הצצה ראשונה לתוכניית פסטיבל ירושלים
כזכור, מסיבת העיתונאים לחשיפת תוכניית פסטיבל ירושלים תתקיים רק בעוד שבוע. בתחילה חשבתי שהדחייה היא עדות לכך שלפסטיבל יש מה להסתיר. כעת אני מבין שלא. בימים האחרונים אני מקבל לא מעט עדכונים מאנשים שונים לגבי סרטים שאמורים להיות בפסטיבל והרשימה שמתקבצת אצלי נעה מהמפואר אל המדהים. יש שם כמה מהסרטים שאני הכי מחכה להם השנה, לצד כמה מהסרטים הכי מדוברים של החודשים האחרונים.
הנה רשימה ראשונית של סרטים שככל הנראה יוצגו השנה בירושלים (והיום בערב או מחר אעלה גם רשימה ראשונה של סרטי תחרות וולג'ין שהגיעה אליי):
– "שגרה מבצעית", ארול מוריס. אכן, הסרט שאני הכי מחכה לו השנה.
– "מפגשים בסוף העולם", ורנר הרצוג. ובחלומי אני מדמיין את מוריס והרצוג – צמד עם עבר משותף עשיר ושפיל מכה/מחבק שחוזר על עצמו ושלקוח מעולם צמדי הקומדיות – מגיעים יחד לירושלים.
– "להטביע במוח" ו"וויניפג שלי", גאי מאדין. אחד עלילתי (אילם) השני תיעודי (בערך) של אחד היוצרים המקוריים של העת האחרונה.
– "אידיוטים ומלאכים", ביל פלימפטון. סרט האנימציה החדש (והאילם) של גאון האבסורד המקאברי.
ובכלל, הטרנד השנה בירושלים יהיה סרטים אילמים – או לפחות סרטים נטולי דיאלוג. "להטביע במוח" ו"אידיוטים ומלאכים", למשל. אבל צפויה גם הקרנה של הסרט האילם "אות קלון" מ-1921 של הגאון הדני קרל תיאודור דרייר בליווי מוזיקה חיה (אני מת על האירועים האלה). ויוצג סרטו החדש של רולף דה-הר ("בבי ילד רע"), "ד"ר פלונק", סרט עכשווי המבוים כסרט אילם. "שביל החלב" הוא סרטו החדש נטול המילים של היוצר ההונגרי הצעיר והמעולה בנדק פליגהאוף (הוא הגיע להציג את "דילר" שלו בפסטיבל חיפה לפני שלוש שנים). וסרטו החדש של חוסה לואיס-גרין (שהביא לפני כמה שנים את הסרט התיעודי המדהים "עבודה בתהליך"), "בעיר של סילביה" גם הוא מועט מילים (הסרט הנספח לסרט, "תמונות מהעיר של סילביה" יוצג גם הוא).
"Into the Wild" של שון פן, אחד הסרטים היפים של 2007 שבטמטום אדיר לא הופץ מסחרית בישראל, יוקרן על מסך גדול בירושלים בשם "אל הטבע הפראי". ממש כמו שהיה עם "המארח" בשנה שעברה, למרות שכבר ראיתי את הסרט בדי.וי.די לא אחמיץ את האפשרות לראות את הסרט הזה – מהטובים בקולנוע האמריקאי בשנים האחרונות – על מסך גדול.
עוד סרטים מסקרנים:
"אל תיגע בגרזן" של ז'אק ריווט ו"השאלה האנושית" של ניקולס קלוץ, שני סרטים מסקרנים ובוודאי מאתגרים שהיה משונה לא למצוא בפסטיבלון הצרפתי עכשיו בדיזנגוף סנטר, יגיעו לירושלים. (תיקון: הסרטים האלה הוקרנו בירושלים בשנה שעברה).
"חגורה אדומה", סרט אמנויות לחימה של דיוויד מאמט. ואם הפסטיבל יקבץ את המיטב מאורחי הפסטיבלים הקודמים לרגל יום ההולדת ה-25, אולי גם מאמט ישוב לביקור?
"באלאסט", סרט הבכורה של לאנס האמר האמריקאי, זוכה פרס הבימוי והצילום בסאנדאנס.
עיר 24, ז'אנג קה ג'יה. הישר מפסטיבל קאן.
כנראה שגם "טולפן", זוכה פרס "מבט מסוים" בקאן, יגיע.
שניים מהמתחרים של "בופור" בקטגוריית הסרט הזר השנה באוסקרים יוצגו: "קאטין" של אנדז'יי ויידה (לא אתפלא לראות את ויידה מגיע לפסטיבל) ו"מונגול" של סרגיי בודרוב.
ושני זוכי אוסקר זר בעבר יחזרו עם סרטים חדשים: "אשה אלמונית" של ג'וזפה טורנטורה ("סינמה פרדיסו") ו"ריקנות" של יאן סווארק ("קוליה").
