19 פברואר 2015 | 16:22 ~ 2 Comments | תגובות פייסבוק

הימורי ״סינמסקופ״ 2015: מי יזכה באוסקר ביום ראשון בלילה?

ניל פטריק האריס, המנחה שלכם לאוסקרים (מאחור: אוסקרים). קרדיט תמונה: AMPAS

ניל פטריק האריס, המנחה שלכם לאוסקרים (מאחור: אוסקרים). קרדיט תמונה: AMPAS

האוסקרים הם בשבילי כמו חג לכל דבר, עם מנהגים קבועים, מסורת. ביום ראשון בלילה, אור ליום שני, החל מ-3:00 לפנות בוקר נקיים כאן ב״סינמסקופ״ את הלייב בלוג המסורתי מהאוסקרים (בפעם העשירית!). דיווח חי ופרשנויות. אל תחמיצו (בזמן אמת, או בבוקר שאחרי). רוצים להיזכר מי המועמדים? הנה רשימת המועמדים המלאה. ניל פטריק האריס ינחה, ומפיקי הטקס (בפעם השלישית), ניל מרון וקרייג זיידן, יעשו הכל כדי לרתק גם את מי שלא ראה את הסרטים (והשנה, מדובר ברוב אמריקה. חוץ מ״צלף האמריקאי״, הסרט הכי קופתי באמריקה לשנת 2014, שאר הסרטים היו עצמאיים, קטנים ולא מאוד פופולריים בקרב הקהל הרחב. מבחינת מועמדים, טקס האוסקר השנה נראה יותר כמו טקס דקל הזהב בפסטיבל קאן). אז הם יביאו נאמבר פתיחה מאת יוצרי ״לשבור את הקרח״, ויביאו את אידינה מנזל, ואת ליידי גאגא, ואת מארון 5 (על ההפתעות הנוספות שצפויות השנה בטקס, כולל השמעה של חמשת השירים המועמדים, דיברתי השבוע בפודקאסט הקולנוע שלי, לו תוכלו להאזין כאן).

שמונה סרטים מועמדים השנה לפרס הסרט הטוב ביותר. ״התבגרות״, ״בירדמן״, ״צלף אמריקאי״, ״מלון גרנד בודפשט״, ״וויפלאש״, ״סלמה״, ״התיאוריה של הכל״ ו״משחק החיקוי״. זו היתה עונת אוסקרים מסחררת למדי, שמסתיימת עם מירוץ צמוד ועם מצב נדיר: אף אחד ממומחי האוסקר הגדולים לא באמת יודע מי הולך לזכות ביום שני בבוקר (שזה שונה משנים קודמות: היו מקרים שבהם מומחי האוסקר טעו, אבל לפחות בשלב פרסום ההימור היו להם מספיק סיבות לנמק למה הבחירה שלהם היא הנכונה והבטוחה; השנה, כולם יורים בחשיכה). זה ״התבגרות״ נגד ״בירדמן״, גם בקטגוריית הסרט וגם בקטגוריית הבימוי. הניחוש שלי טוב כמו שלכם.

ואל תשכחו: יש גם מועמד ישראלי השנה. ״איה״, סרטם בן 40 הדקות של מיכל ברזיס ועודד בן-נון, הוא הסרט הישראלי הראשון המועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הקצר. האם יש לו סיכוי לזכות? בשביל זה תצטרכו להגיע עד לסוף הטקסט.

(בהמשך: ההימורים שלי).

אחרי כל אוסקר, אני עושה לעצמי פוסט-מורטם קצר, כדי להבין איך בשנה הבאה אוכל להוציא אחוז דיוק גבוה יותר בתחזיותיי (אני עומד על ממוצע של כ-80 אחוזי דיוק, אבל יש שנים חלשות יותר). ובכל שנה אני מגיע לשלוש מסקנות זהות: א) שים לב למה שקורה בבאפט״א, פרס האקדמיה הבריטית, כי הוא מתפקד כחוזה אוסקרים לא רע (לא מעט מחברי האקדמיה הבריטית הם גם חברי אקדמיה האמריקאית). מי ששם לב לבאפט״א ידע לזהות את הזכיות המפתיעות של ״הפסנתר״ ואת הזכייה המפתיעה של מריון קוטיאר. האם השנה הם מנבאים נכון את הזכייה ב״התבגרות״?; ב) שים לב לטקס פרסי המבקרים. לא ברור למה, אבל גם הם קולעים לא רע בחיזוי האוסקרים; ג) שים לב לתחזיות של העיתונאית אן תומפסון, אחוזי הקליעה שלה גבוהים מאוד. אם אני הולך לפי שלושת הסימנים האלה, אני חייב לקבוע השנה ש״התבגרות״ הולך לזכות באוסקר לסרט הטוב ביותר. זו המסקנה החד משמעית משלושת החזאים האלה. אבל השנה – הו, כמה שאני הולך להתחרט על זה – אני הולך להתעלם מהעצות שלי לעצמי ולבחור נגד כל האינסטינקטים החיצוניים, לטובת תחושות הבטן הפנימיות. הנה הם, ההימורים שלי לכל 24 הקטגוריות שיחולקו במשך שלוש שעות וחצי ביום ראשון בלילה:

