חג שמח
חידה לחג: מאיזה סרט לקוחה הנעימה הזאת?
riddle01.mp3יונתן, בתגובה 2, פתר הרבה יותר מהר ממה שתכננתי.
הנה עוד אחת. מאותו סרט.
riddle1.mp3חידה לחג: מאיזה סרט לקוחה הנעימה הזאת?
riddle01.mp3יונתן, בתגובה 2, פתר הרבה יותר מהר ממה שתכננתי.
הנה עוד אחת. מאותו סרט.
riddle1.mp3
אבל היא מאוד יפה
דוני דארקו
בראבו ליונתן!
אתה מוזמן להזדהות: גיל, עיסוק, סרטים אהובים ואיך אתה זוכר נעימות מסרטים?
ולכל השאר: לא דומה דמיון משונה לנעימה מתוך "האסונות של נינה"?
שם אמיתי מטין. תסריטאי ובמאי לעת מצוא. כרגע כותב לנענע. אובססיה לפסקולים ולדוני דארקו.בן 28.
סרטים אהובים – יש המון. האחרון שגרם לי התרגשות יוצאת דופן היה קפוטה
דווקא הפסקול של "שמש נצחית בראש צלול" מעתיק כמעט במדוייק קטעים שלמים מהפסקול של "האסונות של נינה".
אבל גם בקטע הנ"ל יש כמה משפטים זהים ל"נינה".
חבל שלא באתי ראשון. פשוט התעוררתי היום ב-12 בצהריים.
בפעם, יאיר, תעשה טובה ותפרסם חידות מאוחר יותר.
חוץ מזה, זיהיתי מיד את המנגינה. בדיוק לפני שלוש ימים ראיתי לראשונה את הסרט המוזר להפליא "דוני דארקו" ואם יש משהו שהתאהבתי בו זה היה הפסקול.
לא תאמין, אבל בדיוק אתמול (א=ת=מ=ו=ל) עשיתי דיסק מהשירים של הסרט (שכמובן הורדתי אותם).
מנגינות משגעות!
תשים פעם גם מנגינות של "סיפורי נרניה", גם הן מאוד יפות (ואני לא מבין מדוע יש אחרים שטוענים אחרת. כנראה רק בישראל).
אני גם אוהב את המנגינות של "באטמן מתחיל" – תמיד משמיעים אותם בטלוויזיה ובפרסומות לתוכניות במיוחד (כמו למשל – אני זוכר שתמיד בפרסומות לתוכניות של "רוקדים עם כוכבים" היו שמים את המנגינות. נראה לי שרק בגלל המנגינה המגניבה של "באטמן.." הצופים רצו לראות את התוכנית, ובגלל זה השיגה כאלה נתוני רייטינג ענקיים – אגב, אני פריק של טלוויזיה ונתוני רייטינג, כשאני מתחיל לדבר על זה, יש חשש רב שתצטרכו לסבול אותי יום שלם עם הדיבורים על המספרים).
טוב, זהו.
נ.ב: אני
– מת על פסקולים של סרטים.
– אני לא יכול לחיות בלי נתוני רייטינג.
– אני פטפטן.
לא רק בישראל:
http://www.filmtracks.com/titles/chronicles_narnia.html
אגב, בנעימות מתוך "באטמן מתחיל" השתמשו רק לטריילרים של "ונדטה" ו-"קינג קונג". כנראה שאותן באמת רק בארץ אוהבים.
טוב, אפשר לומר שהוא עובר… 3 כוכבים נתנו לפסקול של נרניה באתר הזה…
אי יכול להביא לך full אתרים באנגלית שנתנו לפסקול של נרניה 4 כוכבים ומעלה!
ל"זה היה קל":
אכן, פטפטן אתה. אבל גם צודק. ל"נרניה" באמת היה פסקול יפה (של הארי גרגסון-וויליאמס), והסיבה שלא כולם אהבו אותו היא כי הוא פשוט נשמע יותר מדי דומה לכל מיני FILM SCORES אחרים שהגיעו מפס הייצור של MEDIA-VENTURES. מה זה, אתה שואל? ובכן, אלו אולפני מוזיקה שהקים האנס זימר (פסקול "גלדיאטור" והמון אחרים) במטרה לחנוך מלחינים צעירים שימשיכו את מורשתו המוזיקלית. גרגסון-וויליאמס הוא אחד החברים הבכירים שם, וסגנונו המוזיקלי זהה כמעט לזה של זימר. ב-MV התחילו את דרכם מלחינים נוספים כגון טרבור רבין ("ארמגדון"), ג'ון פאוול ("רובוטס"), סטיב ג'בלונסקי ("איילנד") וקלאוס באדלט ("שודדי הקריביים" – שהדמיון בינו לבין גלדיאטור ו-THE ROCK אינו מקרי בכלל).
