01 ספטמבר 2016 | 20:43 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

סידר ובורשטיין בטלורייד; לפיד ודותן בניו יורק; פולונסקי, אלוני והימן בלונדון; ג׳קי צ׳אן יקבל אוסקר

נועה קולר ורמה בורשטיין היום בפסטיבל ונציה. Source: Pascal Le Segretain/Getty Images Europe

נועה קולר ורמה בורשטיין היום בפסטיבל ונציה. Source: Pascal Le Segretain/Getty Images Europe

פסטיבל טלורייד ייפתח מחר (שישי) למשך ארבעה ימים. אבל כמידי שנה אזכיר: הפסטיבל הקטנטן הזה, המתרחש על פסגת הר דלילת חמצן בקולורדו וששומר את התוכניה שלו בסוד עד הערב שלפני הפתיחה, הוא אחד ממקפצות האוסקר הכי אמינות, לפחות מאז ״נער החידות ממומבאי״. התקשורת האמריקאית זיהתה את זה, לכן רוב העיתונאים המתמקדים באוסקרים יהיו בסוף השבוע הקרוב בעיירה טלורייד ולא בפסטיבל ונציה היוקרתי והחשוב ממנו (שנפתח אמש). ביום שני, כשהפסטיבל ינעל וכל העיתונאים ואנשי התעשייה יעברו לפסטיבל טורונטו, שימו טוב-טוב לב לסרט שיזכה להכי הרבה סופרלטיבים, הסרט שכולם יתעלפו ממנו. את מקפצת הבאז של טלורייד מאוד קשה למחוק, ואת זה ראינו בשנה שעברה עם ״ספוטלייט״. הבכורות שלו בטלורייד ובטורונטו הפכו אותו למועמד מוביל לאוסקר, ולא משנה כמה ניסו, בסופו של דבר אף סרט אחר לא הצליח לעקוף אותו והוא אכן זכה. השנה יוצגו שם הסרטים החדשים של דמיאן שאזל, קלינט איסטווד, ארול מוריס, פרנסואה אוזון ואחרים (לרשימה המלאה).

ובטלורייד השנה, יש שני סרטים ישראליים: ״נורמן״, הקופרודוקציה הישראלית-אמריקאית של יוסף סידר (עם ריצ׳רד גיר וליאור אשכנזי) ו״לעבור את הקיר״ של רמה בורשטיין (שאני כבר מחכה לקרוא את הידיעה שהקרנתו בטלורייד תביא מפיק אמריקאי לחטוף את זכויות הרימייק של הסרט, כי יש בו רעיון תסריטאי מבריק שיכול להפוך ללהיט אמריקאי). למרות שטלורייד לא מפרסמים את התוכניה שלהם מראש, את העובדה שסרטו של סידר יהיה בטלורייד הצלחנו לנחש לבד כבר לפני שבועיים.

======================

הפרמיירה העולמית של ״לעבור את הקיר״ התקיימה היום בוונציה במסגרת אוריזונטי (אופק), המסגרת השנייה בחשיבותה בפסטיבל. הקרנת העיתונאים התקיימה אתמול וב״וראייטי״ כבר עלתה היום הביקורת של ג׳יי ווייסמן. זו ביקורת אוהדת ולרגעים מפרגנת – בעיקר לנועה קולר, השחקנית הראשית – אך יש בה גם משהו מסויג. בחלק מהמקרים ווייסברג צודק לחלוטין: בניית רצף הזמן בסרט קצת מגושמת, יש בסרט תחושת בלאגן ולעומת הצילום עוצר הנשימה ביופיו של ״למלא את החלל״, ״לעבור את הקיר״ הוא סרט עם צילום סטנדרטי, כמעט בנאלי (בעיה שלא מעט סרטים ישראליים סבלו ממנה השנה, אגב). אבל מה שמעצבן בביקורת הזאת הוא לא מה שווייסברג חושב על הסרט, אלא מה שאנחנו לומדים מהביקורת עליו: ווייסברג לחלוטין לא הצליח להתחבר לקונספט הז׳אנרי של בורשטיין ולפראפרזה המבריקה שלה על הקומדיה הרומנטית. הוא מתנגד לרצון העיקש של הגיבורה להתחתן, בעיקר כי הוא רואה בזה אקט מיזוגני וכפוי של החברה החרדית הישראלית, שהוא טוען שבורשטיין נמנעת לבקר אותה. כאן, נראה לי שווייסברג פשוט פספס את הסרט ואת האופן שבו הוא משתמש במוסכמות של חברה שמרנית כדי לאתגר את מוסכמות הז׳אנר של הקומדיה הרומנטית (זו בעיה שלא מעט מבקרים סובלים ממנה כשהם רואים סרטים זרים, לא הוליוודיים: הם מתעלמים מהדיון הז׳אנרי ומנסים להפוך את הסרט לדיון פוליטי-חברתי העוסק באוכלוסיה המקומית של המדינה ממנה הגיע הסרט). אבל ווייסברג מוסיף, על פי המנדט של ״וראייטי״ כעיתון לתעשייה, שאין מניעה ש״לעבור את הקיר״ לא יכניס את כמות הכסף שעשה ״למלא את החלל״, ומכיוון ש״למלא את החלל״ הכניס למעלה ממיליון דולר בקופות בארה״ב, יש להניח שבקרוב נקרא על כך שהסרט הזה נקנה להפצה בארצות הברית.