הסרט:

ההימור שלי: ״בירדמן״

ראו את הפסקה שמעל, לתירוצים שלי, במקרה ואטעה. אבל יש לי גם נימוקים הפוכים: ״בירדמן״ זכה בכל (אבל בכל) פרסי הגילדות והאיגודים להם הוא היה מועמד בחודש שלפני האוסקר, כשהבכירים בהם הם פרסי גילדות המפיקים, הבמאים והשחקנים. חוץ מפרסי האקדמיה הבריטית, ״התבגרות״ יצא בידיים ריקות מהפרסים ההוליוודיים. כלומר, זהו ״הרשת החברתית״ של השנה: הסרט שהמבקרים אהבו, בעיקר כי הם הרגישו שהסרט הזה אומר משהו עכשווי על חיינו, יש בו את תמצית רוח הזמן. אבל הוליווד, עם כל הערכתה לסרט, לא מרגישה כלפיו להט. האמת, אני מרגיש אותו דבר. עם כל אהבתי ל״התבגרות״, יש בסרט משהו קריר, מול האש והלהט של ״בירדמן״ או ״וויפלאש״. אגב, המתחכמים, שרואים שזה קרב צמוד בין שני הסרטים, מנסים לרמוז שאולי בכלל סרט שלישי הוא זה שיזכה. יש כאלה שטוענים ש״צלף אמריקאי״, שהפך בחודש האחרון לסרט הקופתי ביותר לשנת 2014, יפתיע. אחרים מהמרים על ״מלון גרנד בודפשט״, סרט השנה שלי (שאני מסכים שהוא יהיה הסרט שייצא מהטקס עם הכי הרבה פסלונים, ותכף אמחיש למה). והארווי וויינשסטין עדיין משוכנע ש״משחק החיקוי״ יפתיע ויזכה. אני חשבתי כך למשך כמה שבועות, אך כבר לא.

הבימוי:

ההימור שלי: אלחנדרו גונזלס איניאריטו, ״בירדמן״

יש אקסיומה אחת בעונת האוסקרים בהוליווד: מי שזכה בפרס גילדת הבמאים, יזכה באוסקר על הבימוי. היו כמה יוצאים מהכלל, אבל ממש ספורים. וכך, אם התחזית שלי תתממש, זו תהיה שנה שניה ברציפות שבה במאי מקסיקני יזכה באוסקר על הבימוי (בשנה שעברה זכה אלפונסו קוארון, חברו הטוב של איניאריטו, על בימוי ״כוח משיכה״).

יש המהמרים על פיצול בין במאי לסרט (אן תומפסון, למשל). זה קורה לעיתים נדירות, אבל באופן משונה זה קרה בשנתיים האחרונות. האם איניאריטו יזכה על בימוי ו״התבגרות״ יזכה בסרט? יש המהמרים כך. אני דבק בהימור השמרני יותר, שבו פרס הסרט ופרס הבימוי הולכים לאותו סרט. אבל אם הפיצול מתרחש, שימו לב לצירוף המקרים הזה: שנתיים ברציפות זוכה במאי מקסיקני באוסקר על הבימוי, ואילו בפרס הסרט זוכה סרט שעוסק ב-12 שנים בחייו של גיבור בדרום ארצות הברית.

תסריט מקורי:

ההימור שלי: ״מלון גרנד בודפשט״, ווס אנדרסון

קטגוריה מעולה. התמוגגתי מהכתיבה של ״מלון גרנד בודפשט״, חשבתי שהתסריט של ״בירדמן״ גאוני, וגם ל״התבגרות״ מגיע. אבל מעבר לטעמי האישי, התסריט של ווס אנדרסון תפס פער על מתחריו ברוב פרסים המקדימים.

