22 מאי 2014 | 17:00 ~ 3 תגובות | תגובות פייסבוק

צפו בסרט הקצר ששלח ז׳אן-לוק גודאר לפסטיבל קאן שמסביר למה הוא לא הגיע לסרט הארוך שלו בפסטיבל קאן (והאם זה קשור למנחם גולן?)

העולם התהפך: לפסטיבל קאן השנה טרנס מאליק הגיע, אבל ז׳אן-לוק גודאר הבריז. מאליק הגיע לשוק הסרטים יחד עם בראד פיט, בניסיון למצוא קונים לפרויקט התיעודי השאפתני שלו, עליו הוא עובד כבר 30 שנה, ושדרכו הוא רוצה לספר את סיפור תולדות היקום מאז בריאתו. סרט שהצילומים עליו התחילו בפילם, המשיכו באיימקס ועברו לטכנולוגיה דיגיטלית ורק אלוהים יודע איך זה ייראה לבסוף. לשם הבהרת הפלא: לפסטיבל קאן שבו זכה מאליק בדקל הזהב עם ״עץ החיים״ הוא לא הגיע (״הוא מאוד בישן״, אמרה אז המפיקה שלו), אבל הפעם הוא שם. ואילו גודאר, שהוזמן להציג את סרטו החדש, ״שלום לשפה״ (בתלת מימד) החליט שלא לבוא. למה? את זה הוא נימק בסרטון שהוא שלח לנשיא הפסטיבל (ז׳יל ז׳אקוב) ומנהלו (טיירי פרמו):

 

מבולבלים? אל דאגה. האנשים הטובים באינדי-ווייר סיפקו תרגום לסרט:

My dear President, dear festival director and dear colleagues,
Once again, I thank you for inviting me to the festival, but you know I haven’t taken part in film distribution for a long time, and I’m not where you think I am.  Actually, I’m following another path. I’ve been inhabiting other worlds, sometimes for years, or for a few seconds, under the protection of film enthusiasts; I’ve gone and stayed.
[Cut to a scene of Eddie Constantine as Lemmy Caution in “Alphaville”]
Eddie Constantine/Lemmy Caution:  “I don’t feel comfortable in this environment anymore.  It’s not longer 1923, and I’m not longer the man who fought through the police barricades, the man who fought behind the scenes with a gun in my hand.  Feeling alive was more important than Stalin and the Revolution.”
The risk of solitude is the risk of losing oneself, assumes the philosopher because he assumes the truth is to wonder about metaphysical questions, which are actually the only ones the everyone’s asking.  The philosopher’s logic is to ask whether there’s any way to hold back “the other;” this is what we call “Logic.”
[Scene from Godard’s “King Lear” with Burgess Meredith and Molly Ringwald, in English]
Molly Ringwald/Cordelia to King Lear: “I don’t have my heart in my mouth.” (in English)
[Cut to Godard speaking in present day]
I don’t have my heart in my mouth anymore, either.
So, I’m going where the wind blows me, (still of Francois Truffaut with a camera) just like autumn leaves as they blow away (this is from the famous poem by Jacques Prevert”)
Last year for example, I took the tramway, which is a metaphor, the metaphor and…
[White words on black screen: CUBA, yes]
[La Havane bar in Paris in a black and white film]
..to return, to return to pay my dues from 1968 at the Havana Bar…and now, I believe that the possibility of explaining things is the only excuse to fight with language…as always, I believe it’s not possible…this 21st May…this is no longer a film, but a simple waltz, my president, [Leonard Cohen, “Take this Waltz” sample along with a brief clip of Bob Dylan’s voice sampled] to find the true balance with one’s near destiny.

Cordially,

Jean-Luc Godard

מודה. לא הבנתי.

שימו לב שיש בסרטון שוט מתוך ״המלך ליר״ שביים גודאר. מי שהפיקו את הסרט הזה בשנות השמונים היו מנחם גולן ויורם גלובוס, שהחתימו את גודאר על מפית בפסטיבל קאן, בו הוא מתחייב לביים סרט בהפקתם (או הם מתחייבים להפיק לו סרט). ומאותו רגע הם מיררו לו את החיים (או שזה הוא שמירר להם את החיים). האם היעדרו מקאן קשור לעובדה שגולן וגלובוס זכו שם לכבוד השנה עם הקרנת הסרט התיעודי עליהם, ״גו גו בויז״?

ועוד פנכת טריוויה: כשקוונטין טרנטינו ניסה להיכנס לעסקי השעשועים, ממש בתחילת דרכו, הוא היה מציין תחת סעיף ״ניסיון במשחק״, את העובדה שהוא הופיע בתפקיד קטן ב״המלך ליר״ של גודאר, למרות שזה היה שקר. הוא הניח שאף אחד מעולם לא ראה את הסרט ולכן השקר הזה לא  יתגלה (הוא סיפר על כך בעצמו בראיונות, שנים אחר כך).

ועכשיו מספר אבנר שביט שבראיון רדיו איתו, גודאר ירד רצח על טרנטינו, שכל מה שהוא יודע מקולנוע הוא גנב מגודאר (הייתם מצפים שזה יחמיא לו). זה בטח יום נורא בטרנטינו-לנד (זה קצת כמו שסטיבן ספילברג יתראיין לתחנת רדיו ישראלית ויגיד שהוא קרא את הביקורות שלי על סרטיו ולדעתו אני אידיוט ולא הבנתי כלום ממה שהוא עושה או מנסה להגיד).

מעניין מה גודאר חושב על הסצינה מתוך ״סוף שבוע בפריז״ בה גונב רוג׳ר מיצ׳ל את סצינת הריקוד בבית קפה מתוך ״חבורה נפרדת״ שלו.

נושאים: בשוטף

3 תגובות ל - “צפו בסרט הקצר ששלח ז׳אן-לוק גודאר לפסטיבל קאן שמסביר למה הוא לא הגיע לסרט הארוך שלו בפסטיבל קאן (והאם זה קשור למנחם גולן?)”

  1. יונה 23 מאי 2014 ב - 10:33 קישור ישיר

    אין ספק שחשיבות סרטיהם של גודאר וטרנטינו לאמנות הקולנוע שווה לחשיבות דעתו של ספילברג על הביקורות שלך.

  2. שירי צור 23 מאי 2014 ב - 11:26 קישור ישיר

    איני מחסידותיו של גודארד. כמו ״תה או קפה?״ כששואלים- אני אוהבת את טריפו! משוגעת על כל סרטיו.
    דווקא את המכתב המצולם הזה הבנתי במשמעותו העמוקה- לכל אורכו! הוא רצוף משחקי מילים שייתכן ונעלמו ממך ותודות ל11 שנים בפאריז, ללימודים בסורבון ובפמיס ובעיקר בעל ממוצא צרפתי- הבנתי בנקל!
    גודארד- קומוניסט היה ונאר- ליתר דיוק- הוא אנאי קפיטליסט- את הגרעין המשמעותי ביותר בקליפ לא תרגמו – משחק מילים
    Trouver le faux raccord
    הוא מבקש ממנהלי הפסטיבל- לא cannes אלא khan )כשמו של הנסיך האגדי)
    Faux raccord- התרומה המשמעותית (?!) של גודאר – לפחות מבחינה טכנית- זא- החיבור השגוי בין תמונות, בין רעיונות, בין גודאר לקשקשת הפסטיבלו- סלבריטאית שמייצג קאן בשבילו
    במילים אחרות- כיצד אתם מצפים שאענה לבקשתכם להשתתף בהילולה הצרכנית בעלת האידאולוגיה הבזויה – הרי מדובר כאן בחיבור שגוי! ( התרגום האנגלי ג׳אמפ קאט- מפספס את כפל המשמעות
    הרפרנסים הקולנועיים והתרבותיים- ארנדט בעיקר-

    ================

    רוה לשירי: ובכן, קשה לקבל את הפרשנות הזאת. לפני עשר שנים הגיע גודאר לבכורת סרטו ״המוזיקה שלנו״ בפסטיבל קאן. ולפני זה סרטים רבים שלו הוצגו שם בנוכחותו (״שלום לשפה״ הוא הסרט השני של גודאר שמוקרן בהיעדרו מהפסטיבל אחרי ״פילם סוציאליזם״ שהוקרן במסגרת ״מבט מסוים״ לפני ארבע שנים). לפני עשר שנים קאן היה אותו קשקשת פסטיבלו-סלבריטאית״ שהוא היום. וכדי להתקבל לקאן, מישהו היה צריך להגיש את הסרט לתחרות, ולקבל את הסכמת הבמאי. כך שהוא הסכים להכללת הסרט בפסטיבל, כך שהוא לא באמת נגד הפסטיבל. פשוט לא בא לו לבוא.

  3. שירי צור 23 מאי 2014 ב - 11:28 קישור ישיר

    ולגבי הסרט על גולן- זה קשור כמובן אך ממש לא העיקר. הסרט עליהם רק עוד דוגמא שתשרת את גודאר בהדגמת הזנייתו ותת רמתו של הפסטיבל


השאירו תגובה