רשימות שחורות
המועמדות לפרסי בחירת המבקרים (Critics Choice Awards) התפרסמו הערב. בשנים האחרונות גילינו שהפרסים האלה יודעים לנבא את האוסקרים לא פחות טוב (ולעיתים יותר טוב) מגלובוס הזהב, שממותג בתור הפרס שחוזה את האוסקר (בשנה שעברה דווקא לגלובוס הזהב היו יותר דיוקים בדרך לאוסקר, כך שגם הקביעות האלה נזילות). ״חלום אמריקאי״ ו״12 שנים של עבדות״ הם הסרטים המובילים עם מספר המועמדויות.
עשרת הסרטים המועמדים לפרסי בחירת המבקרים הם: ״חלום אמריקאי״ (דיוויד או. ראסל), ״כוח משיכה״ (אלפונסו קוארון), ״12 שנים של עבדות״ (סטיב מקווין), ״הזאב מוול סטריט״ (מרטין סקורסזי), ״בתוך לואין דיוויס״ (האחים כהן), ״היא״ (ספייק ג׳ונז), ״להציל את מיסטר בנקס״ (ג׳ון לי הנקוק), ״נברסקה״ (אלכסנדר פיין), ״קפטן פיליפס״ (פול גרינגראס) ו״מועדון הלקוחות של דאלאס״ (ז׳אן-מארק ואלה). זו פחות או יותר תהיה רשימת הסרטים שיהיו מועמדים לאוסקר, ב-90 אחוז ממנה. אלה הסרטים, זו העונה, זו התחרות. ״יסמין הכחולה״ בחוץ.
בקטגוריית הסרט התיעודי, שהיא אחת הקטגוריות הכי מסקרנות השנה באוסקרים, מועמדי פרסי בחירת המבקרים הם ״מעשה בהרג״, ״בלאקפיש״ (שמשודר הערב ביס דוקו), ״סיפורים שאנו מספרים״, ״ורמיר של טים״ ו״20 רגל מתהילת עולם״.
הפרסים יחולקו ב-16 בינואר.
=================
למרות ש״בית לחם״ עד כה לא קיבל איזכורים במועמדויות לגלובוס הזהב או במועמדויות לפרסי בחירת המבקרים (שני גופים שלא מתחשבים בנציגים הרשמיים של המדינות, ולכן המועמד המוביל לזכייה אצל שניהם הוא ״כחול הוא הצבע החם ביותר״, שלא יכול להיות מועמד לאוסקר כי הוא אינו נציג צרפת לתחרות), הוא עדיין מקבל איזכור נכבד בפריוויו של ״דדליין״ לקטגוריית הסרט הזר. האתר מצמצם את התחרות בקטגוריה הזאת ל-15 הסרטים הבולטים ביותר בו, ו״בית לחם״ הוא אחד מהם. וגם ״עומאר״ של האני אבו-עסאד.
================
הערב פורסמה גם ״הרשימה השחורה״, או ה״בלאק-ליסט״, רשימה המתפרסמת מדי דצמבר ומדרגת את התסריטים הכי טובים שמסתובבים בהוליווד אבל עדיין לא הופקו. הרשימה הזאת עברה לא מעט גלגולים מאז שנוסדה כמזכר פנימי ב-2005 ועד שהפכה השנה לאתר אינטרנט שבו תסריטאים יכולים להגיש את עבודותיהם לעיון קולגות ולדירוגן. ״נאום המלך״, ״ארגו״ ו״נער החידות ממומבאי״, למשל, הם בין התסריטים שזכו לאיזכור ברשימה הזאת לפני שהופקו וזכו באוסקר (וגם ״להציל את מיסטר בנקס״, ״אסירים״, ״הרשת החברתית״ ו״ג׳נגו חסר מעצורים״). כך שכיום המשחק הוא לנסות לזהות אילו מהסרטים ברשימה יהיו זוכי האוסקר של השנים הבאות. קל, למשל, להתחיל עם אלה שיש להם כבר מפיק ואולפן: ״צלף אמריקאי״, שסטיבן ספילברג היה אמור לביים ואז העביר לקלינט איסטווד, נמצא שם, וגם ״פן״, הפריקוול ל״פיטר פן״, שכבר נמצא בהפקה. אבל רשימת התקצירים של 72 התסריטים – שקיבלו את הכי הרבה ״לייקים״ (מאפוריים) מ-250 סוכנים ומפיקים המדרגים את התסריטים – מכילה כמה סיפורים מעניינים. יש שם, למשל, שני תסריטים שונים העוסקים בהפקת ״מלתעות״ של סטיבן ספילברג; תסריט על קובריק, ״2001״ ובימוי הנחיתה על הירח; תסריט על קרל סייגן; שני תסריטים שונים על מיסטר רוג׳רס, תוכנית ילדים אמריקאית; תסריט על לואיס קרול, תסריט על אוסקר וויילד ותסריט על צ׳אייקובסקי. ויש גם סרטי אימה, סרטי מדע בדיוני וכמה דרמות היסטוריות.
