04 יוני 2007 | 02:01 ~ 7 תגובות | תגובות פייסבוק

עריצי הסרטים

מעניין מאוד. ביום חמישי ניסיתי להשיג מידע מכמה גופים על המכרז לערוצי הסרטים של הוט שננעל באותו יום, ושעליו כתבתי לראשונה כאן בחמישי בערב, שעות ספורות לאחר הדד-ליין להגשת המכרז. כמה מהאנשים איתם דיברתי הבטיחו לי מידע נוסף ומלא יותר ביום ראשון, כולל אינפורמציה לציטוט. הגיע יום ראשון: והופ, המידע הועבר ל"וואלה". מעניין על הבוהן של מי דרכתי.

אז הנה הידיעה של "וואלה" שמכילה כמה נתונים שלי לא היו: שש חברות ניגשו למכרז (לא ארבע כפי שאני פרסמתי ביום חמישי). יסמין טי.וי (שכמו ב"וואלה" גם אני שומע דיבורים בעסק שהם הפייבוריטים לזכייה, ושכל המכרז הזה נועד בעצם להכריח אותם להוריד את מחירי התפעול הקיימים), יונייטד קינג, ענני תקשורת, עמי אלה (המפעיל של ערוץ הולמרק) וטלעד (המפעילים של ערוצים אי! וערוץ ההיסטוריה).
בחברה השישית גם אני וגם וואלה התייחסנו ל"מפל תקשורת" של ליאורה ניר ותמי מוזס. אלא שהיום אני שומע עידכון: מדובר למעשה בשיתוף פעולה בין יאיר דורי (דורי תקשורת) ובין קלייר אלבז (ספייק), כשגם תמי מוזס מעורבת שם איכשהו. התחרות בין יוסי עוזרד (שחברתו, "יסמין טי.וי" רוכשת את תכני הוט כרגע ומפעילה את ערוצי הסרטים) ובין קלייר אלבז בהחלט מרתק: אלבז היתה מנהלת הרכש המיתולוגית של איי.סי.פי (חברת התוכן של הכבלים, אי אז בשנות התשעים), בימים בהם עוזרד היה מנכ"ל החברה. אנשים הקורבים למכרז, וגם כמה המתבוננים בעסק מבחוץ (אך אינם נטולי אינטרסים) צופים שהקרב הצמוד יהיה בין עוזרד ואלבז, ושלשאר הגופים שניגשו אין סיכויים ממשיים. (ובהכירי התנהלויות תאגידיות, לא אתפלא אם בסופו של תהליך ידרוש המנכ"ל מהשניים למצוא דרך לשתף פעולה).

המכרז, לפי מה שאני שומע, שואף להשיג יותר ערוצים בפחות כסף. יסמין מפעילה עבור הוט ארבעה ערוצי סרטים וערוץ סדרות בעבור כ-18 מיליון דולר בשנה. מקורבים למכרז של יונייטד קינג, למשל, מספרים שהחברה הציעה יותר ערוצי סרטים, כשערוץ אחד יתהדר בהבטחה שבכל ערב בשעת הפריים-טיים תתקיים בו בכורה של שובר קופות הוליוודי חדש. לכו תמצאו 365 שוברי קופות בשנה. כשאני שואל אנשים בעלי ניסיון בניהול טלוויזיוני האם מדובר בהבטחה שאפשר לעמוד בה, הם עונים לי שכן. ושממילא ערוצי הסרטים של יס ושל הוט מתהדרים ב-20 עד 30 בכורות בחודש. השאלה היא, הם אומרים, למה הם קוראים "שובר קופות". ליונייטד קינג, צריך לזכור, יש מחסנים מלאים מסרטי ניו-אימג' של דני דימבורט ואבי לרנר (סרטים שחלקם אני – בהיותי בעל טעם פרוורטי – די מחבב), כמה מהם מתהדרים בכוכבים מוכרים (בעיקר ווסלי סנייפס), אבל מעט מהם יכול להיחשב אירוע בכורה חגיגי או "שובר קופות". כשאני מנסה להבין האם מבין בודקי המכרז יהיו גם אנשי תוכן שיודעים להבדיל בין הסרטים הטובים והסרטים הסוג ב' אני מקבל את התשובות "לא ברור" ו"לא בטוח".

האמת, שמעיון בלוחות המשדרים של ערוצי הסרטים של הוט, אני מבין שלערוצים של יס ושל הוט יש פחות או יותר את אותם חומרים. לכל אחד יש כמה אולפנים שמציגים אצלו את הבכורות הבלעדיות, וכמה אולפנים אחרים מהם הם מקבלים את הבכורות בעדיפות שניה, אחרי שכבר הוקרנו בפלטפורמה המתחרה. אבל כשזה מגיע לאצירתם של סרטי איכות, הערוצים הוט-פריים ויס-3 הם איים נדירים של סינפיליה מופלאה. אני מניח שאת ערוצי הבלוקבסטר – האקשנים, הקומדיות וכו' – כולם יוכלו לתת פחות או יותר אותו דבר. ההבדל הוא בערוצים בהם הבחירה נעשית ידנית, על פי טעם ושיקול דעת, ולאו דווקא על ידי חוזים ארוכי טווח. החשש העיקרי שלי כרגע מהמכרז הזה הוא אם ייפגע ערוץ הוט פריים. איכותו של יס 3 נקבעת גם על פי רמת התחרות שמולו. ליס 3 יש את חודש פסטיבל קאן, להוט פריים את חודש פסטיבל סאנדאנס, ויחד הם מספקים כמות עצומה של הסרטים הכי טובים, שאף מפיץ – ולפעמים גם אף פסטיבל – לא מביא ארצה. אלה שמורות טבע שחייבים לטפח.

