עוד 35 יום ל-2007
אוקיי, זה הזמן. צריך להתחיל לסכם את שנת 2006 בקולנוע. מה היו הסרטים הכי טובים, הכי חשובים, הכי מהנים, וגם הכי גרועים, מביכים, מרגיזים.
כדי לעזור לנו במלאכת הסיכום העליתי את רשימת כל הסרטים שהוקרנו בישראל מאז ינואר ועד היום. תמצאו לינק לרשימה גם בתיבת "סיכומי השנה" בטור הצד משמאל. בשבועות הקרובים אמשיך לעדכן את הסרטים שיעלו בארץ עד סוף דצמבר.
הסרטים שלא מצורפת להם ביקורת או כוכבים, הם כאלה שלא ראיתי. אם יש משהו שאתם חושבים שאני חייב להשלים, ספרו לי. אם חסרים סרטים ברשימה שאתם זוכרים שהוקרנו השנה, ספרו לי.
שימו לב: למרבה הצער, בגלל שאנחנו בישראל, סיכום השנה הוא על הסרטים שהוקרנו מסחרית בישראל ב-2006. כלומר: "הר ברוקבק" זה מהשנה. "המעיין" לא. מבאס ולא עדכני, אבל זה המחיר שבמגורים ביבשת אחרת. אני שוקל לארגן רשימה נוספת, של הסרטים הטובים ביותר שהוקרנו השנה בארץ, אבל לא בבתי הקולנוע המסחריים. למשל, בדי.וי.די. או בפסטיבלים. נראה.
אם אתם רוצים לשלוח לי את סיכום השנה שלכם, ולהשתתף בסקר קוראיי "סינמסקופ" לבחירת סרט השנה, שלחו מייל לכתובת הזאת.
בקיצור, תתחילו לרענן את הזכרון ולהשלים פערים של סרטים שהחמצתם. וענו על השאלה הכה קשה: מה הוא סרט השנה שלכם.
סיכום השנה שלי יתפרסם ב-28 בדצמבר ב"פנאי פלוס", וב-30 בדצמבר כאן בבלוג, בו אנסה גם להכריז על הזוכים בפרסי הפוליצרוסקופ והראזיסקופ לביקורות הקולנוע בעברית לשנת 2006.
לבחור רק סרט אחד, או שכדאי לעשות רשימה? אני אשלח לך את הבחירה/ות שלי, אבל לא אגלה כאן כדי לא לפגוע בריבונות פיגווין הזהב 2006 (שיסגר רק בסוף החודש הבא).
יש לי מנהג (אובססיבי קמעה): כל פעם שאני חוזר הביתה מהקולנוע, אני רושם את שם (שמות) הסרט(ים) שראיתי באותו יום על פיסת נייר, ומצרף את הציון הפרטי שלי (מאחד עד חמש), כך שלעבור על רשימת 159 הסרטים שראיתי עד היום בשנת 2006 (הקרנות סדירות, סינמטקיות ופסטיבלים) אינה משימה מסובכת עבורי. למרות זאת, לפחות שלושה סרטים מאוד מסקרנים, בציר 2006, עומדים בתור ומחכים לשיגור, ועלולים לשנות את הרשימה שלי לחלוטין:
"גיבורי הדגל" – קלינט איסטווד. לפי הטריילר, זהו סרט מלחמה, בערך כמו ש"מיליון דולר בייבי" הוא סרט איגרוף (כלומר: לא ממש). הסרט נראה, על פניו, כדיון אינטלגנטי בהשפעה של המדיום הויזואלי, שמצלם את המציאות, על המציאות, וכל זאת באמצעות קולנוע, שהוא מדיום ויזואלי נוסף. עושה רושם, שמסרט לסרט קלינט איסטווד עושה סרטים טובים יותר, ומאוד מעניין אותי לראות את היצירה החדשה שלו.
"בבל"- אלחנדרו גונזאלס איניאריטו. מאוד אהבתי את "אהבה נושכת", ומאוד-מאוד-מאוד אהבתי את "21 גרם". אני מודע לכך שלאנשים מסוימים הוא נראה פומפוזי, מנופח ומנייריסט. עלי השטיקים שלו עובדים. הוא מהבמאים היחידים שהמעבר להוליווד לא השחית אותם. יש לו דברים להגיד לעולם על העולם. הוא תובע ממך המון מעורבות כצופה, אבל הפיי-אוף הרגשי משתלם. "בבל" נראה כיצירה עוד יותר גדולה מהקודמות – חובקת עולם, מדברת בשפות שונות ומתרחשת במקומות שונים (וכנראה, שוב, בסדר לא לינארי). אני נמנע, בדרך כלל, מסרטים ומיצירות מוזיקליות גדולים מהחיים, מכיוון שבדרך כלל, הרעש וההמולה מכסים את ערוות חוסר הכישרון של היוצר. לא כך הוא המקרה של איניאריטו.
