ת'ורנאדו
פתאום אני קולט שלא כתבתי כאן מילה על "ת'ור", וזה דווקא סרט שחיבבתי. למה? סיבה אפשרית אחת היא שהסרט יצא בתוך כל בלאגני פסח ואז איכשהו משפט וחצי שכתבתי עליו בטוויטר ומשפט וחצי שכתבתי עליו במדור שלי לפני פסח, שהתפרסם לפני יום העצמאות, מן הסתם מיצו את כל מה שהיה לי להגיד על הסרט, ואז כשהוא כבר יצא בפועל כבר הרגשתי שאני את שלי כבר אמרתי. ואולי חמור מזה: אולי האמת היא שהסרט הזה, חביב ככל שהיה, פשוט התנדף מזכרוני בתוך שעות ובפער שעבר בין הקרנת העיתונאים ועלייתו למסכים הוא פשוט נשכח ממני.
ובכל זאת, מילה וחצי.
"ת'ור", בעיני, מייצג את המכונה ההוליוודית בשיאה. אולפני מארוול – ככל הנראה חברת ההפקה הכי עסוקה והכי פוריה השנה בהוליווד – מוכיחה בשנים האחרונות (דווקא מאז עזיבתו של אבי ארד) שהיא מטפלת מאוד יפה בנכסיה, דמויותיה ומותגיה. מי שהגה את הרעיון להציע לקנת בראנה לביים את "ת'ור" הבריק. הוא הבריק משום שהוא ניגש אל הקומיקס מתוך אהבה ויראה אמיתיים, שמן הסתם גרמו לו להביט בעול הזה ולהגיד, "בו'אנה, זה מזכיר לי שייקספיר. ומי הכי מתאים לביים שייקספיר בימינו? קנת בראנה". אבל כאן אנחנו מגיעים לבעיה עם הוליווד: כי להציע לבראנה לביים סרט קומיקס, זו הברקה. אבל זה שבראנה מסכים לקבל על עצמו את הג'וב זה קצת עצוב, לא? כן, ראיתי ראיון עם בראנה בו הוא מדבר על כך שהסרט החזיר אותו לילדותו כנער בריטי חובב קומיקס, חובב עולמות מיתיים וגיבורי על. ובכל זאת, הלב קצת נשבר כשמתברר שהכסף ההוליוודי מסוגל לרכוש ולנכס כל מוניטין. מצד שני, סר אלק גינס הסכים לשחק ב"מלחמת הכוכבים", אז למה שבראנה יתנשא על "ת'ור"?
והאמת, בראנה עשה עבודה לא רעה בכלל. "ת'ור" מחולק לשני חלקים: האחד הוא מלחמה עצומת מידות בעולמות עליונים בין הגזע אחד ובין אויביו מעולם אחר. החלק הזה מציג כמה רעיונות תמיד רלוונטיים על שליטים ומלחמות. אנתוני הופקינס מגלם שליט על סף פרישה, שניסה לכונן שלטון המבוסס על שלום, פרשה והידברות. בנו, ת'ור, הוא לוחם חמום מוח שרק נקמה זורמת בדמו. כשהבן, רגע לפני שהוא יורש את כס המלוכה מאביו, יוצא למסע נקמה שכמעט ממיט מלחמה על הכוכב שלו, מגלה אותו האב מעולמו אל כדור הארץ.
וכאן מתחיל החלק השני: ת'ור, בנו של מלך, מסתובב בין בני כדור הארץ של ימינו. החלק הזה גדוש הומור וקריצות פנימיות לעולמות של "מארוול" (בדיחה אופיינית: למראה רובוט ענקי שיורק אש מראשו אומר אחד מסוכני ש.י.ל.ד, "זה אחד הצעצועים החדשים של סטארק?"). ויש בו את קאט דנינגס הנהדרת שגונבת את ההצגה בהופעה שנונה וחצופה. ואפילו נטלי פורטמן, שחרדתי לחוש ההומור שלה למראה "קשר לא מחייב" המייסר, יוצאת כאן קלילה וסימפטית.
ויש אפילו חצי-הגיג תבוני בתסריט הזה. פורטמן וסטלן סקארסגארד ("לשבור את הגלים") מגלמים מדענים שנתקלים בברנש שרירי שנראה כאילו נפל מהשמיים ומציג את עצמו בתור ת'ור. סקארסגארד, בהיותו שבדי (בחיים ובסרט), מגלגל עיניים: הרי ת'ור הוא חלק מהמיתולוגיה הסקנדינבית. פולקלור. גיבור אגדות. לא יתכן שהוא אמיתי. ואילו פורטמן (היהודיה) עונה לו שבלא מעט סיפורים שנראים לנו מומצאים ומופרכים יש דווקא אמת. למשל, ארתור סי. קלארק. "אבל הוא כתב מדע בדיוני!", עונה לה השבדי. "שהתבררו לבסוף להיות מדע אמיתי", היא ענתה לו. אהבתי! מעין ניסיון להצדיק את כל קיום הסרט והדמות מבחינה פילוסופית, על כך שבכל מה שנראה לנו כהמצאה ממוחו של סופר, אולי יש שם איזושהי אמת נסתרת שתתגלה רק מאוחר יותר.
