קמרון נגד קתרין. ג'יימס נגד ג'ייסון
גילדת הבמאים, שבראשה עומד כעת טיילור הקפורד, פרסמה אמש את מועמדיה לפרס במאי השנה: ג'יימס קמרון על "אווטאר", קתרין ביגלו על "מטען הכאב" ("The Hurt Locker"), ג'ייסון רייטמן על "תלוי באוויר", לי דניאלס על "Precious" וקוונטין טרנטינו על "ממזרים חסרי כבוד".
אם קתרין ביגלו תזכה, היא תהיה האשה הראשונה שזכתה בפרס (ובסך הכל האשה השביעית המועמדת). לי דניאלס הוא הבמאי האפריקאי-אמריקאי הראשון שמועמד לפרס.
פרס גילדת הבמאים הוא אחד הסממנים המקדימים הטובים והאמינים ביותר לקראת האוסקר. בממוצע, ארבעה מהמועמדים לפרס הגילדה יהיו מועמדים לאוסקר, כך שלקלינט איסטווד יש עדיין סיכוי להחליף את לי דניאלס באוסקרים (אבל לפעמים ההתאמה מוחלטת). ברוב מוחלט של המקרים מי שזוכה בפרס הגילדה יזכה גם באוסקר על הבימוי. וברוב מוחלט של המקרים, מי שזוכה באוסקר על הבימוי זוכה גם באוסקר על הסרט.
השנה לפרסי הגילדה, ולמועמדים לבימוי, יש חשיבות נוספת: בגלל שהאוסקרים עברו לשיטה בה יש עשרה סרטים מועמדים לפרס הסרט, המועמדים על הבימוי למעשה ממקדים את תשומת הלב בחמשת הסרטים שבכל זאת אמורים להיות הכי בולטים במירוץ. וזה בדיוק מה שפרסי הגילדה עשו אמש: הם מיקדו אותנו איפה נמצאת התחרות. "מחוז 9 " ו"סטאר טרק" ו"למעלה" אולי יקבלו מועמדות לאוסקר בתוך העשירייה, אבל הם שם לקישוט (ולהקפצת רייטינג המשדר בקרב צופי שוברי הקופות). התחרות היא בין (על פי סדר הסיכויים לדעתי): "אווטאר", "מטען הכאב", "תלוי באוויר", "ממזרים חסרי כבוד" ו"Precious".
יש לי שתי תחושות, אינטואיציות. אחת: שקתרין ביגלו תזכה בפרס הגילדה ובאוסקר על הבימוי, אבל "אווטאר" יזכה באוסקר. שתיים: אם "אווטאר" לא יזכה באוסקר מי שיזכה יהיה דווקא "ממזרים חסרי כבוד".
=============
ובמקביל, הבאפט"א פירסמה את הלונג-ליסט, הרשימה הארוכה (15 בכל קטגוריה) מתוכה יבחרו את חמשת המועמדים הסופיים. מי שמוביל בשלב הזה הוא "לחנך את ג'ני". אבל אם התפעלתי מכך שגילדת המפיקים האמריקאית כללה שלושה סרטי מד"ב בעשירייה שלהם ("אווטאר", "מחוז 9 ", "סטארק טרק"), ב-15 של הבאפט"א יש ארבעה (!) סרטי מד"ב: הנ"ל פלוס "ירח" של דנקן ג'ונס.
===========
איזה ברדק בעולם הלייט-נייט של אן.בי.סי. חודשים אחרי שג'יי לנו עבר לעשר וקונן אובריאן ירש את המשבצת שלו ב-23:30, תחת הכותרת המיתולוגית "טונייט שואו", פלוס מעבר ללוס אנג'לס, ולמרות שבאן.בי.סי הבטיחו שהם יחזיקו את לנו במשבצת הנוכחית לפחות שנה, עכשיו הם מתחרטים. אובריאן מפסיד ללטרמן, המשודר במקביל (לנו תמיד ניצח אותו), לא מעט בגלל שהרייטינג של לנו ב-22:00 נורא נמוך (במה שהיתה פעם המשבצת בה שודרה, למשל, "אי.אר" ושהניבה עשרות מיליוני צופים), והוא מוריד את הרייטינג של החדשות המקומיות שבאות אחריו ושל כל רצועת הלייט נייט אחר כך. אז אחרי אולימפיאדת החורף, באיזור מרץ, ג'יי לנו יחזור למשבצת הקודמת שלו ב-22:30. אבל זה יוצר שתי בעיות: אחת – מה ישבצו בעשר? אבל חמור יותר: מה יקרה לקונן אובריאן? ההצעה של אן.בי.סי היא כזאת: לנו יחזור ל-23:30 לתוכנית של חצי שעה תחת הכותרת "המופע של ג'יי לנו" (שמה של תוכניתו הנוכחית), שתהיה רק מונולוג וקומדיה ללא אורחים. קונן יתחיל יזוז בחצי שעה, ישמור על המותג "טונייט שואו", ויתחיל בחצות. וג'ימי פאלון יעבור ל-1 בלילה. נשאלת השאלה האם קונן יסכים לזה. זו הצעה קצת מביכה עבורו, אחרי שסומן כיורש של לנו וכמי שכבר עזב את משבת הלייט-לייט נייט. "וראייטי" מדווח שהנטייה של קונן כרגע היא לא להסכים, ושסוכניו מציעים את תוכניתו לרשתות אחרות. במקרה כזה, לנו יחזור ל"טונייט שואו" לשעה שלמה וג'ימי פאלון יישאר במקומו ב"לייט נייט". יש לאובריאן גם את האופציה להגיד לאן.בי.סי שהוא לא מסכים, ובגלל שזו הפרת חוזה לשבת בבית ולקבל מהם תשלום מלא עד סוף החוזה שלו. בכל מקרה, כל הסיפור הזה הוא מבוכה עצומה לאן.בי.סי.
==========
ג'ייסון רייטמן צילם סטילס של כל מי שריאיין אותו במסע יחסי הציבור שלו ל"תלוי באוויר". ג'ייסון רייטמן ביקש מעוקביו בטוויטר שישלחו לו צילומים של הכרטיסים שהם קנו לסרט שלו. ג'ייסון רייטמן ערך מכל הצילומים האלה קליפ של המסע שלו לקדם את הסרט שלו. הקלאש מלווים:
ל"תלוי באוויר" מגיע לזכות באוסקר. בטוח הרבה יותר מל"אוואטר" המיוחצן ומ"מטען הכאב" התמוה.
ולא אכפת לי מלטרמן, לנו, אובריאן או פאלון. גם ככה התוכנית הכי טובה היא של ג'ימי קימל…
איצקר פשוט לא אוהב בימאים טובים: ביגלו, קמרון, טרנטינו, ג'ון וו – כולם זוכים ממנו לחרפות וגידופים. ממש אנטי-קולנוע.
עכשיו שאני מביט ברשימה הזאת, מתברר לי כי זו היתה שנה די מחורבנת. אף אחד מהסרטים האלו לא הייתי רוצה לראות פעם שניה שזה הוא המבחן האמיתי של סרט טוב.
מה, איצקר, לא אהבת את אווטאר? ספר לנו על זה קצת.
ג'יי, קלעת לחלוטין. לך תראה את הסרט של איצקר, תבין עד כמה הבחור אנטי קולנוע.
======
רוה לאפי: Now now, זהירות. לא לתקוף באופן אישי. זה על גבול הטרוליזם. בואו נסתפק בשניים שיש לנו.
מבין החמישה דווקא פרשס, שבזמן האחרון איבד קצת מומנטום, הוא הסרט הכי ראוי. מלבד אווטאר כמובן. אבל אפילו מטען הכאב, או איך שאתם לא רוצים לקרוא לסרט הזה, יותר טוב מהסרט המשמים של רייטמן. אפילו לחנך את ג'ני יותר טוב ממנו. וכן, אני מניח שיש הרבה סרטים טובים יותר שהייתי שמח הרבה יותר לראות בחמישיה הפותחת. 500 ימים של סאמר לדוגמא. או אפילו גשם של פלאפל, שלדעתי הוא אחד הסרטים החזקים של השנה. בטח יותר חזק מ up. אבל זה בכל זאת האוסקרים, וצריך להגיד תודה על זה שלשם שינוי לפחות הסרט שיזכה באמת ראוי לזה.
רק על ההישג המדהים ובימוי סצינות האקשן מגיע לג'יימס קמרון לזכות..הוא חייב לקבל פרס כלשהו על הסרט הזה. 12 שנה הוא שתק, בא, עשה סרט, ו2 הסרטים המצליחים בהסטוריה שייכים לו..אין דברים כאלה.
רוה, אתה צודק.
איצקר אני מתנצל.
יותר ממגיע לבן לבמאי הגאון הזה שתוך 3 שבועות הכניס סרט למקום 2 ברשימת שוברי הקופות של כל הזמנים!
הוא יזכה ויזכה לא רק פה אלא גם באוסקר.
שיהיה לו בהצלחה.
*רציתי לרשום בהתחלה "לבן אדם" ואז כתבתי "לבמאי" ויצא בטעות "לבן במאי"..
החלק העצוב באמת בכל הקטע של הלייט נייט הוא שהמעבר למשבצת המוקדמת והיוקרתית פשוט סירס את אובריאן. הוא עדיין אלף מונים טוב מג'יי לנו וגם מפאלון שהחליף אותו, אבל הרבה מהחלקים הפרועים והגאוניים של תוכנית הלייט לייט נייט שלו פשוט נעלמו – מן הסתם בשל חוסר ההתאמה שלהם למשבצת ה"משפחתית" יותר.
סתם ניק, למשוך אתכם. או להבעית. תחשבו איך זה היה נראה.
בכל מקרה, אחרי אוואטאר בתלת-מימד, ראיתי אותו במסך רגיל. דו-מימד. ניסית, יאיר? חתיכת פצצת שיעמום, שמבהירה היטב שלפנינו אין-תסריט (זה לא "אין", יותר מדויק: תסריט הרפתקאות סטנדרטי), לדבר על משחק זו בדיחה, ובעיקר אין בו שום מימד רגשי. בגלגול התלת-מימדי, האפקטים והעולם הווריטואלי מכסים על כל אלה.
נסו את אוואטאר בדו-מימד, זה באמת שם דברים בפרופורציה. ובאותה נשימה אני מסכים שהסרט התלת-מימדי הוא אירוע קולנועי היסטורי. יהיה מטופש לטעון אחרת.
ג'יי, אני מאוד אהבתי את"ממזרים חסרי כבוד" אבל אני חושב ש"תלוי באוויר" יותר מוצל ממנו.
אפי, התנצלות התקבלה. איזה סרט שלי ראית דרך אגב? ומעניין אותי לדעת למה אתה חושב שאני אנטי קולנוע.
אהם… רק תיקון קל. החוזה של אובריין מול NBC משאיר לרשת את האפשרות להתחיל את התכנית ב-12:05 בלילה לכל המאוחר, כל יום. כאשר יש תכניות מיוחדות – משחקי בייסבול, ספיישלים, תכניות פרסים (שלא בימי ראשון) וכו' – NBC מתחילה את הטונייט שואו מאוחר יותר.
טכנית,אם הם מזיזים את אובריין לחצות וממשיכים למתג את התכנית כ-"טונייט שואו", הם עומדים בחוזה שלהם עם אובריין. אם הוא לא מסכים, הם לא חייבים לשלם לו כלום (ואף למנוע ממנו לעבור לרשת אחרת כל עוד החוזה שלו בתוקף.)
You don't fuck around with big media.
בקשר לפולמוס לנו-או'בראיין : לנו התחיל להשתמש במונולוג שלו להעברת מסרים המשפליים את NBC והתבכיינות כללית. לעומת זאת גם או'בראיין התייחס לנושא אבל יצא גדול. ניתן לצפות במונולוג שלו כאן:
http://www.tonightshowwithconanobrien.com/video/clips/late-night-rumors/1191556
לגבי קתרין ביגלו , בדיוק רכשתי מאמאזון (אך "טרם הספיקותי" לצפות) את הסדרה "דקלי פרא" שהיא ביימה אי-שם בשנות ה-90 (יחד עם אוליבר סטון שגם הפיק). זכור במעומעם סוג של סדרת מתח מעורבת בסייברפאנק גולמי של אותה תקופה אבל בימוי מרשים ואסופת שחקנים שחלקה דווקא מפורסמת היום יותר מאז (כגון קים קתרל ודנה דלייני).
מישהו עוד זוכר? יאיר? ביולר?
אם כבר מדברים על קת'רין ביגלו וג'יימיס קמרון, מאוד מומלץ הסרט 'ימים משונים', אותו ביימה ביגלו ונכתב ע"י קמרון.