"ילדים קטנים"- טוד פילד. אני לא יודע הרבה על הסרט הזה. מה שאני יודע הוא: מאוד אהבתי את "בחדר המיטות". סגנון הבימוי השקט, שנותן הרבה מקום לתסריט ולמשחק, יביא, כנראה, את "ילדים קטנים", שנראה כדרמה משפחתית בנאלית המערבת בגידה בכיכובה של קייט ווינסלט (שחקנית טובה בעיניי, אבל עם בחירות תפקידים לא אחידות) למקומות לא שיגרתיים. הפוסטר של הסרט מרתק ומסקרן.
ולאחר הסייגים האלו, הייתי רוצה לציין את הסרטים שהכי אהבתי השנה (התייחסתי לסרטים שבהקרנות סדירות בלבד. הרשימה לא מובאת בסדר מחייב):
"הילדים של מחר"- חזון אפוקליפטי מפחיד, שלמרות תסריט לא שלם מצליח לרתק בעזרת צילום ובימוי מופלאים. סצינות מסוימות בסרט חרוטות אצלי בתודעה בצורה שאף סרט אחר לא עשה לי.
"בריק"- תסריט מבריק, דיאלוגים שנונים, במאי שיוצר התכה מקורית בין סרטי התבגרות ופילם נואר (מה שמצריך גם ידע נרחב בתולדות הקולנוע), יוצרים סרט מרתק שהדביק אותי לכיסא וגרם לי לחייך למשמע הדיאלוגים, שלא רק כתובים נפלא, אלא גם מתוקתקים בקצב מושלם. תוך כדי כתיבה, פתאום בא לי חשק לראות את הסרט עוד פעם (אני אחכה, מן הסתם, לאיזושהי הקרנה סינמטקית).
"אביבה אהובתי"- הרמתם גבה ? נכון, אולי לא פורץ דרכים, אבל בתוך גבולות הז'אנר, עושה עבודה כמעט מושלמת. בימוי עדין ומדויק, וליהוק גאוני של אסי לוי, שעד עכשיו עשתה תפקידים של ביצ'יות קרות, לתפקיד של אביבה, שמשלב אשה קשת יום, שעובדת ומגדלת משפחה, ואישה רגישה, סופרת. סרט יפהפה ומרגש.
"מועדון בית הקברות"- משום מה, כולם נכנעו (די בצדק, יש לומר) לקסם הבלתי אמצעי של "סובנירים" ושכחו בדרך את הסרט הזה. דיוקן אמיץ, מרגש ועצוב, של אישה קשה, רודנית, ושל אישה נשלטת, שלמרות הכל צריכות אחת את השניה. מצחיק ועצוב, ובעיקר מרגש.
"מחבואים"- לפני כמה שנים, אורגנה בסינמטקים רטרוספקטיבה של הנקה. ראיתי את כל סרטיו, וזהו הטוב שבהם. מסתורי, מרתק, עוכר שלווה, חודר קרביים, חידתי, נפלא.
רוה לאיתן: על פי הרשומות שלי, "גיבורי הדגל" ו"בבל" ייצאו בארץ רק בינואר 2007. הכל, כמובן, נתון לשינויים.
אני מעונין להציע את כל ביקורתיי השנה כמועמדות לפרס הראזיסקופ. ב"בידור ובמה" במדור טלמדיה יש ארכיון של כל הביקורות שלי השנה, אשר ביניהן מתחבאות כמה פנינים איומות במיוחד שקשה לי להאמין שמישהו יכול לנצח. יש אפילו ביקורות שלא מצורף אליהן שום נימוק קוהרנטי ויש כאלו שפשוט בלתי קריאות. איתי שטרן ? קטן עלי, הראסיסקופ של השנה רשום על שמי אפילו אם הארוי ווינסטין בעצמו יעשה יח"צ למישהו אחר. אפשר להפסיק את התחרות עכשיו.
נדמה לי ששכחת סרט אוסטרלי העונה לשם העברי הבלתי קליט – "הצד האחר של החיים" (look both sides). ולדעתי הוא סרט טוב, אגב.
תגובה 3 – עידן האמיתי או מתחזה?
כלומר עדן.
ליניב:
גוריון. עדן גוריון. האמיתי.
