"הבלתי רשמיים" מוביל: אלה המועמדים לפרס אופיר 2019
בשעה 16:45 תתפרסם רשימת המועמדים לפרס אופיר 2019. נעדכן כאן את שמות כל המועמדים כולל פרשנויות בזמן אמת. עד אז, הנה התחזית.
יובל שרף הכריזה על המועמדויות לפרס אופיר. לאקדמיה יש כבר 1200 חברי אקדמיה בעלי זכות הצבעה (אך לא נמסר כמה מהם הצביעו בסיבוב הראשון, או כמה מהם בכלל אנשי קולנוע). הטקס יתקיים בכפר סבא ביום ראשון, 22.9 (חודשיים מהיום).
"הבלתי רשמיים" מוביל עם 14 מועמדויות. "קצפת ודובדבנים" אחריו עם 11 מועמדויות, אבל באופן מדהים ללא מועמדות לסרט עצמו (שמע גור, אהבנו הכל בסרט שלך, חוץ מהסרט). ואחריו "ימים נוראים" עם 10 מועמדויות (אבל ללא מועמדות לבימוי). הזיה.
המועמדים הם:
צילום:
גיא רז, "קצפת ודובדבנים"
ירון שרף, "הבלתי רשמיים"
עמית יסעור, "ימים נוראים"
רותם ירון, "הגולם"
שי גולדמן, "מילים נרדפות"
עריכה:
אריק להב ליבוביץ', "הבלתי רשמיים"
מאיה קניג–בנטביץ', סאשה פרנקלין, "קצפת ודובדבנים"
עינת גלזר זרחין, "בשורות טובות"
ערה לפיד, נטע בראון, "מילים נרדפות"
שירה ארד, יונתן וינשטין, "ימים נוראים"
ליהוק:
אורית אזולאי, "ימים נוראים"
גלית אשכול, "קצפת ודובדבנים"
גלית אשכול, "תל–אביב על האש"
מאיה קסל, "עיניים שלי"
מיכל קורן, "הבלתי רשמיים"
עיצוב:
ברק ואזן, "קצפת ודובדבנים"
דני אבשלום, "ימים נוראים"
ויק פרץ, "מאמי"
סנדרה גוטמן, "קולות רקע"
עידו דולב, "הבלתי רשמיים"
תלבושות:
חוה לוי רוזלסקי, "הבלתי רשמיים"
לאורה שיים, נעמי בר אור, "ימים נוראים"
קרן אייל–מלמד, "אישה עובדת"
רונה דורון, "קולות רקע"
רייצ'ל בן דהן, "מאמי"
איפור:
אורלי רונן, סיגלית גראו, "הבלתי רשמיים"
הילה מינס, "קצפת ודובדבנים"
כרמית בוזגלו, "הצלילה"
מאיה גרסטל, "ימים נוראים"
מירב שחר בשושה, "מאמי"
מוזיקה:
אופיר ליבוביץ', "הבלתי רשמיים"
אסף תלמודי, "גאולה"
דודו טסה, אהוד בנאי, יוסי מר חיים, ניר מימון, "מאמי"
ישראל ברייט, "הצלילה"
ניר מטרסו, אסא רביב, תום דרום, "קצפת ודובדבנים"
פסקול:
אביב אלדמע, יהב שמש, "קצפת ודובדבנים"
גיל תורן, אבי מזרחי, ויטלי גרינשפון, "הבלתי רשמיים"
יובל בר–און, "הגולם"
תולי חן, אלכס קלוד, "ימים נוראים"
תולי חן, שי סיוון, איציק כהן, "מאמי"
שחקנית משנה:
אוולין הגואל, "בשורות טובות"
אוולין הגואל, "קולות רקע"
ריקי גל, "מאמי"
שיפי אלוני, "הבלתי רשמיים"
הדס בן ארויה, "קצפת ודובדבנים"
שחקן משנה:
אושרי כהן, "אישה עובדת"
אמיתי יעיש בן אוזיליו, "ימים נוראים"
דובר קוסאשווילי, "קצפת ודובדבנים"
יואב לוי, "הבלתי רשמיים"
יונה רוזנקיאר, "הצלילה"
יניב ביטון, "תל–אביב על האש"
שחקנית:
חני פירסטנברג, "הגולם"
לירון בן שלוש, "אישה עובדת"
מריה בלקין, "קולות רקע"
נטע אלקיים, "מאמי"
נלי תגר, "בשורות טובות"
שחקן:
טום מרסייה, "מילים נרדפות"
יהודה נהרי הלוי, "ימים נוראים"
משה פולקנפליק, "גאולה"
ערן נעים, "עיניים שלי"
שולי רנד, "הבלתי רשמיים"
סרט קצר:
איך לשחות
בחורה עם מזל
דינה מלול
יום רגיל
הינומה
תיעודי קצר:
