23 דצמבר 2018 | 23:00 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

“רומא” ו”דרייבר” הם סרטי השנה של פורום מבקרי הקולנוע של ישראל

“רומא”. ישראל בעקבות ניו יורק, שיקגו, לוס אנג’לס, וושינגטון וכו’ וכו’

ביום שישי התכנסו חברי פורום מבקרי הקולנוע של ישראל לישיבת סיכום מיוחדת לבחירת סרטי השנה הישראליים והבינלאומיים של 2018. זו הפעם השישית שפורום המבקרים מקיים את המסורת הזאת, במקביל לבחירות סוף השנה של רוב איגודי המבקרים בעולם. הבחירה של המבקרים הישראליים יישרה קו עם זו של עמיתיהם בעולם: רומא, סרטו של אלפונסו קוארון, המוצג בימים אלה בקולנוע לב ובנטפליקס, זכה בתואר הסרט הבינלאומי של השנה, אחרי שכבר זכה בתואר סרט השנה של המבקרים של ניו יורק, וושינגטון, שיקגו ולוס אנגלס. “חוטים נסתריםשל פול תומס אנדרסון, שהופץ בישראל בפברואר 2018, הגיע למקום השני.

רומא“, יצירה אישית דוברת ספרדית שצולמה בשחור לבן, הוא הסרט השני של קוארון שזוכה לתואר סרט השנה מטעם פורום המבקרים הישראלי. “כוח משיכה“, סרטו הקודם, היה סרט השנה של הפורום ב-2012, השנה הראשונה לקיומו.

להבדיל מהאקדמיה הישראלית לקולנוע המחלקת את פרסי אופיר לסרטים שעדיין לא הופצו בבתי הקולנוע, את סרטי השנה הישראליים בוחרים המבקרים מבין 36 הסרטים שהופצו השנה באופן מסחרי בבתי הקולנוע, עלילתיים ותיעודיים. סרט השנה של הפורום הוא דרייבר“, עבודת הביכורים הקולנועית של יהונתן אינדורסקי, שיצר בטלוויזיה את שטיסלואת אוטונומיות“. הסרט, שהופץ ביוני 2018 ולא זכה להצלחה מסחרית, הוא מעין גרסה עכשווית לסיפור מועקהשל אנטון צכוב ומספר על נהג בבני ברק שמסיע שנוררים” (אנשים מחפשים תרומות מעשירים), ובדרך אוסף סיפורים אישיים של הדמויות שהוא פוגש בדרך, אבל מחזיק בתוכו את סיפורו האישי והטראגי. “הבלתי רשמיים“, שביים אלירן מלכה (יוצר הסדרה שבאבניקים“), גם הוא סרט על העולם החרדי, זכה במקום השני.

דרייברהיה הזוכה הגדול של פרסי הפורום, עם שלושה אזכורים: לסרט, לתסריט ולשחקן.

פרסי הפורום חשפו לא מעט כפילויות בעולם הקולנוע הישראלי. משה פולקנפליק זכה בפרס השחקן על תפקידו בדרייבר“, על פני תפקידו בסרט גאולה“. גוי ריגר זכתה בפרס השחקנית על תפקידה באין בתולות בקריותעל פני תפקידה בסיפור אחר“. אלירן אליה זכה בפרס תגלית השנה על בימוי סרט הביכורים מוטלים בספק“, ואילו אלירן מלכה (“הבלתי רשמיים“) הגיע למקום השני בדרבי האלירנים הגדול. נקודת השקה נוספת: “דרייבר”, “הבלתי רשמיים” ו”סיפור אחר” הם סרטים המתרחשים בעולם החרדי.

סיפור אחר“, הלהיט של אבי נשר שמכר כבר יותר מ-300 אלף כרטיסים ועדיין מוצג בבתי הקולנוע, זיכה את נשר בפרס הבימוי, בתיקו עם אלירן מלכה, במאי הבלתי רשמיים“, זאת אחרי שלושה סבבי הצבעה בקטגוריה שהיתה הכי צמודה השנה. וכך, זכו לתשומת לב גם אחד מוותיקי הקולנוע הישראלי והמצליח שבהם, וגם במאי שזהו לו עבודת הביכורים הקולנועית שלו. נשר זכה גם במקום השני בקטגוריית התסריט, בו זכה במקום הראשון אינדורסקי על דרייבר“.