אגב את הביקורת שלי ל"נחשים על המטוס" אני רוצה להציע גם לרזיסקופ וגם לפוליצרסקופ
http://bidur.index.co.il/siteFiles/1/23/261959.asp?gate_id=239892
תהיה גם תחרות הסרט הרע / מאכזב של השנה? אם אני זוכר נכון, היתה בשנים הקודמות מדיניות מסוימת לגבי סרטים שיותאים אחרי סוף נובמבר, השנה כל הסרטים קבילים? גם מי שיוצא ב-22 לדצמבר?
יוצאים
להרגיש בבית שייך ל- 2006?
איתן לרווה: לפי וואלה סרטים "גיבורי הדגל" בישראל ב 21/12. אז מי צודק ?
איתן לסטארי-נייט: קודם כל :"Look both ways", ולא כפי שכתבת, ושנית, סרט מאוד מעניין, עם שימוש מקורי ויפה באנימציה, אבל כזה שאיכשהו לא מצליח להתרומם. אף אחד מהסיפורים לא מרגש באמת. עם כל הרצון הטוב, לא התחברתי לסרט הזה.
עוד שאלה, מה דעתך על תחרות "המלח על הפצעים" – הסרט הגנוז הטוב של השנה?
העתקתי קטע מרגש מהבלוג של דואל:
בשוטטות אקראית בבלוג של דניאל פאיקוב, שמתי לב לקישור תמים לסרטים בחינם – אתר ובו עשרות סרטים בחינם, דרך גוגל וידאו או יוטיוב וממשקים דומים. בגלל הפורמט וגם בטח בגלל בעיות זכויות, אין שם בלוקבאסטרים עדכניים, אבל כן יש שם ענתיקות כמו ספינת הקרב פוטיומקין, הולדת אומה ומיני סרטים ישנים ואילמים אחרים לצד קלאסיקות אמיתיות כמו נקמת היורמים (המקורי!), הצוללת הצהובה של הביטלס ועוד ועוד… אוצר אמיתי!
זה הקישור – http://www.jonhs.net/freemovies/movies.htm
סטארי לאיתן: צודק בעניין השם. אבל אני דווקא התרגשתי.
סטארי לרוה: אנא השלם צפייה בסרט הנ"ל וספר לנו מה דעתך.
עד מתי אפשר לשלוח תשובות? יש עוד כמה סרטים שאצפה בהם עד סוף השנה ועדיין אני מתלבט לגבי הסרטים שראיתי, בכל מקרה, אלה הם הסרטים שמאוד אהבתי השנה:
נקודת מפגש
שלוש הלוויתו של מלכיאדס
שנת אפס
לילה טוב ובהצלחה
חיים בין השורות
מחבואים
לחזור
בריק
שיחות עם אישה אחרת
טיסה 93
ידיים קשורות (סליחה)
אדמה משוגעת
המדריך לחיים בכפר
הילדים של מחר
מדעי החלום
הדברים שמאחורי השמש
מהסתכלות על הסרטים שעוד לא ראיתי, נדמה לי שרק ל"אמן האשליות" יש סיכוי להתברג ברשימה. צריך לצמצם אותה עוד.
צריך להוסיף את פרס הסרט ה"אנדרייטד" של השנה, המועמדים שלי:
דיק וג'יין עושים את זה, רומנטיקה וסיגריות, כרוניקה של אקדח, בקרוב יקרה לך משהו טוב, פוסידון.
ואת פרס הסרט ה"אוברייטד" של השנה. המועמדים שלי:
מחבואים, טרומן קפוטה, מלכיאדס אסטרדה, אביבה אהובתי, הילדים של מחר, מיס סאנשיין הקטנה.
בקלות אני בוחר ב"הילדים של מחר", סרט שהציע את החוויה הקולנועית הכי מוחלטת השנה, אך לפני שאראה את "בוראט, "מדעי החלום" ו"השתולים" לא אתחייב על זה.
להארטלי.
תודה על הלינק המעניין.
אז הנה לך טיפ סתם לשם הקוריוז.
בקבוצה mystreyqsuspense תבחר the terror , סרט של רוג'ר קורמן (אגדה קולנועית בפני עצמה) משנת 1963 עם…ג/ק ניקולסון בתפקיד ראשי – מן הסתם הראשון בקריירה שלו..
אם כבר צפה כאן הצוללת הצהובה, מישהו יודע למה אי אפשר להשיג DVD של הסרט? בנות הדודה שלי גדלות בבערות מחרידה. איפה יולי תמיר כשצריך אותה?
לי יש את זה בדי-וי-די…
מה הבעיה למצוא?