תסריט מעובד:

ההימור שלי: ״משחק החיקוי״, גרהם מור

יש כמה קטגוריות ממש צמודות השנה, שאף אחד לא ממש יודע לאיזה כיוןן הן יתגלגלו. פרס הסרט, בראשם. אבל פרס התסריט המעובד צמוד אפילו יותר, ובין שלושה מתחרים. החוקים המשונים של האקדמיה דחפו לקטגורייה הזאת את התסריט (המקורי!) של ״וויפלאש״, שיש המהמרים עליו כזוכה. וגם ״צלף אמריקאי״ נמצא כאן, ויש רבים שחושבים שזו הקטגוריה שבה הסרט הזה יוכל לקבל את מדליית ההצטיינות שלו, על כך שהפך לתופעה לאומית, להצלחה קופתית, ולהמנון פטריוטי. אבל אני חושב שעלי התה מאותתים על יתרון ל״משחק החיקוי״, סרט עם שחקנים בריטיים, המתרחש באגליה, ועוסק בגיבור אנגלי, אבל הוא הפקה אמריקאית, מאת תסריטאי אמריקאי, ועם במאי דני.

שחקן:

ההימור שלי: אדי רדמיין, ״התיאוריה של הכל״

התחרות מול מייקל קיטון צמודה, וזו קטגוריה שעשויה להפתיע (יש שרוצים שנחשוב שדווקא בראדלי קופר מ״צלף אמריקאי״ יזכה כאן), אבל אף פעם, אף פעם, אל תהמרו נגד שחקן בריטי המגלם דמות אמיתית שהיא גם נכה.

שחקנית:

ההימור שלי: ג׳וליאן מור, ״עדיין אליס״

מאז בכורת ״מפות לכוכבים״ בקאן כל הוליווד מדברת על כך שזו השנה של ג׳וליאן מור באוסקר, כאילו שהגיע תורה, ולא משנה במה היא תשחק. אלא שלבסוף, ״מפות לכוכבים״ נדחה ל-2015 וכולם חשבו שבכך הסתיים המירוץ לאוסקר של אחת השחקניות האמריקאיות האהובות ביותר. אלא שאז בפסטיבל טורונטו התגלה הסרט הקטן הזה, קטן ואף קצת זניח, אבל ג׳וליאן מור בו, והיא כמו תמיד אלופה. אז הקמפיין התחדש. התחושה שלי היא שלא משנה מה מור היתה עושה השנה, מישהו החליט שזה תורה לזכות, סחף אחריו את התקשורת שסחפה אחריה את שאר הוליווד והעולם. עד כדי כך, שיצביעו לה – מתוך אהדה – גם אלה שבכלל לא ראו את הסרט, אבל יודעים אפריורית שהיא בוודאי מעולה בו. וחוץ מזה, אף פעם, אף פעם, אל תהמרו נגד שחקנית המגלמת חולת אלצהיימר.

שחקן משנה:

ההימור שלי: ג׳יי.קיי סימונס, ״וויפלאש״

אחת הקטגוריות הקלות. מרגע שראינו את ״וויפלאש״ היה ברור שסימונס יזכה באוסקר. הוא עושה תפקיד שהזכיר לי את לואיס גוסט ג׳וניור ב״קצין וג׳נטלמן״, וגם הוא זכה על כך באוסקר לשחקן משנה.

שחקנית משנה:

ההימור שלי: פטרישה ארקט, ״התבגרות״

עוד קטגוריה קלה, בין השאר בגלל שהדמות של ארקט היתה כתובה הכי טוב.

סרט אנימציה:

ההימור שלי: ״הדרקון הראשון שלי 2״

כי ״הדרקון הראשון שלי״, המקורי, שהיה סרט מעולה, הפסיד ל״צעצוע של סיפור 3״, אז זה יהיה התיקון.

סרט זר:

ההימור שלי: ״אידה״ (פולין).

סרט תיעודי:

ההימור שלי: ״Citizenfour״

כך כולם אומרים.

צילום:

ההימור שלי: ״בירדמן״, עמנואל לובצקי

הוא זכה באוסקר על ״כוח משיכה״ לפני שנה. אוסקר שני ברציפות. מאז הזכייה הרצופה של ג׳ון טול באוסקר על הצילום של ״לב אמיץ״ ו״רוחות של תשוקה״ זה לא קרה. האמת, אני קצת רוצה ש״מלון גרנד בודפשט״ יפתיע כאן.

פסקול:

ההימור שלי: ״מלון גרנד בודפשט״, אלכסנדר דספלה

הפסקול האהוב עליי השנה היה ״בין כוכבים״ של האנס זימר, אבל המירוץ כאן צמוד בין המוזיקה הסוחפת והקליטה של יוהן יוהנסון ל״התיאוריה של הכל״ או המוזיקה הממזרית ורבת ההמצאות של אלכסנדר דספלה ל״מלון גרנד בודפשט״. ליוהנסון יש ייתרון, כי דספלה מתחרה בעצמו בקטגוריה גם עם ״משחק החיקוי״. ובכל מקרה, זה קרב בין גרמני, צרפתי ואיסלנדי.