במילים אחרות, בכל פעם שבמאי רוצה שלסרטו יהיה פסקול שיישמע כאילו האנס זימר הלחין אותו אבל זימר עסוק, הוא פונה לאחד מממלאי המקום הנ"ל, שלרוב מספקים את אותה תוצאה בדיוק.
כל זה כמובן לא משנה את העובדה שהמלחינים הללו עושים עבודה משובחת ביותר ולעיתים אף מתעלים על מורם ורבם.
מקסים, תודה!
אפשר לדעת מה שם הנעימה הראשונה מתוך ה-17 הנמכרים בדיסק(לפי הכתוב באמזון)?
נעימות מיוחדות לטריילרים הן אופנה חדשה יחסית. זה הולך ככה: לטריילר יש מוזיקה מגניבה, אבל בסרט עצמו אין לה זכר, מה שקצת מאכזב בסופו של דבר… אבל זה חלק מהפיכתו של הטריילר לאחד הכלים השיווקיים החשובים ביותר לקראת יציאתו של סרט.
דוגמאות בולטות:
בקטע Lux Aeterna מפסקול "רקוויאם לחלום" זכה לעיבוד תזמורתי עשיר וכיכב בטריילר של "שר הטבעות: שני הצריחים", מה שישר הביא אותי לקנות את הפסקול של "רקוויאם", שאותו די קשה לי לשמוע פשוט כי הוא גורם לי לדיכאון.
הקטע The Servant של הרכב בשם The Cells שמופיע בטריילר של "עיר החטאים". קטע פשוט מצוין שאם עוד לא שמעתם, למה אתם מחכים? בהתחלה, כשקראתי שרוברט רודריגז הלחין את המוזיקה לסרט, נאלצתי להוריד בפניו את הכובע. רק כשראיתי את הסרט גיליתי שהנעימה כלל לא מופיעה שם. ועדיין, מי שבחר לשים את הנעימה הזאת בטריילר צריך לקבל אוסקר או משהו.
ומשהו מעניין נוסף: בטריילר של "טרויה" הופיע בזמנו קטע מוזיקלי מופלא של מלחין בשם גבריאל יארד (מקווה שאני מאיית נכון), לאחר מכן הוא פוטר והוחלף בג'יימס הורנר. מלחין טוב בפני עצמו, אבל רק לחשוב שהמוזיקה מהטריילר היתה מופיעה בסרט… ניסיתי לראות אם אפשר להשיג את המוזיקה של יארד בנפרד, אבל מצאתי כלום. מעניין למה החליטו לא להשתמש במוזיקה שלו. תמוה ביותר.
אני לא חושב שזו היתה החלטה של במאי במקרה הזה, כמו ב"קינג קונג", אלא של המפיקים או האולפן.
ליאור, חדש זה מונח יחסי.
בחלקים מהפסקול של "הנוסע השמיני 2", לדוגמא, השתמשו כבר לטריילר של "מצולות" ב-1989.
את "מלחמת הכוכבים" (לפני "תקווה חדשה", "פרק IV" ואבא של לוק) פרסמו בקולנועים בעזרת "חורף" של ויולדי, אי אז ב-1976.
אבל אתה צודק, בעשור האחרון זה הפך לנוהג להשתמש במוזיקה שלא קשורה לסרט. זה בעיקר כי בזמן שעורכים את הטריילר, הפסקול רחוק מלהיות מושלם. אולי רובו כבר נכתב, אבל אף כלי עוד לא ניגן לפני שיש לפחות Rough-Cut של הסרט.
לכן טריילרים יכילו מוזיקה שקשורה לסרט שלהם בעיקר אם הם ממשיכים סרט קיים.
אגב, למונח "נעימות מיוחדות לטריילרים" יש משמעות נוספת – בשנים האחרונות התפתח תחום ההלחנה לטריילרים, בו פועלות כמה קבוצות, כשהדומיננטיות מביניהן הן X-Ray Dog ו-Immediate Music.
מדובר בקבוצות שמוציאות כל כמה זמן דיסק עם עשרות קטעי מוזיקה דרמטיים בני דקה עד שלוש דקות, שכל המטרה שלהם היא שילובם בתוך טריילרים. מה שפעם היה נחלתו הבלעדית של קרל אורף ו"כרמינה בורנה" שלו, היום מתחלק בין מספר לא מועט של מלחינים ברגע.
באופן אישי, מאוד התפלאתי לגלות יום אחד שלנעימה מתוך הטריילרים של "ארבעת המופלאים" ו"קינג קונג", או לזו מהטריילר של "נרניה" ("Dethroned" במקרה הראשון ו-"Here Comes the King" בשני. שתיהן של X-Ray Dog) אין עבר עשיר או למחין מוכר מאחוריהן, ואפילו המשך אין להן, כי הרוב המוחלט של הנעימות הללו נקטע אחרי הקליימקס. הרי אחרי שראינו את השם של הסרט כשברקע עשרות קולות ששרים בלטינית, הטריילר נגמר, ולכן גם הרצועה על הדיסק.