לפי מה שאני מבין הפסיקו ליצר דיוידיים חדשים. גם באמזון יש רק משומשים.
סרט שחבל שלא הופץ בארץ(הוא מ 2005) הוא Prize Winner of Defiance,Ohio עם ג'וליאן מור ווודי הרלסון על כותבת ג'ינגלים קשת יום בשנות החמישים. הסרט לא הצליח בקופות בארה"ב אבל בגלל הנושא הלא שגרתי ובגלל מור שמתקשה להעניק הופעה קולנועית שהיא פחות ממופתית, אני מצטער שהסרט לא הופץ.
בקשר לג'וליאן מור, לא נזכור לה את אבולוציה ואת על פי חוקי המשיכה.
הגבתי משום מה בלינק לרשימת הסרטים, אז אני חוז על זה עכשיו – לרשימת הסרטים צריך להוסיף את הפנינים של יונייטד קינג – "איזה מן הורים", הסרט של ג'קי צ'אן – NEW POLICE STORY ו "איש הקש". חשבתי לשאול אם יש לך משהו נגד יונייטד קינג אבל לפי הסרטים האלה אולי צריך לשאול מה יש להם נגדנו.
ולרשימת הסרטים הגנוזים של 2006 צריך להוסיף, כנראה, את For Your Consideration, החדש של כריסטוםר גסט שאף אחד מסרטיו לא הופץ כאן בקולנוע.
בעיניי קרייזי הוא סרט השנה, לא בגלל שהוא מבריק אלא בגלל שהוא היה היחיד שלרגעים הצליח לרגש. גם חיים בין השורות היה מוצלח אבל זה סרט קטן ונוגע, לא סרט שנה. אהבתי גם את אדמה משוגעת ומישהו לרוץ איתו המקומיים (שני סרטים ישראליים שאהבתי בשנה אחת, מי היה מאמין), פחות אהבתי את אביבה אהובתי (אובר רייטד). השתולים היה מוצלח, אבל מציית לחוקי הז'אנר בלי נשמה יתרה. כל זה, לפני שראיתי את מדעי החלום, שיש לי הרגשה שיהפוך לסרט השנה שלי לפי מה ששמעתי.
יאיר,
איך לא ראית "כל מה שבחורה רוצה"?!?!?!.סאטירה במיטבה לדעתי.
הזכיר לי את "מצוץ מהאצבע" המקסים ובכלל סרטי אינדי
שמתעסקים בנעורים ונוער(דוני דארקו ושות')- הז'אנר האהוב עליי לאחרונה.
לדעתי הסרטים הטובים ביותר הם אלה אשר מספקים חוויה שהיא מעבר לנרטיב פשוט, בין אם מעניין או לא, או משחק איכותי וכדומה. קולנוע מרגש ומרתק הוא קולנוע לא שגרתי שדווקא גורם לצופה לאי נוחות מסויימת או לבלבול כלשהו. סרטים כמו ראש מחק של דייויד לינץ', כלב אנדולוסי של בונואל, 8 וחצי של פליני, אפוקליפסה עכשיו של קופולה, פחד ותיעוב בלאס וגאס של גיליאם, חיים בהקיץ של לינקלייטר, סוף שבוע של גודאר, איש מת של ג'ארמוש וארוחה עירומה של קרוננברג הם דוגמא לקולנוע חוויתי.
הסרט היחידי השנה שגרם לי לחוויה שכזו הוא מדעי החלום של מישל גונדרי, ולכן הוא סרט השנה שלי. עבורי, טיב החוויה הוא המדד לסרט ששווה צפייה נוספת או להמלצה.
מעבר לכך, סרטים סוריאליסטים תמיד מותירים עליי חותם יותר מהסרטים ה"רגילים", משום שאני תמיד רואה בהם כיצירות אמנות ולא צורת בידור כלשהי כמו שהקולנוע הפך להיות.
