23 מאי 2007 | 18:42 ~ 21 תגובות | תגובות פייסבוק

ז' זה זודיאק

הביקורת שלי על "זודיאק" של דיוויד פינצ'ר נמצאת כאן. הסרט גם מזנק לראש טבלת ה"מומלץ למהר" מצד שמאל, ומוריד מהמקום הראשון את "בופור" שהיה הסרט הכי מומלץ שלי בחודשים האחרונים. לגבי ספוילרים: אני באמת ובתמים מאמין שאין בביקורתי שום מידע שייפגע בהנאתם של צופים שטרם צפו בו. אבל הפנאטים שלא רוצים לדעת כלום על סרט, ובייחוד אם הם בני 15 ולא שמעו מימיהם על רוצח הזודיאק מסן פרנסיסקו, אולי יחשבו שזו ביקורת מלאת ספוילרים. התחושה שלי היא שפינצ'ר עשה את הסרט עבור קהל בעל רקע תרבותי משותף, אנשים ששמעו על הזודיאק, ידעו שהוא כבר הונצח בעבר בקולנוע (ב"הארי המזוהם") ותהו בינם לבין עצמם "מה בעצם עלה בגורלו". וכך, פינצ'ר – שעובד מתסריט די נפלא של ג'יימס ונדרבילט – מתמקד בפרטים ובפרוצדורות, מדקדק בזמנים ובגיאוגרפיה ופחות בכרוניקה. כך שאולי השכלה מוקדמת כלשהי מתבקשת. אבל זה כבר לשיקולכם.

======

ובקאן, האקשן ממשיך. "ביקור התזמורת" נקנה להפצה בארצות הברית על ידי סוני פיקצ'רס קלאסיקס. ב"וראייטי" דווח שהזכויות נקנו מאהוד בלייברג על ידי סוני בסכום in the low six figures, שזה בהוליוודית בין 200,000 ל-300,000 דולר. "וראייטי" טוענים שזו העסקה היקרה ביותר עבור סרט ישראלי באמריקה, יותר מהשיא הקודם של "ללכת על המים". אבל הציטוט של מייקל ברקר, נשיא סוני פיקצ'רס קלאסיקס באייטם שווה זהב:

"We had the same feeling watching this movie that we did last year watching 'The Lives of Others.' Here's a 32-year-old director and the birth of a major international filmmaker," said Michael Barker, co-topper of Sony Pictures Classics, about helmer Eran Kolirin. "The film is rich, entertaining, humorous and fresh."

סוני הפיצו את "חיים של אחרים" באמריקה וזכו עליו באוסקר הזר. כך שמסתמן שבאמת יהיה השנה סרט ישראלי באוסקרים, עכשיו נותר רק לחכות לראות איזה (אך גם צריך לזכור: סוני פיקצ'רס קלאסיקס הפיצו לפני כמה שנים את "כנפיים שבורות", שהיו להם ציפיות ממנו אחרי הצלחותיו בפסטיבלים בברלין ובטוקיו, אבל בסוף הסרט לא ממש עבד באמריקה).

=======

טוד מקארתי, מבקר הקולנוע של "וראייטי" מסכם את החצי הראשון של התחרות. שני הסרטים הבולטים בינתיים הם אלה שהוצגו ראשונים: "אין ארץ לזקנים" של האחים כהן (עם התזכורת שבכל שש הפעמים הקודמות שהאחים כהן היו בקאן הם יצאו עם פרס כלשהו) ו"4 חודשים, 3 שבועות ויומיים" הרומני (שזו הפעם השלישית ברציפות שסרט רומני סוחף תשואות בקאן, אחרי "מותו של מר לזרסקו" ב-2005 ו"12:08 מזרחה לבוקרשט" ב-2006).

======

הלהיט המזומזם החדש בקאן הוא סרט אימה ספרדי בשם "בית יתומים" (The Orphanage; El Orfanato; site; MySpace), שכבר מוכתר כ"המבוך של פאן" של השנה. או "האחרים". פיקצ'רהאוס, שהפיצו את "המבוך של פאן" באמריקה, קנו אותו השבוע בקאן. דיוויד האדסון בגרין-סינה מרכז את הביקורות עליו.

והנה הביקורות הראשונות והחיוביות על "האיש מלונדון", החדש של בלה טאר, אחד הסרטים שאני הכי מחכה להם.

