סיכום 2009: הסיכום
בסוף השבוע – ובימים שקדמו לו – סיכמנו כאן, אתם ואני, את שנת 2009. אם לא הייתם כאן בסוף השבוע הנה אינדקס נוח לזיפזופ בין הרשימות השונות: סרטי השנה של "סינמסקופ". בתגובות, אגב, הזכרתם לי כמה סרטים שחיבבתי ושלא הכנסתי לרשימה, ושאני צריך להרהר בהם שוב. הסרטים הכי קופתיים בישראל השנה. מצעד הסרטים הישראליים הכי נצפים השנה בבתי הקולנוע. והשוטים שהכי אהבתי ב-2009, וסרטי השנה של כמה מבקרים בולטים בעולם. ועכשיו יש לי כמה ימים להתלבט מה אני עושה עם סיכום העשור.
המלצה לסיכום העשור למתלבטים. במקום רשימה של 10 סרטים מדורגים לעשות רשימה של ז'אנרים. הדרמה הטובה ביותר, פנטזיה, פעולה, סרט תקופתי וכ"ו וכ"ו. אפשר ככה להגדיל את כמות הז'אנרים בהתאם לכמות הסרטים שרוצים להזכיר.
בנוגע לרשימת העשור, לפחות זו שלי, הכלל היחיד שקבעתי לי הוא שלא יהיו שני סרטים מאת אותו במאי באותה הרשימה.
וחוץ מזה, ברור לי דבר אחד: "כמעט מפורסמים" כל כך הולך להיות ברשימה שלי.
Well said,Richard
רשימות העשור עוזרות לקרב את אמנות הקולנוע לעולם הספורט ולהרחיק אותה ביעילות מתחום האמנות.
בוז לרשימות העשור. בוז להתעסקות האובססיבית בטפל. לעומת זאת אני מברך את בחירת הפריימים של השנה וקורא לבחירת הפריימים של העשור. לפחות כשמדברים על פריימים ישנו פתח לדיון באסתטיקה ולא בעיסוק נבוב בז'אנרים וכולי. אין לי ספק שבעוד עשור או שניים רשימות העשור ייראו אחרת לגמרי ונביט ברשימות אלו באותה פליאה שבה אנו מביטים ברשימות של רוה משנים קודמות.
אני נגד הרעיון הז'אנרי. זה מכפיף סרטים למסגרות ז'אנריות. ברור אינטואיטיבית ש'בוראט' זה קומדיה, נגיד, אבל מה עושים עם 'ממזרים חסרי כבוד'? הוא סרט מתח, עם קצת קומדיה, קצת דרמה, ואפשר אפילו להגדיר אותו כסרט תקופתי. וזו ממש לא הדוגמה היחידה.