09 אפריל 2013 | 20:14 ~ 10 תגובות | תגובות פייסבוק

31 סרטים מתחרים על פרס אופיר 2013

והנה אנחנו יוצאים לדרך. מוקדם יותר פרסמה האקדמיה את רשימת 31 הסרטים העלילתיים שיתחרו השנה על פרס אופיר. ההקרנות לחברי האקדמיה יתחילו ב-13 במאי. כמובן שבשלב הזה אין לאקדמיה עדיין תאריך לטקס, אבל הוא מן הסתם יתקיים אי שם בעשרת ימי תשובה, בין ראש השנה ליום כיפור.

בשנה שעברה נרשמו לתחרות 33 סרטים, ולבסוף התחרו 29. השנה נרשמו 31 סרטים, ומעניין כמה מהם אכן יצליחו להגיע אל קו הגמר. אם כל ה-31, הרי שזו-זו תהיה השנה הפורה ביותר בתולדות הקולנוע הישראלי.

קטגוריית הפרינג’/עצמאי שהתווספה בשנה שעברה עדיין ממשיכה, ככל הנראה באותו אופן. בשנה שעברה כל מי שנרשם למסלול הפרינג’ בעצם התחרה עם עמיתיו כדי לזכות במשבצת השישית לקטגוריית הסרט הטוב, אבל לא היה יכול להיות מועמד באף קטגוריה אחרת. האמת, לא הבנתי את מי שבחר לרשום את סרטו למסלול הזה, שכן לסרט פרינג’ יש יותר סיכויים לזכות בפרסי משחק, צילום, עריכה, פסקול מאשר באמת לאיים על אחד הסרטים הגדולים בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. כך שאם החוק הזה לא שונה השנה אני בכנות לא מבין יוצר שבוחר לרשום את סרטו למסלול הזה.

עדכון ותיקון. מהאקדמיה מוסרים כך לגבי מסלול הסרט העצמאי – “בכל הקטגוריות האישיות (בימוי, תסריט, משחק וכו׳) מתחרים כל הסרטים יחד באופן שיוויוני, כאילו שאין מסלולים נפרדים. רק בקטגורית הסרט הטוב ביותר יש הפרדה, ורק בסבב ההצבעה הראשון. בסבב השני מתמודדים כל הסרטים באופן שיוויוני ללא הבדל בין מסלולים”.

אוקיי, אז אני רגוע יותר. ובכל זאת, אם פשוט היו מוסיפים קטגוריה לסרט עצמאי/פרינג’/דל תקציב לדעתי זה היה עובד יותר טוב. להבליט חמישה סרטים, ולא רק אחד. אבל ניחא.

עוד תהייה: האם סוף סוף שונה החוק של האקדמיה שמונע מסרט תיעודי באורך מלא להתחרות בקטגוריות הראשיות? החוק הזה, למעשה, אף פעם לא נאכף (ע”ע “ואלס עם בשיר” ו”המדריך למהפכה”), והאקדמיה לדבריה סומכת על מפיקי הסרט שיידעו לשבץ את סרטם למסגרת הנכונה. ובכל זאת, אני רואה בין רשימת המועמדים את סרט הטבע התיעודי החדש של משה אלפרט, “יללת הזאבים”, אבל אני לא רואה שם את “שומרי הסף”. מה מונע מ”שומרי הסף” להיות מועמד ואולי אף לזכות בקטגוריית הצילום, העריכה ועיצוב הפסקול, למשל?

ולבסוף, הטרוניה הקבועה. עד לסוף שלב ההצבעה יופצו מסחרית בישראל הסרטים הבאים: “בננות”, “פלאות”, “זייתון”, “כידון”, “לצוד פילים”, “מי מפחד מהזאב הרע”, “המסע לכוכב המינימיקים”, “אני ביאליק” ואולי גם “הנוער”. ואולי אחד או שניים נוספים. מתוך 31 סרטים, רק כעשרה יוצגו בפני הקהל בהקרנות מסחריות. אני חוזר ואומר את זה: לדעתי, במאי שהופך את הקרנת האקדמיה להקרנת בכורה עולמית מחבל לעצמו בסרט. סרט צריך לפגוש קודם כל קהל – לפחות בפסטיבלים, אם לא קהל רוכשי כרטיסים – ורק אחר כך את הקהל (הפרובלמטי, בואו נודה) של חברי האקדמיה. הקרנות אקדמיה אינן הקרנות טובות ליוצרים. הן קרות, ביקורתיות, לפעמים אפילו מרושעות. לא מקום להקרנה הראשונה אי פעם של סרט. תשאלו מסביב.

אבל הכי מעניין: זו בעצם רשימת סרטי השנה הקרובה. מתוכם ייבחרו רוב סרטי התחרות בירושלים ובחיפה. מישהו מהם ייכנס לקאן? לוונציה?

הנה רשימת 31 הסרטים שנרשמו לתחרות.

