18 אוגוסט 2015 | 19:26 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

״המילים הטובות״, ״סיפור על אהבה וחושך״ ו״באבא ג׳ון״ בפסטיבל טורונטו (ועוד)

תוכניית טורונטו

תוכניית טורונטו

פסטיבל טורונטו עצום המימדים ממשיך לטפטף את שמות הסרטים המשתתפים בו, ובמקבץ שפורסם עכשיו, של מסגרת ״קולנוע עולמי עכשווי״, יש שני סרטים ישראליים ארוכים ושני סרטי סטודנטים קצרים התווספו למסגרת ״שורט-קאטס״, לקולנוע קצר. אבל זה עוד לא נגמר, ביום שלישי הבא יפורסמו שמותיהם של שני סרטים ישראליים נוספים בטורונטו, ובסוף השבוע הבא נתבשר על נוכחות ישראלית בטלורייד. אקשן לסוף הקיץ.

״המילים הטובות״, הלהיט הישראלי הגדול ביותר השנה עד כה, יזכה לבכורתו הבינלאומית בפסטיבל טורונטו. סרטו של שמי זרחין הוא אחד מחמישה סרטים בינלאומיים שיזכו לזרקור מיוחד מטעם הפסטיבל, כשהקרנת הבכורה שלהם תלווה בכנס אקדמי שיעסוק בניתוח עומק של הסרט מצד חוקרי קולנוע ותרבות, זרקור שאוצרת הקולנוע הבינלאומי של פסטיבל טורונטו, ג׳יין שולטס (ואחד האנשים הכי בקיאים בקולנוע הישראלי בזירה הבינלאומית), מקדישה ליוצרים שהיא מגדירה כמאסטרים. ״פלאות״ של אבי נשר זכה לכבוד הזה לפני שנתיים.

בטורונטו יש להניח שזרחין יוכל לפגוש את הצלם הקנדי של ״המילים הטובות״, רונלד פלאנט, שיגיע לשם לבכורה נוספת, לסרטו החדש של פיליפ פאלרדו, ״ההתמחות הקנדית שלי״ (או ״גיבור הולך למלחמה״, כפי שהוא נקרא במקור), שיוקרן גם הוא לצד ״המילים הטובות״ במסגרת ״קולנוע בינלאומי עכשווי״.

״באבא ג׳ון", סרט הביכורים של יובל דלשד, יוקרן גם הוא במסגרת של הקולנוע הבינלאומי העכשווי (מסגרת שהיא כמו פסטיבל ענק בפני עצמו). מפיק ״באבא ג׳ון״, דודי זילבר, היה בטורונטו לפני שנתיים עם ״פלאות״, ומפיקות ״המילים הטובות״, טליה קליינהנדלר ואסנת קרן-הנדלסמן, היו בטורונטו לפני שנתיים עם ״בית לחם״. ״באבא ג׳ון״, סרט דובר פרסית בכיכובו של השחקן האמריקאי-אירני נאביד נגבאן (מכוכבי ״הומלנד״), יגיע מפסטיבל טורונטו ישירות לבכורתו הישראלית בפסטיבל חיפה.

לשני אלה מצטרף, כפי שהימרנו לפני שבוע, גם ״סיפור על אהבה וחושך״ של נטלי פורטמן, שינסה לצאת מטורונטו עם חוזה הפצה אמריקאי.

כאמור, ביום שלישי הבא יפורסמו שמותיהם של עוד שני סרטים ישראליים בפסטיבל, שיצטרפו ל״רבין, היום האחרון״ ו״הדיבוק״ (סרט פולני שצולם בישראל עם איתי טיראן) והסרטים התיעודיים ״פרינסס שואו״ ו״פה ולא שם״. ובסך הכל שמונה סרטים ישראליים בטורונטו.

===================

שני סרטים ישראליים נוספים בטורונטו, במסגרת הסרטים הקצרים. ״ילדי מפתח״ של אלעד גולדמן, בוגר החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב (זוכה ציון לשבח בפסטיבל סרטי הסטודנטים האחרון בתל אביב), על מערכת יחסים בין אח ואחות, ו״לילה אחרון״ של כרם בלומברג, בוגרת מנשר (שהוקרן במסגרת הפסטיבל הגאה), שמוגדר כסיפור אהבה פאנקיסטי, על קשר בין שתי בנות סביב הופעת רוק.

===================

נוצר מצב מעניין: במקביל להקרנות החוזרות לקראת ההצבעה על השלב השני והסופי לפרסי אופיר, אנחנו מגלים את הסרטים שיש להם גם נוכחות בינלאומית. צריך לזכור: יש לא מעט חברי אקדמיה שלא מצביעים לסרט שהם הכי אוהבים, אלא לסרט שהם חושבים שיש לו את הסיכוי הכי טוב להגיע לאוסקר (זה נורא בעיניי, והרסני לתחרות ויום יבוא ויימצאו דרך לתקן את השטות הזאת, אבל דברו עם חברי אקדמיה ותשמעו לא מעט מהם אומרים את זה). וההנחה הסבירה אומרת שסרט שמתלהבים ממנו בפסטיבלים הגדולים בעולם הוא סרט שאולי קהל בינלאומי ימצא בו עניין. אז המצב בין המועמדים הוא כזה:

״המילים הטובות״: פסטיבל טורונטו

״באבא ג׳ון״: פסטיבל טורונטו

״היורד למעלה״: פסטיבל קאן

״חתונה מנייר״: יש לו בכורה עולמית בפסטיבל גדול. יתפרסם בקרוב.

(ויש גם את ״ציפורי חול״, שבכורתו תהיה בפסטיבל מונטריאול בסוף החודש, והוא אמנם מועמד לפרסי אופיר רבים, אבל לא לפרס הסרט).

אז מי יזכה?

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה