הבולטות שלהם. וכאן, קיבלתי את הרושם שארז תדמור הוא המוביל לזכייה גם בקטגוריית הבימוי וגם בקטגוריית התסריט על ״ארץ פצועה״, ורועי אסף – כצפוי – הוא המוביל לזכייה בפרס השחקן. במילים אחרות: האם ״באבא ג׳ון״ הולך לזכות בפרס הסרט מבלי לזכות באף פרס משמעותי אחר בדרך? זה אמנם קרה בדיוק לפני שנה עם ״גט״, שזכה בפרס הסרט, אבל על התסריט והבימוי זכה ״אפס ביחסי אנוש״, אבל זה עדיין מצב יוצא דופן. לכן, יש בתוכי חשש שפספסתי משהו, וש״ארץ פצועה״ יזכה גם בפרס הסרט (או הפוך: ״באבא ג׳ון״ יסחוף הכל, אבל לא ראיתי את זה בא).

יותר מזה, התרשמתי ש״ארץ פצועה״ הוא גם המוביל לזכיה גם בקטגוריות הצילום (אסף סודרי) והעיצוב האמנותי (יואל הרצברג).

מול הקטגוריות האלה, אני חייב לציין שהמדגם הפתיע אותי וגרם לי להבין שש כמה זוכים ודאים, והם ממש לא אלה שצפיתי שהם יהיו. בתחילת המירוץ, הייתי משוכנע שרותם זיסמן-כהן תזכה בפרס השחקנית הראשית על ״המילים הטובות״ ואסי לוי תזכה בפרס שחקנית המשנה על ״חתונה מנייר״. הייתי בטוח ש״שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים״ יזכה בפרס על הסרט התיעודי. ובכן, תראו מי הם הסרטים והשחקנים המובילים בקטגוריות האלה:

שחקנית ראשית:

מובילה: מורן רוזנבלט (״חתונה מנייר״)

מקום שני: תיקו בין רותם זיסמן-כהן (״המילים הטובות״) ונטע שפיגלמן (״נדיה – שם זמני״).

״חתונה מנייר״, סרט הביכורים של ניצן גלעדי, הולך לזכות בפרס משמעותי מאוד בטקס השנה, עבור מורן רוזנבלט (שכבר התגלתה כשחקנית מצוינת ב״אודם״ וב״שבלולים בגשם״).

שחקנית משנה:

מובילה: דבורה קידר (״ציפורי חול״)

מקום שני: יובל שרף-שבן (״ירח בבית 12״)

דבורה קידר בת ה-91 תהיה המבוגרת מבין זוכי פרס אופיר כשתזכה על התפקיד שלה בתור גונבת ההצגות המקצועית של צוות ״ציפורי חול״. קידר, מעניין לשים לב, מגלמת תפקיד שמאוד מזכיר את התפקיד של שולמית אדר ב״אהבתה האחרונה של לורה אדלר״ (שכל ״ציפורי חול״ הוא מעין פראפרזה עליו).

שחקן משנה:

מוביל: נורמן עיסא (״מלחמת 90 הדקות״)

מקום שני: דביר בנדק (״ארץ פצועה״)

זה די צמוד ביניהם, כך שזה יכול להיות גם בדיוק הפוך.

סרט תיעודי:

מוביל: ״היה היה מלך (ניסים אלוני)״, במאי: דורון ג׳רסי

מקום שני: ״שיח לוחמים״, במאית: מור לושי

על פי המדגם שלי, ההובלה של הסרט על ניסים אלוני די מוחצת על פני הסרט הבא בתור. ממש לא צפיתי את זה.

סרט תיעודי קצר:

מוביל: ״איפה אלה-קרי ומה קרה לנוריקו-סאן?״, במאית: דבורית שרגל

מקום שני: ״חייו מלאים שיר (אברהם חלפי)״, במאי: אורי משגב

לא ביקשתי במדגם שלי את קטגוריות הסרט הקצר, הצילום וכו׳, ובכל זאת היו ששלחו לי גם את בחירתם בקטגוריות האלה וכך יכולתי להתרשם שככל הנראה ״אחד באפריל״ של יונתן דקל יהיה הזוכה בפרס הסרט הקצר, ושאסף סודרי (״ארץ פצועה״) רץ צמוד מאוד לצד טליה (טוליק) גלאון (״נדיה – שם זמני״) על הזכייה בפרס הצילום. אני מזהה יתרון קטן לסודרי אבל בחיי שכמו הרבה קטגוריות השנה, מבחינתי, It's too close to call.

 

נושאים: בשוטף

10 תגובות ל - “מדגם פרסי אופיר: מי יזכה בפרס הסרט הטוב ביותר?”