 

אני ביאליק

מפיק ובמאי אביב טלמור, תסריט אביב טלמור, אהד אפז,

בית לחם

בימוי יובל אדלר. מפיקה טליה קלינהנדלר, תסריט יובל אדלר, עלי ואקד

בננות

בימוי איתן פוקס. מפיקים מרקו צרקי, לוראן בוראצו, יואב רועה, משה אדרי, לאון אדרי, גל אוחובסקי, גיא המאירי, איתן אבוט, תסריט אלי ביזאוי, איתן פוקס

בשר תותחים

בימוי ותסריט איתן גפני. מפיקים איתן גפני, יפית שלו, תום גולדווסר

גולדברג ואייזנברג

בימוי ותסריט אורן כרמי. מפיקים אורן כרמי, אורי לבנון

גולם

בימוי ותסריט אדם דויטש. מפיקים רחלה (רייצל) דויטש, אדם דויטש

הבן של אלוהים

בימוי ארז תדמור, גיא נתיב. מפיקים שמי שינפלד, עמיתן מנלזון, תסריט ארז תדמור, גיא נתיב, שרון מימון

ההיא שחוזרת הביתה

בימוי ותסריט מיה דרייפוס. מפיקים אמיר הראל, איילת קייט

הורה 79″

מפיק, במאי ותסריטאי אלי כהן.

המסע אל כוכב המינימיקים

בימוי שי כרמלי. מפיקים נאור רון, גיא צחורי, מיכל אורון,תסריט אלון שטרן, שי כרמלי, יוני להב.

הנוער

בימוי ותסריט תום שובל. מפיקים גל גרינשפן, רועי קורלנד, משה אדרי, לאון אדרי.

יללת הזאב ים

בימוי ותסריט משה אלפרט. מפיקים חיים מקלברג, אסתי יעקבמקלברג.

כידון

בימוי ותסריט עמנואל נקש. מפיקים מיכאל שרפשטיין, משה אדרי, לאון אדרי

להישאר בחיים (זייתון)”

בימוי ערן ריקליס. מפיקים ערן ריקליס, משה אדרי, לאון אדרי.

לוויה בצהרים

בימוי ותסריט אדם סנדרסון. מפיקים איילון רצקובסקי, יוסי עוזרד, גיא יקואל, יוחנן קרדו.

לצוד פילים

בימוי רשף לוי. מפיקים אהוד בלייברג, משה אדרי, לאון אדרי, תסריט רשף ורגב לוי

מבצע חמניה

בימוי אברהם קושניר. מפיקים חיים שריר, אברהם קושניר, תסריט תסריטאי בעילום שם, אברהם קושניר

מי מפחד מהזאב הרע

בימוי ותסריט נבות פפושדו, אהרון קשלס. מפיקים חיליק מיכאלי, אברהם פרחי, תמי ליאון, משה אדרי, לאון אדרי.

מעל הגבעה

בימוי רפאל נדג’ארי. מפיקים איתי תמיר, מרק רוזנבאום, קרולין בונמרשונד, תסריט רפאל נדגארי, גופרואה גריסון

מפריח היונים

בימוי ותסריט ניסים דיין. מפיקים דוד מנדיל, דב קרן, משה אדרי, לאון אדרי, חזי בצלאל, עומרי בצלאל.

מקום בגן עדן

בימוי ותסריט יוסי מדמוני. מפיקים דוד מנדיל, משה אדרי, לאון אדרי.

משפחה חדשה

בימוי ותסריט טלי שלום-עזר. מפיקים אלעד גביש, משה אדרי, לאון אדרי.

סוכריות

בימוי יוסף פיצ’חדזה. מפיקים דב שטויר, יוסף פיצחדזה, רן פרידברג, פרי כפרי, משה אדרי, לאון אדרי, תסריט יוסף פיצחדזה, דב שטויר

עולם אחר

בימוי איתן ראובן. מפיקים איתן ראובן, שלומי אבינר, תסריט מיכאל בירנבאום

פלאות

בימוי אבי נשר. מפיקים דוד זילבר, אבי נשר, משה אדרי, לאון אדרי, תסריט אבי נשר, שאנן סטריט

פלסטלינה

בימוי ותסריט וידי בילו. מפיק אלעד גביש.

פנתר לבן

בימוי ותסריט דני רייספלד. מפיקים דפנה פרנר, שי אינס, משה אדרי, לאון אדרי.

פרדייס קרוז

בימוי ותסריט מתן גוגנהיים. מפיקים רפאל כץ, יוסי סמט.

קריאוקי עם פרנק סינטרה

בימוי ותסריט צבי פינקוס. מפיקים דור מוססקו, צבי פינקוס.

שבלולים בגשם

בימוי ותסריט יריב מוזר. מפיקים הילה אבירם, יאן פישר רומנובסקי, עדי כהן, יריב מוזר, שאול שרצר.

שש פעמים

בימוי יונתן גורפינקל. מפיקים אודי ירושלמי, יונתן גורפינקל, תסריט רונה סגל

סיכום:

12 סרטים בהפקת האחים אדרי.

3 סרטי אימה. (3 סרטי אימה!)

15 סרטי ביכורים.

3 סרטים של במאיות.

1 סרט אנימציה.

ואם התוכניות שצוינו כאן יצאו אל הפועל, הרי שנמצא שם גם הסרט הישראלי הראשון בתלת מימד.

