27 אוגוסט 2017 | 22:43 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

תשעה סרטים עלילתיים ושבעה סרטים תיעודיים בתחרויות הקולנוע הישראלי בפסטיבל חיפה 2017

״מסתור״, סרטו של ערן ריקליס. סרט הנעילה של פסטיבל חיפה

פסטיבל חיפה ייפתח בפעם ה-33 בסוכות, 5 באוקטובר, ויימשך עד 14.10, והיום מתפרסמת הרשימה הראשונה של מקבץ סרטים מתוך התוכנייה, זו של הסרטים הישראליים. 13 סרטים ישראליים עלילתיים חדשים יוצגו בפסטיבל חיפה, שלושה מהם בבכורה עולמית, שבעה מהם סרטי ביכורים. תשעה מהם יוקרנו במסגרת התחרות הרשמית.

התחרות הישראלית העלילתית:

(לפי סדר א׳-ב׳):

״אווה״, במאי: חיים טבקמן

הוקרן בשנה שעברה בפסטיבל טוקיו והופץ מסחרית בצרפת. קופרודוקציה ישראלית-צרפתית-פולניעם אבי קושניר ואפרת בן-צור. סרטו השני של טבקמן אחרי ״עיניים פקוחות״.

״אל תשכחי אותי״, במאי: רם נהרי

בכורה עולמית, סרט ביכורים של במאי הטלוויזיה הוותיק רם נהרי (״אהבה זה כואב״, ״מקימי״). ניתאי גבירן ומון שביט בתפקידים הראשיים. גבירץ גם חתום על התסריט.

״בית בגליל״, במאי: אסף סבן

בכורה עולמית, סרט ביכורים. נועה קולר מועמדת לפרס אופיר על הסרט הזה.

״הבן דוד״, במאי: צחי גראד

יוקרן בפסטיבל ונציה. סרטו הקודם של צחי גראד כבמאי, ״תנועה מגונה״, זכה בפסטיבל חיפהץ

״מונטנה״, במאית: לימור שמילה

סרט ביכורים, יוקרן בפסטיבל טורונטו.

״המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה״, במאי: גלעד אמיליו שנקר

הוקרן בפסטיבל קולנוע דרום. סרט ביכורים. גותיקה ישראלית על נשים טורפות גברים.

״מוצא אל הים״, במאי: דניאל מן

הוקרן בפסטיבל ברלין במסגרת הפורום. סרט ביכורים.

״העדות״, במאי: עמיחי גרינברג

יוקרן בפטיבל ונציה. סרט ביכורים.

״פוקסטרוט״, במאי: שמוליק מעוז

יוקרן בוונציה, טלורייד וטורונטו.

===========================

״פוקסטרוט״ יגיע לפסטיבל חיפה אחרי מסעותיו בוונציה, טלורייד וטורונטו, ועם סיכוי סביר שהוא יהיה גם הזוכה בפרס אופיר, כך שהוא ללא ספק גם המועמד המוביל לזכייה גם בתחרות בחיפה. אבל אני מקווה שהקהל והשופטים ישימו לב לשלושה סרטים שלא קיבלו מספיק תשומת לב בפרסי אופיר: ״בית בגליל״ של אסף סבן, ״הבן דוד״ של צחי גראד ו״אל תשכחו אותי״.

צריך לשים עין גם על ״מונטנה״, סרט הביכורים של לימור שמילה, שיגיע גם הוא מבכורתו בפסטיבל טורונטו. זהו הסרט היחיד מהתשיעיה הזאת שלא יגיע לפסטיבל אחרי השתתפות בפרסי אופיר, ולכן הוא אחד הבודדים ברשימה שעדיין לא ראינו.

התעלומה מבחינתי ברשימה הזאת היא הנוכחות של ״פוקסטרוט״ בתחרות בחיפה. על פי תקנון האוסקרים באמריקה, כדי שסרט יהיה זכאי להשתתף בתחרות על האוסקר הזר עליו להיות מופץ באופן מסחרי במדינת המוצא שלו עד ל-30.9 למשך שבעה ימים רצופים לפחות, ״באופן הנחשב מקובל לעולם ההפצה״. פסטיבל חיפה נפתח שבוע אחרי הדדליין הזה. האם הפסטיבל יאפשר השתתפות של סרט שבמקביל מופץ מסחרית? ברור שלא. אז איך הם יעשו את זה? מן הסתם, כמו ש״באבא ג׳ון״ ו״שליחותו של הממונה על משאבי אנוש״ עשו את זה: יצאו להפצה של שבוע בבית קולנוע אחד מחוץ לתל אביב וחיפה, ויישקרו לאמריקאים שככה נראית הפצה מסחרית סטנדרטית בישראל. יונייטד קינג עושה את זה כבר שנים, אבל את ״פוקסטרוט״ מפיק איתן מנצורי (״כנס העתידנים״, ״היורד למעלה״), שהיה אמור להיות מפיק צעיר ואלטרנטיבי שמכניס שיטות עבודה ותפיסות חדשות, ולא מחקה את הגווארדיה הישנה והשאננה ומשחקי הקריצות והצ׳פחות והזלזול שלה עם התקנונים בעולם. כנראה שפשוט ככה זה בישראל, שבוע בלב עומר או אבן יהודה וזה מספיק כדי למכור לאמריקאים שאנחנו בסדר. הבעיה היא ש״פוקסטרוט״ כבר לחץ לחברי האקדמיה על כפתורים שגרמו להם לרוץ ולהלשין עליו לשרת התרבות שמיהרה להוציא הודעת גינוי מבלי שהיא ראתה את הסרט. למה שמפיקי הסרט ירצו להסתכן במעמדם מול תקנון האקדמיה האמריקאית כשברור שיש להם כבר כזאת אופוזיציה בבית? אני באמת לא מבין את השיטה הזאת, שהופכת יצירת מופת למסחרה.