אבל חוץ מגופי הטלוויזיה שמנסים להשיג את הג'וב, יש למכרז הזה, כפי שכתבתי ביום חמישי, השלכות אפשריות עצומות לגבי שוק הקולנוע בארץ. כמה אנשים שונים איתם דיברתי הביעו באוזניי את החשש לענף הקולנוע הישראלי אם יונייטד קינג תזכה במכרז. במקרה כזה, ובהנחה שהספקולציות של הענף נכונות ואכן יש שיתוף פעולה כלשהו בין פורום פילם ובין יונייטד קינג, עשויים רוב המפיצים האחרים להימחק מעל פני האדמה. אומר לי איש קולנוע אחד: "זו אפשרות רעה לא רק למפיצים קטנים אלא לכולם. ריכוז של יותר מידי כח וכסף בידיים גרגרניות. כמובן שתחום ההפצה יצטמצם מיד לשני חברות – יונייטד ופורום – כי בלי מכירות לטלויזיה אין קיום להפצה". הגורם הזה לא שולל אפשרות של כמה מפיצים שיתאגדו יחד וינסו לעצור את יונייטד דרך בית משפט או דרך הרגולטור (עורכת דין שקוראת את הבלוג עידכנה אותי במייל שחיבור בין יונייטד ופורום פילם נשמע על פניו, לכאורה, כהסדר מונופוליסטי).

ויש עדיין כמה נתונים נוספים שאני מנסה להשיג. אמשיך לעדכן בחצי השני של השבוע. מחר יהיו חומרים שונים לגמרי.

7 תגובות ל - “עריצי הסרטים”

  1. סתום בלחיצה (לשעבר ח.ל) 4 יוני 2007 ב - 2:52 קישור ישיר

    מבחינה של העדפה אישית אני מאחל ורוצה ש"יסמין" ימשיכו לתפעל את ערוצי התוכן האלה. יוסי עוזראד הוא מאלה שאני מכנה ביני לבין עצמי אחד מ"האנשים הבאמת טובים (אישיות) של תעשיית הקולנוע המקומית" שמגיע לו ולוואי ויזכה. מההיבט ה"מקצועי", יש כאן בעיה גדולה כי כל חוסנו הפיננסי תלוי בהתקשרות הזו שזה אומר מידת חוזק הקשרים (האישיים) שקיימים בינו לבין אלה שאמורים להכריע.
    בניגוד לשאר המתמודדים, הנכס העיקרי של "יסמין" הוא ההתקשרות עם הוט. טול ממנו זאת ואין לו כלום, כ"כ כלום שגם אתה או אני נזכה במכרז הזה נהיה בדיוק באותו המקום ש"יסמין" נמצאת בו. מקווה שאתה מבין את זה. אז למרות שהסיכויים האובייקטיבים הם נגדו, אני באמת באמת מאחל לו שהקשרים שלו מספיק חזקים ושהוא ימשיך.

  2. האחד 4 יוני 2007 ב - 4:25 קישור ישיר

    אוף טופיק, ערוץ 10 ממש מעצבנים אותי שהם כבר מכריזים על "אדם בן כלב" כסרט שהולך "לשבור קופות – להצליח בביקורות – ולקבל הרבה מועמדויות באוסקר".
    אומנם יכול מאוד להיות שהסרט באמת יהיה מועמד לאוסקר ויקבל ביקורות טובות אבל מי מבטיח שהוא יהיה שובר קופות? להפיך, סרטים בסגנון של "אדם בן כלב" נוטים להכניס קצת מאוד בקופות, או שאולי אני טועה?

    מה דעתך יאיר?

    רוה להאחד: דעתי
    .

  3. ט.ל. 4 יוני 2007 ב - 6:42 קישור ישיר

    ניתוח מרתק.

  4. אורי 1 4 יוני 2007 ב - 17:32 קישור ישיר

    באותו הנושא אבל לא ממש: בimdb רשום ש"האלף נלסון" יוקרן בטלויזיה בישראל בסוף החודש. מישהו יודע מי קנה אותו – הוט , יס או שניהם?

  5. assafTV 4 יוני 2007 ב - 18:10 קישור ישיר

    לאורי – הסרט "חצי נלסון" ישודר ביס1 בשבת ה-30/6 ב-21:30. הוא לא נרכש על ידי הוט.

  6. יובל 4 יוני 2007 ב - 23:16 קישור ישיר

    ניתוח מעניין.
    תודה על העידכונים.

  7. mounted ceiling fan 28 ינואר 2011 ב - 7:48 קישור ישיר

    Are all of these posts written yourself or did you appoint a ghost writer?


השאירו תגובה