וודי אלן ולו ריד בפוסט אחד!
אזהרה, אל תיכנסו לפוסט הזה אם אין לכם לפחות שעתיים לשרוף.
=========
אני גר מטר וחצי מקולנוע גת, כך שיוצא לי לחלוף על פניו – בין אם בחיפושי חניה או בחיפושי משמעות – לפחות ארבע פעמים ביום. וביומיים האחרונים הבחנתי שמשהו קורה שם: יש קהל בלובי, יש אנשים מחוץ לקופות. לא תורי ענק, לא המונים, לא צפיפות, אבל יש נוכחות מורגשת, תנועה, דופק. נדמה לי ש"מעבר ליקום" מתחיל לתפוס, מתחיל למצוא קהל, למרות מלאכת שיווק מחפירה. אגב, אם בקולנוע גת היו עושים הצגות יומיות הסרט הזה היה מרוויח מאוד משביתת התיכונים. אבל גת מתעקש לשמור על תדמיתו כ"האולם הכי טוב בתל אביב, אבל הקולנוע הכי מבוזבז".
=========
"כאריות לכבשים" מכר 14,000 כרטיסים בעשרת הימים הראשונים להצגתו בארץ. "עולם משלו" – שנחת בבתי הקולנוע אאוט-אוף-דה-בלו כאילו הבמאי שלו הוא לא החבר הכי טוב של ג'ורג' לוקאס וסטיבן ספילברג – מכר 4,000 כרטיסים.
"אבידות ומציאות", על פי יחצניו, מכר 11,200 כרטיסים בשלושת הימים הראשונים להקרנתו ב-13 בתי קולנוע. זה מספר נאה מאוד. "רק כלבים רצים חופשי" מכר את כמות הכרטיסים הזאת בשלושה ימים ב-27 (!) בתי קולנוע. "בופור" מכר 30,000 כרטיסים בשלושה ימים ב-35 בתי קולנוע. כלומר שאם המספר הזה אמין, הרי ש"אבידות ומציאות" מכר – פר אולם – בדיוק כמו "בופור", אפילו בשבריר יותר: הפר-אולם של "בופור" בסוף שבוע הבכורה היה 857 כרטיסים, והפר-אולם של "אבידות ומציאות" הוא 861 כרטיסים.
==========
לפני ארבעה חודשים התחלתי לחכות בהתלהבות להגעת עידן ה-HD להוט וליס. אז הנה זה קורה: ב-23 בדצמבר יתחילו שידורי ההיי-דפינישן של יס, ברזולוציה HD מלא – 1080i. כדי ליהנות מ-HD תצטרכו להזמין טכנאי לביתכם שיתקין לכם ממיר HD ותצטרכו טלוויזיה (או מסך או מקרן) שיכולים להציג שידורי HD. בשלב הראשון יהיו רק שלושה ערוצי היי-דפינישן: ערוץ אחד לסדרות ולסרטים, ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק וערוץ ספורט. כמה חודשים אחר כך יפוצל ערוץ הסרטים והסדרות לשני ערוצים נפרדים, אחד לסדרות ואחד לסרטים, ויתווסף גם ערוץ MGM בהיי-דפינישן (MGM השיקו ערוץ היי דפינישן ממש באחרונה בארצות הברית, וזו ברכה גדולה כי כרגע MGM הוא ערוץ הסרטים המשודר באיכות הכי גרועה מבין כל ערוצי יס). מה שכן, זה יעלה לא מעט כסף אבל אם יס יסגרו דיל עם יבואן מסכי פלזמה איכותיים בגדלים 42 ו-50 אינץ', שמי שקונה את הטלוויזיה יקבל את הערוצים בחינם לתקופה או בהנחה משמעותית, אני מתחבר.