  1. איתן 16 ספטמבר 2015 ב - 14:52 קישור ישיר

    קודם כל: אמרתי לך! ידעתי של"באבא ג'ון" יש הרבה יותר אוהבים באקדמיה ממה שנדמה לך.
    שנית: מישהו אמר לי לא מזמן: חוץ מיאיר רוה, אף אחד לא באמת מתלהב מ"המילים הטובות". וזה די נכון. אני פחות או יותר היחיד שחושב כמוך, ש"המילים הטובות" הוא פשוט הסרט הכי טוב ששמי זרחין עשה בקריירה שלו (אפילו הביקורת שקראתי השבוע ב"הוליווד רפורטר" לא נפלה מהרגליים),
    אבל אנחנו כנראה במיעוט. ואפילו החוליה הכי חזקה שלו, רותם זיסמן כהן, כנראה לא תזכה (וצריך להיות הוגן: מורן רוזנבלט מצוינת ב"חתונה מנייר". אם היא תזכה, זה פרס ראוי וצודק).
    הפרס הכי בטוח ביום שני הוא לשחקן הראשי, רועי אסף המצוין (על "ארץ פצועה"), ובכלל, נראה לי שארז תדמור יזכה בלא מעט פרסים השנה, אבל לא בפרס הראשי. אני, שמאוד אהבתי את "באבא ג'ון", אשמח אם הוא יזכה, גם אם זה יעשה בלגן בהפצה שלו (ואולי סוף סוף ישנו את החוקים לשנה הבאה).

    * דרך אגב, קראתי השבוע גם ביקורת של אליסה סימון על "פלאפל אטומי". היא מאוד אהבה.
    ===================
    רוה לאיתן: אני מקבל את ה״אמרתי לך״, אבל אני תוהה לגבי ה״אוהבים״.

    • spartak 17 ספטמבר 2015 ב - 6:25 קישור ישיר

      למה זה יעשה בלאגן בהפצה שלו? ואצלי "באבא ג'ון" במקום האחרון בחמישייה אפילו אחרי "היורד למעלה" שאני מסכים עם כל מילה כתבת עליו בביקורת…

    • איתן 17 ספטמבר 2015 ב - 8:58 קישור ישיר

      …כי אם הסרט הזוכה בפרס הסרט הטוב הוא גם הסרט שישראל שולחת לאוסקר, אז זה אומר שצריך להפיץ אותו מסחרית לפני ה-30 בספטמבר, כלומר, כבר בשבוע הבא. ו"באבא ג'ון" הרי אמור להיות מוקרן בפסטיבל חיפה, ולצאת רק אח"כ.
      ================
      רוה לאיתן: כדי שסרט יוכל להתחרות באקדמיה האמריקאית על פרס הסרט הזר הוא צריך להיות מופץ במולדתו למשך לפחות שבוע בהקרנות מסחריות שזוכות לפרסום. אני מניח שאנשי יונייטד קינג ערוכים לסיטואציה שבה ״ארץ פצועה״ או ״באבא ג׳ון״ זוכים ומיד עולים להפצה בת שבוע באולם הכי קטן בסינמה סיטי כפר סבא עם פרסום במדריך ההקרנות הפנימי של רשת סינמה סיטי. לפעמים נדמה לי שזו הסיבה היחידה לכך שהפמפלט הזה עדיין מודפס, כדי שיהיה מה לגזור ולהדביק לאקדמיה ברגעים כאלה. מה שהאמריקאים קוראים לו award qualifying run.

  2. אליס בארץ האמת 16 ספטמבר 2015 ב - 17:50 קישור ישיר

    הכל הפוך.. עולם הפןך.. איזה תחזית חסרת מעוף

  3. רוני 16 ספטמבר 2015 ב - 18:03 קישור ישיר

    אני מתקשה להאמין שארץ פצועה יזכה בכל כך הרבה פרסים, התגובות שאני שמעתי מהאקדמיה היו שליליות, גם רועי אסף סביר יותר שיקבל על חתונה מנייר. ההימור שלי על הסרט על פי הבאזז זה היורד למעלה. אהימור היחיד שנראה וודאי כרגע מהרשימה כאן זה מורן רוזנבלט

  4. שחר 16 ספטמבר 2015 ב - 21:01 קישור ישיר

    יאיר- תוצאות מאוד מפתיעות, סחטיין על המדגם.
    כמה הדברים היו צמודים גם בקטגוריות האחרונות שציינת בסוף הפוסט? סרט קצר + צילום. גם שם אתה לא מתחייב או שזה יחסית יותר אמין מהשאר?

  5. יקי 17 ספטמבר 2015 ב - 20:18 קישור ישיר

    בד"כ סשנה "נורמלית" אין יותר מ400 חברי אקדמיה שמצביעים לסרטי העלילה ואם השנה היו רבים שלא הצביעו אז אם ה100 שהעבירו אליך את הצבעתם לא בילפו, התוצאה שהגעת אליה אמורה להיות מדוייקת ב100 אחוז.

  6. גאי 18 ספטמבר 2015 ב - 19:20 קישור ישיר

    שליש מחברי האקדמיה בוחרים בפרויקטים שעבדו בהם או קשורים אליהם, שליש מצביע לחברים שמגיע להם. כמה באמת מצביעים באוביקטיביות ?


השאירו תגובה