"רסיסים", סרט השואה הקנדי של ג'רמי פודסווה, שפתח את פסטיבל טורונטו האחרון (ומכיל את איילת זורר באחד התפקידים הראשיים).
"מוות באהבה", סרט השואה של בועז יכין ("פרש").
"מלך הפינג פונג", סרט הבכורה של במאי הפרסומות השוודי ינס יונסון, שמשך קצת תשומת לב בסאנדאנס.
"לילה ויום" של הקוריאני יקיר הפסטיבל הוֹנְג סאנְג-סוּ.
"שטח סגור" מותחן מקסיקני של רודריגו פלה שזכה בפרסים בוונציה ובטורונטו (וייצא מסחרית בארץ מיד אחרי הפסטיבל).
"תחת הפצצות" של פיליפ ערקטינג'י. הגרסה הלבנונית ל"זרים" הישראלי, שצולמה באופן מאולתר עם שני שחקנים ברחבי לבנון בימי מלחמת לבנון השנייה.
תיעודי:
מקבץ מלהיב נוסף של סרטים על יוצרים ואמנות, מאת יוצרים מלהיבים לא פחות.
"ברלין של לו ריד" של ג'וליאן שנאבל
"דֶרֶק" הפרופיל המסקרן על הבמאי הבריטי המנוח דרק ג'רמן, מאת הקולגה שלו אייזק ג'וליאן.
"פאדוס" של קרלוס סאורה.
"עם גילברט וג'ורג'", ג'וליאן קול.
"קלינט איסטווד: חיים בסרט" של מייקל הנרי ווילסון (שיוקרן השבוע ביס 3).
"שיער: תנו לשמש יד", פולה רפפורט (מאחורי המיוזיקל, שיתחבר יפה ל"איים אבודים" של רשף לוי, שמתייחס לסרט של מילוש פורמן שנעשה בעקבות המיוזיקל הבימתי).
וזוכי פסטיבלים:
"מיחזור" סרט תעודה ירדני של מחמוד אל-מסעד, זוכה התחרות התיעודית בסאנדאנס.
"נטושים", גונזלו אריחון. הזוכה באידפ"א (יוקרן ביס דוקו יומיים אחרי נעילת פסטיבל ירושלים).
כאמור, הרשימה שלי ארוכה למדי, ואני מניח שאחרי פרסום הרשימה הזאת אוצף בנגלה נוספת של סרטים, כך שהמשיכו להתעדכן כאן עם סרטים נוספים היום ומחר. כולל התחרות הישראלית.
תוספת: סטיבי בתגובות מפנה לבלוגה בו היא כתבה אמש שממילא כל סרטי פסטיבל ירושלים 2008 זלגו לאתר האינטרנט של הפסטיבל, בערבוביה עם סרטי שני הפסטיבלים הקודמים. מי צריך מקורות ומדליפים.
(עדכון: אתר הפסטיבל נוקה מסרטי 2008. המדליפים מתבקשים לשוב למשמרתם).
לגבי הספויילרים: באמת נמאסתם. איתן הרס לי את האגרוף לפנים שהייתי אמור לקבל בצפייה בולס עם באשיר. במהלך הסרט כל הזמן ישבתי וכל כך ראיתי את זה מתקרב שפשוט הרגשתי שהרסו לי את העוצמה שבהפתעה. תפסיקו לספיילררררררררררררררררררררררר.
מכל הרשימה המפוארת שאתה מציג פה אני יכולה להמליץ רק (שוב) על into the wild. סרט ששווה מאוד מאוד לראות על מסך גדול.
לפי האתר של סרטי שפירא, לסרט המקסיקני של רודריגו פלה יקראו "שטח פרטי", ולא כפי שכתבת. וזה סרט לא רע בכלל.
INTO THE WILD הוא אחד הסרטים הטובים שראיתי השנה, סרט שעומד בכבוד לצד "זה יגמר בדם" ו"ההתנקשות בג'סי ג'יימס על ידי הפחדן רוברט פורד". זה אכן היה טימטום אדיר שלא להפיצו בארץ, אבל אני ללא ספק אעפיל לירושלים כדי לראותו על מסך גדול. מקווה שהסינמטק הירושלמי שיפר קצת את תנאי ההקרנה מאז השנה שעברה.
העיקר את הסרט שלי הם לא קיבלו…. {סטודנטים}
כמו כן צפו לסרטים קצרים מעניינים. ימי התשובה של רחמים חנוכה של אריאל בנבאג'י ו"ואהבת" של חיים אלבוים {סם שפיגל ומעלה בהתאמה}.
אבל את שלי לא.
לא רוצים – לא צריך.
אם סרטים כמעט-אילמים הם הטרנד השנה, ואם אנשי הפסטיבל אוהבים להשתמש בסרטי פיקסאר כסרט הפתיחה (כמו בשנה שעברה) – מתבקש ש-'וול-E' יפתח את הפסטיבל השנה.
