29 נובמבר 2015 | 12:36 ~ 2 תגובות | תגובות פייסבוק

הסרט של צ׳רלי קאופמן בדרך לישראל; וקדחת סיכומי השנה מתחילה

״אנומליסה״. צ׳רלי קאופמן עם בובות

״אנומליסה״. צ׳רלי קאופמן עם בובות

הנה ריכוז של כמה כותרות ממש מסקרנות מהימים האחרונים, ונתחיל בבשורה נהדרת: ״אנומליסה״, סרט האנימציה הנוירוטי של צ׳רלי קאופמן, שהוא מסוג הסרטים הבוגרים ומאתגרי הז׳אנרים שהמפיצים בארץ בדרך כלל נבהלים מהם, יופץ בישראל. הקרנת הבכורה שלו בישראל תתקיים כבר ביום שלישי הבא, 8.12, חופשת חנוכה, בתור סרט הפתיחה של פסטיבל אוטופיה. הסרט יופץ באופן מסחרי בסינמטק כמה שבועות אחר כך, במהלך ינואר או פברואר. זה נהדר בעיני שהתסריטאי של ״להיות ג׳ון מלקוביץ״ חוזר לשחק בבובות.

סרטים מסקרנים נוספים בפסטיבל אוטופיה: ״נהר אבוד״, סרט הביכורים של רייאן גוסלינג כבמאי; ״המכשפה״, סרט אימה תקופתי מדובר מאוד בשבועות האחרונים באמריקה; ״לובסטר״ של יורגוס לנתימוס, שהוא ככל הנראה אחד הסרטים הכי מדוברים מפסטיבל קאן האחרון, ו״חדר מנוחה״ של ג׳רמי סולנייה (״נקמה כחולה״); ו״בוגדים״, סרט האנימציה החדש של ביל פלימפטון המופרע. שלושת האחרונים כבר הוצגו בפסטיבל ירושלים וזו תהיה בכורתם התל אביבית.

ועוד בשורות טובות: אחרי שירדתי על הקולנוע הצרפתי שמגיע לישראל, התבשרתי ש״הברית החדשה לגמרי״ של ז׳אקו ון-דורמל (״טוטו הגיבור״), אחד הסרטים הכי מקסימים שהוצגו השנה בפסטיבל חיפה, ייצא להקרנות מסחריות בארץ ב-24 בדצמבר. מצד שני, הוא בכלל סרט בלגי. גם הוא יוקרן לפני כן בפסטיבל אוטופיה.

לרשימת כל הסרטים שיוצגו בשבוע הבא הפסטיבל אוטופיה, לחצו כאן. כולל ״תיקון״ של אבישי סיון, אחד הסרטים הישראליים הכי מדוברים בעולם כרגע, ו״ג׳רוזלם״ של האחים פז.

==================

אפרופו ״ג׳רוזלם״: ב-22 בינואר יופץ באמריקה סרט האימה הירושלמי של האחים דורון ויואב פז. הנה הדיווח של ״דדליין הוליווד״. כמו שהיה עם ״מי מפחד מהזאב הרע״, גם כאן הסרט יופץ במקביל בבתי קולנוע נבחרים ושירותי הסטרימינג השונים. לסרט אין עדיין תאריך הפצה בישראל.

==================

 

דצמבר עוד רגע מגיע וזה אומר שאנחנו נכנסים לעונת סיכומי השנה, וכמו תמיד החלוץ שלפני המחנה הוא אירוע פרסי האינדיפנדנט ספיריט, המוענקים לסרטים עצמאיים ודלי תקציב (עד 20 מיליון דולר). הטקס עצמו מתקיים יום לפני האוסקרים, אבל הם תמיד הראשונים שמפרסמים את המועמדים שלהם. זה משמעותי, כי בשלוש פעמים בארבע השנים האחרונות, הסרט שזכה באינדיפנדנט ספיריט, זכה למחרת גם באוסקר, לראשונה בתולדות הטקס (בן ה-30 שנה). וכשהסרטים עם הכי הרבה מועמדויות השנה לפרסים לקולנוע העצמאי הם ״קרול״ של טוד היינס ו״Spotlight״ של טום מקארתי (הסרט עם הבאז הכי גדול כרגע) זה מתחיל לסמן אותם כפייבוריטים לא רק מצד התקשורת. ״ספוטלייט״ כבר קיבל דחיפה כשפורסם שהוא יהיה הזוכה השנה לפרס על שם רוברט אלטמן המוענק לאנסמבל שחקנים.

 

הסרטים המועמדים השנה לפרסי האינדיפנדנט ספיריט הם (לפי סדר הא׳-ב׳ באנגלית): ״אנומליסה״ של צ׳רלי קאופמן ודיוק ג׳ונסון; ״חיות ללא לאום״ של קארי פוקונגה; ״קרול״ של טוד היינס; ״ספוטלייט״ של טום מקארתי ו״מנדרינות״ של שון בייקר. לכל שאר המועמדים.

===============

מה שהולך לקרות מיד בתחילת דצמבר הוא המבול השנתי של הכרזות מועמדים וזוכים מצד אגודות המבקרים השונות והכרזת סרט השנה של הנשיונל בורד אוף ריוויו (NBR). אבל שני כתבי עת אירופאיים, שלא משחקים את משחק האוסקרים, ואפילו בזים לו, פרסמו אתמול ושלשום את רשימת סרטי השנה שלהם, על פי סקר מבקרים שהם ערכו.

