בכורה עולמית: הצצה ראשונה אל פרויקט אנה פרנק של ארי פולמן
לפני כשנה וחצי פורסמה הידיעה שארי פולמן יפוך את יומנה של אנה פרנק לסרט אנימציה, בזמן שעבר מאז כתב פולמן את התסריט לסרט והפיק שני טסטים, יחד עם שותפיו הקבועים יוני גודמן ודוד פולונסקי, למציאת הסגנון הוויזואלי של הסרט. לפני כמה חודשים הופקה סצינה אחת, בת שלוש דקות וחצי, המשלבת בין אנימציה קלאסית (של הדמויות) ובין אנימציית סטופ-מושן (של הרקעים). הסצינה הזאת הוצגה לראשונה מול קהל במפגש שערכתי עם פולמן במסגרת סדרת ״הסטודיו לבימוי״ שהתקיימה בחודשים האחרונים בספריית בית אריאלה בתל אביב. טסט נוסף הופק לאחרונה, הוא בן 50 שניות, והוא מדמיין את הסרט על אנה פרנק כאנימציית סטופ מושן מלאה, עם בובות. המשימה של פולמן כעת היא למצוא מימון לפרויקט, על פי אחד הקונספטים האלה (הסטופ מושן המלא יקר בהרבה מהשילב בין אנימציה קלאסית ובין סטופ מושן). בין לבין, פולמן מתכנן לביים סרט לייב אקשן שהוא כבר התחיל לעבוד עליו.
יש לנו פריימים ראשונים ובלעדיים של שני הטסטים האלה.
את ההצעה לביים את הסרט קיבל פולמן ישירות ממוזיאון אנה פרנק, שמנהליו ראו את ״ואלס עם בשיר״, התלהבו, וחשבו שזה הכיוון הנכון לטפל כעת בזכרה. פולמן, כבן להורים ניצולי שואה, לא יכל לסרב להצעה (ושימו לב של״ארי פולמן״ ול״אנה פרנק״ יש אותם ראשי תיבות).
התסריט של פולמן מתמקד בקיטי. אנה פרנק מיענה את קטעי היומן שלה לדמות עלומה בשם ״קיטי״. פולמן מדמיין את הקיטי הזאת, יציר דמיונה של אנה, המתעוררת בהווה בבית אנה פרנק באמסטרדם, לוקחת את היומן לידיה ויוצאת להתחקות אחרי אנה. אירועי היומן, הסביר פולמן, ממלאים רק חלק מהסרט, לא את כולו.
הטסטים הופקו באולפני Passion Films בלונדון, בהם צולם בין השאר ״פראנורמן״.
טסט א׳:
בטסט שהופק בשבועות האחרונים מי עיצב את הבובות הוא אנדי גנט, שהיה המעצב של ווס אנדרסון ב״מר שועל המהולל״ וב״חתונת רפאים״ של טים ברטון. טריסטן אוליבר, הצלם של ״מר שועל המהולל״, צילם. דוד פולונסקי עיצב את הדמויות שעל פי הן יוצרו הבובות.
הנה אנדי גנט, עם סט הרכבת שנבנה ל״אנה פרנק״:
בפינה הימנית למטה בתמונה הנ״ל, אנחנו פוגשים את קיטי, הדמות שמובילה את הסרט. הנה היא:
טסט ב׳:
עד כאן הטסט לגרסת הסטופ מושן עם הבובות. העיצובים והסטים יפהפיים בעיניי. הבעיה? עונה פולמן: ״הבובות יקרות מאנימציה קלאסית באופן חסר פרופורציה״. לכן יש אופציה נוספת: שילוב בין אנימציה קלאסית, כלומר אנימציה ידנית (כפי שנעשתה ב״כנס העתידנים״), המולבשת על רקעים ״אמיתיים״, שהם בעצם סטים מיניאטוריים המצלמים כאנימציית סטופ-מושן.