אין אריות התל אביב
אליפלט
היה היה ילד
רחל אגמון
זונה כמוני
תסריט:
אלירן מלכה, "הבלתי רשמיים"
בועז יהונתן יעקב, יוסי מדמוני, ארז קו-אל, "גאולה"
גור בנטביץ', "קצפת ודובדבנים"
יונה רוזנקיאר, "הצלילה"
סאמח זועבי, "תל–אביב על האש"
שרון אזולאי, מיכל ויניק, מיכל אביעד, "אישה עובדת"
בימוי:
אלירן מלכה, "הבלתי רשמיים"
ארז תדמור, "בשורות טובות"
גור בנטביץ', "קצפת ודובדבנים"
ירון שני, "עיניים שלי"
נדב לפיד, "מילים נרדפות"
סרט תיעדי ארוך:
יונתן אגסי הציל את חיי
אורי זהר חוזר
שייקה: החיים הנסתרים של שייקה אופיר
דבש שחור: שירת חייו של אברהם סצקובר
קינג ביבי
הסרט הטוב ביותר:
"הבלתי רשמיים"
"אשה עובדת"
"ימים נוראים"
"תל אביב על האש"
"עיניים שלי"
=======================
אמרתי לכם שזו שנה מעניינת. המירוץ אכן צמוד ורגע בלתי צפוי. שימו לב לגיוון: רק שני סרטים חופפים בין קטגוריית הסרט וקטגוריית הבימוי ("הבלתי רשמיים" ו"עיניים שלי"), מה שמציב אותם בעמדת יתרון על פי כל השאר. האם המסר הוא "אהבנו את הסרט, שנאנו את הבימוי"? לאו דווקא. שימו לב שהיו לא מעט שנים בזמן האחרון שבהן היה פיצול בין פרס הבימוי לפרס הסרט. פרס הסרט הוא עבור הסרט שחברי האקדמיה רוצים לשלוח לאוסקרים, אבל פרס הבימוי מייצג את הסרט שהם באמת אהבו, מעין פרס "חביב הקהל" של מצביעי האקדמיה. יהיה מעניין אם גם השנה יהיה פיצול.
התחזית שפרסמתי כאן עבדה לא רע, אבל רק לפרס הבימוי, לא לפרס הסרט – קטגוריה מפתיעה מאוד (שלושה מהסרטים בקטגוריה כבר הופצו בבתי הקולנוע, מה שאומר שיותר חברי ארדמיה ראו אותם). ובעיקר לא לקחתי בכלל בחשבון את "עיניים שלי", סרט שמאוד לא אהבתי (הי, אקדמיה יקרה. זוכרים שלפני שנה ירון שני ביים את "עירום"? אז לפני שאתם נותנים פרסים ומועמדויות לסרטו החדש, למה הסרט ההוא מעולם לא הופץ? למה האקדמיה נותנת פרסים ומועמדויות לסרטים שהקהל לא ראה?).
יהיה מעניין אם גם השנה סרט שהוקרן בבכורה לפני שנה בפסטיבל ירושלים וכבר הופץ מסחרית יזכה בפרס אופיר. בשנה שעברה זה היה "האופה מברלין", האם השנה זה יהיה "הבלתי רשמיים"? אלירן מלכה הוא היחיד במועמדים שזה סרט הביכורים שלו, וחברי אקדמיה מתים על סרטי ביכורים. מצד שני, צפו בקרוב לקמפיין מאסיבי מצד המתחרים האחרים שיזכירו לכולם ש"הבלתי רשמיים" כנראה לא כשיר להישלח כנציג ישראל לאוסקר (הוא הופץ ביולי 2018, ועליו להיות מופץ אחרי אוקטובר 2018). מה שמבטיח לאלירן מלכה את פרס הבימוי, אבל לסרט אחר – כנראה "ימים נוראים" – את פרס הסרט. העובדה שאת הסרט ביים במאי ישראלי שחי בארה"ב (ירון זילברמן) והפיקה מפיקה ישראלית שחיה בלונדון (שרון הראל), ונכתב על ידי תסריטאי ישראלי שחי בבוסטון (רון לשם, ששמו עכשיו לוהט בזכות "אופוריה" ב-HBO) ולכל אלה יש קשרים לא רעים עכשיו בהוליווד, אמורים להפוך את "ימים נוראים" לסרט הכי אוסקר-פרנדלי. אבל עצם הפסקה הזאת מראה כמה התחרות הזאת מעוותת. האם הוא הסרט הכי טוב לאוסקר או הסרט הכי טוב? הקהל ויוצריו לעולם לא יידעו.