פניתי למנצורי לשאול אותו אם זה אכן התכנון שלו או שיש כאן משהו שאני מחמיץ והוא טרם הגיב.

======================

מחוץ לתחרות:

״אזימוט״, במאי: מייק בורשטיין

הפסטיבל יקיים מחווה למייק בורשטיין, ובמסגרתו יוקרן בבכורה ארצות סרט הביכורים של בורשטיין כבמאי: סרט לשני שחקנים, המתרחש בימי מלחמת ששת הימים. הסרט יגיע לחיפה מפסטיבל מונטריאול.

״מסתור״, במאי: ערן ריקליס

אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה סרט הפתיחה של פסטיבל חיפה, אבל זהו סרט הנעילה. ההפקה הבינלאומית החדשה של ערן ריקליס עם נטע ריסקין וגולשיפטה פרהאני (אותה ראינו השנה כבת זוגו של אדם דרייבר ב״פטרסון״).

״אגדת המלך שלמה״. סרט אנימציה בקופרודוקציה ישראלית-הונגרית. במאי: חנן קמינסקי

״אגדת המלך שלמה״, במאי: חנן קמינסקי

סרט אנימציה ישראלי המבוסס על סיפורי שלמה המלך כפי שעובדו על ידי ח.נ ביאליק. בדיווח ב״סקרין דיילי״, הסרט יוצג למפיצים בינלאומיים בפסטיבל טורונטו. זו קופרודוקציה ראשונה בין ישראל והונגריה. הסרט יופץ בהונגריה עוד לפני פסטיבל חיפה, ב-28.9.

״אף אחד״, במאי: לב פרודקין

==========================

תחרות קולנוע תיעודי ישראלי:

״ארץ זרה״,  שלומי אלדר. מפיקים: אהוד בלייברג, יואב זאבי

״ג'וזף וג'וזפין״. בימוי: רונית טיאר. תסריט: רוביק פייגן. מפיק: אביב עגני

״דיבוקים״. בימוי, תסריט והפקה: רם לוי

״חדר ריק״. בימוי ותסריט: שירלי ברקוביץ'. מפיקים: שמי שינפלד, עמיתן מנלזון מפיקה שותפה שירלי ברקוביץ'

״מגידו״, בימוי: איציק לרנר. תסריט: איציק לרנר, אורון אדר. מפיק: איציק לרנר

״שמנה״, בימוי: הלית לוי. תסריט: עידו בהט, הלית לוי. מפיקות: שולה שפיגל, דנה עדן

״תאוות בשרים״, בימוי, תסריט והפקה: אבנר מצליח

קולנוע ישראלי תיעודי – מחוץ לתחרות:

״מגירות הזיכרון״, בימוי ותסריט: בוריס מפציר מפיק: צבי שפי

״בחזרה לארץ האבות״, בימוי: קאת רוהרר, גיל לבנון

 

(תיקון: בגרסה המקורית של הפוסט ספרנו ארבעה סרטים עלילתיים בבכורה עולמית, אלא שאז נזכרנו ש״גברת ינקלובה״ כבר הוקרן בפסטיבל קולנוע דרום בשדרות ו״אגדת המלך שלמה״ ייצא להפצה מסחרית בהונגריה לפני בכורתו בישראל. כלומר, שני סרטים בתחרות בבכורה עולמית ועוד ״מסתור״ מחוץ לתחרות).

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “תשעה סרטים עלילתיים ושבעה סרטים תיעודיים בתחרויות הקולנוע הישראלי בפסטיבל חיפה 2017”

  1. spartak 30 אוגוסט 2017 ב - 20:29 קישור ישיר

    אתה קצת טועה, למיטב ידיעתי התקנון של אוסקרים אין שום חובה להפצה רחבה אלא להפצה בת 7 ימים רצופים עם כמות יחסית קטנה של הקרנות וכך במדינות רבות קורה שהסרט מוקרן במשך שבוע באיזשהו חור או כלל ללא פרסום ויוצא כחצי שנה אחרי לפעמים (הדוגמה הבולטת "לוויתן" הרוסי שהוקרן בבית-קולנוע חצי סגור בסנט-פטרבורג בסוף ספטמבר ויצא למסכים ברוסיה רק בפברואר).


השאירו תגובה