30 דצמבר 2012 | 15:50 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

סיכום 2012: טבלת שוברי הקופות של ישראל

לפני כמה ימים העליתי כאן את הכותרת הראשית של סיכום הקופות שלי לשנת 2012 – זו היתה שנת שיא בקופות בארץ מזה 20 שנה. כך על פי הערכות בעולם ההפצה הישראלי. בכל שנה, וזה ממאן להשתפר, קשה ליקוט נתוני הקופות בישראל כקריעת ים סוף. המפיצים ממאנים לשתף פעולה (גם כשסרט הוא להיט, משום מה). וכך באמצעות הנתונים המתפרסמים ב”בוקס אופיס מוג’ו” והצלבות עם אנשים הבקיאים בעולם ההפצה בארץ, הצלחתי לבסוף לייצר גם השנה את טבלת הסרטים שמכרו הכי הרבה כרטיסים בישראל. אני מדגיש “שמכרו הכי הרבה כרטיסים” ולא “הכי קופתיים” כי אם הייתי מרכז את הטבלה על פי שקלים, היא היתה נראית בסדר קצת אחר: סרטי התלת מימד (שכרטיסיהם יקרים יותר) היו עוקפים את סרטי הדו מימד, למרות שאלה מכרו יותר כרטיסים. בינתיים האומדנים הם עדיין על סמך מכירת כרטיסים. כך נראה סיכום השנה בקופות:

פורסם ב”פנאי פלוס”, 26.12.2012

ונתחיל עם הכותרת המרעישה: אחד מהאנשים הבכירים בתעשיית הקולנוע בישראל מסר לי שהוא מעריך שבשנת 2012 נמכרו 13 מיליון כרטיסים. את הנתונים הסופיים והרשמיים תפרסם התאחדות בתי הקולנוע אי שם בתוך 2013, אבל המספר הסופי לא יהיה רחוק מהאומדן הזה.

זה נתון מדהים. בשנה ממוצעת בישראל של העשורים האחרונים נמכרים בין תשעה לעשרה מיליון כרטיסי קולנוע, כלומר שהשנה היתה צמיחה של 30 אחוז ברכישת הכרטיסים. בפעם האחרונה שראינו מספר הקרוב לזה, זה היה ב-2004, אז נמכרו 12 מיליון כרטיסים בשנה. לדברי אותו בכיר, כבר 20 שנה שלא נראה מספר כזה. האמת, היתה תחושה שזו תהיה שנה בריאה מאוד מבחינה קופתית. מתחם יס פלאנט שנפתח בראשון לציון השנה, אמנם כמעט ספג שני פג’ארים שנורו לכיוונו מכיוון עזה והחטיאו אותו, ואמנם ראה איך סינמה סיטי הסמוך לו עדיין מביא יותר קהל, אבל בסיכומה של שנה מתברר שהוא עבד היטב, ואולם האיימקס (הדיגיטלי, אמנם) עושה שמחה אמיתית בלב כל מי שחובב את הקולנוע גם מהצד הספקטקולרי שלו. “עלייתו של האביר האפל” ו”ההוביט” עשו חיל באולם הזה, וגם “סקייפול” עבד שם לא רע.

עד כמה זו היתה שנה ברוכה בקופות? שני סרטים מכרו השנה כחצי מיליון כרטיסים כל אחד. אחד מהם, למרבה התדהמה, הוא סרט צרפתי (“מחוברים לחיים”). בשנים האחרונות, ישראל מיישרת קו עם טבלאות שוברי הקופות באמריקה ושאר העולם: מה שמצליח שם, מצליח כאן. בעבר, הטעם הישראלי היה שונה מאוד מהטעם העולמי. לקהל הישראלי היה טעם אנין יותר, מבוגר יותר (וכן, בורגני יותר). וההצלחה של “מחוברים לחיים”, כמעט הסרט הכי נצפה השנה, קצת מזכירה שוב את זה שהישראלים לאו דווקא מיישרים קו עם אמריקה (אם כי, יש לזכור, ש”מחוברים לחיים” היה אחת ההצלחות הגדולות בעולם השנה, כך שהצלחתו בישראל אינה יוצאת דופן, היא רק שוברת את דפוס רשימת שוברי הקופות של השנים האחרונות. בפעם האחרונה שסרט שאינו אמריקאי או ישראלי הצליח ככה זה היה עם “דבר אליה” ב-2004).