הסרטים החדשים של קרלוס רייגדס וג'וליאן שנאבל זוכים לביקורות מעורבות. "פסרסופוליס" הכה מסקרן מקבל ביקורת אוהדת ב"וראייטי". בימים עד סוף הפסטיבל נותרו עוד הבכורות של פאטי אקין, אמיר קוסטוריצה, אלכסנדר סוקורוב וקתרין ברייה. מישהו כבר רוצה להתחיל להמר על דקל הזהב?

======

ויה "לוס אנג'לס טיימס": דיוויד מקמילן, תסריטאי צעיר שמחפש עבודה בתוכנית טלוויזיה אמריקאית, החליט לעשות את הפנייה למפיקים האחראים בדרך מקורית: הוא יצר סרטון בן שתי דקות וחצי בו הוא מקדם את עצמו, ומפרט את עשר הסיבות שבגללן כדאי להם להעסיק אותו, העלה אותו ליו-טיוב ושלח את הלינק לכל אנשי הטלוויזיה והאולפנים שהוא מכיר.טרם נמצאה לו עבודה.

21 תגובות ל - “ז' זה זודיאק”

  1. חן חן 23 מאי 2007 ב - 19:01 קישור ישיר

    הימור על דקל הזהב:
    לאחר שצפיתי (כמה וכמה פעמים, לצערי) בכל מסיבות העיתונאים וקבלות הפנים של סרטי התחרות שהיו עד עכשיו, ולאחר שניתחתי את האישיות של השופטים (כולם הומנים וסולידיים), הגעתי למסקנה ש…הסרט של ואן סנט מוביל כרגע במירוץ! (אבל לדעתי הוא לא יזכה)
    האחים כהן ייקחו במאי. הרומני ייקח איזה פרס חביב. אולי מתייה אמרליק (מהתשובה של שאנבל ל"הים שבפנים") ייקח שחקן. הוא הרי מוערך מאוד בצרפת
    ובקיצור: זוכה דקל הזהב טרם הוקרן. האם זה יהיה פאטי אקין? הגיע זמנו
    מה דעתך, יאיר?

    רוה לחן חן: אני מחובבי אקין, אבל האין זכרון דוב הזהב שלו טרי מדי בזכרונם של השופטים? וכך גם דקל הזהב של גאס ון סאנט? ולא נראה שבשנים האחרונות הם מנסים לתת שם פרסים לסיפורים "אמיתיים", ולא רק לקולנוע מסוגנן? לכן, בגלל שיש בקאן שלושה פרסים גדולים – דקל הזהב, הגרנד פרי ופרס חבר השופטים – אולי פאטי אקין ייקח את אחד משני הפרסים האחרים ולא דקל הזהב. ואני מקווה שבלה טאר ייקח את פרס חבר השופטים. בגלל הנוכחות של סטיבן פרירס ושרה פולי בחבר השופטים הייתי מהמר לדקל הזהב על סרט שמבוסס על סיפור אמיתי, קרי הסרט של ג'וליאן שנאבל או "פרסופוליס". ב"פרסופוליס" הם גם ייצרו תקדים עם דקל זהב לסרט אנימציה (בברלין זה כבר קרה עם "המסע המופלא"). ובשאר אני נוטה להסכים: בימוי, האחים כהן. שחקן? נשמע הגיוני.

  2. Nimrod's Son 23 מאי 2007 ב - 19:02 קישור ישיר

    אני מעודד, כרגיל, את האחים כהן.

    אגב, לעוד מישהו האתר נתקע באופן סדרתי לאחרונה? זה לא קורה לי עם שום אתר אחר.

  3. גיא 23 מאי 2007 ב - 20:00 קישור ישיר

    מסכים עם כל מילה לגבי "זודיאק" ופ'ינצר. אחד הדברים הנפלאים ביותר שקיימים זה ללכת לסרט עם ציפיות גבוהות ולצאת בהרגשה שהוא ענה על הציפיות ואף הפתיע בדברים שלא ציפית להם. כך היה לי עם הסרט הזה שאני מחכה לו כבר כל כך הרבה זמן. סרט גדול.

  4. הפינגווין 23 מאי 2007 ב - 20:13 קישור ישיר

    יאיר, רציתי לשאול באמת: אם ביקור התזמורת זוכה באופיר ומועמד לאוסקר, האם אתה בכל זאת נקניקיה מכיוון שבופור לא נבחר, או שאתה שומר על צלם אנוש כי בכל זאת המרת על מועמד ישראלי?

