בקרוב על מסך זה
בשורה מרעישה מכיוון צרפת: סרט האנימציה "פרספוליס" נבחר אתמול להיות נציג המדינה באוסקר. ההימורים המוקדמים היו לטובת "אדית פיאף, החיים בוורוד", "מולייר" או "פעמון הזכוכית והפרפר", אבל צרפת הלכה על הסרט של מרג'אן סאטרפי, על פי הרומן הגרפי האוטוביוגרפי שלה. אלה חדשות די איומות מנקודת המבט של "ביקור התזמורת" (אם הוא ייבחר כנציג הישראלי לאוסקרים). גם "פרספוליס" וגם "ביקור התזמורת" מיוצגים באמריקה על ידי סוני פיקצ'רס קלאסיקס, כך שלא ברור איזה מהסרטים תחליט החברה לקדם יותר, וכל ההתלהבות של מצביעי האקדמיה שהאמינו של"ביקור התזמורת" יש סיכוי גדול יותר באוסקרים בגלל הגב של סוני כנראה כרגע הפכה בלתי מבוססת. שני הסרטים מנגנים על מיתרים דומים – זהות ערבית במדינה לא-ערבית. אבל ל"פרספוליס" יש מקדם שערוריות גדול יותר (ממשלת אירן נלחמת בהקרנתו ובהפצתו בעולם), מקדם פרסים גדול יותר (פרס חבר השופטים בקאן) ומקדם כוכבים גדול יותר (קתרין דנב).
=======
יהיה יום עמוס למדי בבלוג היום. יהיו לי עוד לא מעט פוסטים לא רעים בכלל במשך היום, המשיכו לרפרש. ומחר: ספיישל די.וי.די/מועדון הגנוזים לקראת יום כיפור.
טוב, אפשר היה לקוות שסוני לא ינסו לקבוע תקדים, ויעדיפו לדחוף את 'פרספוליס' בקטגורית סרט האנימציה הטוב ביותר. אבל בעצם אין טעם, הפרס הזה כבר מובטח מראש ל'רטטוי'. שמתרחש בצרפת. מסקנה: מדובר בקנוניה צרפתית נגד ישראל. אני אומר: לא לתת יותר תפקידים לשחקניות צרפתיות בסרטים של אבי נשר! זה יראה להם מה זה.
רוה לדורון: להפך. אני מאמין שבאיזור דצמבר סוני בהחלט ינסו לדחוף את "פרספוליס" מבחינה שיווקית/פרסומית למועמדות באנימציה ולו מתוך ההנחלה שקמפיין כזה יגביר את המודעות לסרט עבור ועדת בחירת השורט-ליסט לסרט הזר. אני מאמין ששאיפתם תהיה להשיג ל"פרספוליס" מועמדות כפולה, גם לזר וגם לאנימציה, עם זכייה אחת – תקדימית מסוגה – בזר.
אה הא! סנופי דיסקו סטרייקס אגיין.
ולרפרש איז רייט כשאני מקבלת משום מה עדכונים יומיים אחרי שהפוסט נכתב. המ.
לאקדמיה יש דעות קדומות לגבי סרטי אנימציה. אני בספק אם יתנו לפרספוליס מועמדות לסרט הזר, מאחר וזו קטגוריה בה באמת מעדיפים ללכת על בטוח. מה גם שאת המועמדים בקטגורית הסרט הזר, בניגוד לקטגוריות אחרות, לא בוחרים אנשים שעוסקים בתחום, אלא קבוצה קטנה שנבחרת באקראי. הסבירות שיצאו בדיוק אלה שיתנו לסרט אנימציה את הכבוד, נמוכה.
מה שכן, אני חושב שאלה חדשות נפלאות לגבי קטגורית סרט האנימציה הטוב ביותר. אמנם הפרס נראה מובטח כבר לרטטוי, אבל לפחות עכשיו ידוע שפרספוליס יהיה כנראה כשיר השנה ויוסיף עניין למרוץ הבאמת חלש.
רוה לפינגווין: לא בטוח כפול שתיים. כל הנושא של "אקדמיה" ו"דעות קדומות" נורא נסדק בשנים האחרונות. אני חושב שהאקדמיה הולכת ומשנה את אופיה ויש סיכוי מאוד גדול לסרט אנימציה בקטגוריית הסרט הזר, ועוד כזה שהוא במובהק אישי וגם נורא מתחבר לנושאים שממילא יעמדו במרכז האוסקר השנה (ערבים). לגבי "כשיר השנה": למרות מה שכתבתי בתגובה-לתגובה הקודמת, אני לא יודע בוודאות מתי יוצא "פרספוליס" באמריקה. אני מניח (מנחש) שסוני ידחפו להפצתו לפני סוף דצמבר כדי "שיהיה כשיר" ואז לקדם אותו פעמיים, אבל אני לא יודע את זה בוודאות. כזכור, סרט לא חייב להיות מוצג מסחרית באמריקה כדי להיות רשאי למועמדות לסרט הזר. אבל כן כדי להיות מועמד לקטגוריית האנימציה.