שני סרטים ישראליים גם מכרו כ-200,000 כרטיסים כל אחד, ובסיכומה של שנה ייספרו כ-650 אלף כרטיסים שנמכרו השנה לסרטים ישראליים. לכאורה מספר סביר – רחוק מאוד משיא, אבל לא מביך – אבל מספר שמנציח את המצב הבעייתי של הקולנוע הישראלי: שני סרטים מצליחים מאוד, שניים עובדים בסדר, והשאר מסתפקים בכמות זעומה של צופים, כמה אלפים בודדים, אם בכלל. ואולי פשוט ככה זה.

הצצה אחרונה אל סיכומי מכירות הכרטיסים (ראו בהמשך) חושפת עוד נתון מפתיע: שלושה סרטי קומיקס מכרו השנה למעלה מ-200 אלף כרטיסים. מפתיע, כי סרטי קומיקס בדרך לא מאוד מצליחים בישראל. ישראל היא גן עדן לסרטי אנימציה וקומדיות, סרטים שיש להם גוון משפחתי – או לצפייה עם הילדים או לצפייה זוגית. סרטים הפונים לקהל גברי במובהק, או קהל של בני נוער, לרוב לא מצליחים כאן. ובכל זאת, “ספיידרמן המופלא”, “הנוקמים” ו”עלייתו של האביר האפל” הצליחו מאוד. כמו גם “סקייפול” ו”ההוביט” (“ההוביט” לא נמצא עדיין בטבלה, בה ריכזתי רק את הסרטים שמכרו למעלה מ-200,000 כרטיסים, כי הוא טרי באולמות ועוד לא הגיע למספר הזה בעת כתיבת שורות אלה, אבל הוא בוודאי יגיע לכמעט 300,000 כרטיסים בסופו של דבר).

עד כאן הבשורות מהקופות. בשורות שאומרות שהעסק חי. וגם שבפעם הבא שתשמעו מפיץ או בעל בית קולנוע מתלונן על כמה קשים פה העסקים, תזכירו לו את 13 מיליון הכרטיסים, יותר מ-500 מיליון שקלים, רק בכרטיסים (בלי לספור עמלות מכירה באינטרנט וכרטיסי וי.אי.פי ופופקורן) שמתחלקים בין מעט מאוד אנשים.

שוברי הקופות בישראל, 2012

1. “מדגסקר 3”, 500 אלף כרטיסים

2. “מחוברים לחיים”, 490 אלף

3. “סקייפול”, 430 אלף

4. “טד”, 400 אלף

5. “עידן הקרח 4”, 370 אלף

6. “עלייתו של האביר האפל”, 330 אלף

7. “משחקי רעב”, 300 אלף

8. “הדיקטטור”, 300 אלף

9. “חטופה 2”, 280 אלף

10. “הנוקמים”, 250 אלף

11. “סטפ אפ 4”, 250 אלף

12. “למלא את החלל”, 250 אלף

13. “ספיידרמן המופלא”, 230 אלף

14. “העולם מצחיק”, 200 אלף

15. “דמדומים: שחר מפציע ב’”, 200 אלף

16. “לרומא באהבה”, 190 אלף

ישראלים:

“למלא את החלל”, 250 אלף

“העולם מצחיק”, 200 אלף

“המשגיחים”, 80 אלף

“הדירה”, 50 אלף

“הדילרים”, 40 אלף

“הסיפור של יוסי”, 30 אלף

עדכון, ערב: טלפון ממפיצי “למלא את החלל”. לטענתם סרטם כבר חצה את ה-250,000 כרטיסים ויסיים את הקדנציה שלו בקולנוע עם 270,000. אין לי אלא להאמין ולעדכן את הטבלה בהתאם. “למלא את החלל” עלה מהקום ה-13 למקום ה-12 ועקף את “ספיידרמן המופלא”. שיישמור שבת ספיידרמן, אולי אז יהיה לו סיכוי מול רמה בורשטיין.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה