20 אוגוסט 2014 | 20:44 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

איך עושים להיט

מחר יוצאים בארץ שלושה סרטים אמריקאיים מדוברים למדי: ״עיר החטאים״ השני של רוברט רודריגז; ״לוסי״ של לוק בסון; ו״אם אשאר״, עוד סרט רומנטי-טראגי לבני הנעורים. מי מהם יהיה אלוף הקופות בסוף השבוע? הייתם חושבים שזה קשור בשאלה ״תלוי איך הסרטים״ או ״תלוי איך יהיו הביקורות״. לא, זה תלוי במה שהמפיצים ובעלי בתי הקולנוע חושבים שיצליח. מי מהם יהיה הסרט הכי נצפה בסוף השבוע? זה ששובץ להכי הרבה הקרנות.

אני חוזר על הנקודה הזאת בחודשים האחרונים לא מעט, ולעיתים קרובות בקונטקסט של הקולנוע הישראלי, כי חיוני לי להמחיש עד כמה רבה השפעתו של המפיץ ובעל בית הקולנוע (לרוב זה אותו אדם, אבל לפעמים זה לא) על הצלחתו של סרט. הבה נתבונן בשיבוצי הסרטים החדשים מחר בבית קולנוע אחד, יס פלאנט קניון איילון.

Screen Shot 2014-08-20 at 3.35.38 PM Screen Shot 2014-08-20 at 5.59.17 PM Screen Shot 2014-08-20 at 6.00.05 PM

 

אז איזה סרט יהיה הכי נצפה בסוף השבוע? זה שמשובץ לשש הקרנות או זה שמשובץ ל-14 (!!) הקרנות, בכל שעה עגולה? זו דוגמה מעניינת, כי במקרה הזה דווקא לא מדובר בבעל בית קולנוע שדוחף את הסרט של עצמו: ״לוסי״ מופץ על ידי גלובוס מקס (מה שהיה ג.ג עד לפני רגע), ו״אם אשאר״ ו״עיר החטאים״ מופצים על ידי החברה האחות של רשת יס פלאנט, חברת ההפצה פורום פילם. יש הגיון בשיבוץ, כמובן. למרות כל כוכביו, ספק אם ״עיר החטאים״ יביא המוני צופים; וההצלחה הבינונית של ״אשמת הכוכבים״ כנראה הוכיחה למפיצים בארץ שסרטי הנעורים שאינם מעולמות הפנטזיה של ״משחקי רעב״/״מפוצלים״, לא ממש מצליחים כאן, אז הם לא בונים על ״אם אשאר״. אבל סרטי אקשן, ועוד עם סקרלט ג׳והנסון, ועוד של לוק בסון, כנראה שכולם מצפים שהוא ימלא אולמות. 14 פעם ביום.

ככה זה עובד. כדי שסרט יצליח מהר הוא צריך לקבל דחיפה ממפיציו ולקבל גיבוי מצד האנשים העוסקים בשיבוץ ברשתות הקולנוע. לא לכל סרט זה טוב. יש סרטים שדווקא צריכים בנייה איטית. הם לא יהפכו לשוברי קופות גדולים, אבל יכולים להגיע לאט לאט ל-50,000 צופים. הסרטים האלה על פי רוב לא ממש מעניינים את המפיצים הגדולים (ולכן ״לוסי״ מגיע לישראל ואילו ״מתחת לעור״, סרטה הקודם של סקרלט ג׳והנסון, הוגלה הישר ל-vod, כי מפיציו מן הסתם מאמינים – וכנראה בצד – שהוא לא יביא יותר מכמה אלפים, ולא משנה כמה סצינות עירום של ג׳והנסון יש בו).

מרגע שנהיים מודעים לנתון הזה, מפיצי הסרטים בעצם הופכים למבקרי הקולנוע של הסרטים של עצמם. חברת יונייטד קינג מפיצה מחר את הסרט ״כימיה טובה״. את ״לוסי״ הם משבצים בסינמה סיטי 11 פעמים מחר ואת ״כימיה טובה״ – הסרט שלהם – הם משבצים ארבע פעמים. לא ראיתי אף אחד מהסרטים האלה, אבל אני מבין לבד איזה סרט הם חושבים שהוא יותר טוב (בעולם ההפצה טוב = מצליח, צריך לזכור). רוצים לדעת איך הסרט? אתם יכולים להפסיק לשאול אותי, לכו תחפשו באתר של בית הקולנוע מה המפיץ שלו חושב עליו. הוא מביע את אהבתו לסרט במספרים.

================

אגב, לא תמיד זה עובד. ״זינוק בעלייה״ משובץ בסינמה סיטי בכעשר הקרנות יומיות, ואני לא רואה אותו נכנס לטבלת חמשת הסרטים הנצפים שם. הוא גם קיבל את קולנוע גת בתל אביב, אבל אחרי שבוע אחד בלבד הוא כבר מפנה את מקומו לטובת ״אם אשאר״.

================

אפרופו מפיצים: זו כותרת שפורסמה השבוע ב״כלכליסט״ והיא די דרמטית – יורם גלובוס כבר לא הבעלים של ג.ג/גלובוס מקס. החברה עברה לבעלותו של בנט קפלן, שהיה שותפו של גלובוס ברשת גלובוס מקס. האם בנט קפלן ושות׳ יצליחו לשקם את רשת גלובוס מקס ולהפוך אותה לרשת שהכי פחות כיף לראות בה סרטים? ולמעשה, בזאת חיסל יורם גלובוס כמעט את כל עסקי הקולנוע שלו (הוא נותר הבעלים של ספריית הסרטים שהוא היה שותף להפקתם).

יהיה מעניין לעקוב מה יקרה עכשיו והאם הבעלות החדשה תביא איתה איזשהו שינוי בתחום בתי הקולנוע או ההפצה (גם חברת ההפצה של גלובוס נמכרה לקפלן). למה זה מסקרן אותי? כי קפלן הוא האיש הראשון שהצליח להביא את איימקס לישראל. הוא הקים את האיימקס באילת (בפירמידה הכחולה) והקים את האיימקס בקרית ביאליק (שם ראינו את ״האביר האפל״ באיימקס אמיתי ב-70 פאקינג מילימטר). כלומר, האיש אוהב קולנוע. מצד שני: הוא הפסיד את הזיכיון לאיימקס! אין לי מושג מה קרה שם ואיך הוא הצליח לעשות את זה, אבל הרפתקאת האיימקס בקרית ביאליק – בימים שזה היה כרוך בשינוע גלגלי פילם עצומים בהוצאות ענק – לא הצליח להחזיק את עצמו. כיום, זיכיון איימקס נמצא בידי חברת תיאטראות ישראל, שהקימו את האיימקס הדיגיטלי (הקטן) בראשון לציון, ומתכננים עוד אולמות איימקס בקרוב בירושלים ובבאר שבע.

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “איך עושים להיט”

  1. אמסל 20 אוגוסט 2014 ב - 21:44 קישור ישיר

    אשמת הכוכבים עשה כמעט 90 אלף צופים

    =========י

    רוה לאמסל: ו"לוסי" יעשה כפול.


השאירו תגובה