===========
ביקשתי תמונות מעמיתיי למסע העיתונאים לקריית ביאליק לצפייה ב"בייוולף", וקיבלתי את הלינק לווידיאו הזה. באמת לא הבנתי למה יש מישהו שכל הזמן מצלם את בני מייזלס מיסמין טי.וי ועכשיו הבנתי שמדובר בפינת ביקורת קולנוע לאתר היפ. צפיתי בפינות קודמות וגילגלתי עיניים. למה קאוצ' פוטטו? לאן נעלמה ה-צ' הסופית? ולמה ברנש, שמנסה להגיד דברים בעלי תוקף וטעם על חלק מהסרטים, מחביא אותם תחת דמות אידיוטית. רוצים פינה מצחיקה? תשתוללו, תהיו בוטים, תקרעו את הסרטים לגזרים, תרדו עליהם. תתמסרו לקומדיה ולא לביקורת. זה יכול לצאת מבדר מאוד. רוצים להיות רציניים וענייניים? תהיו. אבל אם תהיו גם רציניים וגם אידיוטיים תקבלו את פינות הקולנוע המשונות שנחמן אינגבר פעם צילם עם דוד טור, בהן הוא העביר את ביקורתו מחופש למיני דמויות מסרטים מפורסמים. ברררר… רגע שפל…
הביקורת המאוד-מאוד-מורחבת שלי על "בייוולף": מחר או מחרתיים כאן. גרסה מקוצרת שלה כבר היום בקיוסקים בגיליון "פנאי פלוס" החדש.
============
מספרים לי ש"לה מונד" מאוד מחמיא לדני לרנר בביקורת הזו על "ימים קפואים". ביקורת שגורמת לי לתהות: ענת קלאוזנר, אייך?
=============
פיטר זינר, העורך של "הסנדק" (מועמדות לאוסקר), "צייד הצבאים" (אוסקר) ו"קצין וג'נטלמן" (מועמדות לאוסקר), מת בגיל 88.
=============
תיא אנגלופולוס התחיל לצלם אתמול ברוסיה את סרטו החדש, הפקה דוברת אנגלית בתקציב של 12 מיליון דולר המצולמת שתהיה החלק השני בטרילוגיית שהתחילה לפני שלוש שנים עם "האחו הבוכה" המצוין. ווילם דפו וברונו גאנץ מככבים וההפקה תנדוד לקזחסטן, קנדה, ארה"ב, יוון ואיטליה.
=============
השורט-ליסט של 15 הסרטים התיעודיים שמתוכם ייבחרו חמשת המועמדים הסופיים לאוסקר פורסם אתמול. "בצילו של הירח", סרט תעודה נפלא שהוקרן בפסטיבל ירושלים, נעדר. כך גם "הילד שלי יכול לצייר ככה" של אמיר בר-לב. איי.ג'יי שאנק, שמפעיל בלוג דוקומנטרי מעולה וביים את "Kurt Cobain About a Son", חוטף עצבים מהרשימה. הוא מתחיל עם ניתוח ה-15, פירוט של כל סרט וסרט, מה הוא, מי הוא, ומה סיכוייו. ואז עובר להסביר למה זו השנה הגרועה ביותר בתולדות קטגוריית הסרט התיעודי וזועף על כמות הסרטים המעולים שנשארו בחוץ. חובה לקרוא.
בכל מקרה, המועמדים הבולטים כרגעי להגיע למועמדות לאוסקר על סרט תיעודי הם "סיקו" של מייקל מור, "אין סוף באופק" של צ'רלס פרגוסון (בהפקת אלכס גיבני, שביים את "מונית לצד האפל" שגם ברשימה אבל סיכוייו להגיע לחמישיה פחותים), "אגם של אש" של טוני קיי, "גופות מלחמה" של פיל דונהיו ואלן ספירו ו"ככה התנ"ך אומר לי". ויש גם את "The Rape of Europe" ברשימה, שיוקרן בארץ במסגרת פסטיבל הקולנוע היהודי בירושלים שיתחיל ב-1 בדצמבר.
סרט נוסף בין ה-15 הוא "ננקינג" של ביל גוטנטג (שכבר זכה פעמיים באוסקר) ודן סטורמן שעוסק בטבח הסינים על ידי היפנים ב-1937. אין לי מושג איך הסרט, אבל הנה שני שירים מתוכו שכתב ומבצע לו ריד:
1. "איזור ביטחון": 02_Safety_Zone_10.29.2007.mp3
2. "כוח הכובד": 01_Gravity_10.29.2007.mp3
================
אמיר רותם, איש יקר, מוציא את גיליון מספר 6 של "מסמרים" וממליץ על קבצי סיפורים קצרים.
רוצים סיפורים קצרים? בבקשה.
קחו לינקים לפרק הראשון מהספר החדש של וודי אלן (שהוא בעצם הוצאה מחודשת בכרך אחד של שלושת ספריו הקודמים). ולפרק הראשון מעוד ספר חדש של וודי אלן (שהוא בעצם אוסף טוריו ל"ניו יורקר" מהשנים האחרונות). ולפרק הראשון מספר חדש על וודי אלן (ועם ראיונות איתו). והביקורת עליהם.