עוד כמה בחירות סרטים זרים:
טיוואן תשלח את "תשוקה, זהירות" של אנג לי. קיים ספק האם הסרט מספיק טיוואני בכדי להיות כשיר והתשובה היא: זה סרט של אנג לי, נראה לכם שהוא לא יהיה כשיר?
אירלנד בחרה את "מלכים" בתור נציגה הראשון בקטגוריה זו. בריטניה, שגם שקלה לשלוח את "מלכים", החליטה לפרוש מהמרוץ.
לבנון בחרה לשלוח את הקומדיה "קרמל". אכן, כשאני חושב על לבנון, אני חושב קומדיה.
יאיר – איראן זאת לא מדינה ערבית.
רוה ליניב: ספר את זה לאמריקאים.
לדעתי זה דווקא מגדיל את הסיכויים של "התזמורת" (או של "בופור"). אדית פיאף נראה לי הסרט הנורמלי היחיד שיכול לזכות באוסקר. עכשיו גם הוא נפל, אז מי לעזאזל ייקח את הפסלון? אולי אנג לי, אבל אם לא הוא – לא רואה כרגע מועמד אחר בקנה מלבד הסרט הישראלי
אבל אני חוזר ואומר (!) בשנה שעברה, בשלב הזה של השנה, אף אחד בכלל לא שמע על מותחן גרמני בשם "חיים של אחרים"
רוה לחן חן: כמעט נכון. "חיים של אחרים" לא התקבל לברלין ולקאן, אבל הוקרן בטלורייד, תחילת ספטמבר 2006, ומיד בסוף הפסטיבל בשנה שעברה כבר כולם – קרי "וראייטי" ו"הוליווד ריפורטר" – פימפמו את המנטרה "הסרט יזכה באוסקר".
טקסידרמיה לוקח בליינד!!!1
גרמניה בחרה לשלוח את Edge of Heaven, על בן של מהגרים שנוסע לתורכיה למצוא חצי אחות שלו (או משהו כזה).
שאלה: לאור העובדה שהוא הצליח למלא עד אפס מקום את האולם בו הוא הוקרן בפסטיבל הקולנוע בירושלים, ולאור העובדה שאני נאלצתי לפספס את ההקרנות שלו שם (שתיהן), האם יש תוכנית לתת לפרספוליס גם הפצה קולנועית פה בארץ?
חוץ מזה – לא הייתי מספיד את סיכוייו של הסרט באוסקר בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר. גם ב-2003 מעט אנשים שמו כסף על הסיכויים של "המסע המופלא". חוץ מזה, הסרט ממילא היה (ועודנו) מיועד להפצה מסחרית בארה"ב בסוף השנה, מתוך כוונה, אני מניח לשווק אותו לקטגוריה הזאת. ל-"רטטווי" יש הרבה מאוד ביקורות טובות מבית והצלחה מסחרית נאה – אבל "פרספוליס" מביא אתו את ההילה היוקרתית של הזכייה בקאן והרבה מאוד עידוד בינלאומי שגם יכול לעזור (שוב ראו ערך "המסע המופלא").
ואני חוזר פה על עמדתי: "רטטווי" הוא באמת סרט נחמד, אבל הוא לא מתקרב לליגה של שני סרטיו הקודמים של הבמאי שלו, ולמעשה בהשוואה אליהם התואר הכי עדין שאני מסוגל להצמיד לו הוא "אכזבה". אם "פרספוליס" הוא חצי ממה שהביקורות עושות ממנו – מגיע לו לקחת בזכות.
מבחינת אוסקר, ההבדל בין פרספוליס לבין המסע המופלא הוא שהמסע המופלא נחשב ללא עוררין לסרט הטוב מבין המועמדים. הזכיה שלו הייתה די מפתיעה כי הוא לא התקרב למימדי החשיפה של לילו וסטיץ' או עידן הקרח. רטטוי, לא רק שזכה לחשיפה אדירה מעצם היותו סרט של פיקסאר, הוא גם נחשב לאחד הסרטים האמריקאיים הטובים של השנה, אם לא של העשור. אני לא פוסל את האפשרות שפרספוליס יגנוב נצחון בפוטו פיניש, אבל יש לו תחרות הרבה יותר קשה מזו שהייתה למסע המופלא.