סרטי השנה של ״סייט אנד סאונד״ הלונדוני:

1. ״המתנקשת״, הו השיאו השיאן

2. ״קרול״, טוד היינס

3. ״מקס הזועם, כביש הזעם״, ג׳ורג׳ מילר

4. ״אלף לילה ולילה״, מיגל גומס

5. ״בית קברות מפואר״, אפיצ׳טפונג וירסטקול

6. ״לא סרט ביתי״, שנטל אקרמן (לזכרה וכתיקון. אחרי בכורת הסרט בפסטיבל לוקרנו אקרמן התאבדה).

7. ״45 שנים״, אנדרו הייג

8. ״הבן של שאול״, לזלו נמש

9. ״מידות רעות״, פול תומס אנדרסון; ״איימי״, אסיף קפדיה

10. ״אנומליסה״, צ׳רלי קאופמן ודיוק ג׳ונסון; ״משהו עוקב אחרי״, דיוויד רוברט מיטשל

 

סרטי השנה של ״מחברות הקולנוע״ הפריזאי:

1. ״אמא שלי״, נני מורטי (אנשי ה״קאייה דה סינמה״ מתים על נני מורטי יותר מנני מורטי עצמו. ב-2011 סרטו ״יש לנו אפיפיור״ זכה אצלם בתואר סרט השנה).

2. ״בית קברות מפואר״, אפיצ׳טפונג ויראסטקול

3. ״בצילן של נשים״, פיליפ גארל

4. "הריח שלנו״, לארי קלארק

5. ״מקס הזועם, כביש הזעם״, ג׳ורג׳ מילר

6. ״חאוחה״, ליסנדרו אלונסו

7. ״מידות רעות״, פול תומס אנדרסון

8. ״אלף לילה ולילה״, מיגל גומס

9. ״הקיץ של סנגיילה״, אלנטה קבאיטה

10. "מסע אל החוף״, קיושי קורוסאווה

===================

מעבדת התסריטים של טורינו נחשבת לאחת משלוש חממות הפיתוח הבכירות בעולם הקולנוע, לצד חממות התסריטים של סאנדאנס ושל סם שפיגל בירושלים. בשבוע שעבר ננעל מחזור 2015 של החממה בטורינו, וסרט ישראלי יצא משם עם שני פרסים בכירים. הסרט הוא ״AA״, של התסריטאי והבמאי ג׳ק פאבר, בוגר מכללת ספיר. הוא היה אחד מחמשת היוצרים שקיבלו את הפרס הגדול של החממה (50,000 יורו) וגם זכה בפרס חביב הקהל (עוד 30,000 יורו). לצידו עבד וזכה גם לזלו נמש, הבמאי של ״הבן של שאול״, שככל הנראה יהיה זוכה אוסקר בקרוב, ושפיתח בטורינו את סרטו הבא, ״שקיעה״ (את התסריט ל״הבן של שאול״ נמש פיתח בחממת התסריטים הבינלאומית של סם שפיגל בירושלים).

פאבר הוא הבוגר הראשון של מכללת ספיר שזוכה בפרס כזה. בשנים קודמות סרטים כמו ״ההר״ של יעל קיים, ״תיקון״ של אבישי סיון ו״הנותנת״ של הגר בן אשר, השתתפו במעבדה בטורינו. עכשיו פאבר רק צריך ללכת ולביים את הסרט: המפיק הוא אמיר הראל (״ללכת על המים״), והסרט עוסק במתרחש במסע של בני נוער לפולין.

ג׳ק פאבר לא היה הישראלי היחיד שהשתתף השנה במעבדה בטורינו: גם אורי בר און (״10% ילדה שלי״) ואדם סנדרסון (״לוויה בצהריים״) היו שם במסגרת התוכנית העוסקת בעיבודים לקולנוע. סנדרסון עובד על עיבוד ל״הקורבן״ של סול בלו בהפקת ״יולי אוגוסט הפקות״, ובר-און מעבד סיפור של מארק חלאסקו לתסריט בשם ״ג׳יימס דין בתל אביב״.

נושאים: בשוטף

2 תגובות ל - “הסרט של צ׳רלי קאופמן בדרך לישראל; וקדחת סיכומי השנה מתחילה”

  1. איתן 29 נובמבר 2015 ב - 13:47 קישור ישיר

    לגבי האוסקרים: אתמול התקיימה ההקרנה הראשונה של "ג'וי", ולמרות האמברגו, אני מנסה לקלוט את רוח הדברים מבין הציוצים בטוויטר, והיא מאוד חיובית. אן תומפסון אומרת בפירוש: מועמדות בטוחה לג'ניפר לורנס. ופיט האמונד גם חוזה הרבה מועמדויות לסרט.
    הסרט הזה עוד יכול לעקוף את כולם בסיבוב (ואיכשהו, למרות שאני לא מתלהב מהבמאי הזה, יש ב"ג'וי" הזה משהו שמאוד מסקרן אותי).
    אז אולי יהיה בכל זאת מעניין באוסקר: Spotlight נגד "קרול" נגד דיויד או ראסל נגד איניאריטו.

    =================
    רוה לאיתן: את שלב המועמדויות עברנו. עכשיו זה רק מי זוכה. מי יניב הכי הרבה תשוקה. היה רגע נדמה שאיניאריטו עושה את זה, אבל אז התחיל להתברר שהסרט כנראה אלים מדי בשביל קהל האוסקרים הרחב, אז מתחיל להסתמן כאיניארטו, ״קרול״ ו״מקס הזועם״ כזוכי אגודות המבקרים ו״ספוטלייט״ זוכה באוסקר.

  2. יאיר הוכנר 29 נובמבר 2015 ב - 20:42 קישור ישיר

    הריח שלנו סרטו של לארי קלארק מקום 4 ברשימת הסרטים של "מחברות הקולנוע" ביום רביעי הקרוב ה-2.12 בשעה 22:00 בסינמטק תל אביב.


השאירו תגובה