בנוגע ל"טרויה" – כשהסרט עלה למסכים, הפסקול המלא של יארד הופיע לשמיעה בסטרימינג באתר שלו (http://www.gabrielyared.com). שמעתי את כולו או רובו וממש לא התרשמתי. אני לא חושב שמה שהוא כתב מתאים לאפוס היסטורי, ואפשר לראות בפילמוגרפיה שלו שאין לו ממש עבר בסרטים כאלה (נכון, זה לא הפריע להווארד שור, אבל בוא נניח שהטיעון שלי עדיין תקף).
אני לא חושב שהפסקול שהלחין הורנר לסרט הוא טוב במיוחד, אבל הוא עדיין התאים לו יותר, לטעמי.
פלאפי, התרשמתי מאוד מהידע שלך. למדתי עוד משהו. אני לא שמעתי את כל הפסקול של יארד, אלא רק את מה שהיה בטריילר, ואת הקטע הזה אהבתי.
זה מזכיר טענה נוספת נגד פס הקול של קלאוס באדלט לשודדי הקריביים. אני אהבתי מאוד, ואפילו קניתי אותו, עד שגיליתי שני דברים שקצת ציננו את התלהבותי:
1. האיכות של ההקלטה מזעזעת. לא יודע למה, לא יודע איך. אבל משהו שם לא צלול.
2. גיליתי שלא ממש מדובר בפסקול תזמורתי א-לה ג'ון ויליאמס אלא במשהו שהוא ברובו אלקטרוני, כלומר "יעני" תזמורת. וכן, הוא מזכיר יותר מדי את גלדיאטור. (לאחר מכן גם עשיתי מחקר קטן וגיליתי גם את כל מה שרשמת למעלה על החבר'ה של הנס זימר).
אני עדיין נהנה להקשיב לו מדי פעם, אבל הבנתי שאצל מומחי הפסקולים האמיתיים הוא נחשב, בתור פסקול לסרט פיראטים, לשיקוץ.
התכוונתי הנעימה הראשונה כאן באתר. מה שמה?
רוה ליעקב: תראה קסם: לוחצים על כפתור הנגינה, הנגן נפתח, ומופיע שם המלחין (מייקל אנדרוז) ושם היצירה ("האם היכרת אותו?").
אם כבר אנחנו מדברים על שירים של טריילרים ושל סרטים, מישהו יכול להגיד איך לעזעזאל אני משיג את הנעימה המאוד יפה שמושמעת בחלקו השני של הטריילר של הסרט "סקיי קפטן" ("Sky captain and the world of tomorrow")…
למי שלא זוכר, הנה הלינק:
הממממ…. מאוד אהבתי את דוני דארקו, אבל לא הייתי מזהה את הנעימות. מה שכן, הנעימה השנייה מזכיר מאוד את השיר 'חרש, ביבבה' של אסף אמדורסקי.
רוה לנונין: האמת, זו היתה חידה שגם אני לא הייתי מצליח לפתור, לכן התפעלתי מהזריזות של יונתן/מטין. ו"חרש, ביבבה" של אמדורסקי הוא הבסיס המלודי עליו נכתב פסקול "האסונות של נינה" מאת אמדורסקי, כפי שכתבתי בפוסט. ואכן, כפי שצוין למעלה, גם פסקול "שמש נצחית" מאוד מזכיר אותו.
ליאור, פלאפי וכל החבר'ה – אני רואה שקצת הסתבכתם פה עם עניין טרויה, אז אני אנסה לשפוך לכם מעט אור על העניין:
אז ככה, בראשית היה מלחין בשם גבריאל יארד. הברנש, מלחין מכובד מאוד וזוכה אוסקר (על "הפצוע האנגלי"), קיבל ג'וב להלחין את טרויה. על אף חוסר הנסיון שלו בסרטים מסוג זה, יארד קפץ על ההצעה ועבד במשך קרוב לשנה על הפסקול, תוך שכתובים בלתי פוסקים בהתאם לעריכת הסרט. בסופו של דבר, כשהסרט והפסקול היו גמורים, החליטו באולפנים שהפסקול אינו מתאים לסרט מאחר והוא "לא עדכני" (כן, אני יודע כמה מטומטם זה נשמע לגבי סרט היסטורי). בכל אופן, ג'יימס הורנר, אחד הבודדים שיכולים להלחין פסקול של שעתיים תוך שבועיים בערך, קיבל במהרה את העבודה במקום יארד והלחין תוך שבועיים פסקול של שעתיים. העובדה שהפסקול שלו נשמע כמו הכלאה בין "אויב בשער" של הורנר לבין "סטארגייט" של דייויד ארנולד כנראה לא הפריעה לוולפגנג פטרסון, והסרט יצא לקולנוע ככה.