ידיעה נפרדת על הסרט ב״וראייטי״ מציינת שהוא יופץ בישראל ב-27.10.

הנה הטריילר שעלה היום לסרטה של בורשטיין:

=====================

״מיומנו של צלם חתונות״ סרט החצי-ארוך של נדב לפיד יוקרן בפסטיבל ניו יורק. אחד מארבעה סרטים קצרים שקובצו תחת הכותרת ״אוטרים בינלאומיים״ ושמוצגים באתר הפסטיבל כך: This program features new work by four of the most exciting directors working in international cinema today. לפיד מוצג שם לצד ג׳יה ז׳אנג-קה הסיני, ברטרן בונלו הצרפתי וגבריאל ברנטס הפורטוגזי.

גם ״המתנחלים״ של שמעון דותן התווסף לסקציה הדוקומנטרית של פסטיבל ניו יורק.

====================

עדכון: מתברר שהתוכניה שעלתה ב״סקרין דיילי״ היתה חלקית. הנה האייטם הזה מחדש:

פסטיבל לונדון פרסם היום את התוכניה שלו. ״ג׳נקשן 48״ של אודי אלוני, ״שבוע ויום״ של אסף פולונסקי ו״מי יאהב אותי עכשיו״ של תומר הימן יוקרנו בוץ

פסטיבל לונדון פרסם היום את התוכניה הראשית שלו ו… אין שם אף סרט ישראלי.

וגם ״LoveTrue״ של עלמה הראל יוקרן בתחרות התיעודית (הוא כבר הוקרן בפסטיבל טרייבקה ובפסטיבל דוקאביב).

אבל עיון ברשימת סרטי הגאלה מציגה את שמות הסרטים הבולטים מוונציה, טלורייד וטורונטו, שיהיו השמות הבולטים בעונת הסתיו/אוסקרים: ״לה לה לנד״ של דמיאן שאזל (״וויפלאש״), שהיה סרט הפתיחה של פסטיבל ונציה אמש וזכה לביקורות נלהבות; ״מנצ׳סטר על הים״ של קנת לונרגן, ״לידתה של אומה״ של נייט פרקר ו״הגעה״ של דניס וילנב.

=====================

האקדמיה האמריקאית לקולנוע פרסמה היום את שמות ארבעת הזוכים בפסלוני אוסקר מטעם הוועד המנהל של המוסד (Governors Award). פרסי ההוקרה האלה הופרדו לפני כמה שנים מטקס האוסקר עצמו והם מחולקים בטקס נפרד שיתקיים השנה ב-12.11. כמדי שנה, האקדמיה מנסה להעניק את הפרס לבעלי מקצועות מגוונים בתעשייה. הזוכים הם השחקן ג׳קי צ׳אן, העורכת אן קואטס (שזכתה באוסקר על ״לורנס איש ערב״ ב-1962, ועדיין עובדת היום, וערכה לסטיבן סודרברג את ״רומן לא חוקי״ ו״ארין ברוקוביץ׳״), המלהקת לין סטאלמסטר והבמאי הדוקומנטרי הנפלא פרדריק ווייזמן.

 

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה