המועמדויות לגלובוס הזהב 2009
"תלוי באוויר" מוביל עם שש מועמדויות. ובקטגוריות המשחק: קיצוצים. שתי מועמדויות למריל סטריפ. שתיים לסנדרה בולוק. ושתיים למט דיימון. פשוט אין מספיק שחקנים כנראה. ושוב, בגלל הפיצול המעצבן לקטגוריות הדרמה והקומדיה/מיוזיקל, רשימת המועמדויות לגלובוסים אמנם נותנת קריאת כיוון לסרטים שיבלטו באוסקרים, אבל גם יוצרת עיוותים משונים ומצחיקים (ג'וליה רוברטס על "משחק כפול" כקומדיה? רוברט דאוני ג'וניור על "שרלוק הולמס"? ומצד שני: אף שחקן מ"The Hurt Locker"? משונה). הנה המועמדויות הבולטות:
סרט (דרמה):
"אווטאר"
"The Hurt Locker"
"Precious"
"תלוי באוויר"
"ממזרים חסרי כבוד"
סרט (קומדיה/מיוזיקל)
"Nine"
"500 ימים עם סאמר"
"בדרך לחתונה עוצרים בווגאס"
"ג'וליה וג'וליה"
"זה מסובך"
בימוי:
ג'יימס קמרון, "אווטאר"
קתרין ביגלו, "The Hurt Locker"
קלינט איסטווד, "אינוויקטוס"
ג'ייסון רייטמן, "תלוי באוויר"
קוונטין טרנטינו, "ממזרים חסרי כבוד"
שחקן (דרמה):
ג'ורג' קלוני, "תלוי באוויר"
קולין פירת, "סינגל מן"
מורגן פרימן, "אינוויקטוס"
ג'ף ברידג'ס, "Crazy Heart"
טובי מגווייר, "אחים"
שחקנית (דרמה)
אמילי בלאנט, "ויקטוריה הצעירה"
סנדרה בולוק, "The Blind Side"
הלן מירן, "התחנה האחרונה"
קארי מוליגן, "לחנך את ג'ני"
גבי סידיבה, "Precious"
שחקן (קומדיה/מיוזיקל)
מט דיימון, "המודיע"
דניאל דיי-לואיס, "Nine"
רוברט דאוני ג'וניור, "שרלוק הולמס"
ג'וזף גורדון לוויט, "500 ימים עם סאמר"
מייקל סטולברג, "יהודי טוב"
שחקנית (קומדיה/מיוזיקל)
סנדרה בולוק, "ההצעה"
מריון קוטיאר, "Nine"
ג'וליה רוברטס, "משחק כפול"
מריל סטריפ, "ג'ולי וג'וליה"
מריל סטריפ, "זה מסובך"
שחקן משנה:
מט דיימון, "אינוויקטוס"
וודי הרלסון, "השליח"
כריסטופר פלאמר, "התחנה האחרונה"
סטנלי טוצ'י, "מבט מגן עדן"
כריסטוף וולץ, "ממזרים חסרי כבוד"
שחקנית משנה:
פנלופה קרוז, "Nine"
ורה פרמיגה, "תלוי באוויר"
אנה קנדריק, "תלוי באוויר"
מוניק, "Precious"
ג'וליאן מור, "סינגל מן"
דברים שנראים לי ברורים כרגע:
קארי מוליגן תזכה על המשחק בדרמה. ג'ף ברידג'ס יזכה על המשחק בדרמה. מריל סטריפ תזכה על המשחק בקומדיה (על "ג'ולי וג'וליה"). דניאל דיי לואיס יזכה על משחק בקומדיה/מיוזיקל. קוונטין טרנטינו יזכה על התסריט. קתרין ביגלו תזכה כבמאית. "Nine" יזכה כקומדיה/מיוזיקל. כריסטוף וולץ ומוניק יזכו על שחקני משנה, וחוץ מהם, אף אחד מהאחרים שהזכרתי כאן לא יזכה באוסקר (אולי חוץ מביגלו וברידג'ס). ומי יזכה בפרס הסרט (דרמה)? עוד לא יודע. נראה לי כרגע די צמוד בין "אווטאר", "The Hurt Locker" ו"תלוי באוויר". אבל – כל זה נכון אך ורק לגלובוסים, שלחברי תא המבקרים הזרים יש נטייה ברורה להעדיף הרעפת שבחים על כוכבים, או גילוי כוכבניות טריות (לכן, אם דווקא וולץ ומוניק יפסידו בסוף לוודי הרלסון ולפנלופה קרוז, תדעו מאיפה זה בא).
גלובסים תמיד יוצרםי בחירות מוזרות. איסטווד מועמד כרגיל על הבימוי, אבל הסרט שלו לא נכלל בחמישיה של הסרט הדרמטי. לדעתי גם "ממזרים חסרי כבוד" הוא הרבה יותר קומדיה מדרמה, מעבר כזה גם אולי היה עוזר להם למצוא שחקנית קומתי ראשית, כי עושה רושם שהם ממש התאמצו למצוא מועמדות ראויות.