===========
אפרופו לו ריד, וודי אלן ואמיר רותם: תראו מה קורה בניו יורק. הטריילר החדש של "קלוברפילד" (שעכשיו כבר אפשר לקרוא לו סרטו החדש של מאט ריבס, הבמאי של "על חברים ולוויה אחת") פשוט מבריק, גם הטיזר היה מעולה. אם כל הסרט ייראה ככה, מין פרויקט המכשפה מבלייר על חורבן מנהטן, הוא עשוי להיות פאקינג מדהים. אבל יודעים מה הכי מפחיד? אם מישהו יצלם בווידיאו ביתי מגורען ורועד את ישיבות הקריאטיב בג.ג שם בוודאי הוגים עכשיו שם עברי לסרט. אוי, הצמרמורת.
וודי אלן. לא יאומן. ממש בקרוב (ה-1.12 אם נורא מתעקשים) הבן אדם יהיה בן 72, ורק הוא יכול לכתוב משפט כמו:
"It was only our Wagnerian cleaning woman, Grendel
אפשר להגיד עליו המון דברים, אבל הוא אחד יחיד ומיוחד. (אולי אחרי שהסינמטק יעשה הקרנות לסרטי פול.ת.א הוא יעשה איזה ג'סטה ויראה סרטי וודי שלא נראו הרבה זמן על מסך גדול?)
yes ישדרו ב-1080i לא 1080p (שאאל"ט נמצא כיום רק בבלו-ריי ו-HD-DVD).
1080i ב-MPEG-4 ו-H.264.
למיטב ידיעתי יש איזה סוג של שיתוף פעולה עם ניופאן אבל אני לא יודע (או מעריך) אם יהיו אי אילו הנחות/מבצעים למי שקונה מסך התומך ב-HD.
רוה לאסף: תודה על התיקון. היחצנית אכן שלחה את הנתון 1080i אבל אני העתקתי בשגיאה – אולי עדיין סחרחר מטריילר ה-1080p של "קלוברפילד".
אח, איזה משפט:
"אני גר מטר וחצי מקולנוע גת, כך שיוצא לי לחלוף על פניו – בין אם בחיפושי חניה או בחיפושי משמעות – לפחות ארבע פעמים ביום".
אחד הטובים שלך.
חח פוסט נחמד שחימם אותי מעט במזג האוויר המחורבן בחוץ..
הזכרת את טמטום הגימלים. מה עם "The Kingdom"?
רוה לביצה: נדמה לי שכבר עידכנתי לפני כמה שבועות, אבל אולי חלמתי את זה. "קינגדום" ישאר "הממלכה" – אזקוף זאת לזכותכם, יקיריי – וזז לינואר.
עכשיו אני גם מבינה למה המשפט הזה קפץ לי לעינים.
grendel הרי הוא גם מביוולף.
(חוץ מזה שכך קראו לכלב של הופ ומייקל ב"שלושים ומשהו" האיטייזית).
מאד משמח אותי לדעת ש"מעבר ליקום" תופס תאוצה בתל אביב. הסרט אומנם לא מתחבר ליצירה משמעותית, אבל כמיוזיקל אווירתי עם כמה ביצועים מבריקים לשירי הביטלס, הופעות אורח משובבות, שחקנים אלמונים (בינתיים) מעולים, והעמדות מבריקות לשירי הביטלס הוא בס"ה אחד הסרטים הטובים ביותר שמוצגים כיום בעיר. והוא גם סרט מאד תל אביבי ברוחו. נראה לי שלו היה מוצג בהפצה רחבה היה זוכה להצלחה פחותה. אולי ההפצה התל אביבית תגרום בשלב מאוחר יותר להפצה רחבה ומוצלחת יותר בשאר חלקי הארץ. בכל מקרה, סרט שחייבים לראות על מסך גדול, וקולנוע "גת" אכן מספק את המסך הנכון לסרט הנכון.
בקשר לקלוברפילד: השם העברי, לפחות בינתיים, הוא 'קלוברפילד'. כולי תקווה שלא יחליטו לשנות אותו.