    בעניין דקל הזהב, עושה רושם שהנטיה בשנים האחרונות היא להעניק את הפרס לסרט של יוצר שכבר יצר לעצמו שם, אבל נתפס כאנטי-ממסדי. מצד שני, חבר השופטים השנה באמת עושה רושם של יותר "חביב" מהאחרונים שקדמו לו (סטיבן פרירס במאי מיינסטרימי למדי). האחים כהן יצאו עם פרס כלשהו ובלוברי נייטס אולי יפתיע עם פרס השחקנית לנורה ג'ונס. לגבי הפרס לסרט, אני אזרוק ניחוש פרוע דווקא על "נשימה" של קים קי דוק.

  5. itai 23 מאי 2007 ב - 20:16 קישור ישיר

    שאלה: אם מורידים סרט שנמצא במקום ראשון ברשימה הוא לא אמור לרדת למקום שני ברשימה? (בתנאי, כמובן, שאין עוד סרטים חדשים)

    אני טיפה מבולבל.

  6. קוסטה 23 מאי 2007 ב - 22:56 קישור ישיר

    אני די מופתע שהרבה מתלהבים מזודיאק. סרט טוב בלי נשמה.
    סרט שרץ מההתחלה אל הסוף בפחד מוות שלא יספיק לספר כל העובדות בזמן הנתון. סרט שמעביר יותר מדי מידע באופן ורבלי ולא קולנועי. סרט שמנסה להיות פוסטמודרני אבל הניסיון הזה נראה מאולץ. סרט לא טוב.

  7. עופר ליברגל 23 מאי 2007 ב - 23:20 קישור ישיר

    לקוסטה- טענת ש"זודיאק" סרט טוב וסרט לא טוב באותה בהודעה. תחליט. למרות שאני קצת מסכים איתך- זודיאק סרט מפוספס. למרות, אולי בגלל, די הרבה סצנות מופת. לדעתי הבעיה היא לא בעודף עובדות, אלא בניסיון לתאר רק דברים שקרקו וכתוצאה מכך הרבה מאוד דמויות נותרות לא מפותחות מספיק. בקיצור- סרט טוב מאוד, אך מפוספס.

  8. רמי 23 מאי 2007 ב - 23:47 קישור ישיר

    מישהו רוצה לפרט על הפרומואים העצבניים ביס לסידרה ששמה הנפילים?
    נשמע מסקרן- מד"ב ישראלי? היתכן?

  9. קוסטה 23 מאי 2007 ב - 23:51 קישור ישיר

    ל-עופר ליברגל

    זה היה אמור להיות סימן שאלה במשפט "סרט טוב בלי נשמה?"

  10. סתום בלחיצה (לשעבר ח.ל) 24 מאי 2007 ב - 0:31 קישור ישיר

    למרות שכך נכתב בוריאייטי, דומה לי שהשיא שייך ל"מאחורי הסורגים" ולא ל"ללכת על המים".

  11. דני 24 מאי 2007 ב - 3:48 קישור ישיר

    מסתבר שיש שמועות עקשניות שוונום הולך לחזור בסרט הבא, ואני שואל…
    איך זה יכול להיות?!
    הוא הרי התפוצץ, לא?!
    אז איך הוא יחזור?!
    עם כבר אז סאנדמן יחזור.

  12. רומיק 24 מאי 2007 ב - 7:59 קישור ישיר

    קצת קשה לי עם השבחים לזודיאק. כשנכנסנו לקולנוע אתמול הרגשנו כאילו הסדרן מזהיר אותנו (בנימוס רב ומאוד לא ישראלי יש לציין) "הסרט כשעתיים וחצי – ואין הפסקה".
    ואכן שעתיים וחצי ארוכות היו אלו. הרגשתי כאילו פינצ'ר לא ידע במה להתמקד והתקשה לבחור על אלו סצנות לותר. הסצינות הראשונות מבריקות, צילום ומוסיקה מעולים (הפסקול מעולה אגב לאורך כל הסרט), הקצב המצויין אבל ההבטחה שמייצרת הפתיחה לא נשמרת, והסרט מאבד מומנטום.
    מי הגיבור פה? זודיאק? השוטר? העיתונאי? המאייר? כמו הסרט גם הם הולכים לאיבוד בתוך תילי הפרטים ומאבדים תחושת זמן ומקום (כמו גם את הצופים).
    נראה לי שאם פינצ'ר היה יודע מראש מה הוא רוצה להגיד, באיזה מגיבוריו (שכולם בעצם גם קצת אנטי-גיבורים) הוא בוחר להוביל את הסרט, היה לנו סרט קצר יותר, מדוייק יותר וסוחף יותר.

    והמחוות המטא-קולנועיות (או הביקורת על המדיה ופולחן האישיות של הרוצח נטול האישיות…) לא ממש עוזרות – או פשוט קורסות תחת האמביציה בת ה-158 הדקות של פינצ'ר.

