"הצלילה", "פרה אדומה" וכל שאר הזוכים בפסטיבל ירושלים 2018
- "הצלילה". שביים יונה רוזנקיאר, שגם משחק בתפקיד הראשי לצד שני אחיו
אני בחופשה באיטליה השבוע וצריך לנסות להדביק את מה שקרה בשבוע האחרון בהיעדרי. ואני מתחיל עם פוסט שכבר עמד מוכן לפרסום ביום חמישי שעבר אבל מסיבות טכניות לא עלה לאתר. ובכן, הגיע הזמן לסגור את פסטיבל ירושלים כי עוד רגע כבר מתחילים עם פסטיבל חיפה:
======================================
דבר מעניין ויוצא דופן קרה בתחרות הישראלית בפסטיבל ירושלים: שני סרטים חלקו ביניהם את כל הפרסים, באופן כמעט שווה. חבר השופטים כנראה כל כך לא התפעל מחמשת הסרטים הנוספים, עד שגם פרסי התסריט וגם פרס העריכה הוענקו לסרטים מתוך המסגרת התיעודית (שזה רעיון נהדר ונפלא ואף מתבקש, אבל שלא היה מקובל עד כה).
שני הסרטים הזוכים הם שניהם סרטי ביכורים: אחד גברי מאוד, השני נשי; אחד של בוגר אוניברסיטת תל אביב (והסרט הראשון שהופק ממענק סרט הביכורים של בית הספר לקולנוע לאחד מבוגריו), השני של בוגרת סם שפיגל (ותסריט שפותח בחממת התסריטים של סם שפיגל). האחד עוסק בקיבוצניקים, השני עוסק בציונות הדתית – ובשניהם הצעירים באים חשבון עם הוריהם.
"גאולה", סרטם של יוסי מדמוני ובועז יהונתן יעקב (שצילם גם את "פרה אדומה") זכה בשלושה פרסים במסגרות השונות.
התחרות הישראלית
חבר השופטים: הבמאי הרומני קלין פטר נצר, הבמאית הישראלית ענת יוטה צוריה, הבמאית הפולניה מלגורז'טה שומובסקה והצלמת הצרפתייה קרולין שמפטייה.
פרס חג'ג' לסרט העלילתי הטוב:
"הצלילה", במאי: יונה רוזנקיאר, מפיקים: אפרת כהן וקובי מזרחי; "פרה אדומה", במאית: ציביה ברקאי יעקב, מפיק: איתי תמיר.
פרס ענת פרחי לסרט ביכורים:
"הצלילה", במאי: יונה רוזנקיאר, מפיקים: אפרת כהן וקובי מזרחי; "פרה אדומה", במאית: ציביה ברקאי יעקב, מפיק: איתי תמיר.
פרס ון–ליר לסרט התיעודי הטוב ביותר:
"יונתן אגסי הציל את חיי". במאי: תומר הימן, מפיקים: ברק הימן, תומר הימן.
פרס ון–ליר לבימוי לסרט תיעודי:
שקד גורן, על סרטו "אליפלט". מפיקים: איילת קייט, אמיר הראל.
פרס דליה סיגן לתסריט:
"יומני אוסלו", בימוי ותסריט: מור לושי ודניאל סיון, מפיקות: הילה מדליה ואיינה פישמן.
פרס חג'ג' לשחקן הטוב ביותר:
יואל רוזנקיאר, מיכה רוזנקיאר ויונה רוזנקיאר, עבור הופעתם בסרט "הצלילה". במאי: יונה רוזנקיאר.
פרס חג'ג' לשחקנית הטובה ביותר:
אביגיל קובארי, עבור הופעתה בסרט "פרה אדומה", במאית: ציביה ברקאי יעקב.
פרס ע"ש אהרון עמנואל לצלם הטוב ביותר:
עודד אשכנזי, עבור "הצלילה". במאי: יונה רוזנקיאר. מפיקים: אפרת כהן, קובי מזרחי.
פרס יורם גולן לעריכה:
טל רבינר ואלכס חוסיד עבור "יונתן אגסי הציל את חיי". במאי: תומר הימן, מפיקים: ברק הימן, תומר הימן.
פרס ון ליר למוזיקה:
אסף תלמודי עבור עבודתו בסרט "גאולה". במאים: יוסף מדמוני ובועז יהונתן יעקב, מפיקים: מרק רוזנבאום, מיכאל רוזנבאום, יונתן רוזנבאום.
פרס הקהל לסרט עלילתי:
"גאולה". במאים: יוסף מדמוני ובועז יהונתן יעקב, מפיקים: מרק רוזנבאום, מיכאל רוזנבאום, יונתן רוזנבאום.
פרס הקהל לסרט תיעודי:
"ילדי פרא". בימוי: טל פסס. מפיקים: רון עופר, רותם פארן.
התחרות הבינלאומית – קרן גבריאל שרובר
חבר השופטים: מבקרת הקולנוע הבריטית פיונולה הליגן, מנכ"ל חברת Match Factory מיכאל וובר והבמאית הישראלית עילית זקצר.