פורום מבקרי הקולנוע של ישראל הוקם ב-2012 כחלק מארגון העיתונאים החדש, ומאגד 36 מבקרי קולנוע שביקורותיהם מופיעים בעיתונים, אונליין, ברדיו ובטלוויזיה. שיטת ההצבעה רבהשלבית מבוססת על זו הנהוגה בקרב גופי ביקורת דומים בעולם, כשלצד ההצבעה מתקיימים גם ויכוחים ודיונים בין חברי הפורום, בניסיון לנמק ולהשפיע על עמיתיהם. בשנים קודמות זכו דאנקרק“, “לה לה לנדוהקול בראשבתואר סרטי השנה הבינלאומיים, ואפס ביחסי אנוש“, “מעבר להרים ולגבעות“, “הגננתומי מפחד מהזאב הרעבתואר סרטי השנה הישראליים.

(אלה רשימות הזוכים המלאות של השנים הקודמות, מאז 2012).

רשימת הזוכים המלאה לשנת 2018:

סרט השנה (בינלאומי):

רומא“, במאי: אלפונסו קוארון

מקום שני: “חוטים נסתרים“, פול תומס אנדרסון

סרט השנה (ישראלי):

דרייבר“, יהונתן אינדורסקי

מקום שני: “הבלתי רשמיים“, אלירן מלכה.

בימוי:

תיקו בין אבי נשר (“סיפור אחר“) ואלירן מלכה (“הבלתי רשמיים“).

שחקנית:

גוי ריגר, “אין בתולות בקריות“.

מקום שני: דאנה איבגי, “Voice Over”.

שחקן:

משה פולקנפליק, “דרייבר“.

מקום שני: תיקו בין משה פולקנפליק על גאולהושולי רנד על הבלתי רשמיים“.

תסריט:

יהונתן אינדורסקי, “דרייבר

מקום שני: אבי נשר ונועם שפנצר, “סיפור אחר

הישג אמנותי:

טל רבינר ואלכסד חוסיד, עבור העריכה של יונתן אגסי הציל את חיי

מקום שני: אופיר לייבוביץ‘, עבור המוזיקה של הבלתי רשמיים

תגלית השנה:

אלירן אליה, על בימוי מוטלים בספק

מקום שני: אלירן מלכה על בימוי הבלתי רשמיים

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - ““רומא” ו”דרייבר” הם סרטי השנה של פורום מבקרי הקולנוע של ישראל”

  1. דודי מיכ 26 דצמבר 2018 ב - 22:11 קישור ישיר

    “רומא” הוא גם הסרט שהכי נבחר ברשימות שנה, לשנת 2018 (בין הטאפ 10 – בהמון מגזינים שונים). בלינק פה https://www.metacritic.com/feature/film-critics-list-the-top-10-movies-of-2018 אני לא ראיתי עדיין רבים מהם, אבל “פירסט רפורמד” שבמקום השני- התחלתי לראות והיה נורא פטפני בלי חדות (אני יכול לקבל דברת, שהיא יותר עניינית). אבל גם לא נורא. אלו סרטים לצרוך היטב ואז להחליט. מקומות 10-11 שם (ההכי “קליטים” או מסחריים, יחסית וכו, ולא בקטע שלילי) הם “שחור על לבן” משם… אהבתי, “כוכב נולד”- אהבתי חלקים ממנו בלבד. העשירייה שם מסמנת הבדל חריף, אפילו מבעבר.. בין סרטים שדיברו לקהל, לאומנותיים אלו. מלבד של ספייק לי, בלאק פנתר ושל בראדלי קופר. לטעמי קצת יותר מידי סרטים משעממים נבחרו השנה ל”טאפ” כאלה ואחרים. ואני אוהב זוכי קאן ואוסקר לא מעטים. משהו חורק בשנה הזו. ביחוד באמריקה של הוליווד, תודה לאל שיש בחוץ עדיין את ספייק לי, דיויד פינצ’ר, האחים ספדי, טרנטינו, לינץ’, וכו.


השאירו תגובה