פרסי אופיר 2012, מצב המירוץ: ההצבעה החלה. מי מוביל?
לפני כשעתיים – ב-12:00 – נפתחה ההצבעה לשלב הראשון בתחרות פרסי אופיר (זה קרה באיחור של כיממה). השנה ההצבעה נעשית באופן דיגיטלי, באמצעות אינטרנט וססמה אישית לכל חבר אקדמיה. מהבחינה הזאת, האקדמיה הישראלית מקדימה את האקדמיה האמריקאית שצפויה להכניס הצבעה דיגיטלית רק בשנה הבאה (הבאפט"א באנגליה כבר עשו את זה קודם). ההצבעה תינעל ביום שלישי, 7.8, ב-18:00. שבוע לאחר מכן, ביום שלישי, 14.8, תתקיים מסיבת עיתונאים בראשות היו"ר החדש, איתן אבן, ויוכרזו המועמדים. אז תתחיל ההצבעה לקביעת הזוכים, שיוכרזו בטקס שיתקיים מתישהו בחצי השני של ספטמבר.
אז מי יהיו המועמדים?
השנה יהיו ששה סרטים מועמדים לקטגוריית הסרט הטוב ביותר. חמשת הסרטים שיקבלו את מירב הקולות מהמסגרת העלילתית הכללית ובנוסף, הסרט שיקבל את מירב הקולות ממסגרת קולנוע הפרינג'.
השנה לא הצלחתי לראות חלק ניכר מסרטי האקדמיה. הכמות היתה פשוט רבה מדי כדי שאוכל להגיע לכל ההקרנות. כך שההערכות שלי מתבססות לאו דווקא על רושם אישי, אלא על הדיבור שאני שומע מהשטח. התרשמויות והתפעלויות.
מתוך ששת הסרטים שיהיו מועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר, נראה לי שדי קל להמר על חמישה. מי יהיה השישי, אני כרגע לא יודע עדיין. החמישה הם:
1. "העולם מצחיק", שמי זרחין
2. "למלא את החלל", רמה בורשטיין
3. "המשגיחים", מני יעיש
4. "הבלדה לאביב הבוכה", בני תורתי
5. —-לא יודע—–
6. "ג'ו ובל", רוני קידר (מתוך מסלול הפרינג').
נתחיל מהסוף: אני שומע המון אהדה ל"ג'ו ובל" דווקא מחברי אקדמיה מבוגרים שכל עניין הקולנוע העצמאי לא ממש מעניין אותם, אבל "ג'ו ובל" כבש אותם. קידר עבדה קשה מאוד בשבועות האחרונים בפניה לחברי אקדמיה במייל ושליחת סרטה בדי.וי.די, והמון יוצרים ותיקים שדיברתי איתם ממש הוקסמו מהסרט. כך שזה הסרט שאני מעריך שיזכה כאן. אבל, יש לו דווקא מתחרה: "מעשיה אורבנית" של אליאב לילטי. זה סרט שיש לו תמיכה לא קטנה מצד הברנז'ה: יש בו די הרבה שחקנים מוכרים ולילטי הוא יוצר אהוד. ל"ג'ו ובל", אני מעריך, יש יתרון, אבל יש כאן גם קצת מתח. אבל להערכתי זה בין שניהם בלבד.
ארבעת הסרטים האחרים ברשימה שלי הם כרגע המתמודדים הרציניים היחידים על כל הפרסים בקטגוריות האחרות.
כשיתפרסמו המועמדויות ותתחיל ההצבעה לשלב השני נראה לי שזה יהפוך למירוץ בין שני סרטים בלבד: "העולם מצחיק" ו"למלא את החלל". אפשר כבר לסגור ברגע זה ש"למלא את החלל" זוכה בצילום ובתלבושות ו"העולם מצחיק" זוכה בעריכה ובתסריט. אבל מי מהם יזכה בבימוי ובפרס הסרט? וגם: אסור לזלזל ב"המשגיחים", הוא מסתובב שם לידם, אהוב על לא מעט חברי אקדמיה. אבל הוא גם בסכנה להיות הסרט האהוב שיפתיע עם הרבה מועמדויות אבל ייצא בידיים ריקות מהטקס (ע"ע "בוקר טוב אדון פידלמן").
אז מי יהיה הסרט החמישי? זו שאלה ממש טובה, ולמעשה המשבצת החמישית פתוחה לחלוטין. היא כה פתוחה שלא קשה לדמיין שיהיה עליה תיקו ונגיע למצב של שבעה מועמדים לפרס הסרט הטוב.
כך נראה מסך הבחירה הפנימי (שימו לב שיש בו טעות: "אף פעם לא מאוחר מדי" מקטגוריית סרטי הפרינג' מופיע בקטגוריה הרגילה):
מי יכול להידחס למשבצת החמישית?
– "רוק בקסבה". לא ראיתי עדיין, אבל הסרט הזה מפצל את הקהל שדיברתי איתו, כאלה שהתלהבו מאוד וכאלה שבדיוק ההפך.
