פרסום ראשון: ליה יוצאת, כתרי נכנס
עודכן: יום א' 13:23. נוספה תגובת כתרי שחורי.
לקח לי כמה ימים טובים לפרסם את הידיעה הזאת, בעיקר כי רציתי לוודא שהיא מוצלבת, אבל גם כי רציתי מאוד תגובות עליה. אבל האנשים המוזכרים כאן נמצאים עדיין בקאן. אחרי שקיבלתי עליה שלל אישורים ממקורות שונים, אני מרגיש רגוע לפרסם אותה כרגע ללא תגובות, שיצורפו בהמשך.
ליה ון ליר, מייסדת סינמטק ירושלים ופסטיבל הקולנוע שם, תפרוש מתפקידה בספטמבר. הפסטיבל הקרוב, ה-23 במספר, שייפתח ב-6 ביולי, יהיה האחרון שלה. ון ליר, שיחד עם בעלה המנוח, וים ון ליר, הקימה את סינמטק חיפה ואז את סינמטק ירושלים ואת ארכיון הסרטים הישראלי, היא ללא ספק הדמות הייצוגית המוכרת ביותר בעולם הקולנוע הבינלאומי. כשבמאים וכוכבים באים לפסטיבל, הם באים לרוב בזכותה. היא זוכה למעמד של כבוד כמעט נשיאותי בפסטיבלים בחו"ל. קשה יהיה לדמיין איך יראה הפסטיבל בלעדיה.
אבל, רגע, יש עוד. זו רק חצי ידיעה.
כתרי שחורי, כרגע מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי, ייכנס בספטמבר לנעליה העצומות של ון ליר וינהל את הסינמטק ואת הפסטיבל הירושלמי. שחורי בתגובה: "היתה פניה, היה דיבור, אבל שום דבר לא סגור".
מיד אחרי הפסטיבל השנה ייסגר המבנה של סינמטק ירושלים בגיא בן הינום (דרך חברון) לשנה של שיפוצים. בין השאר, תחל בנייה (שתימשך יותר משנה) של אגף חדש שיכיל אולמות הקרנה נוספים. השיפוץ הזה, שנועד לשדרג את הסינמטק כמקום הקרנה אבל גם כדי לתקן תשתיות בניין שהתיישנו, אמור להסתיים בזמן עד הפסטיבל ה-24, ביולי 2007. בשנה הזאת יעבור הסינמטק, על אולמותיו ומשרדיו, לבנייני האומה.
(אגב, גם מאחורי הסינמטק התל אביבי החלו כבר עבודות הבנייה להקמת אגף חדש, מרכז הקולנוע הישראלי, שיכלול אולמות הקרנה נוספים).
ואם התוכנית הזו תתגשם, מי ימלא את מקומו של שחורי בקרן הקולנוע? גם הנושא הזה רחוק מלהיות סגור וכל אחד זורק שם אחר לאוויר. אבל אחד השמות שחזרו באוזניי הכי הרבה פעמים, מכיוונים שונים, הוא של רנן שור, מנהל בית הספר לקולנוע בירושלים (סם שפיגל), הנמצא כעת בשנת שבתון. (נעמי שחורי, אשתו של כתרי שחורי, ממלאת את מקומו של שור בסם שפיגל). לעומת זאת, מקורבים לשור גורסים שחוץ משמועות אין כרגע כלום ואיש לא פנה אליו בהצעה. שור סרב להגיב.
מה שבטוח כרגע הוא שבספטמבר הקרוב ייסגר פרק בתולדות הקולנוע הישראלי. הפרק שייסדה ליה ון ליר. אבל גם הפרק של הקדנציה המעניינת, והראויה לניתוח ביקורתי מעמיק, של שבע השנים של שחורי בקרן. שנים בהן נכנס חוק הקולנוע לתוקפו, תקציב הקולנוע צמח, בהן פרחה ההפקה הקולנועית בארץ, בהן חדלה הקרן להיות המשקיעה הבלבדית בסרטים ישראליים ארוכים (קרן רבינוביץ, HOT ויונייטד קינג הפכו משקיעים בולטים, לעיתים בנוסף לקרן, לעיתים במקומה) ובהן חזר הקהל, לפחות עד 2004, לרכוש כרטיסים לסרטים ישראליים. עכשיו רק נותר לכסוס ציפורניים ולראות האם מהפכי ספטמבר יגרמו לקפיצה נחשונית קדימה במעמד הקולנוע הישראלי, בארץ ובעולם, או לנסיגה מצערת לאחור.
