היידה
בשעה טובה הסתיימו עבודות הבנייה בחדר ההקרנה המשופץ שלי, עם פלזמת ההיי דפינישן שחוברה בסוף השבוע לממיר ה-HD של יס. בסך הכל שלושה ערוצי HD יש שם, אבל קשה להתיק מהם את העיניים. ביום שישי שודר "מכוניות" של פיקסאר והמסך כמעט נמס מהחדות, כמות הפרטים והצבעים הרוויים. ידיד שצפה כבר קודם בשידורי ה-HD של יס אמר לי שהערוץ שהוא הכי נהנה לצפות בו הוא ערוץ הספורט, למרות שהוא בכלל לא מתעניין בספורט. חוששני שאני מצטרף לקלישאה: ביומיים האחרונים צפיתי בשני משחקי כדורגל, שהיו שני משחקי הכדורגל הראשונים שראיתי מימיי. פשוט נדהמתי מהעובדה שאפשר לראות את החצ'קונים על פניהם של הצופים בטריבונות.
אבל אחרי שההתלהבות מהחידוש הטכנולוגי תדעך אשאר עם כמה שאלות משמעותיות. כמו למשל מה אומר כל עניין ההיי-דפינישן הזה על האסתיטקה הקולנועית. אני רגיל לכך שהקולנוע הוא אמנות של קונטורים רכים, של תאורה מפוזרת, של ריכוך הנובע מהאופי הפיזי של המדיום – הפילם, הגרעיניות, הכימיה. ופתאום אני רואה סרטים בהיי-דפינישן ויש בהם משהו חד מאוד כמו תער, קריספי, נוצץ, מטאלי. והעניין הוא שבניגוד לציפיותיי, זה די יפהפה בעיניי. אני עדיין צופה בערוצים הישנים, אלה בשיטת ה-SD, שפתאום נראים דהויים כמו ערוצים הסרטים הישנים מתחילת ימי הכבלים, לפני כניסת השידור הדיגיטלי של הלוויין, אלה ששודרו מקלטות סופר-VHS, ויש משהו נעים ברכות שלהם, בטשטוש הקל, באובך שנראה כאילו שרוי על המסך. אבל כשאני עובר לערוץ "נשיונל ג'יאוגרפיק" ב-HD החדות הזאת כבר פחות נעימה. זו חדות של וידיאו. כן, היא עשירה בפרטים והצבעוניות מרהיבה, אבל זה כבר נראה קר מדי, אפילו מכוער. אז איך ייראה הקולנוע בעוד חמש או עשר שנים? כשהקרנת היי-דפינישן נטולת צלולואיד תהיה הסטנדרט? האם הכל ייראה חד מדי?
=============
היה תענוג לרבוץ מול הטלוויזיה בשבת. בערוץ יס 3 היה מרתון מופלא של סרטים על קולנוע, עם כמה הברקות אדירות. כמו "הטייקון האחרון" של איליה קאזאן, סרט שאני כבר המון זמן מת לראות שוב. או "חמש המכשלות" המופתי של לארס פון טרייר. ביס מקס טענתי לי את "מארי" של אייבל פררה שעוד לא ראיתי. מת על אייבל פררה.
=============
ב"דה מרקר" גילו היום שיש שביתת תסריטאים בהוליווד והקדישו לכך שלושה עמודים. יפה. בין השאר כתוב שם שההפסד של רשת אן.בי.סי מביטול טקס גלובוס הזהב היה בין 10-15 מיליון דולר. אלא שב"גרדיאן" של יום שישי נכתב שההפסדים של אן.בי.סי הגיעו ל-60 מיליון דולר. אנשי ה"גרדיאן" גם ישבו וחישבו כמה יפסידו כל הגורמים הקשורים לאוסקרים אם הטקס יבוטל. סך כל ההפסדים, על פי חישובם, יגיע ל-441 מיליון דולר. הנה החישוב.
============
מאבדים את בובי פישר
פספסתי את זה בזמן אמת: סטיב זייליאן, שביים סרט יפה בשם "מחפשים את בובי פישר" (או בעברית: "מהלכים תמימים"), מספיד את בובי פישר, האיש שכיכב בשם הסרט שלו, מבלי שהסרט בכלל עסק בו, ומבלי שהוא בכלל פגש אותו.
(אגב רכות הצילום בפילם: העבודה של קונרד הול ז"ל בסרטיו של סטיב זייליאן היא דוגמה מופתית לאיכות צילום שאני נורא אוהב ותוהה האם עליי להתחיל להתגעגע אליה).