– "הדילרים" או "לרדת מהעץ". דוד מנדיל זכה בשנה שעברה על "הערת שוליים", יתכן שאף סרט שלו לא יהיה מועמד השנה?
– "חיותה וברל". יוסף כרמון ורבקה גור בטוח יהיו מועמדים לפרסי המשחק, אז יש גם לסרט סיכוי.
– "מנתק המים" ו"ההתחלפות". יש מעריצים גם לסרטים האלה, שהם אלטרנטיביים באופיים לפרופיל הסרטים שבדרך כלל מועמדים לאופיר.
– "הסיפור של יוסי". הסרט הזה דעך מהר מדי, אבל לא הייתי מזלזל באהדה שיש לאיתן פוקס בתעשיה.
למעשה הקרב הכי צמוד לא יהיה בקטגוריית הסרט אלא בקטגוריית השחקן. זה יסתכם באלי פיניש מ"העולם מצחיק" נגד יפתח קליין מ"למלא את החלל", אבל יהיו שם בטוח גם רועי אסף מ"המשגיחים", יוסף כרמון מ"חיותה וברל", ועל המקום החמישי יתקוטטו גל תורן מ"לרדת מהעץ" מול אוהד קנולר מ"הסיפור של יוסי".
מה שכן, מישהו צריך לדאוג בטקס השנה להומאז' יפה למאיר אריאל: בין "ריח פועלים" בקטגוריית הפרינג' ו"לרדת מהעץ" בקטגוריה הכללית, זו שנה שבה מאיר אריאל קיבל התייחסות יפה מהקולנוע הישראלי.
יאללה, תצביעו. ועדכנו אותנו כאן מי הפייבוריטים שלכם.
לפני קבלת ההחלטה על סרט הפרינג' של השנה, חברי אקדמיה ובכלל מוזמנים לצפות מחר יום שישי בשעה 2 בסינמטק ת"א בסרט החרדי לנשים "טאקע מאמע" שיכול להפתיע (גם אותך יאיר (-:)לא רק בגלל הזאנר אלא גם בגלל הסרט.
כך קבלת ההחלטה על סרט הפרינג' תהיה הכי ממקום של MAY THE BEST MOVIE WINS
יש סרטים שהדעות עליהן חלוקות ובצדק. אולם יש סרטים שמעלים אג'נדה או סיפור שהוא הכרחי להעלותו בשיח הציבורי – וכאן לטוב או לרע אין משמעות כמו גם אסטטיקה או מבע קולנועי — אלא במסר שהוא מעביר, בצמרמורת שנגרמת לצופה ובהזדהות עם העלילה כחלק מתוך הכירות רחבה של הסיפור שטרם סופר.
כזהו הוא הסרט "רוק בקסבה" סרט קשה רגשית ונושא שטרם עלה בשיח הקולנועי בארץ או חשוב יותר בחקר הקולנוע הישראלי.
ד"ר קוזלובסקי גולן, ראש תוכנית לתרבות הקולנוע, אוניברסיטת חיפה
מאז ש"למלא את החלל" התקבל לונציה, הוא התעלם מהאקדמיה שזה אומר שאין לו מספיק הקרנות כדי לאסוף מספיק אצבעות מה שאומר שהוא לא יהיה בין ה5.
"רוק בקסבה", יאיר,
אם לא ראית עדיין… פשוט רוץ.
רוק בקסבה הולם בך בכאב ובעצמה בלתי נסבלת.
כשאין לך צורך לפרק את השלם למרכיביו,
הסיבה היא – שפשוט נכחת שם!!!
זהו בעיני המדד לכוח ואיכות של סרט!!
אין צורך לדבר על חשיבותו…..
רוק בקסבה הוא סרט עשוי היטב, במגבלות ההפקה המקומית. אבל הוא סרט שיכול לשמש הדגמה כדי להסביר איך טעויות מהותיות בכתיבת תסריט, שיש בו רעיון בסיסי לפיתוח דרמטי מעניין, יכולות להביא למצב שכשלא מבינים את המדיה או לא יודעים לנצל אותה כראוי, התוצאה סתמית. זה מה שאחרי הכל נשאר מרוק בקסבה, דוקומנטציה שהיא שוות ערך לכתבת יומן בת 10 דקות בנוסח השבוע לפני.. מבחינה דרמטית התוצאה של הסרט היא אפס.
סרט טוב מאוד לתוכנית לימודים!
ארול מוריס.
http://www.youtube.com/watch?v=2EWrPIsDvmU
אחלה.
חדר 514 יקח את הקופה
היחיד שיש לו סיכוי באמריקה הוא המשגיחים
מקווה שחברי האקדמיה יחשבו קדימה ולא רק על החברים שלהם או החבורה שלהם!
בדומה לעג'מי רק טוב יותר.
ללא ספק שללא הפוליטיקה המשגיחים צריך לנצח
המשגיחים בכל הקטגוריות!!! הסרט הכי טוב השנה!!
האקדמיה תיקנה את הטעות, ועכשיו "אף פעם לא מאוחר מדי" מופיע אף הוא בקטגורית הפרינג'