החלק העצוב בכל הסיפור הוא שהפסקול הגנוז של יארד הוא לא פחות מיצירת מופת (וליאור – כן, ניתן להשיג את הפסקול המלא של יארד. אולי לא בחנויות מוזיקה בארץ, אבל הוא קיים ויש לי אותו. רמז: אימיול).
אני לא מת על התקטננויות, אבל אני חייב לשאול –
איפה בדיוק הסתבכתי עם "טרויה" בתגובה שלי?
מר הווארד (דרך אגב, סחתיין על "סיינס"), זה עתה גיליתי שהמוזיקה שמושמעת בטריילר של טרויה היא בכלל לא של יארד אלא של מישהו אחר בשם ג'סטין קיין ברנט. האם תוכל לשפוך אור? נראה לי דוגמה נוספת למוזיקת טריילר שלא היתה אמורה להופיע בסרט מלכתחילה.
מר ליאור, קודם כל תודה (אע"פ שאישית העדפתי את "הכפר"). ובכן, בנוגע לטריילר של טרויה אני לא ממש יכול לעזור מאחר ואני לא זוכר אותו או את המוזיקה שהושמעה בו. מה שכן, יש אתר בשם http://www.soundtrack.net/trailers/, שדרכו אתה יכול לבדוק כמעט כל מוזיקה שהופיעה בטריילר ולדעת של מי היא, ומאיזה סרט (אם בכלל) היא לקוחה. בנוגע למוזיקה מקורית שנכתבה עבור טריילרים, פלאפי הציג את העניין במדוייק פחות או יותר – יש מוזיקאים שמתמחים בזה (ואכן, הטרנד כיום הוא מוזיקה קוראלית גדולה מהחיים סטייל "כרמינה בוראנה" של אורף).
תחפש למשל את הקטע Here Comes The King של X-RAY DOG – זה הקטע שהופיע בטריילר של "נרניה" ושאין לו שום קשר לפסקול של גרגסון-וויליאמס לסרט, או את Gothic Power של אותה חבורה לטריילר של TERMINATOR III (שרק בסופו מופיע לכמה שניות רמז קל לנעימה המקורית של בראד פידל משני הסרטים הקודמים).
כמו כן, ישנה סדרת אלבומים בשם Directors Cuts של אולפני MEDIA VENTURES שהזכרתי למעלה. האלבומים מכילים קטעי מוזיקה קצרים (חלקם מקוריים וחלקם וריאציות על קטעים מפסקולים של זימר ושות'), שנכתבו ע"י חברי MV השונים (עבור טריילרים בעיקר) ומדגימים את סגנונם המוזיקלי.
תודה על האינפורמציה. למרבה הצער, הקישור לא עובד.
i'm just a teenage dirthbag, baby
זה מה שיש לי להגיד לך
ניוטון האווארד, פלאפי וכל השאר – תודה על הדיון המעניין, ושאלה: אני היחיד שחושב שמה שזימר וצוות השיבוטים שלו עושים לתחום שנקרא הלחנת פסקולים הוא בחזקת פשע?
אני לא מצליח להיזכר בפסקול שיצא מבית המטבחיים של החבר'ה האלה שלא נשמע כאילו הולחן ע"י טייס אוטומטי.
חברה X-RAY DOG ַ IMMEDIATE MUSIC זה ישן לטריילרים היום כבר משתמשים ב וב brand x the pfeifer broz
מדהים! לא ידעתי שיש בארץ אנשים שמתעניינים בפסי קול של סרטים, ומבינים ברמה כזאת!
רוב האנשים שאני מכיר שונאים פסי קול, ומשום מה- בעיקר את של "נרניה", שאותו אהבתי במיוחד.
אני אוהב בעיקר סרטי פנטזיה, מה שגורם לי להעריץ בעיקר את המלחינים הארי גרגסון וויליאמס, הווארד שור והאנס זימר.
למרות שהוא זכה בפרסים רבים על הפסי-קול שהוא הלחין, אני לא חושב שהמוזיקה של המלחין ג'ון וויליאמס טובה. אם מישהו יכול לשכנע אותי אחרת- אשמח מאוד.
אני מצדיע לכולכם!
איך בדיוק אפשר "לשכנע" לאהוב מלחין שלא אוהבים? כמה יצירות שלו אתה מכיר?
לליאור.
אני מכיר הרבה יצירות שלו. רובן מאוד מוכרות, והרבה אוהבים אותן. סופרמן, מלתעות, סטאר וורס….
אה… שחכתי: תודה שהגבת!
איך אני משיגה את הפסקול של דוני דארקו???