הסרט שקיבל הכי הרבה איזכורים ומופיע במקום הראשון ברשימה הוא ״הולנד, מישיגן״ מאת אנדרו סודרוסקי, המספר על אשה הבולשת אחר בעלה, שהיא חושדת שהוא בוגד בה. והרשימה גם חושפת את כוכבי התסריטאות של העתיד: לאלייז׳ה ביינום ולקייט טרפרי יש שני תסריטים לכל אחד ברשימה.
===============
תוספת: רשימת סקר המבקרים והקולנוענים של ״פילם קומנט״ עלתה הלילה והיא מדרגת את 50 הסרטים הטובים של 2013. במקום הראשון: ״בתוך לואין דיוויס״ של האחים כהן. במקום השני: ״12 שנים של עבדות״ של סטיב מקווין. אין נוכחות ישראלית ברשימה. הרשימה המלאה.
===============
רוצים טקסט חדש של עוזי וייל? הנה. עוזי וייל כותב על המקרה המשונה שבו קשת ורשת מנסות להביא לסגירתה של חברת התמלוגים של הבמאים והתסריטאים. זה פשוט מעורר חימה הניסיון הציני הזה של זכייניות ערוץ 2 לעשוק את יוצרי הטלוויזיה והקולנוע בארץ. אבל וייל לפחות מצליח לגרום לזה להישמע מצחיק ואבסורדי. ומעורר חימה.
==============
אתמול היה לנו את פיטר אוטול, אללה ירחמו. היום יש לנו את הגברת הזאת:
זאת ג׳ואן פונטיין, ששיחקה בשניים מהסרטים האמריקאיים הראשונים של אלפרד היצ׳קוק. ב״רבקה״ היא במכונית לצד לורנס אוליבייה וב״חשד״ היא במכונית לצד קארי גרנט. על תפקידה ב״חשד״ היא זכתה באוסקר, ובטוויסט הוליוודי חביב, היא גברה באותה שנה על אחותה, אוליביה דה-הווילנד, שהיתה מועמדת. פונטיין מתה הלילה בשנתה בגיל 96.
12Years A Slave הוא הסרט הטוב של השנה. יצירת מופת שראויה לכל פרס.
Wolf of Wall Street לא הרחק מאחוריו. מרתק, ציני וטבול ביותר סמים מהאנטר ס. תומפסון.
את Nebraska לא אהבתי. בנקס חביב אבל זניח. קפטן פיליפס טוב בהרבה מבין שני סרטיו של הנקס השנה.
חבל שמתעלמים מ-Philomena סרט נהדר על המאבק בין אמונה וסליחה לבין ספקנות ואתאיזם שנראה לי שתאהב.
את השאר אראה בסקרינרים בהמשך השבוע.
משהו קטן
יש לי הרגשה שמישהו סיפר בדיחה, וכל השאר לוקחים את זה ברצינות. כמה שאני אוהב את הגברת סקרלט ג'והנסון, המועמדות שלה על Her לא ברורה לי. היא הרי מופיעה בסרט הזה רק בקולה (טרם ראיתי את הסרט. זה מה שקראתי). עם כל ההבנה שלי לכך שגם זו עבודה, מה אמור לחשוב על המועמדות הזו צופה הקולנוע הממוצע בגרמניה, למשל, שרואה את הסרט מדובב? והאם ב"צעצוע של סיפור" הבא טים אלן יקבל מועמדות על תפקידו כ"באז לייטייר"?
שוב – אני מאוהדיה של הגברת ג'והנסון. ואני חושב שתפקידה ב Match point של וודי אלן היה הטוב בקריירה שלה (והוא ריענן את המושג פאם-פאטאל), אבל לא על זה היא צריכה לקבל הכרה. אולי בשנה הבאה, כחייזרית טורפת גברים (?) ב"מתחת לעור" של ג'ונתן גלייזר.
למה שלא תקבל פרס על דיבוב? אני לא רואה בזה פחות משחק מהופעה רגילה, להפך, אם הופעתך כמדבב מספיק טובה כדי להיכלל ביחד עם שחקנים שהיו להם עוד אמצעיים להעברת משחק (תנועות גוף לדוגמה) אז למה שלא תקבל מועמדות?