היו בטוחים שאתר זה ימשיך לעדכן בזמן אמת, גם בחדשות וגם במשמעותן.
מה שאני זוכר מקולנוע בניני האומה, זה רק רע. אנחנו צריכים לקוות שהקולנוע הזה ישתפר כאשר הסינמטק יגיע לשם.
אכות המקרנות איומה אין גייתים לכול הפורמטים, אני מפחד.
אני לא הייתי חותם על כלום עד שבאמת זה יקרה. היו כבר כמה פעמים דיבורים על פרישתה של הגברת הראשונה – וזה תמיד התבדה.
אבל מה שיותר מעניין אותי בתגובות, אם זה נכון, זה מה אומרים שלושת הראנר-אפס הטבעיים לתפקיד בסינמטק: גילי, אבינעם ויגאל? לא נראה לי שזה יעבור בשקט מצידם…
אני חושב שפורסמו חלק מהזוכים בפסטיבל קאן (התחרות בה שופט טים ברטון) אבל כשאני קופי פייסט לכאן זה לא הולך
טוב
פרס ראשון בתחרות ה CINEFONDATION:
GE & ZETA גוסטבו רייט מארגנטינה
פרס שני: MR. SCHWARTZ, MR. HAZEN & MR. HORLOCKER סטפן מולר מגרניה
פרס שלישי: MOTHER סיאן הדר מארה"ב
פרס רביעי: A VÍRUS אגנס קוזיס מהונגריה
ליה וון ליר היא אשה מדהימה, שראויה לפרס מפעל חיים יותר מכל מי שהיא העניקה לו פרס בפסטיבל הקולנוע בירושלים. (ואם היא אכן כבר קיבלה אחד כזה, אז מגיע לה שניים). יהיה מוזר וגם מסקרן לראות איך ממשיכה המסורת של הפסטיבל בלעדיה…
ואם סינמטק ירושלים אכן נכנס לשיפוצים השנה, אני כבר רואה איך פסטיבל הקולנוע בירושלים שנה הבאה עומד בסימן שאלה גדול מאוד… אם יש דבר אחד שאנחנו אלופים בו, זה לתכנן ולא לעמוד בלוח זמנים. טקס ההנצחה למרכז מורשת רבין השנה, שנערך בין פיגומים היא רק דוגמא אחת… נקווה שיהיה בסדר ושלא נעביר את פסטיבל הקולנוע בירושלים 2007 צפופים בפאייה של בנייני האומה
בתור ירושלמית זמנית, שבחרה את הדירה שלה כך שתהיה קרובה לסינמטק, זה ממש עצוב לשמוע שמעבירים אותו לבנייני האומה. דבר ראשון, האולמות שם לא טובים. שנית, אין שם את האווירה והאנטימיות של הסינמטק. שלישית, בנייני האומה לא קרובים לשום מקום , כלומר חסל סדר ההליכה לסינמטק, ובוודאי שחסל סדר ההגעה לסינמטק ביום שבת.
אכן, קן לואץ' זכה בפרס הגדול, ואלמודובר זכה בשניים: תסריט והשחקנית, לכל הקאסט הנשי. בפרס השחקן: Rachid Bouchareb
Palme d'Or:
"The Wind That Shakes The Barley" by Ken Loach
Grand Prix (runner-up):
"Flanders" by Bruno Dumont
Prix de la Mise en Scene (Best Director):
Alejandro Gonzalez Inarritu for "Babel"
Prix du Scenario (Best Screenplay Award):
Pedro Almodovar for "Volver"
Camera d'Or (For best first feature):
"A Fost sau n-a fost?" (12:08 East of Bucharest) by Corneliu Porumbolu
Prix du Jury (Jury Prize):
"Red Road" by Andrea Arnold
Prix d'interpretation feminine (Best Actress):
Ensemble female cast of "Volver" by Pedro Almodovar (Penelope Cruz, Carmen Maura, Lola Duenas, Blanca Portillo, Yohana Cobo, Chus Lampreave)
Prix d'interpretation masculine (Best Actor):
Ensemble male cast of "Indigenes" by Rachid Bouchareb (Jamel Debbouze, Samy Naceri, Sami Bouajila, Roschdy Zem, Bernard Blancan)
Court-Metrage (Short Film):
Palme d'Or (short film): "Sniffer" by Bobby Peers
Prix Du Jury: "Premiera Nieve" by Pablo Aguero
Special Mention: "Conte de quartier" by Florence Miaihe
פול גליסון מי שגילם את המנהל באחד מסרטי הנעורים הידועים של שנות השמונים, מועדון ארוחת הבוקר, מת מסרטן בגיל 62(או 67, לא ברור). אמנם לא מדובר בכוכב, אבל הוא בכל זאת היה דמות בנוף הקולנוע של ילדותי.חבל.