===========
קולטים ירדן
הפרסים שחולקו אמש בפסטיבל סאנדאנס מעידים שהרנסנס הקולנועי של המזרח התיכון הגיע השנה גם לירדן. פרס הקהל בתחרות הבינלאומית הוענק לסרט הירדני "קפטן אבו ראאד" שביים אמין מטלקה. זהו הסרט הראשון שנעשה בירדן מזה 50 שנה, נכתב בהודעה לעיתונות של פסטיבל סאנדאנס, והוא מספר על סבל בשדה תעופה שזוכה להערצה מצד ילדי השכונה הענייה בה הוא גר המשוכנעים שהוא טייס. ופרס הצילום בקטגורייה הדוקומנטרית של התחרות הבינלאומית הוענק לסרט הירדני "מיחזור".
=============
ארזי הלבנון
שימו לב לתגובה הרביעית בביקורת הזו על "בופור": "Did you notice that a guy named Cedar made a movie about Lebanon" (תודה ליניב אידלשטיין על הלינק).
==============
אוי ואבוי: לסרט הבא בסדרת ג'יימס בונד, ושייצא באיזור חג המולד 2008, יקראו "Quantum of Solace". שזה, בערך, "נחמה פורטא" בעברית. מה יעשו אנשי א.ד מטלון, מפיצי הסרט, עם השם הזה? אולי יהפכו אותו ל"נקמה פורטא"?
"נקמת הקוונטום". זה מה שהם יעשו עם הסרט.
נחמא פורתא, ולא נחמה פורטא.
http://www.nivon.net/nivon/letter.asp?id=240
תתחדש על החידושים יאיר! התיאור שלך הזכיר לי את הפעם הראשונה שראיתי את "ספינת האהבה" בצבע. (וזה הזכיר לי את השיעור "בתולדות" שבו נחמן מלמד על המעבר משחור לבן לצבע בהוליווד.)
ומה לגבי "נחמה פורטה"? כמו האקמול.
ועוד משהו לגבי "ג'ונו". מייקל סרה נורא הזכיר לי מישהו. היום נזכרתי: ג'ון גורדון סינקליר, מ"נערתו של גרגורי" של ביל פורסיית. איכשהו חשבתי שסרה גבוה כמוהו, אבל לפי ימדיבי, יש בינהם הבדל גבהים ניכר.
דבר אחד לא ברור לי: איך אתה מסתדר בלי המקס אחרי שכבר היה לך?! HD או לא, אני אפילו לא שוקל את זה עד שיהיו ממירים מקליטים עם HD (מתישהו בשנה הבאה, אני חושב).
רוה לנחשון: חס וחלילה לוותר על המקס. יש גם מקס, המחובר בכבל s-video, וגם ממיר HD, המחובר בכבל HDMI. הבעיה היחידה היא שאי אפשר להקליט שידורי היי-דפינישן, שזו כרגע לא בעיה כה דרמטית כי יש רק שלושה ערוצים ובהם המון-המון שידורים חוזרים.
מישהו אמר לי (לא כתוב בניק לינק) שבעברית קראו לסיפור הזה של פלמינג "מידה של נחמה" או משהו כזה.
אז "ג'יימס בונד נגד נחמה"
(עם מורן אטיאס בתפקיד נחמה)
או אולי
"ג'יימס בונד נגד הבנות נחמה"
או באמת "נקמה פוֹרטֶה"!
משחת השיניים למרגל העסוק. נקיה מרעלים (תרתי משמע).
הניק-לינק מוקדש לחובבי מייקל ביי.
"לא קוואנטום לזקנים"? אה, לא. "קוואנטום קשוח"?
השידורים של YES HD הם בהחלט מרהיבים.
יצא לי כבר לצפות בשוה"ק 1 ו 2 (את שניהם לראשונה) וצפיה נוספת בפייט קלאב דרך YES HD וזה פשוט מרהיב. שידרוג אמיתי לחווית הצפיה.
היות ויש לי PS3,יצא לי גם לצפות בתכנים בבלו ריי (ותודה לאוזן השלישית שהביאוני עד הלום), ואני חייב להודות שהשידורים של YES,למרות שפחות מושלמים מן הסתם (פה ושם נצפו מריחות ותופעות שונות ומשונות), לא מאוד רחוקים מהשידורים בבלו ריי, כשמדובר על טלויזית HD כמו שלי (סמסונג לא FHD, אנשים עם מקרני FHD מן הסתם מדווחים על הפרשים גדולים ומשמעותיים יותר).