"מונגול" כבר אמור לצאת לקולנוע ב-10/7 (יום פתיחת הפסטיבל), מה זה אומר? 🙂
שאולי זה יהיה סרט הפתיחה ? זה נכון שסרט על החיים של ג'ינג'יס חאן לא ממש מעניין אותי, אבל לפי מה שקראתי, לפחות מבחינת רוחב היריעה, יש לסרט הזה מקום בבריכת השולטן. ואולי יכולה להיות כאן סוג של הצהרה מטעם המנהל החדש – לא עוד להיטים שכל העולם ילך לראות, אלא נסיון לדחוף סרטי איכות (לא ראיתי את "מונגול", ואני לא יודע עד כמה הוא איכותי, אבל זה הריח שהוא מביא מחו"ל).
ראיתי את "אשה אלמונית".
סרט מצוין,אבל ממש אלים,מדכא ונוטה למלודרמה לקראת הסוף.חוץ מזה,מומלץ.
אוף טופיק: אמש צפיתי באנשים חכמים, והסרט אמנם מענג וחינני אבל הראיונות עם הבמאי שקדמו לסרט היו לכל הפחות הזויים, אם לא חסרי בסיס במציאות. הבמאי טען שמדובר בסרט אינדי שהנראטיב שלו לא הוליוודי והנימה שניכרה מדבריו היה שמדובר במינימום רקוויאם לחלום, כשצפיתי בסרט לא הבנתי על מה הוא מדבר. התסריט היה מאוד הוליוודי, אם כי מענג. לפעמים ליוצרים אין מושג מה יש להם באמת ביד.
שלום. בתחרות סרטי הסטודנטים הישראלית [אחד האירועים המסקרנים ביותר לטעמי] יתחרו רק 9 סרטים, מתוכם ארבעה של סם שפיגל.
ראיתי את "ברלין" בפסטיבל סן-סבסטיאן בשנה שעברה, יחד עם מר ריד בעצמו.
היתה חוויה יוצאת דופן.
הסרט עצמו הוא תיעוד הופעה אחת שנערכה אם אינני טועה לפני כ-3 שנים, בה הוא מבצע את כל האלבום הנפלא והמפחיד הזה.
הלכתי לסרט בלי ציפיות ובלי תכנון בהחלטה ספונטנית, בלי לדעת מה אני הולך לראות ולכן גם יצאתי מבסוט מהחוויה.
לחובבי האלבום בעיקר.
חזרתי לא מזמן מההקרנה של איים אבודים. סרט ענק ונפלא. אני עדיין תחת השפעתו, אבל התחושה שזה הסרט הישראלי הכי טוב שראיתי מזה שנים. הוא החזיר אותי למשפחה שלי ולילדות שלי. החיבור בין הקומדיה לדרמה בסרט הזה הוא מופתי. אני חושבת שיש השנה קרב ענק בין שני סרטים גדולים אישיים, התיעודי מול הדרמטי. שאפו לקולנוע הישראלי.
יעניין במיוחד חובבי רכישת די.וי.די:
עוד תיעודי:
"הבלשנים" The Linguists, על שני בלשנים (מתוך מאות בעולם, כולל בודדים בישראל) שתיעוד שפות נכחדות הוא מרכז חייהם.
אה, ואתר הסרט: http://www.thelinguists.com
ואתמול הייתי בסינמטק, בהקרנה של מועדון טרום הבכורה של לשכת עורכי הדין של תל אביב.הפור נפל על סרט גרמני בשם "4 דקות". בחירה מוזרה, לטעמי, מכיוון שלסרט, עד כמה שאני יודע, עדיין אין תאריך יציאה בארץ.והסרט עצמו, למרות איכויות הצילום והמשחק הניכרות, אפעס, לא עשה עלי רושם. חלקלק מדי לטעמי. סרט דרמטי שלא ריגש אותי.
לדורון פישלר – וול E אכן יפתח את הפסטיבל השנה. ניחוש מוצלח.
כיון שסרטי פיקסאר חדשים עתידים לצאת בערך כל שנה בזמן הזה, האם זה אומר שמעתה אירוע הפתיחה של פסטיבל ירושלים יהווה חלון ראווה לסרטי פיקסאר לדורותיהם העתידיים? תמהני.
אמרתי לכם.
הסרט הקנדי "רסיסים"
במאי: ג'רמי פודסווה
ראיתי את הסרט לפני שבועיים בטורונטו.
הסרט רגיש ואותנטי באופן מיוחד , לטראומה של השואה
הבימוי גאוני .
מחכה לראות את הסרט ברשימת הסרטים שיוקרנו בפסטיבל
חובה לראות
I guess that to receive the credit loans from banks you ought to have a firm reason. But, once I've received a secured loan, just because I wanted to buy a building.