המועמדים לפרסי אופיר 2015
ביפו התקיימה הבוקר מסיבת העיתונאים של האקדמיה הישראלית לקולנוע להכרזת המועמדים לפרסי אופיר. הישארו איתנו ורפרשו, תכף נעדכן עם שמות המועמדים.
שלוש הכותרות הראשיות:
א. אלון גרבוז, שפורש השנה מניהול סינמטק תל אביב, יהיה הזוכה בפרס מפעל החיים של האקדמיה.
ב. ״המילים הטובות״, סרטו של שמי זרחין, הוא המועמד המוביל במועמדויות לפרס אופיר. ״המילים הטובות״ מועמד ל-12 פרסים. צמוד אליו נמצא ״ארץ פצועה״ של ארז תדמור עם 11 מועמדויות. כפי שצפינו בפוסט לפני עשרה ימים, שני סרטים הפתיעו וצצו במהלך הקרנות האקדמיה: ״ציפורי חול״ של אמיר וולף (עשר מועמדויות) ו״חתונה מנייר״ של ניצן גלעדי (תשע מועמדויות). ״חתונה מנייר״ הפתיע בכך שגם השיג מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר.
״באבא ג׳ון״ של יובל דלשד עם שמונה מועמדויות, ״ירח בבית 12״ של דורית חכים עם שש מועמדויות, ״נדיה – שם זמני״ של טובה אשר עם חמש מועמדויות, ״היורד למעלה״ של אלעד קידן (שגם הפתיע, לשמחתי, עם מועמדות לסרט הטוב ביותר) ו״פלאפל אטומי״ של דרור שאול עם ארבע מועמדויות, ״מלחמת 90 הדקות״ של איל חלפון עם שלוש מועמדויות, ״האיש שבקיר״ של יבגני רומן עם שתיים. ״אני לא מאמין, אני רובוט״ ו״ג׳רוזלם״, נציגי סרטי הז׳אנר העצמאיים, עם מועמדות סמלית אחת לכל אחד: עיצוב ל״רובוט״ ואיפור ל״ג׳רוזלם״.
ג. טקס פרסי אופיר יתקיים ביום שני, 21.9, ויועבר בשידור חי בערוץ 10.
וגם: הטקס הזה יהיה יום חגו של רועי אסף, המועמד ללא פחות משלושה פרסי משחק (שניים כשחקן ראשי, אחד כשחקן משנה).
באופן כללי אני מרוצה מאוד מרשימת המועמדויות, ואף מופתע לטובה בכמה וכמה מקרים. ״המילים הטובות״, שהופך היום למועמד המוביל בתחרות, הוא גם הסרט שבאופן חד משמעי הכי אהבתי מבין הסרטים המועמדים (הנה הביקורת שלי על ״המילים הטובות״). הוא הקבוצה לה אריע בתחרות הזאת (למרות שרועי אסף במשחק ועינת גלזר זרחין העורכת, נמצאים גם ב״המילים הטובות״ וגם ב״ארץ פצועה״, כך שלפעמים יהיה קשה להבדיל ביניהם). כדי לסבך את העניינים, בהמשך השבוע יותר לפרסום שלא מעט מהסרטים המועמדים בקטגוריות הראשיות יוצגו השנה בפסטיבל טורונטו, כך שהרשימה הזאת היא גם בעלת נוכחות בינלאומית.
עוד ניתוחים ותובנות, בסוף רשימת המועמדים.
הנה רשימת המועמדויות המלאה:
פרס הסרט הטוב ביותר:
״ארץ פצועה״
״באבא ג׳ון״
״היורד למעלה״
״המילים הטובות״
״חתונה מנייר״
המועמד השישי, הסרט הזוכה במסלול הפרינג׳:
״10% ילדה שלי״, אורי בר-און
בימוי:
״ציפורי חול״, אמיר וולף
״ארץ פצועה״, ארז תדמור
״באבא ג׳ון״, יובל דלשד
״חתונה מנייר״, ניצן גלעדי
״המילים הטובות״, שמי זרחין
תסריט:
״היורד למעלה״, אלעד קידן
״ארץ פצועה״, ארז תדמור, שלמה אפרתי
״האיש שבקיר״, יבגני רומן
״נדיה – שם זמני״, ענת אשר, טובה אשר
״המילים הטובות״, שמי זרחין
שחקן:
אסף בן שמעון, ״המילים הטובות״
משה איבגי, ״מלחמת 90 הדקות״
עודד תאומי, ״ציפורי חול״
רועי אסף, ״ארץ פצועה״
רועי אסף, ״חתונה מנייר״
שחקנית:
מורן רוזנבלט, ״חתונה מנייר״
מרים זוהר, ״ציפורי חול״
נטע שפיגלמן, ״נדיה – שם זמני״
רותם זיסמן כהן, ״המילים הטובות״
תמר אלקן, ״האיש שבקיר״