"דוג–מן". במאי: מתאו גרונה. איטליה, צרפת 2018.
ציון לשבח מוענק לסרט "גבול". במאי: עלי עבאסי. שוודיה, דנמרק 2018.
תחרות בינלאומית לסרטי ביכורים
חבר השופטים: רנצו פגטלי (איטליה), ג'וליה דוברה (רומניה), עופר ליברגל (ישראל).
פרס FIPRESCI לסרט ביכורים בינלאומי:
"פרא". במאי: קאמי וידאל–נאקה. צרפת 2018.
פרס FIPRESCI לסרט ביכורים ישראלי:
"אין בתולות בקריות". במאית: קרן בן–רפאל.
תחרות ברוח החופש לזכרו של וים ון–ליר
חבר השופטים: עדנה פיינרו (ישראל), אילדה סנטיאגו (ברזיל), מתאוש קושצ'וקביץ' (פולין).
סרט עלילתי: "לזרו השמח". במאית: אליצ'ה רורוואכר. איטליה, שוויץ, צרפת, גרמניה 2018.
סרט תיעודי: "כדורגל אינסופי". במאי: קורנליו פורומבויו. רומניה 2018.
תחרות ון–ליר לקולנוע ישראלי קצר
חבר השופטים: חביאר פורטה פוז (ארגנטינה), אסף פולונסקי (ישראל), טובה אשר (ישראל).
פרס ון ליר לסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר:
"בחורה עם מזלג בעולם של מרק". במאי: יותם קניספל, המכללה האקדמית בית ברל.
פרס ון ליר לסרט תיעודי קצר:
"חוף המועד". במאי: אורי שמאלי, ביה"ס סם שפיגל לקולנוע וטלוויזיה.
פרס המיזם לקולנוע וטלוויזיה בירושלים לסרט האנימציה:
"אדוות". במאית: מור ישראלי, לה פודרייר – ביה"ס לקולנוע ואנימציה.
ציונים לשבח: "שאבעס כלה", במאית: עליזה חנוביץ'. "מכתב אהבה למ"מ שלי", במאית: עטרה פריש.
פרסי החוויה היהודית בתרומת מיכאלה וליאון קונסטנטינר
חבר השופטים: סוזן אנגל (ארה"ב), דן מכמן (ישראל), עמיחי גרינברג (ישראל).
פרס ליה לסרט העוסק במורשת היהודית:
"גאולה". במוי: יוסף מדמוני, בועז יהונתן יעקב. ישראל 2018.
פרס אבנר שלו יו"ר יד ושם:
"דבש שחור, שירת חייו של אברהם סוּצְקֵבֵר". במאי: אורי ברבש. ישראל 2018.
ציון לשבח: "שאבעס כלה". במאי: עליזה חנוביץ'. ישראל 2018.
פרס ע"ש ליה ון ליר לסרט הניסיוני הטוב ביותר:
"שבעה עבד אלכרימים". יוצרת: אלהם רוקני.
פרס קרן משפחת אוסטרובסקי: "קופסאות". יוצרת: נעמה שוחט.
תחרות הפיצ'פוינט ה-13
חבר השופטים: קירסטן ניהאוס (גרמניה), צ'דומיר קולר (צרפת), דומיניק ולינסקי (צרפת), תמרה טטישווילי (גיאורגיה) וגאבור גריינר (גרמניה).
פרס Goralska:
"אשת לוט". במאי: אבישי סיון, מפיק: רונן בן–טל, Plan B Productions.
פרס ואוטר ברנדרכט – ליה ון–ליר:
"קריוקי". במאי: משה רוזנטל, מפיקה: אפרת כהן, Gaudeamus Productions.
פרסי פוסט-פרודקשן לסרטים שכבר צולמו:
"השחיין" בבימוי אדם קלדרון ובהפקת נעמה פיריץ, Ingenue Productions
"אפריקה". במאי: אורן גרנר, מפיק: איתי עקירב, Film Harbour.
דוג- מאן זוכה זר ראוי. אבל הצלילה- איכזב אתי מאוד, שיעמם נורא. שאמנם..עדיין מאת כישרון, לאחר מיכן, בפיתוח נושא דומה 'הקיבוצניקים', בסדרה, הביא יונה רוזנקיאר את האיכות המהנה, בהרבה. מתיאו גורומה וסטפנו סולימה- הבמאים היחידים מאיטליה שאני מחבב. בישאל לטעמי סצינת קולנוע אומנותי-אישי, טובה מכל אירופה, באחוזים. נניח, פה 40 אחוזי בינגו. לעומת 10 ..אפילו במיטב אירופה- צרפת ואנגליה. לעתים ה 10 אחוזי 'מיטב' של צרפת מופתיים אז נדמה ש'מעלינו', אבל יש גם המון טראש באירופה, ובטח באיטליה ורומניה. ואילו בישראל הרבה אנדר רייטדים, יופי נהדר שבפשטות. כמו נניח חדרי בית ובשורות טובות. לכל המיטב שלי ושלנו, בלחיצה ל שמי והגעתם להמלצות.