"לא בתל אביב" כן בלוקרנו
דווקא היום, כשיש לי כל כך הרבה לכתוב לכם, החליטו שרתי תפוז לקרוס ולקחת איתם את הבלוג. נראה אם אצליח להדביק את הפער (יש תקצירים בפייסבוק). הבשורה החדשותית המעניינת ביותר של היום היא פרסום הליין-אפ של פסטיבל לוקרנו, והבשורה שמכל 31 הסרטים הישראליים שנעשו השנה, הפיצ'ר הישראלי היחיד שהתקבל לפסטיבל הוא דווקא "לא בתל אביב" של נוני גפן, סרט שנעשה באופן כמעט עצמאי, בתקציב זעום (קרן הקולנוע הישראלי השקיעה בו מאה אלף שקל), בשחור-לבן, וזכה בפרס בפסטיבל קולנוע דרום (אבל לא התקבל לפסטיבל ירושלים). עוד על הסרט, כולל מקבץ שוטים מתוכו, כאן.
פסטיבל לוקרנו הוא ידיד של הקולנוע הישראלי מאז שנות השמונים, והוא פסטיבל שתמיד ידע לזהות ולשבח דוקא את הסרטים הישראלים האלטרנטיביים יותר. והם גם שומרים נאמנות ליוצרים שהם אוהבים: רפי בוקאי זכה שם בפרס השני עם "אוונטי פופולו" שביים, ואז הביא לשם את "אדי קינג" אותו הפיק, וגם הוא יצא משם עם פרס. ערן ריקליס הוא אורח די קבוע שם, וסרטיו הקודמים (לפני "פלייאוף") הוקרנו בו בפיאצה גרנדה, מול קהל של 8,000 איש. בשנה שעברה היה "השוטר" של נדב לפיד לסרט הישראלי הראשון שזוכה בלוקרנו בפרס הראשון, לאופרד הזהב. והשנה מביא מפיק "השוטר", איתי תמיר את "לא בתל אביב", גם הוא בהפקתו. ב"השוטר" ו"לא בתל אביב" משתתפת יערה פלציג, הקמע הישראלי ללוקרנו.
והשפעת "השוטר" ממשיכה הלאה: בתחרות הסרטים הקצרים משתתף הסרט "הבור" שביים איתמר לפיד, אחיו של נדב לפיד. זהו סרט שנה ב' שלו באוניברסיטת תל אביב, המספר על שני צעירים תל אביביים שמנסים לסייע לפיליפיניות שנוצלו על ידי המעביד שלהם, על ידי חטיפת המעביד שלהן באתר בנייה.
הנוכחות הישראלית הנוספת בלוקרנו תהיה של המפיק ארנון מילצ'ן, שיקבל שם פרס על מפעל חיים, וסרטים בהפקתו יוקרנו, ביניהם "היו זמנים באמריקה" של סרג'יו ליאונה ו"מלך הקומדיה" של מרטין סקורסזי. "דיזנגוף 99" לא.
תחרות הסרטים הקצרים משתתף הסרט "הבור" שביים איתמר לפיד, אחיו של נדב לפיד. זהו סרט שנה ב' שלו באוניברסיטת תל אביב, המספר על שני צעירים תל אביביים שמנסים לסייע לפיליפיניות שנוצלו על ידי המעביד שלהם, על ידי חטיפת המעביד שלהן באתר בנייה.
זה לא התקציר של הסרט "כביש"?
השוטר לא זכה בלאופרד הזהב אלא בפרס השני – פרס חבר השופטים. הלאופרד הלך לסרט BACK TO SAY, הפקה ארגנטינאית-שוויצרית.
חדשות נפלאות. כל הכבוד והמון בהצלחה ליוצרים.
ואגב, לוקרנו יודע "לזהות ולשבח" קולנוע אלטרנטיבי באשר הוא (ולאו דווקא ישראלי). זו בעצם הצהרת הכוונות של הפסטיבל והצביון הסגנוני שלו.
Saw Koshashvili's film
HORRIBLE
SOOORRRY , but it's one of
the 10 worst films i've ever seen
He lost it, or maybe he never had
it..and we gave him credit
for nothing
וכל הסרטים שהתקבלו לפסטיבל ירושלים לא התקבלו לפסיבלים איי ליסט בחו"ל, כמו לא בתל אביב.
מה נחוצה ההערה המוזרה הזו
הדס. המשגיחים היה בקאן. שרקייה בברלין. מנתק המים ולמלא את החלל התקבלו לירושלים אבל נמשכו החוצה בגלל ונציה. ככל שזכור לי אלו השלושה הם איי פסטיבלס גם. עם כל הכבוד להתקבלות ללוקרנו לא צריך לבטל השגים של סרטים אחרים בדרך.