שחקן משנה:
אשר אברהמי, ״באבא ג׳ון״
גל תורן, ״ירח בבית 12״
דביר בנדק, ״ארץ פצועה״
נורמן עיסא, ״מלחמת 90 הדקות״
רועי אסף, ״המילים הטובות״
שחקנית משנה:
אסי לוי, ״חתונה מנייר״
דבורה קידר, ״ציפורי חול״
יובל שרף שבן, ״ירח בבית 12״
מלי לוי גרשון, ״פלאפל אטומי״
פלורנס בלוך, ״המילים הטובות״
צילום:
אמנון זלאייט, ״ציפורי חול״
אסף סודרי, ״ארץ פצועה״
טליה (טוליק) גלאון, ״נדיה – שם זמני״
עמית יסעור, ״ירח בבית 12״
עפר ינוב, ״באבא ג׳ון״
רואי רוט, ״חתונה מנייר״
עריכה:
אריק להב ליבוביץ, ״היורד למעלה״
אריק להב ליבוביץ, ״מלחמת 90 בדקות״
יצחק צחייק, ״ציפורי חול״
עינת גלזר זרחין, ״ארץ פצועה״
עינת גלזר זרחין, ״המילים הטובות״
ליהוק:
״המילים הטובות״
״ציפורי חול״
״פלאפל אטומי״
״באבא ג׳ון״
״חתונה מנייר״
עיצוב אמנותי:
״המילים הטובות״
״אני לא מאמין, אני רובוט״
״חתונה מנייר״
״באבא ג׳ון״
״ארץ פצועה״
תלבושות:
״המילים הטובות״
״ציפורי חול״
״פלאפל אטומי״
״ירח בבית 12״
״חתונה מנייר״
איפור:
״ארץ פצועה״
״ירח בבית 12״
״נדיה – שם זמני״
״ציפורי חול״
״ג׳רוזלם״
מוזיקה מקורית:
״באבא ג׳ון״
״ירח בבית 12״
״ארץ פצועה״
״נדיה – שם זמני״
״פלאפל אטומי״
עיצוב פסקול:
״המילים הטובות״
״ציפורי חול״
״באבא ג׳ון״
״היורד למעלה״
״ארץ פצועה״
סרט תיעודי ארוך (מעל 60 דקות):
״היה היה מלך, ניסים אלוני בשלוש מערכות, שתי תמונות ואפילוג״, דורון ג׳רסי
״מתי כספי – וידוי״, דליה מבורך ודני דותן
״סבנה״, רני סער ונתי דינר
״סינדרום בנטביץ׳״, גור בנטביץ׳
״שיח לוחמים, הסלילים הגנוזים״, מור לושי
סרט תיעודי קצר (עד 60 דקות):
״איפה אלה קרי ומה קרה לנוריקו סאן״, דבורית שרגל
״האויבת שלי, השותפה שלי״, דוקי דרור, חן שלח
״חייו מלאים שיר, סיפורו של אברהם חלפי״, אורי משגב
״מרוששות״, ג׳ולי שלז
״קוזלצ׳יק״, רוני ניניו
סרט קצר (עד 40 דקות):
״אחד באפריל״, יונתן דקל
״אנטילופות״, אורי רום
״גרינלנד״, אורן גרנר
״החזן והים״, יהונתן אינדורסקי
״סוסי נייר״, מיכאל (מיש) רוזונוב
=================
הפתעות? רק אם פספסתם את פוסט סיכום תחרות שלב א׳ באקדמיה מהשבוע שעבר. שם כבר כתבתי את מה שהתגלה כנכון למדי: ש״מלחמת 90 הדקות״ ו״פלאפל אטומי״, שהיו שניים מהסרטים הכי מסקרנים בתחילת התחרות, יצאו פצועים מהקרנות האקדמיה, כשהתברר שהם מאכזבים. ואילו ״חתונה מנייר״ הפך להפתעת העונה (סיכוייו לזכות ברוב הקטגוריות קלושים – חוץ מזכייה שנראית לי די בטוחה לאסי לוי בקטגוריית שחקנית המשנה – אבל עצם המועמדויות הם הבעת אמון בסרט הקטן הזה שהתגלה כבעל לב חם). לצידו גם ״ציפורי חול״ בלט, כך שמעתי מלא מעט חברי אקדמיה (את הסרט הזה החמצתי).
להפתעתי, בדרבי השחקניות של ״ירח בבית 12״ ניצחה דווקא יובל שרף, המועמדת לפרס שחקנית המשנה, ואילו יערה פלציג, שהימרתי עליה, לא מועמדת בכלל. זה אומר דברים מעניינים על תפיסת המשחק של חברי האקדמיה. שרף אלופה בקלוז-אפים, אבל חשבתי שפלציג מחזיקה את עיקר הרגש בסרט.
קטגוריית הצילום היא אכן הכי צמודה ומותחת, עד כדי כך שיש בה שישה מועמדים (מה שאומר ששני האחרונים הגיעו לתיקו). העובדה של״המילים הטובות״ היו צלם ומלחין קנדיים הוציאו את הסרט מהתחרות בקטגוריות האלה).