אני דווקא חושב שנשיונל ג'יאוגרפיק נראה נפלא בהיי דפנישן. אני די מכור לתוכנית "חקירה בתעופה". אמנם אני לא אוהב את הדרמטיות המלווה את נשיונל ג'יאוגרפיק באופן כללי (לא רק בתוכנית הזו), אבל עדיין,התוכנית לטעמי מרתקת ומעניינת,והחלקים בה שצולמו ב HD פשוט נראים מרהיב.
הקטע שבניושנל ג'יאוגרפיק יש המון תכנים באיכות SD שעברו אפסקייל, והם נראים כמו שאתה מצפה מהם… SD משודרג (די מזכיר את איך שנראים סרטי DVD שעברו אפסקייל דרך מכשיר כמו PS3).
שידורי הכדורגל באמת מהממים. כחובב גדול של כדורגל,זו אחת הסיבות העיקריות לכך שהתחברתי לשירות(בשביל סרטים,כאמור, יש לי בלו ריי,שבסה"כ עושה את העבודה,למרות המגוון המצומצם יחסית של סרטים כרגע, והזמינות שלהם לא ממש ליד הבית מבחינתי).
אני מחכה שיתחילו כבר השידורים חיים בערוץ הספורט,אני מקווה ומאמין שזה יקרה עם חזרת אולפן ליגת האלופות.אם זה לא יקרה, ארגיש מעט מרומה.
כרגע הבעיה העיקרית שלי עם ה HD היא שאחרי שרואים שידורים באיכות הזאת ממש לא מתלהבים לראות שידורים באיכות SD או לראות סרטים ע"ג DVD רגיל. זה פשוט מרגיש הרבה פחות טוב.
יקח זמן עד שכולם יתרגלו למעבר,ומן הסתם נראה פה ושם תלונות של אנשים שזה "חד מדי" וכדומה, אבל שידורי אולטרה HD וטכנולוגיות אחרות מתקדמות עוד יותר די בפתח,ומהר מאוד,HD יהפוך להיות התקן המוביל ופחות או יותר כולם בשנים הקרובות יעדיפו אותו.
לטעמי, עניין של זמן שהוא יראה ביחס לשידורי SD כמו שנראים כיום השידורים בצבע לעומת השידורים בשחור לבן….
דולי,
בקישור אליו הפנית דווקא כתוב "נחמה פורתא". עם ה', לא עם א'. אם כבר הגהה, עז אד הסוף 🙂
ראיתי היום את "ג'ונו" וזה פשוט סרט נפלא, נפלא נפלא. אני יודע שזה יותר אינטלקטואלי ומגניב ולהיות בעד "ארץ קשוחה" באוסקר ובד"כ זה סוג הסרטים שאני מעדיף, אבל "ג'ונו" הוא פשוט סרט יותר טוב. אני בעדו.
אתם כולכם טועים. כאשר השם נראה מסובך מדי למפיצים, הם משאירים את הצליל האנגלי ומפשיטים אותו ממשמעותו, סטייל "אושן 11".
אז במסגרת הנבואות הקולנריות שנזרקות פה מידי פעם, אם השם העברי של בונד 22 הוא לא "קוונטום סולאס" אני קבנוס.
הפלזמה היא טכנולוגיה גרועה כמעט כמו אלסידי ,הן אמנת מאפשרות גודל מסך,רזולוציה גבוהה יותר ותצוגה פרוגרסיבית אבל התמונה נחותה. איכות הצבע, החדות, והקונטרסט לא מתקרבים לאלו של מסכי CRT עתיקים (אפקט הוואו שהפיל גם אותך הוא תוצאה של בהירות יתר – פיצוי על קונטרסט בעייתי, וצבעים רוויים ולא מדוייקים).
הטכנולוגיות האלו מוגבלות באופן בסיסי ולא מתאימות לשימושי צפייה רגילים, שנים של מאבקים ותיחמונים הביאו לשיפורים קלים בלבד.
בשנה הבאה הובטחו דגמים ראשונים של טלויזיות לייזר וגם OLED. טכנולוגיות מצויינות שמתחילות מיסודות בריאים ומתאימים לאיכות צפייה ברמה גבוהה. טכנולוגיית הלייזר גם תתחיל במחיר זול בגלל הפשטות.
יאיר עכשיו אתה רק צריך להגיע לאחד מאלה:
טראקבק: תורת הקוואנטום