  13. הארטלי 24 מאי 2007 ב - 9:07 קישור ישיר

    ראיתי את זודיאק, סרט טוב מאוד. גם אם לא מספק.
    לגבי ההיי דפינישן, בחלקיו הכהים פשוט לא רואים כלום, גם בחלקים המוארים של הסרט יש עדיין תחושה של חוסר פוקוס קל והרבה תחושת וידיאו. זה לא פילם ההיי דפינישן עדיין לא באיכות מספקת. חבל מאוד שבימאים מצלמים בפורמאט הזה פיצ'רים מתוך בחירה אומנותית (בסרט דל תקציב אני מבין את הפשרה). ממש מבאס. אני מאמין שבעוד כעשור הפילם יעלם כי הוידיאו יגיע לאותה איכות פילמאית. כרגע אנחנו לא שם גם אם יש הרגשה שמאוד קרובים.

  14. רון 24 מאי 2007 ב - 11:36 קישור ישיר

    מעניין שאורי קליין מדווח היום שהוא ורוב הקהל נטש באמצע את סרטו של בלה טאר, בעוד שרווה מדווח כאן שהביקורת חיובית. אז למי להאמין?
    הסרט של ואן סאנט נשמע מעניין מאד, אך לא נראה לי שהוא יזכה.

  15. עדן 24 מאי 2007 ב - 13:44 קישור ישיר

    בוראייטי יש ביקורת חיובית למדי על "מדוזות".

  16. חן 24 מאי 2007 ב - 15:32 קישור ישיר

    אורי קליין לא יכול לכתוב על סרט שהוא עזב אותו באמצע.אני חושב שזה לא מקצועי. ממתי שוטים ארוכים גורמים למבקר לצאת באמצע? אין דבר יותר קונפורמיסטי ועידרי מאשר נהירה אחרי "רוב העיתונאים " שעזבו את הסרט.
    אז מה אם רוב העיתונאים עזבו את הסרט?
    גם את "ז'אן דילמאן" – יצירת המופת של שנטל אקרמן הרבה מהקהל נטש באמצע – מה שלא מוריד מערכה. אני חושב שמבקר קולנוע אם הוא רציני לא צריך ללכת אחרי דעת הרוב אלא לתת ליצירה את מלוא הכבוד הראוי לה, זאת הסיבה שאין לנו אף ג'ונתן רוזנבאום או ג'ים הוברמן ואנחנו תקועים עם אורי קליין שמרני שחושב שיש דבר כזה "אומנתיות יתר".
    אל תשכחו שגם בסרטים של ג'ון קאסווטס הקהל עזב באמצע וגם חלק מהמבקרים, עכשיו נוח לכולם להגיד שהוא היה גאון, אנשים לא יכלו לקבל בזמנו את התעוזה וואת הישירות שלו.
    קליין גם משום מה לא כותב על הפנינים האמיתיות של הפסטיבל כמו הסרט החדש של הרמוני קורין- "מיסטר לונלי" אלא רק על סרטים בטוחים כמו של טרנטינו והאחים כהן.
    הייתי רוצה לצאת מכאן לקריאה למחאה נגד הכתבה שפרסם היום אורי קליין.

  17. עופר ליברגל 24 מאי 2007 ב - 21:27 קישור ישיר

    אני לא מודאג מכך שרוב הקהל עזב את בלה טאר באמצע. הסגנון שלו ממש לא מדבר לכל אחד ועם לא היה עוזב קהל באמצע בחלק מן ההקרנות (אם כי מבאי קאן צפיתי ליותר) זה היה סימן לכך שהוא מתמסחר.

  18. דואל 26 מאי 2007 ב - 3:59 קישור ישיר

    להארטלי – מעניין אותי לדעת איפה ראית את זודיאק, כי בהקרנה שאני נכחתי בה (לב דיזנגוף, אולם 1) הוא נראה מעולה, ורק במקרים מאוד נדירים, ולדעתי מכוונים, הצלחתי לשים לב לאיכות לא פילמאית של הסרט.

  19. יוני 30 מאי 2007 ב - 8:47 קישור ישיר

    מועדון קרב מופתי???? ה-30 דקות האחרונות שלו הם אחד הדברים היותר אידיוטים שראיתי בחיי!

  20. Ferry pour la Grece 28 ינואר 2011 ב - 1:16 קישור ישיר

    Thanks man. This is fun knowing

  21. right size 28 ינואר 2011 ב - 7:48 קישור ישיר

    Not a dangerous post in the slightest degree!


השאירו תגובה