26 אוקטובר 2009 | 10:20 ~ 4 תגובות | תגובות פייסבוק

לא נורמלי

מישהו כאן יודע האם יש מפיץ ישראלי שקנה את "Paranormal Activity" של אורן פלי? מבירורים קצרצרים שערכתי מסתמן שכמו רוב המפיצים והפסטיבלים בעולם, גם בארץ אף אחד לא התייחס לסרט הזה ברצינות, איש לא קנה אותו וכולם נתנו לו לטוס מתחת לרדאר. ועכשיו, אני מניח, כולם מנסים לקנות אותו. וזה כנראה גם יגיע עם תווית מחיר לא קטנה. אבל בסוף השבוע האחרון הסרט הפסיק להיות תופעת שיווקית/אינטרנטית/טוויטרית מפתיעה, והפך לתופעה כלל תרבותית מייסטרימית, כשאחרי ארבע שבועות הפצה הסרט הגיע למקום הראשון בטבלת שוברי הקופות באמריקה, כשהוא מביס את "המסור 6 ", שיצא בפי 1.5 מסכים  יותר ממנו, במועד הקבוע שלו, בסוף השבוע שלפני האלווין, סוף שבוע שמוקדש בקופות לסרטי אימה. צריך לזכור: "המסור" המקורי התחיל גם כסרט אימה עצמאי וזול (מיליון דולר) שנכתב על ידי שחקן שרצה ליצר לעצמו עבודה, והסרט הגיע לפסטיבל סאנדאנס ומשם הפך לסנסציה ולתאגיד שמחזיק את אולפני ליונסגייט, שהפכו בזכותו מחברה קנדית קטנה, לאולפן הוליוודי ענק. ואילו "Paranormal Activity", שהופק ב-15,000 דולר (על ידי פלי, ישראלי לשעבר שחי כבר 20 שנה באמריקה שם הוא מתפרנס מעיצוב משחקי מחשב), לא התקבל לסאנדאנס לפני שנתיים ונאלץ להסתפק אח הקטן, סלאמדאנס, ומשם עבר לסדרה של פסטיבלים קטנים ונישתיים של סרטי אימה, עד שהסקרינר שלו הגיע לידי סטיבן ספילברג, שהמציא לו סוף חדש והוציא אותו להפצה מצומצמת דרך אולפני פרמאונט. כפי שהשיווק של "פרויקט המכשפה מבלייר" (ש-Paranormal Activity במובהק הושפע ממנו בסגנונו) הפך לנושא שיחה/עיון/לימוד לפני עשור, על האופן שבו האינטרנט הפך למפיץ הזמזום הגדול – בעיקר בפורומים – "Paranormal Activity" יהפוך למקרה המבחן של השיווק הטוויטרי. הסרט הופץ תחילה בעותקים בודדים, שעברו מעיר לעיר. וכנראה שהסרט עבד ואכן הפחיד את צופיו, והשמועות צמחו. ואולפני פרמאונט התחילו קמפיין טוויטר מסיבי שבו בכל עיר שיצייצו ממנה מספיק אנשים שרואים את הסרט, שם הסרט יופץ. עד שהוא יצא רשמית ב-12 עותקים. ואז ב-33 עותקים. ואז ב-763 עותקים. ובסוף השבוע האחרון ב-1,945 עותקים. ואז גילו אנשי ליונסגייט לחרדתם שכל הקהל שרגיל כבר שש שנים ללכת לסרט "המסור" בסוף השבוע שלפני האלווין הבריז לו, והלך לסרט הקטן, שכנראה אין בו שום אלימות או אפקטים או דם. רק פחד. Paranormal Activity הכניס 22 מיליון דולר בקצת פחות מ-2000 מסכים. לעומת 14 מיליון דולר של "המסור 6 " ב-3,000 מסכים (הפתיחה הכי נמוכה של סדרת "המסור" לדורותיה, סרטים 2 עד 5 פתחו כולם עם 30 מיליון דולר ומעלה. כלומר, Paranormal Activity חתך ל"המסור" בדיוק חצי מלקוחותיו). Paranormal Activity הכניס עד כה כ-62 מיליון דולר. לא רע לסרט שצולם בביתו של הבמאי, ושאת רובו מצלמים השחקנים בעצמם.



וזה כמובן גם משמח קצת, שהוליווד נזכרת מדי פעם – גם כאן וגם עם "מחוז 9 " – שההצלחות הגדולות באמת מגיעות מהמקומות הלא צפויים. נכון, אותו סטיבן ספילברג השקיע מאות מיליוני דולרים ב"רובוטריקים", על אפקטים, מותגים, צעצועים ופרסום מסיבי, אבל בסוף יזכרו השנה יותר סרט שנעשה כעבודת יד זולה בבית ולא את הסרט הגרנדיוזי הזה שיהיה כנראה הכי קופתי של השנה. וגם עם "מחוז 9 " אף אולפן לא ממש האמין בסרט עד שהתברר שקהל חובבי המד"ב/אימה הפך אותו ללהיט שחרג מגבולות ההצלחה הסטנדרטיים של הז'אנר. וזה אומר עוד דבר, שגם הוא כבר ידוע, אז הנה נזכרים בו שוב: בעולם קולנועי מסחרי, סרטי האימה הם האוונגרד.

נושאים: בשוטף

4 תגובות ל - “לא נורמלי”

  1. אביגיל 26 אוקטובר 2009 ב - 11:47 קישור ישיר

    גם מחוז 9 גובה בקמפיין פרסומי ענק ויעיל, אם כי פחות מבוסס אינטרנט וכנראה גם הרבה יותר יקר מזה של Paranormal Activity. לו לא היה לסרט הזה את הגב של פיטר ג'קסון, שכנראה מימן את הפרסום שלו, ספק אם היה מצליח.

  2. אבי 28 אוקטובר 2009 ב - 3:44 קישור ישיר

    יש סיפור מצחיק על שפילברג וParanormal. הבמאי לקח עותק של הסרט אליו הביתה לצפייה בחדר השינה, ותוך כדי הצפייה הדלת נטרקה וננעלה מבפנים. שפילברג הנחרד נאלץ להזמין מנעולן, שם את הDVD של הסרט בתוך שקית אשפה ומיהר לאולפני דרימוורקס עם השקית ביד, בטוח שיש לו משהו מיוחד ביד שהקהל יאהב.

  3. Meaghan Newberg 7 פברואר 2011 ב - 4:04 קישור ישיר

    I know this is really boring and you are skipping to the next comment, but I just wanted to throw you a big thanks – you cleared up some things for me!


השאירו תגובה