עריכה:

ההימור שלי: ״וויפלאש״

רוב ההימורים מתפצלים בין ״התבגרות״ ו״צלף אמריקאי״. אבל אם אני מניח שמצביעי האוסקר לא רק בוחרים באופן רנדומלי זוכים בתור פרסי ניחומים, אז הם בוודאי ישימו לב שהעריכה של ״וויפלאש״ היא הסיבה לכך שהסרט כל כך הדהים אותנו (ולא התסריט, שהיה קצת שבלוני).

שיר:

״גלורי״, מתוך ״סלמה״

ובכל זאת, פרס ניחומים. אני מסביר לעומק את הסיכויים של חמשת המועמדים בקטגוריית השיר כאן, בפוסט הזה.

סאונד, מיקס:

ההימור שלי: ״וויפלאש״

מהמרים כאן על ״צלף אמריקאי״ או על ״בירדמן״, אבל נדמה לי שסרטים על מוזיקה נוטים לזכות בקטגוריה הזאת.

סאונד, עריכה:

ההימור שלי: ״צלף אמריקאי״

יריות, פיצוצים.

עיצוב:

ההימור שלי: ״מלון גרנד בודפשט״

הימור קל.

תלבושות:

ההימור שלי: ״מלון גרנד בודפשט״

כנ״ל.

איפור:

ההימור שלי: ״מלון גרנד בודפשט״

יש כאן תחרות מצד ״שומרי הגלקסיה״, אבל נראה לי שזה יהיה הערב הגדול של ״מלון גרנד בודפשט״.

אפקטים:

״בין כוכבים״

קטגוריה קשה! ל״שומרי הגלקסיה״ ו״כוכב הקופים, השחר״ יש סיכויים כמעט שווים. בחרתי מהלב.

סרט תיעודי קצר:

ההימור שלי: ״Crisis Hotline״

חפשו אותו בערוץ יס דוקו.

סרט אנימציה קצר:

ההימור שלי: ״התמונה הגדולה״

סרט עלילתי קצר:

ההימור שלי: ״איה״

ובכן, כן. אני מהמר על ״איה״. למה? כן, פטריוטיות, בהחלט. אבל גם כי זו קטגוריה שאף אחד לא יודע להמר אותה. ראו את המומחים: הם מתחלקים בין המהמרים על ״שיחת הטלפון״ הבריטי (שזכה בטרייבקה), בין המהמרים על ״בוגאלו וגרהם״ האירי (זוכה הבאפטא) ובין המהמרים על ״פרוואנה״ (זוכה האוסקר לסרטי סטודנטים, ש״פריז על המים״ הישראלי היה במקום השני לו). איש לא מהמר על ״איה״. אבל ראיתי את הסרט, והוא מקסים, אז יש לו סיכוי. בהחלט כן. קטן. מאוד. אבל יש.

 

 

Categories: בשוטף

2 Responses to “הימורי ״סינמסקופ״ 2015: מי יזכה באוסקר ביום ראשון בלילה?”

  1. hamlet 19 פברואר 2015 at 17:33 Permalink

    הימורים מעניינים
    יתכן ושוב יפרידו בין במאי-אלחנדרו גונזלס איניאריטו,
    לסרט-התבגרות…
    כמעט בטוחים -שחקן/שחקנית משנה.
    גם צילום-בירדמן,נראה סגור

  2. דנית 20 פברואר 2015 at 8:57 Permalink

    שי אני חולקת עליך. לא כל סרט עם דמויות מוקצנות הוא יומרני. הסרט (לעניות דעתי) עשוי בצורה נפלאה, אני מקווה שהוא יזכה. הרבה זמן שלא ראיתי שימוש כזה נהדר בכל כך הרבה צורות שונות של מבע קולנועי כדי לבטא את מה שקורה בתוך נפשו של הדמות הראשית. המוסיקה הנהדרת, שלעיתים הבליחה בלהקה באמת המטבחון, הזוויות המשונות, התאורה, הצילום והעריכה היו נהדרים. יש סרטים שהדמויות בהם כלכך אקסטרווגניות שאנחנו לא אמורים באמת להתחבר אליהם. למרות שאני יכולה לשער (עקב גילי הצעיר יחסית) שכולם מתמודדים עם הזקנה עם תחושות קשות, ולא מעט אנשים מרגישים נרדפים ע״י הצלחות שלהם. אני חושבת שמגיע לסרט הזה כמה פרסים…
    בנוגע לבמאי יש מצב שיתנו את זה לריצ׳ארד לינקלטר, כי הסרט שלו מרתק בעיקר בגלל עבודת הבימוי ומוטיבציה שלו לדבוק בפרוייקט 12 שנים. העלילה של הסרט, סך כל החלקים של הסרט לא מתעלה בעיניי על בירדמן, אבל אין לי ספק אפילו שהתבגרות ראוי לציון בדרך כל שהיא בטקס הזה.


Leave a Reply