הייתי נותן לג'רמי רנר את פרס השחקן על תפקידו ב The Hurt Locker מבלי למצמץ..הופעה ע-נ-ק-י-ת שלו באחד הסרטים הכי טובים ומותחים שראיתי.
כעיקרון, בחירות מצוינות. הפתיעו.
זאת אומרת, בגלובוסים נוהגים בדרך כלל לבחור את אלו שבטוח לדעתם יהיו המועמדים לאוסקר ולכן הבחירות שלהם הן לרוב הבחירות השמרניות והבטוחות ביותר, אבל הפעם המצב הוא שונה. כעיקרון, נכון שיש את כל עניין העשרייה שהם בטח התחשבו בו, אבל סרט של טרנטינו זה משהו שהאקדמיה נוהגת להתעלם ממנו באופן קבוע ונראה לי שגם הפעם, למרות העשרייה, המצב יהיה דומה ולא מעט אחרים גם חושבים ככה. אז ההכללה של "ממזרים חסרי כבוד" (סרט השנה שלי אגב. ולא נראה לי ש"אווטאר" שעוד לא ראיתי, ולא משנה כמה מרהיב הוא יהיה, יצליח לעבור אותו) מפתיעה מאוד לטובה, ומוצדקת לחלוטין.
גו טרנטינו! הלוואי שיזכה באוסקר שני בקריירה! בימוי, תסריט או בסט פיקצ'ר? נראה מה יהיה…
איפה פיטר ג'קסון?
ג'ון ליתגו צריך לנצח גם בקטגורית השחקן הטוב ביותר בסרט. לא הייתה דמות כזו אפילו בקולנוע השנה.
אולי פספסתי אבל – לא יהיה the hurt locker בקולנוע בארץ? לקחת מהאוזן?
מסכים לגבי ג'רמי רנר שעתידו עוד לפניו וגם לגבי ג'ון ליתגאו, שבנה את אחת הדמויות המרתקות שנראו בטלוויזיה בעשור הזה. פשוט שחקן מופלא.
הייתי אתמול בסינמטק תל אביב, בטרום בכורה של סרט שנקרא : "סקילתה של סוראיה M". דעתי הקטנה והלא נחשבת: שומר נפשו ירחק. זוועת אלהים. אולי הסרט הכי רע שראיתי השנה.
זה לא בגלל האכזריות של הסרט. יש לי קיבה חזקה (ע"ע פון-טרייר, האנקה וכיוב'). זה בגלל העובדה שהסרט חוגג את האכזריות. כל טריק דרמטי שאפשר להעלות על הדעת בא לידי ביטוי בסרט. והכל בדרך להכריז (בקול גדול מאוד-מאוד-מאוד) שזהו סרט חשוב, שהאיסלאם מצר את צעדי הנשים, ושהוא אלים ואכזר באופן כללי.
דוגמאות ? בבקשה: סצינת הסקילה עצמה, מעבר לכך שהיא א-ר-ו-כ-ה מאוד, עושה שימוש בהמון טריקים, רובם מגוחכים: מבטים מתמשכים בין הנסקלת לבעלה ולאביה, סלואו-מושן, פאסט-מושן, התעקבות על הדם הנוזל, ועוד כיוצא בזה. תכסיסי ההשהיה הדרמטיים שהסרט נוקט בין גזר הדין לביצועו עלובים והזויים. הביזארי ביותר בהם הוא הגעתה של להקת קרקס אל המקום רגע לפני שהאבן הראשונה אמורה להיזרק.
ראיתי לא מעט סרטים איראניים הדנים במעמד האישה ("המעגל" ו"אופסייד" של ג'אפר פנהאי, "טאראנה בת 15" – ואלו רק בשליפה), אבל "סוראיה M" הוא סרט שמגיע מבחוץ, ואין לו את הרגישות הנחוצה (אין לו רגישות בכלל) למצב האנושי. הוא רק רוצה להראות שהוא חשוב. ובזאת הוא מכשיל את עצמו. סרט נורא.
ובנוסף: ברפררוף על אתרי אינטרנט חו"ליים, מופיע שמה של שורה אגדשלו ברשימות מועמדים למינהו בעונת הפרסים הנוכחית. לדעתי, לא מגיע לה. בכלל. זה כמו לקחת את מה שהיאם עבאס עשתה ב"עץ לימון" ולהגזים אותו. מאוד. זה כמו שהיא אומרת: "אני אישה חזקה !". ואם לא הבנת, אני אוסיף תנועות ידיים היסטריות. סרט מוגזם ואיום. להתרחק.
יאיר,
אחרי שנים של עבודה עם כמה מהבמאים הגדולים בעולם.
אחרי זכייה באוסקר ואין-ספור של מועמדויות וזכיות נוספות.
אתה עדיין מגדיר את פנלופה קרוז ככוכבנית טרייה?!
מעבר לזה, אני חושב שאתה מאוד טועה בדעתך הנחרצת על זכייתו של דיי-לואיס. בעיקר לסטרולברג יש סיכוי מאוד גדול לעקוף אותו.