ובתור מי שלא בקיא בת'ור גיבור-העל מהקומיקס, חיבבתי את העובדה שת'ור הפך מאל נורדי ליורש עצר על כוכב אחר (שבעבר הרחוק הגיע לטפל בבעיות בכדור הארץ של ימי הוויקינגים וכך נכנס למיתולוגיה שלהם). הרבה יותר קל לי להתמודד עם חיזרים מאשר עם עבודה זרה.
==================
שבוע מנומנם בקופות השבוע בארץ. הטבלה השבוע כמעט זה לזו מהשבוע שעבר. "ת'ור" נשאר במקום ראשון ומכר בסוף השבוע האחרון עוד כ-14,000 כרטיסים, והגיע במצטבר ל-32,000 כרטיסים. השוונג הזה מן הסתם ייעצר כבר היום כשלמסכים יעלה "מהיר ועצבני 5 ", שמן הסתם יהיה הסרט הכי קופתי בישראל בסוף השבוע הזה, וינגוס קשות ב"ת'ור" (ובטח יביא גם קהל גברי מבוגר יותר מהקהל הצעיר למדי שאני מעריך שהולך ל"ת'ור").
"ריו" הפך בסוף השבוע האחרון לסרט הראשון השנה שחוצה את קו 200,000 הכרטיסים.
TW | LW | Movie | Studio | Weekend Gross | Change | Screens | Change / Avg. | Gross-to-Date | Week | |
1 | 1 | Thor | UIP | $168,815 | -21.5% | 25 | +1 | $6,753 | $383,985 | 2 |
2 | 2 | Rio | Fox | $86,091 | -39.6% | 43 | – | $2,002 | $2,310,499 | 5 |
3 | 4 | Unknown | WB | $36,392 | -6.0% | 15 | – | $2,426 | $732,369 | 7 |
4 | 3 | The Adjustment Bureau | UIP | $30,933 | -40.5% | 18 | -1 | $1,719 | $395,611 | 4 |
5 | 6 | Just Go With It | Sony | $24,876 | -13.0% | 11 | +1 | $2,261 | $1,659,714 | 13 |
6 | 5 | No Strings Attached | UIP | $22,047 | -23.0% | 13 | -4 | $1,696 | $1,076,812 | 10 |
7 | 8 | Hall Pass | WB | $19,945 | +6.6% | 12 | +1 | $1,662 | $590,612 | 8 |
8 | 7 | Hop | UIP | $16,390 | -36.1% | 17 | -3 | $964 | $348,368 | 5 |
9 | 9 | Rango | UIP | $11,353 | -39.2% | 26 | -3 | $437 | $909,455 | 8 |
10 | 10 | Sucker Punch | WB | $6,783 | -59.3% | 16 | – | $424 | $119,448 | 3 |
11 | 11 | Morning Glory | UIP | $6,153 | -54.7% | 8 | -3 | $769 | $313,430 | 6 |
מאוד נהניתי בת'ור, אבל אני חובב קומיקס. הייתה לי בעיה קשה עם התסריט שמצאתי אותו שטחי מאוד ביחס לפוטנציאל.
נשארת בסרט עד הסוף? אחרי הקרדיטים יש עוד סצינה אחת (מסורת שהתחילה עם איירון מן והפכה לחלק בלתי נפרד מסרטי מרוול). הפעם הסצינה משפרת באופן מבריק את העלילה של הסרט לדעתי. יש לי הרגשה שג'וס וידון הוא זה שכתב אותה ולא התסריטאי של ת'ור.
באתי עם ציפיות דיי נמוכות לת'ור והופתעתי לטובה. הרעיון הבסיסי מהקומיקס שעליו מתבסס הסרט (אל נורדי שמגיע לכדור הארץ להלחם בפשע) הוא רעיון לא פשוט לעבד לקולנוע בלי ליצור סרט קצת מגוחך או ילדותי. בעיני ת'ור מצליח להתחמק מזה באלגנטיות בעזרת תסריט ובימוי לא רעים, שהצליחו לשים את הסרט בקונטקסט נכון ולא פחדו לשלב בו הומור. בסופו של דבר, לא מהסרטים הגדולים ביותר בז'אנר, אבל בהחלט אחד מהנה.
מה אתם יודעים, אתמול פורסם שבאמת ג'וס וידון הוא זה שביים את הסצינה אחרי הקרדיטים! (הקישור מכיל ספוילרים) http://www.slashfilm.com/directed-post-credits-scene-thor/