ובסופו של דבר, לפי הספירה שלי יש 11 סרטים ארוכים בתחרות, מתוך 24 שהוצגו לחברי האקדמיה, וזה – באופן מפתיע – בדיוק מה שחזיתי שיהיה. היי מפיצים, רוצים הצעה קיצונית? אם אתם כל כך להוטים לתת לאקדמיה לנהל לכם את הבחירה אילו סרטים יופצו ואילו לא, ואם אתם כל כך נעולים על כך שסרטים יתחרו באקדמיה לפני שהם מופצים, לכו צעד אחד קדימה ותחליטו שסרט שלא קיבל אף מועמדות ילך ישר לסטרימינג, בלי לצאת בכלל לבתי הקולנוע. חברי האקדמיה כוועדת לקטורה להפצת סרטים. אם הקרנות לא יצמצמו את מספר הסרטים הישראליים שאוכלים אחד את השני בבתי הקולנוע, תנו לדרוויניזם של האקדמיה לנהל את העסק. רוצים?
אם אני לא טועה, צרפת יכולה לשלוח את "מילים נרדפות" לאוסקר.
אני רק יכול לדמיין איזה בלאגן יהיה אם "מילים נרדפות" יהיה מועמד לאוסקר מטעם צרפת, והסרט הישראלי ישאר בחוץ. זה יציג את האקדמיה הישראלית באופן מגוחך.
אתה בהזיות, האמריקאים יותר מכולם ישמו את הסרט המגוחך הזה במקומו. אבל הי, מותר לכת של לפיד לנצל את הטריפ עד הסוף, אז למה לא – תחגוג אפילו על פרס נובל לשלום 🙂
בתור חברה בכת לפיד כמו שכותב המגיב הקנאי מתחתי, מסתבר שעם הבחירה כאחד מסרטי העשור על ידי המבקרים של אינדיוויר ועם פסטיבל ניו יורק, האמריקאים באמת שמים את הסרט של נדב במקומו- בקצה של הפירמידה.
יש פה שנה מבטיחה ומסקרנת אש, ראשית יש את "הבלתי רשמיים" (היחידי שראיתי, אבל מכיר מהבמאים המועמדים לסרט, דברים קודמים, מעולים ומרגשים), שאמנם טיפה שטחי בעיצוב חיי הדמויות, אבל כן מעניין וסוחף בעיסוק בפוליטיקה (שזה חלק מהחיים\ שם מעצבים מציאות, בערך. וזו לא קללה). ירון שני, שהיה נהדר ב"עג'מי" עם "עיניים שלי", השני בטרילוגית האהבה, וזה תיאור כללי שישמע אומנותי ארטי אבל הוא עוסק שם בשוטר מול פשע, שוב, ובצדק עם שחקנים לא מוכרים ונותן לכל העיסוק מראה מציאותי בהרבה מהרוב. גם עם השיטת צילום (תקראו על זה), "ימים נוראים" שמסקרן כי עוסק על חיי יגאל עמיר (מכל צד שהוא, זה פשע שפגע ונג לחיי האזרחים כולם). "תל אביב על האש" ו"אישה עובדת" עם ביקורות טובות. ונושאים רלוונטיים, "מי טו" והכיבוש. ומהביקורות עולה שהם לא "אוטומטיים" מידי לשום כיוון גם. משאר המועמדים לתסריט ולבמאי- גם נראים מבטיחים אבל מעל כולם ממאגר זה הכי הייתי רוצה לראות קודם את "קצפת ודובדבנים"- אוהב את הקולנוע האישי ומדליק של גור בנטויץ', אין בעיה עם לבקר את מה שמגיע לו ביקורת, אבל יש גם אמת בטיעוני ה"גיוס" מוגזם, שגם יש ב..חלק מהסרטים (לכל כיוון). פה המוצרט הקווקזי פקטור מניח את כולם לוויש ליסט לכולם. https://rateyourmusic.com/list/DavidIs/best-israeli-2019-films-here-are-latest-ophir-israeli-academy-nominations/ הצלילה זה השני מהמאגר האחרון שמבטיח נפלאות, גם בעיני. עדיין- גאולה, מילים נרדפות, בשורות טובות יכולים להיות גם מעולים, אבל אין סביבם באז של במאי עם עבר ארוך, אולי כן צעירים מעולים חדשים. קולות רקע ו"מאמי" שמועמדים לפרסים לא סרטיים, גם מבטיחים רבות וגדולות. יש פה קולנוע מצוין, נראה לי ש 2019 (ומאז ספ 2018 למעשה.. האוסקר הישראל) תיהיה שנה מצוינת כמו 2017. מעל כולם- אצלי הם דווקא ירון שני וגור בנטויץ', בשנה זו. אבל השאר גם יכולים להפתיע לטובה. מקווה שהפרס ילך לסרט הכי מרגש וטוב ולא כי חשוב ועוסק בנושא- כזה או אחר. הזוכה בשנה שעברה בעיני ביאס והיה מגיע ל"שרוכים" (החי ודינמי) בהרבה מעל "האופה מברלין"- אומנותי איטי וכמעט בלי בשר ורגשות. אוהב את שרה אדלר, שחקנית טובה, אבל בוחרת תסריטים- לא כמו שהיינו מצפים.