הנה המחשה לטכניקה הזאת. הדמות של אנה, על פי העיצוב של פולונסקי, הונפשה על ידי יוני גודמן. אבל הרקע (אנה הולכת בתוך קרביים של רדיו שפופרות ישן) הוא סט בגודל שלושה מטרים שנבנה על במת צילום. כל שפופרת היא בגודל כ-70 ס״מ. ובתוך הסט הזה צולמה תנועת המצלמה שתשתלב עם הדמות המצוירת שמתווספת אחר כך.
הסצינה שהופקה בטכניקה הזאת מתחילה במשפחתה של אנה פרנק שומעת ברדיו שהנאצים פלשו להולנד.
המצלמה נעה פנימה לכיוון הרדיו, ונכנסת לתוכו, שם אנחנו רואים את אנה משוטטת בין השפופרות, פוגשת את פטר, הרדיו הופך למעין בית קולנוע, שמהמסך שלו השניים מביטים אל המלחמה שעל אודותיה הם רק שומעים.
אנה נכנסת אל מסך הקולנוע, והמלחמה הופכת לסצינת הזיה קרקסית.
אבל ההזיה מסתיימת, ואנה מוצאת את עצמה בלב שדה הקרב.
עד כאן. מכאן, כאמור, מתחיל תהליך ארוך מאוד של גיוס כספים והפקה, כך שהפרויקט הזה עוד יקח שנים עד שהוא יתממש (ופולמן, כאמור, יספיק לביים סרט נוסף עד אז). זו כמובן תהיה הפקה בינלאומית יקרה מאוד דוברת אנגלית, והכוונה של פולמן היא שהסרט יהיה מתאים לכל המשפחה (אחרי ״כנס העתידנים״ הוא הכריז שיותר הוא לא יביים סרט אנימציה המיועד למבוגרים בלבד).
=====================
רוצים לראות את ארי פולמן מציג את הטסטים האלה, מדבר על החזון שלו ל״אנה פרנק״, ומספר על תהליך ההפקה של ״כנס העתידנים״? רוצים לשמוע את אתגר קרת מדבר על הפיכת סיפוריו הקצרים לסרט האנימציה, ״9.99״? רוצים להכיר את אלכס אוראל, אנימטור ישראלי שעבד בפיקסאר (על ״משפחת סופר על״, למשל) ועובד עכשיו על סרט אנימציה ישראלי? רשמו לפניכם: ביום ראשון הקרוב, 5.4, ב-19:00, ייפגשו השלושה בפאנל בהנחייתי בסינמטק תל אביב. זה יהיה אירוע הפתיחה למיני-אירוע אנימציה שיתקיים בחול המועד בסינמטק תל אביב בהפקת המכללה הישראלית לאנימציה. הנה התוכניה. ובגלל שהגעתם עד לכאן, קבלו הטבה: מי שיקנה בקופות או בטלפון כרטיס לאירוע הפתיחה (פאנל עם ארי פולמן ואתגר קרת פלוס הקרנה של ״9.99״) ויציין את קוד ההטבה הבלעדי לקוראי ״סינמסקופ״, cinema2015, יקבל כרטיס שני במתנה. 1+1. באותו ערב יוקרן גם ״כנס העתידנים״ (בכרטיס נפרד).
ועכשיו תגובה בעברית….
ההערה היחידה שלי היא שאני ממש מתחנן למר פולמן שלא ליפול לענייני הפסיכדליה שלו. או לפחות לא ליפול יותר מידי. הכל נראה פשוט מצויין,, אבל כשראיתי את הפריים כאן שנראה כאילו הוברח מהמג'יקל מיסטרי טור, זה החזיר אותי לחצי שעה שנרדמתי מול כנס המדענים. סרט מצויין אבל עם חיבה יתרה לטריפ הפסיכדלי. בבקשה, לך בדרכו של בשיר, עקיצות קטנות של פסיכדלי ולא טריפ ארוך ומייגע..
בברכה, הצופה.