=================
ההקרנות לשלב ההצבעה השני יתחילו ביום שלישי הבא (18.8). אפשר כבר להמר על כמה מועמדים שנראים לי ברורים? איפור: ״ארץ פצועה״. הכי קל. שחקן: רועי אסף. שחקנית: רותם זיסמן כהן. שחקנית משנה: אסי לוי. שחקן משנה: אם רועי אסף לא יעשה דאנה איבגי ויזכה פעמיים, אז נורמן עיסא, בעיקר כי שרת התרבות מירי רגב תהיה שם בטקס וזה יהיה רגע טלוויזיוני שיהיה קשה לוותר עליו, לשים את שניהם על אותה במה, במעמד המעניקה והמקבל.
=================
במסיבת העיתונאים אמר יו״ר האקדמיה, איתן אבן, שוועדה שהוא הקים לבחינה מחודשת ויסודית של תקנון האקדמיה הגישה לו את מסקנותיה. אבן סרב לפרט מה הם המסקנות האלה, כי הם טרם עלו להצבעה בהנהלה. בשיחה שקיימנו אחרי מסיבת העיתונאים אבחנתי שעצם זה שהוא הזכיר דו״ח שטרם הגיע לחברי ההנהלה מול התקשורת, גם בלי לחשוף את דו״ח התוכן, מעיד על כך שהוא מרוצה ואולי אף נרגש ממסקות הוועדה. אבן ענה בחיוב, והוסיף, ״אבל זה יעשה פיצוץ גדול בהנהלה״. לדבריו, הדו״ח מציע לתקן דברים רבים בתקנון האקדמיה, ״דברים שאתה ואני דיברנו עליהם בעבר, ושאתה כותב עליהם״, אומר אבן בהתייחסו לביקורת השנתית שאני משמיע על האקדמיה לקולנוע והתנהלותה המעט עקומה בתהליך ניהול התחרות והטקס.
מה שמעלה את השאלה האם אבן ימשיך לשנה נוספת כיו״ר האקדמיה? ״מופעל עלי לחץ להמשיך שנה נוספת״, אומר אבן, שלפני שנה רמז על כך שבסוף שנה זו הוא חושב לפרוש מהתפקיד. אבן מספר שבשנתיים האחרונות הוא עובד על שורה של שינויים לאקדמיה, והוא היה רוצה לראות אותם מיושמים לפני פרישתו. ״אבל בישיבת ההנהלה הבאה אני עומד לבשר ללא מעט חברי הנהלה שהם צריכים לפרוש, כי הקדנציות שלהם הסתיימו מזמן, וזה כולל אותי. כל חבר הנהלה צריך להיבחר בכל קדנציה לתפקיד מטעם האיגוד שלו. ואין לי מושג אם איגוד המפיקים יבחר בי כדי להמשיך בהנהלה שנה נוספת״.
ריענון בשדרת הנהלת האקדמיה, שלא מעט מחברי ההנהלה נמצאים בה מאז ייסוד העמותה, ומחשבות על שינויים בתקנון ובתחרות? האקדמיה עוד תהפוך לסרט האקשן הכי מעניין של השנה.
בגדול, הפיסקה האחרונה היא הכי מעניינת. אכן אקשן. הולך להיות מעניין.
(ואני בעד שמי זרחין. סרט נפלא לטעמי. אבל אני לא פוסל את באבא ג'ון, שיכול להפתיע ולזכות בהרבה קטגוריות, כולל בפרס הסרט)
=================
רוה לאיתן: נכון להיום (אני שומר לעצמי את זכות ההתהפכות לקראת 21.9) אני מהמר ש״באבא ג׳ון״ לא יזכה בכלום. אני מוכן, בדחק, לראות אפשרות שבה הוא זוכה על מוזיקה (חברי האקדמיה מתים על מוזיקה אתנית) ועל עיצוב אמנותי (בניית הלול בכל זאת יכול להיחשב כמבצע הנדסי, ואחד האלמנטים היותר משמעותיים בסרט). וזהו.
אני לא מתווכח איתך כרגע על איכות הסרט (אני מאוד אהבתי. אתה פחות. נדבר על זה כשהסרט יצא). זה לא רלוונטי לאופיר. מה שכן רלוונטי הוא ש"המילים הטובות" כבר יצא מסחרית, וחברי האקדמיה מעדיפים בד"כ לדחוף את הסרט שטרם יצא, ואני חושב שזה יהיה "באבא ג'ון".
===================
רוה לאיתן: נמחיש זאת במשל. ״המילים הטובות״ נגד ״באבא ג׳ון״, ״ארץ פצועה״ ו״היורד למעלה״ זה כמו ״הערת שוליים״ נגד ״פידלמן״, ״אחותי היפה״ ו״השוטר״. יש גבול גם לעיוורון ולקבעון של חברי האקדמיה (ואני מזכיר לך איזה אנטגוניזם היה לחברי האקדמיה כלפי סידר וסרטו, ולמרות זאת הוא זכה).
ההקרנות (אולי לדוקו?) מתחילות כבר השבוע (הודיעו לי רק אתמול):
בשישי הקרוב, 14.8, 12:00, "איפה אלה קרי ומה קרה לנוריקו-סאן?" הקרנת אקדמיה בסינמטק ת"א ולצדה, בלי שום קשר, כי זה נקבע חודש מראש, הקרנה פתוחה לקהל הרחב