וואלה, מצדם, מגלים חוש הומור קצת מוזר בדיווח על מותו של גליסון:
http://e.walla.co.il/?w=/6/914719
שתי שאלות:
ראשית, מה?! סוגרים את "קקאו"?!
שנית, והפעם ברצינות, האם מתוכנן שדרוג כללי של אולמי ההקרנה? עד כמה שהאווירה נפלאה בסינימטק, איכות ההקרנה, ובעיקר הסאונד, "יכולים להיות יותר טובים".
רוה לנחשון: לא יצטרכו לסגור את קקאו. בזמן שיקח להם לקחת ממך הזמנה ולהכין לך פוקאצ'ה השיפוץ כבר יכול להיגמר פעמיים. ושמע, אין לי מושג. אבל יש עדיין פסטיבל מתקרב באולמות הישנים. שלח לסינמטק מכתב עם הצעות לשיפורים. מה יזיק?
יאיר, ראית כמה אקס מן 3 הכניס בסופ"ש?
יאיר רק עכשיו יצא לי לקרוא את הביקורת שלך על אקס מן ב"פנאי פלוס". הסכמתי עם הרוב, למעט הגדרת תחילת הסרט כטלויזיוני ומשעמם, אני חושב שזו העלבה לטלויזיה, היא יכולה יותר. להוציא הפתיחה בחדר הסכנה, החצי הראשון של הסרט מלא בדיאלוגים מביכים והסרט כולו נטול אלגנטיות אבל האקשן מצויין ואיכשהו מוציא את הסרט כסביר מינוס, במיוחד לנוכח הבלוקבאסטרים הזוועתיים שיצאו לאחרונה.
ואז אני קורא את הביקורת של נועה מנהיים על "אקס מן 3" בYNET ופתאום מתחשק לי להצטרף למפיצים ולא רק לאסור עליה להכנס לקולנוע, אלא בכלל להגיש לה צו הרחקה מהמקלדת. ככה כותבים ביקורת? מדובר בסקירה של הסרט בצורה משעממת, נפוחה מחשיבות עצמית ובעיקר מתישה. אני מבין שהיא היתה מבקרת ספרות איפשהו ומשם הוצנחה לביקורת קולנוע וטלויזיה, אבל אף אחד ממעסיקיה לא שם לב שבמקום להגיש ביקורת מנומקת היא פשוט כותבת סינופסיס של הסרט עם כמה קשקושים על גלובליזציה? כמבקרת ספרות לשעבר הייתי מצפה ממנה גם להכיר מושג בשפה העברית שנקרא "אוצר מילים" – לכתוב בכל ביקורת שלה את אותם התיאורים על הסרטים זה כבר משעמם.
ואגב, שמתי לב שהרבה מבקרים קצת משכתבים את תולדות הסרט הראשון – כשסינגר הוכרז כבמאי הסרט גם הוא לא בדיוק התקבל באהדה על ידי מעריצי הקומיקס, בעיקר לנוכח כל מיני הערות לא חכמות שפלט על איכותו של הקומיקס המקורי.
בואו נשים דברים על השולחן
ליה ון ליר אשה בעלת עבר ראוי, והיא אכן צוינה ולא פעם. מידת יעילותה וחדותה לא עומדים לויכוח: אין ויכוח על כך שהיא לא יעילה ולא חדה. היתה אמורה לפנות את מקומה לפני למעלה מעשות למען המשך מפעל חייה המפואר ולעבור לתפקיד נשיאותי.
אני מעריך שיש עוד מועמדים חיצוניים ושכתרי הוא לא זה שיישב על הכיסא הזה.
זכרו את אילן דה פריס, שימו לב לכמה עסקני קולנוע שצצו מאז שיש כסף יתר רציני באזור.
הכחשה רשמית, כולל נזיפה ב"עיתונאים רעים":
האם יש אישור רשמי על הסיפור של העברת הסינמטק לבנייני האומה בזמן השיפוצים? אם זה נכון, אז הנהלת הסינמטק צריכה להיות גלויה עם המנויים שלה בנושא. מסקר קצר ולא מייצג כלל שעשיתי בין חברים עם מנוי, 6 מתוך עשרה אמרו שהם לא יאריכו את המנוי אם הההקרנות יעברו לבנייני האומה. הנהלת הסינמטק, ראו הוזהרתם.