בקשר לה מונד: תכיר את Allocine, ה"עגבניות רקובות" של צרפת, אתר שימושי מאוד למי שרוצה לדעת מה אומרות הביקורות בצרפת בלי לדעת מילה בצרפתית. "ימים קפואים" מקבל ביקורות מגוונות – מארבעה כוכבים (מתוך ארבעה) ועד כוכב אחד. לה-מונד נתן 3.
http://www.allocine.fr/film/fichefilm_gen_cfilm=127490.html
http://news.independent.co.uk/people/obituaries/article3174404.ece
אני עוברת די הרבה ליד קולנוע לב אביב בחיפושי משמעות, אבל מחוץ לקניון…
אורון – לא כתבתי על "מייקל קלייטון" מכיוון שעדיין לא ראיתי אותו. זמני מאוד מוגבל בשבועיים האחרונים. אולי בסוף השבוע הקרוב.
בינתיים – כשיאיר נעלם לכמה ימים (וירוס ?), הספקתי, בדקה וחצי הפנויה שלי, לדוג את הידיעה המעניינת הבאה (בלעדית לניקי פינק):
דרך התגובות לאותה ידיעה, הגעתי גם לידיעה מתוך הלוס אנג'לס טיימס (ניק לינק), שהיא אמנם מגמתית מדי, אבל מעניינת. היא מביאה בתור דוגמה איך מומן "מייקל קלייטון", ומעלה אפשרות של מסלול "עוקף אולפנים". קצת אופטימי מדי הכותב, אבל עם התמשכות השביתה, הכותבים עשויים לחפש אפיקים יצירתיים חדשים דרכם יוכלו הפרויקטים שלהם להתפרסם (ראה פרויקט "Speechless" הנ"ל), ואז – זה יהיה עולם אחר לגמרי.
חזרנו למצב שאני ספאם או שסתם יש עיכוב בפרסום? 😐
הייתי אחת מאותם אנשים שראו אתמול את "מעבר ליקום" בקולנוע גת ואני חייבת לציין נוכחות מרשימה של אנשים למרות (ואולי בגלל) הגשמים..
לינק
ניתן גם להתייחס אל "קלוברפילד” כאל סרטו החדש של מאט ריבס, התסריטאי של "מצור ימי 2". איכשהו זה נשמע פחות מרשים.
נ.ב. אני היחיד שתוהה למה צריך ערוץ ספורט בהיי-דפינישן?
בהחלט אפשר לעשות ביקורת קולנוע שהיא גם עניינית וגם קומית.
גם אני גר מטר וחצי מקולנוע גת, וחולף על פניו מספר פעמים ביום (ומספר פעמים בשנה על פני יאיר), והוא אכן ראוי לתואר הקולנוע המבוזבז ביותר. דווקא "מעבר ליקום" אינו דוגמא מייצגת, כיוון שהוא אידיאלי למסך הגדול של גת, אבל למה לבזבז את המסך הזה על "מלצרית" או על "בובי"?
די נו, ברצינות. כנציג מטעם עצמי של מועדון ה"נו באמת, שוב מתלהבים ממשהו של ג'יי ג'יי אברהמס?", אני מוכרח להגיד שהטריילר החדש אפילו פחות טוב מהראשון. בשיא הכנות, שמישהו יגיד לי שהוא באמת לא יכול לחכות עד שיתברר לו מהו הדבר הכה מסתורי שגורם לצלם החובבן ממילא לצלם אפילו גרוע יותר. אם הסרט באמת יהיה "מין פרויקט המכשפה מבלייר על חורבן מנהטן", וגם יצליח להיות פאקינג מדהים – אז אני פאקינג נקניקיה*
וראיתם מי מפגיז בהופעת קמאו בסרטון המאוד-לא-סגור-על-עצמו של התפוד? הרי זה יאיר בכבודו ובעצמו 🙂
* אני מודע להיסטוריה של הנקניקיה כאן בבלוג, ובכל זאת לוקח על עצמי את ההשתטות העתידית. כל עוד זה למטרה נעלה כמו הורדת הציפיות מהסרט הזה בחזרה לשפיות.
ושתי ידיעות ששוות התייחסות (לדעתי):
1. טים קרינג, היוצר של "גיבורים", התנצל בפני הצופים על כך שהעונה השניה גרועה. אני עדיין מחכה להתנצלות על הראשונה, אבל גם זה משהו…(ניק-לינק)
2. נינט טייב, תככב בסרט החדש של דני לרנר, "קירות". כן כן.
http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,392,209,17302,.aspx