נושאים: בשוטף

10 תגובות ל - “31 סרטים מתחרים על פרס אופיר 2013”

  1. מרט 9 אפריל 2013 ב - 20:28 קישור ישיר

    צריך לציין שגם “גולדברג ואייזנברג” וגם “אני ביאליק” כבר הוקרנו בבכורה בפרינג’ידר בפסטיבל חיפה 2012. “אני ביאליק” זכה בפרס “בחירת האביר”, שהוענק על-ידי רוני קידר.

  2. עמית איצקר 9 אפריל 2013 ב - 20:47 קישור ישיר

    מגניב לראות שבתוך הרשימה יש שני סרטים של יוצאי קבוצת “באבון” המצויינת. תום שובל ואדם סנדרסון

  3. דודי מיכאלוב 9 אפריל 2013 ב - 21:19 קישור ישיר

    ראיתי את “שש פעמים” בהקרנה השניה בישראל, אכזבה מייגעת, אגם מוגזם-מידי של פסימיות, יוצרי ישראל, לעתים, לא יודעים להבדיל בין אומנות לרצון להיתפס אומנות וחתרניים בכל מחיר.

    מלבד ערן ריקליס (ממנו אני זוכר את “זהר” לטובה ואת “עץ לימון” כשיעמומון רציני) ואבי נשר (כנ”ל, אהבתי את “סוף העולם שמאלה” ולא את היתר ממנו שראיתי), גם טובב לראות שיש לנו מלאי די רענן וחדש בשמות במאים– שיותר חדשים, כמו שעג’מי, למלא את החלל והמשגיחים היו יצירות בכורה מעולות, אולי ייצאו לנו עוד בכורות יפות.

    מה שחסר לי – סרטים הבאים של אותם במאים מבטיחים עם אותן בכורות יפות, הכי הרבה- מני אייש, שמואל מעוז וירון שני (אבל גם סכנדר קובטי- הבמאי השני של עג’מי- נתן שם איכויות יפות ביותר).

  4. יריב 9 אפריל 2013 ב - 23:29 קישור ישיר

    יאיר, לא כל כך הבנתי את הערתך לגבי סרטי הפרינג׳. למיטב הבנתי, סרט הפרינג׳ מתחרה בכל הקטגוריות למעט קטגורית הסרט הטוב ביותר, שבה הוא מתחרה על המקום השישי בלבד. בשאר הקטגוריות חברי האקדמיה מצביעים בין כל הסרטים העלילתיים וכך גם היה בשנה שעברה.

  5. רובי בוס 10 אפריל 2013 ב - 9:37 קישור ישיר

    סרטי התלת מימד משנים לגמרי את חווית הצפיה, ואני די מאחל ומקווה ש “עולם אחר” יצליח להתברג ולהפתיע אותנו

  6. איילת 10 אפריל 2013 ב - 12:54 קישור ישיר

    מי האנימציה?

    • יונתן דורון 16 אפריל 2013 ב - 3:50 קישור ישיר

      “המסע לכוכב המינימיקים”.

  7. אברהם משר 10 אפריל 2013 ב - 20:25 קישור ישיר

    הסיכום האמתי: סה”כ 31 סרטים!!!
    16 סרטים עצמאיים.
    15 סרטים בתמיכה מלאה של הקרנות.

    12 סרטים בתמיכה מלאה של הקרנות הופקו ע”י האחים אדרי = 75% מכספי חוק הקולנוע אצל האדרים ! ! ! עד מתי ? שחיתות בקרנות תימשך ? ? ?
    בושה וחרפה.
    אברהם משר

  8. יונה 11 אפריל 2013 ב - 11:53 קישור ישיר

    אותי אישית הכי מסקרנים שני סרטים ברשימה – של מתן גוגנהיים ושל וידי בילו. סרט הסטודנטים של גוגנהיים היה מצויין ו”קרוב לבית” הוא אחד מהסרטים הישראלים האהובים עליי

  9. קוף 11 אפריל 2013 ב - 14:26 קישור ישיר

    ניחושים מאוד הגיוניים אבל ראוי לציין כמה דברים: הסרטים הראשונים של טלי שלום עזר ומתן גוגנהיים ראויים לפחות לתשומת הלב שמעוררים הסרטים של מיה דרייפוס ואדם סנדרסון, שמי שיגיע לסרטו כי אהב את זוהי סדום מאוד יתאכזב. וזה כמובן חיובי לגמרי. אני די בטוח שהזאב הרע הולך להפתיע גם את מי שכלבת לא עשה לו את זה ולא ברורה לי ההתעלמות מריקליס וניסים דיין. שני סרטים גדולים מאוד שגם בהחלט עשויים להפתיע. מפריח היונים המבוסס על ספרו של אלי עמיר יכול לעשות לעיראקים את מה שעשה בזמנו שבעה למרוקאים בקלות. בכל זאת מדובר בחתיכת היסטוריה וגם כל הסרט דובר עיראקית. כולו. בהחלט שנה מדהימה וחבל שסרטי לילה סרטים של איתי תמיר לא בחגיגה.


השאירו תגובה