09 יוני 2016 | 12:35 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

״צ׳קאאוט״, סרט הביכורים של יונתן דקל, השתתף במעבדת התסריטים של מכון סאנדאנס (כולל ארבעה טיפים לליטוש תסריט)

משתתפי סדנת התסריטים של סאנדאנס באיסטנבול, בחודש שעבר. יונתו דקל, בחולצה הירוקה במרכז. משמאלו פול פדרבוש, דנטה הרפר

משתתפי סדנת התסריטים של סאנדאנס באיסטנבול, בחודש שעבר. יונתן דקל, בחולצה הירוקה במרכז. משמאלו פול פדרבוש, מנהל הסדנאות הבינלאומיות, והתסריטאים דנטה הרפר ומאוריציו זכריאס. צילום: מכון סאנדאנס

יונתן דקל – ש״אחד באפריל״, סרט הגמר שלו בסם שפיגל זכה  בשנה שעברה בפרס אופיר לסרט הקצר הטוב ביותר – עובד על סרטו העלילתי הארוך הראשון, ״צ׳קאאוט״, שיופק על ידי חיליק מיכאלי מ-UCM, וכבר זכה במענק פיתוח של קרן הקולנוע הישראלי. ״צ'קאאוט״ הוא קומדיה שחורה העוקבת אחר סופר מסתורי בעודו תקוע במלון בפאתי איסטנבול. מספר דקל: "הגיבור שלנו מת לעזוב, אבל הוא לא יכול לעשות צ'קאאוט עד שאורח מאוד מסויים יעשה צ'ק-אין.״

לפני כחודש השתתף דקל במעבדת התסריטים של סאנדאנס, שבה פותחו בעבר גם התסריטים של ״גן עדן עכשיו״, ״אדמה משוגעת״, ״למלא את החלל״ ו״אפס ביחסי אנוש״ (ובה התגלו בתחילת דרכם גם יוצרים אמריקאים כמו קוונטין טרנטינו ובן צייטלין). מעבדת התסריטים של סאנדאנס הופכת את המשתתף בה ל״עמית מכון סאנדאנס״ (Sundance Fellow), שמתחיל מסלול שעשוי לעיתים להימשך גם להשתתפות במעבדות הבימוי ולבסוף גם בפסטיבל. במהלך ימי המעבדה מקבל כל תסריטאי שעות יעוץ מתסריטאים מנוסים, חלקם בעצמם בוגרי מעבדת התסריטים. בין יועצי התסריט שעבדו עם דקל על התסריט שלו היו דאנטה הרפר, שכתב את הגרסה הראשונה של ״קצה המחר״ של טום קרוז וכעת עובד על התסריט של ״Venom״, ומאוריציו זכריאס, שכתב את ״אהבה היא מוזרה״ של איירה סאקס.

הקטע המעניין בסיפור הוא שהמחזור הזה של סדנת התסריטים התקיים באיסטנבול, וכך מצא את עצמו דקל משכתב תסריט שמתרחש במלון משונה בטורקיה, בזמן שהוא נמצא במלון משונה בטורקיה. אנשי מכון סאנדאנס ביקשו מדקל לסכם את חוויותיו ממעבדת התסריטים בפוסט שפורסם השבוע בבלוג שלהם. תחת הכותרת ״ארבעה טיפים אוניברסליים לליטוש התסריט שלכם״ סיכם דקל את העצות המרכזיות שאימץ מהמנטורים בסדנה:

1. ביטחו בסיפור שלכם. התמקדו בדיאלוג ובפעולות, עזבו את הפרוזה המיותרת.

2. אל תוסיפו הערות בימוי/עריכה בתסריט בכתיבה שלכם. כי זה מגלומני ומסיח את הדעת מהנראטיב.

3. הוסיפו מיני-קונפליקטים לתוך כל סצינה (וודאו שהם יתפתחו אל המקרו-קונפליקט של הסרט כולו). האם כל הרעיונות המגניבים שצברתם לסרט הראשון שלכם באמת משרתים את המוטיב המרכזי של הסרט?

4. עשו לעצמכם סדנת תסריט סאנדאנסית. קחו לעצמכם טיים-אאוט ממירוץ העכברים היומיומי כדי לתת לעצמכם שהות לעכל את התסריט ומצוא דרכים לעורר יצירתיות.

בשבוע הבא יציג דקל את הפרויקט הזה במסגרת ״לילות של זהב״ של האקדמיה הצרפתית לקולנוע.

ויש גם ריטואל. מתברר שכל מעבדת תסריט נגמרת בטקס שריפת דראפט, שם המשתתפים שורפים את הגרסה איתה הגיעו למעבדה, משתחררים ממנה, בדרך לחדשה. דקל צילם את שריפת הדראפט של עצמו:

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה