נו-פלאנט
בעולם הקטן שלי, הידיעה הזאת היא סוג של ביג דיל: מוקי וישראל גרדינגר, מחרימי המבקרים המהוללים שמאחורי רשת רב חן, יס פלאנט וחברת ההפצה פורום פילם (ובעלי רשת מולטיפלקסים במזרח אירופה) מתכננים להקים ערוצי סרטים שישודרו ביס ובהוט ולמעשה יתחרו בערוצי הסרטים הקיימים שלהם. הידיעה ב"דה מרקר" מוסיפה שגם לפרטנר – מארחי הבלוג הזה – יש תוכניות דומות. עוד בידיעה: הגרדינגרים מנהלים מו"מ עם HBO. מעניין מאוד מאוד הכל. יהיה מעניין לראות לאן כל זה הולך ואיך יראו ערוצי הסרטים בעוד כשנה.
המשמעות הראשונה והמיידית? הקפצת מחירי הסרטים על ידי האולפנים, אם פתאום ארבע חברות ינסו לחזר אחריהם לקנות מהם סרטים. זה כבר קרה: במלחמות של איי.סי.פי (לימים הוט) נגד יס נקנו חבילות סרטים ותוכניות במחירי עתק, נטול כל פרופורציה לגודל השוק כאן, רק כדי שהלבילה לא תיפול לידי המתחרה. התוצאה: חובות עצומים לאולפנים האמריקאיים.
אני מניח שהגישה של הגרדינגרים היא כזאת: אני הרי נמצא במגע יומיומי עם האולפנים ובעלי זכויות הסרטים כבעל חברת הפצה, אבל בטלוויזיה אני משמש למעשה רק כמתווך, כגוף האמצעי שמעביר תכנים מבעל הזכויות אל המשדר. אבל אני לא זכיין. מה שאומר שבחודשים הקרובים נראה כמה וכמה גופים רבים עם הוליווד על החוזים שלהם.
כי מה הנכס הכי גדול בארסנל של גרדינגר? דיסני. הוא ממשיך את דרכו של אביו ומשמש המפיץ של דיסני בישראל כבר עשורים רבים. אבל כנראה שהחוזים להפצת תכני הקולנוע של דיסני בארץ נעשה תמיד עם אופק מוגבל. גרדינגר אוחז רק בזכויות ההפצה של דיסני לקולנוע ובדי.וי.די. שמרוק אחזקות מחזיקה ברוב הלייסנסינג של דיסני בעולם הטלוויזיה והמרצ'נדייזינג (כששמרוק היתה שותפה של טלעד, טלעד החזיקה את קטלוג דיסני לערוצי הברודקאסט – וזה כולל תכנים ממיקי מאוס ועד "אשה יפה"). אבל הזכויות של סרטי דיסני לערוצי פרימיום נמצאות בידי יס. והזכויות לסרטי דיסני לסטרימינג אינטרנטי (און-דימנד) נמצאות בידי פרטנר. ובנוסף לכל זה, עכשיו כל תכני הטלוויזיה של דיסני עברו לידיים של ערוץ דיסני, שירוקן בהדרגה את כל הערוצים האחרים מכל סדרות הילדים של דיסני, שיכונסו תחת קורת גג אחת (בעיקר את סדרות הפעוטות המשודרות כרגע ב"הופ": "מועדון מיקי מאוס", "החברים של טיגר ופו", והסדרה האהובה על בת ה-5: "חבורת איינשטיין"). אני מניח שבסופו של המירוץ, היד שתנענע את העריסה של דיסני בארץ, היא זו שתשלוט בעולם ערוצי הסרטים הטלוויזיוניים, ואני מניח שעכשיו גם יס, גם פורום פילם וגם פרטנר רצים לדיסני עם החוזים בידיהם ומוכיחים להם שהם אלה שצריכים לקבל את הבלעדיות מרובת הפלטפורמות על ישראל (ומכיוון שבסוף השנה מסתיים החוזה של פורום פילם עם דיסני, ומכיוון שאני מניח שהם עמלים על חידושו, אם לא כבר חודש בינתיים, בוודאי יש גם לזה איזושהי משמעות, שיהיה מעניין לעקוב אחריה בחודשים הקרובים).
ובגלל החוזה שחתם ספילברג עם דיסני בשנה האחרונה, מי שסוגר עם דיסני יקבל גם את דרימוורקס.
מכיוון בסופו של דבר יש כמות די מצומצמת של אולפנים אמריקאים, ריבוי של ערוצי סרטים – שיתווספו לערוצים הקיימים של הוט ויס – יעשה דווקא טוב לסרטים העצמאיים. מרגע שאחד הערוצים יסגור חוזה הרמטי עם דיסני, פוקס, יוניברסל, וורנר ופרמאונט, לכל שאר הערוצים יישארו החברות הקטנות יותר. לגרדינגר, למשל, יש הסכם עם אירופה קורפ, החברה של לוק בסון. ואז אולי דווקא נראה יותר ויותר ערוצים שלא ילכו לכיוון שוברי הקופות, אלא דווקא לכיוון העצמאי/ארט האוסי, בסגנון IFC וערוץ סאנדאנס.
ואם גרדינגר יכול, זה אומר שגם אדרי יכול. לאדרי יש חוזי הפצה עם המון חברות הפצה בעולם, העיקריות שבהם הם וויילד באנץ' האירופית וליונסגייט הקנדית, שלא לדבר על הקטלוג הישראלי הכי גדול (שרובו מוזרם לערוץ יס סטארס ישראלי, אבל לא מקבל בו את הכבוד המגיע לו). ערוץ סינמה סיטי לא נשמע כרגע עניין מופרך כלל.
ויש גם את העניין האישי: גרדינגר מכריז מלחמה ברורה על העסקים של יס, בשעה שהוא ויס חולקים מיטה משותפת בפרויקט "יס פלאנט". שיתוף הפעולה המיתוגי של "יס" עם קומפלקסי ה"פלאנט" של גרדינגר נחתם לחמש שנים. נותרו עוד שנתיים. האם הקרבה בין הגופים צריכה להדאיג את הוט, או שהתחרות שגרדינגר מכריז עליה תביא לסוף מערכת היחסים בין אולמות הקולנוע שלו ובין יס. עוד נקודה שיהיה שווה לעקוב אחריה.
ואולי, יתכן ובסופו של תהליך יגלו יס והוט שאין להם סיבה – או יכולת אפילו – להפעיל במו ידיהם את ערוצי הסרטים, והערוצים הממותגים יעלמו, לטובת ערוצים שמופעלים על ידי המפיצים עצמם (או, כמו שכרגע דורי מדיה מפעילה את הערוצים הממותגים של הוט, גרדינגר או אדרי יעשו את זה בעתיד). ואם ממילא יס והוט מכווננים את עצמם לעתיד של VOD, גם בטלוויזיה וגם באינטרנט – אולי ממילא אריזת הערוץ לא צריכה לעניין אותם, אלא רק המצאי של התכנים איפשהו בפלטפורמה שלהם.
בקיצור: ידיעה קטנה, שנושאת בחובה המון השלכות על הרגלי הצפייה שלנו, בעתיד של עוד שנה-שנתיים, וגם סוגי התכנים. והמון דברים שיהיה שווה לעקוב אחריהם ולראות איך הם מתפתחים ומתממשים בחודשים הקרובים.
אוף טופיק
paranormal activity
של אורן פלי נכנס בסופ"ש למקום הרביעי ברשימת שוברי הקופות בארה"ב. הסרט הוקרן ב160 אולמות בלבד והכניס כ 8 מיליון דולר.
http://www.getthebigpicture.net/blog/2009/10/14/the-increased-activity-for-paranormal-activity.html
להיות מתווך זה לפעמים הדבר הטוב ביותר. לא צריך להחזיק תשתיות טכנולוגיות, לנהל עוד ארכיון וכו' וכו'.
אם מישהו כבר מחזיק זכויות כאן ובחצי מזרח אירופה – האם לא הגיוני עבורו יותר להקים ערוץ שמשדר לשלוש-ארבע מדינות בבת אחת (ורק מחליף את ערוץ התרגום בדיוטי)?
תגידו, אין כאן לכאורה חשש לבעלות צולבת? אותה חברה הולכת לקבל כאן יותר מדי כח. לא רק שהם מפיצים את הסרטים, מקרינים את הסרטים שהם מפיצים ומוכרים אותם בדי.וי.די, עכשיו הם גם יפתחו ערוץ טלוויזיה? אולי אני טועה, אבל זהלא נשמע לי כמו משהו שרשות ההגבלים העסקיים תעבור עליו בשתיקה. או לפחות איזה עיקום פרצוף של משרד התקשורת.
נכון שלהיות מתווך זה אחלה… חוץ מבעידן האינטרנט שבו כל המתווכים – ברוקרים, מתווכי השכרות, סוכני נסיעות וקמעונאים – נדרסים.
בסופו של עניין, המתווכים יהיו שפוטים של בעלי התוכן כשההפצה תעבור לאינטרנט, ושם רק מחיר תיווך אפסי יכול לנצח. סופם של המתווכים להפסיד ושל יצרני התוכן לנצח. אינשאללה.
נושא החובות לאולפנים הוא לא נכון, אני מזכיר ליאיר רווה שאת ערוצי הסרטים מהרגע שפורקה איסיפי והוקם הוט, בוצע מוכרז וחברת יסמין טיוי בנתה והפיקה את ערוצי הסרטים להוט, יסמין עשתה זאת במשך 5 שנים עד שהפסידה את המכרז לדורי מדיה (לפני כשנה אם אני זוכר נכון) מי שאולי הפסיד כסף מכל הסיפור הזה זה יסמין. עוד פרט חשוב שלהוט הוגדר שאסור לה להקים ערוצי סרטים משל עצמה (בניגוד ליס שלה יש אישור) הוט בעצם חייבת להשתמש במתווך חיצוני, כך שאם חושבים על זה לעומק, גרדינר לא מתחרה ביס, כי הסיכוי שיס ירצו לקנות ממנו ערוצים בעוד שהם יכולים להפיק אותם בעצמם הוא נמוך. גרדינר אולי ינסה להתחרות בדורי מדיה, ואולי לנסות לשלב את הערוצים שלו דרך הdtt.
גם באינטרנט יש מתווכים, שלא יהיה ספק. לכל הקרנה "מקצועית" בסטרימינג צריך הגנת זכויות חזקה, צריך חנות שיודעת למכור את האפשרות לצפיה, צריך חומרה וכו' וכו'. יו טיוב עדיין לא פותר את הבעיות האלו (ובשניה שיו טיוב יציעו גם את האפשרויות האלו – או אז ידרסו הרבה מאד מתווכים קטנים). ההשקעה בתחומים האלו היא לא פשוטה, התחזוקה איננה זולה ולהחזיק רוחב פס גם איננו כסף כיס. בקיצור – זה לא קובץ MP3 שמעלים לרשת, וכדי להחזיק חנות בסדר גודל של itunes או משהו כזה, צריך הרבה הרבה כסף. מה שאורנג' טיים עושים היום זה בעיקר לתווך תוכן של מפיצים אחרים.
כסף זה לא ממש מעניין אותי. יותר סרטים זה דווקא מצוין, זה גם ישפיע יותר (יצמצם את התופעה) על הורדות הסרטים מהרשת.