ואלה המועמדים לפרסי הרוח העצמאית
Best Feature:
"American Gun"
"The Dead Girl"
"Half Nelson"
"Little Miss Sunshine"
"Pan's Labyrinth"
Best Director:
Robert Altman, "A Prairie Home Companion"
Jonathan Dayton, Valerie Faris, "Little Miss Sunshine"
Ryan Fleck, "Half Nelson"
Karen Moncrieff, "The Dead Girl"
Steven Soderbergh, "Bubble"
Best First Feature:
"Day Night Day Night"
"Man Push Cart"
"The Motel"
"Sweet Land"
"Wristcutters: A Love Story"
Best Documentary:
"A Lion in the House"
"My Country, My Country"
"The Road to Guantanamo"
"The Trials of Darryl Hunt"
"You're Gonna Miss Me"
Best Foreign Film:
"12:08 East of Bucharest"
"The Blossoming of Maximo Oliveros"
"Chronicle of an Escape"
"Days of Glory"
"The Lives of Others"
Best Female Lead:
Shareeka Epps, "Half Nelson"
Catherine O'Hara, "For Your Consideration"
Elizabeth Reaser, "Sweet Land"
Michelle Williams, "Land of Plenty"
Robin Wright Penn, "Sorry, Haters"
Best Male Lead:
Aaron Eckhart, "Thank You For Smoking"
Ryan Gosling, "Half Nelson"
Edward Norton, "The Painted Veil"
Ahmad Razvi, "Man Push Cart"
Forest Whitaker, "American Gun"
Best Supporting Female:
Melonie Diaz, "A Guide to Recognizing Your Saints"
Marcia Gay Harden, "American Gun"
Mary Beth Hurt, "The Dead Girl"
Frances McDormand, "Friends With Money"
Amber Tamblyn, "Stephanie Daley"
Best Supporting Male:
Alan Arkin, "Little Miss Sunshine"
Raymond J. Barry, "Steel City"
Daniel Craig, "Infamous"
Paul Dano, "Little Miss Sunshine"
Channing Tatum, "A Guide to Recognizing Your Saints"
Best Screenplay:
Neil Burger, "The Illusionist"
Nicole Holofcener, "Friends with Money"
Ron Nyswaner, "The Painted Veil"
Jason Reitman, "Thank You For Smoking"
Jeff Stanzler, "Sorry, Haters"
Best First Screenplay:
Anna Boden and Ryan Fleck, "Half Nelson"
Michael Arndt, "Little Miss Sunshine"
Goran Dukic, "Wristcutters: A Love Story"
Dito Montiel, "A Guide to Recognizing Your Saints"
Gabrielle Zevin, "Conversations with Other Women"
Best Cinematography:
Arin Crumley, "Four Eyed Monsters"
Anthony Dod Mantle, "Brothers of the Head"
Guillermo Navarro, "Pan's Labyrinth"
Aaron Platt, "Wild Tigers I Have Known"
Michael Simmonds, "Man Push Cart"
Someone to Watch Award:
So Yong Kim, "In Between Days"
Julia Loktev, "Day Night Day Night"
Richard Wong, "Colma: The Musical"
John Cassavetes Award:
"Chalk"
"Four Eyed Monsters"
"Old Joy"
"Quinceañera"
"Twelve and Holding"
Truer Than Fiction Award:
AJ Schnack, "Kurt Cobain: About a Son"
Adele Horne, "The Tailenders"
Eric Daniel Metzgar, "The Chances of the World Changing"
Producers Award:
Julie Lynn, "Nine Lives," "10 Items or Less"
Alex Orlovsky and Jamie Patricof, "Half Nelson," "Point&Shoot"
Howard Gertler and Tim Perell, "Shortbus," "Pizza"
Special Distinction:
David Lynch, Laura Dern, "Inland Empire"
יש גם קשר ישראלי:
Wristcutters: A Love Story – הסרט שמבוסס על 'הקייטנה של קנלר' של אתגר קרת מועמד לפרס התסריט.
המעיין לפי מה שקראתי לא משלהב את הצופים בארה"ב, למרות שהוא עדיין בהפצה מצומצמת. אולי רוב מהומה על לא מאומה?
ולעומת זאת המעיין זוכה לשם, יצירת מופת באתר סרט הישראלי.
http://www.seret.co.il/actuality/index.asp?catCase=1&ID=5703&mon=11&yer=2006
צריך לומר מילה טובה על "שלוש אמהות" (למרות שאני המפיק של הסרט)ולספר שתוך שבועיים (יצא ב-16.11)ראו את הסרט קרוב ל-30,000 איש שזה יותר בממוצע לעותק ממה שראו את "אביבה אהובתי" למשל באותו פרק זמן. והעולם שותק…
לקולנוע הישראלי יש שנה חזקה מאוד מבחינת חידוש הקשר המתמשך עם הקהל.
לערן ריקליס.
בסודן יש טבח עם והעולם שותק.
באפריקה מתים מאיידס והעולם שותק.
בעירק טובגחים איש את רעהו והעולם שותק.
"שלוש אמהות" עשה יותר צופים לעותק מ"אביבה אהובתי" והעולם שותק????????????
קצת הומור יופיטר…
לערן ריקליס
ויוה לה ל(הו)מור
ובכל מקרה שתמשיכו בהצלחה..