24 יולי 2012 | 09:30 ~ 14 תגובות | תגובות פייסבוק

הסוף האלטרנטיבי של "עלייתו של האביר האפל"?

 

דיר בלאק! הפוסט הזה עוסק בדקות האחרונות הבאטמן/נולן השלישי. אם לא ראיתם, אין לכם מה לחפש כאן.

 

אתמול שאל המגיב עידו באיזור התגובות של "עלייתו של האביר האפל", ביקורת:

 

יאיר, למה אתה כל כך בטוח שבאטמן שרד בסוף וזה לא היתה פנטזיה של אלפרד? ובעולם המעוגן במציאות של נולאן, איך באטמן נשאר בחיים? גם אם הוא הצליח לברוח כמה שניות לפני הפיצוץ, פיצוץ אטומי די אמור להחריב כל מי שברדיוס הקרוב.
לדעתי, המוות, שאלפרד התייחס אליו כבלתי-נמנע, הוא הסיום שהכי מכבד את הסיפור הספציפי הזה (באטמן של נולאן) ואת הצופים. וכנראה רק מישהו כמו נולאן, עם ההערצה שרוכשים לו והקבלות המסחריות, יכל לסיים טרילוגיה מסחרית בצורה כזאת.

 

ובכן.

אני מודה. היה רגע בסרט שבו תהיתי לעצמי האם לשם האחים נולן חותרים: שמרוב זה שברוס וויין מרבה לדבר על כך שבאטמן הוא רק סמל, ועל חשיבותה של המסיכה, ומה שיקרה הוא שבסוף ברוס וויין ימות ובלייק (ג'וזף גורדון לוויט) יקום בתור באטמן חדש. תהיתי ביני ובין עצמי האם בכל תולדות הקומיקס קרה שבאטמן לא היה ברוס וויין. אבל אם מישהו היה הוגה באמת רעיון כזה, זה היה קורה בשלב שבו נדמה לנו שביין (שמתם לב ש"ביין" זה "ברוס וויין" מכווץ?) הורג את באטמן/וויין ובלייק מסתובב בעיר והופך לגיבור קטן בזכות עצמו.

 

אבל לא. זה לא מה שקרה בסוף. ברוס וויין לא מת בסוף. הוא בהחלט חי בסוף הסרט, ובהחלט בפירנצה, יושב מול אלפרד בחופשתו השנתית ומוכיח לו שלמרות הכל, הוא כן הקשיב לו ולמד ממנו והבין (בעקבות עצתו של אורי גבריאל בכלא) שדווקא הרצון לחיות מפיח בו כוחות הרבה יותר גדולים מאשר הרצון למות.

 

כדי לשלול כל אופציה אחרת בנראטיב, צריך פשוט להיזכר בסיקוונס הנפלא החותם את הסרט. הכל שם מוליך יפה-יפה לזה שבאטמן חי וקיים.

 

א. פוקס (מורגן פרימן) מתייעץ עם אחד הטכנאים שלו לגבי בעיית הטייס האוטומטי ב"עטלף" ואיך ניתן לפתור אותה. הטכנאי אומר "אבל מישהו כבר טיפל בבעיה. יש כאן פאץ' שהותקן בתאריך….". פוקס שואל מי התקין את הפאץ', והטכנאי אומר "ברוס וויין". וכאן אנחנו מבינים שבניגוד למה שחשבנו עד כה, ובניגוד למה שבאטמן אמר לאן התאוויי לפני כשתי סצינות, הטייס האוטומטי בהחלט עובד, כלומר שלא היתה לו בעיה לנטוש את העטלף מעל המפרץ, ולתת לו להמשיך לטוס הלאה אל האוקיינוס הפתוח עם פצצת האטום. וויין בעצם רצה לביים את מותו.

 

 

ב. בלייק מגיע למנהלת העזבון של ברוס וויין, אחרי שכולם חושבים שהוא מת, לקבל את מה שהושאר לו. שם אנחנו מגלים ששמו האמצעי הוא רובין. אה. כלומר, שהוא לא יהיה באטמן עתידי, אלא רובין עתידי. זו הרמה להנחתה לקראת סרט המשך נוסף. נולן אולי לא יביים (ובייל לא יככב בו), אבל אני בספק אם הוא יצליח להימנע מלהפיק אותו ולהיות אחראי על תכניו.

 

ג. גורדון מגיע אל גג בניין העירייה ורואה שזרקור העטלף, שהיה שבור וחלוד בתחילת הסרט, עכשיו מתוקן. באטמן רק מחכה שיזעיקו אותו שוב.

 

ד. אלפרד, שהיה בטוח שהרע שבתרחישיו אכן התממש וברוס וויין אכן נהרג, מגלה שדווקא הטוב שבתרחישיו התגשם, כשהוא רואה את וויין ואת קייל מולו בבית הקפה הפלורנטיני.

 

ה. בלייק מגיע לאחוזת וויין (שהפכה לבית יתומים) ומגלה שהבאט-קייב עובדת ומחכה לו. פייד לשחור.

 

לפי כל אלה, נראה לי שהסוף של "עלייתו של האביר האפל" אינו דו-משמעי כלל, אלא מאוד מאוד סגור. ברוס וויין חי, הוא מצא לו בת זוג (יותר מוצלחת מקים בייסינגר) וגם סיידקיק.

 

מישהו חושב אחרת?

 

נושאים: בשוטף

14 תגובות ל - “הסוף האלטרנטיבי של "עלייתו של האביר האפל"?”

  1. יושיהידה 24 יולי 2012 ב - 9:56 קישור ישיר

    אין התנגדויות, רק תשובה לשאלה האם אי פעם באטמן לא היה ברוס ויין. ובכן, יותר מפעם אחת.

    לאחר שביין שבר את הגב של ברוס וויין בקומיקס המקורי, דמות בשם ז'אן-פול ואלי, סוג של סיידקיק שלו שהתנהל עד אז תחת הכינוי "עזראל" החליף אותו לתקופה ארוכה, ולמעשה הוא זה שבסופו של דבר הביס את ביין.

    אבל לא צריך ללכת כל כך רחוק (הקשת הזו היא משנת 94) – עד לפני כשנה, במשך תקופה לא קצרה בכלל, דיק גרייסון – מי שהיה הרובין הראשון – לקח על עצמו את התפקיד של בטמן, עקב השמועות על מותו בטרם עת (שכמובן התגלו בסופו של דבר כמסולפות קמעה) של ברוס וויין. כך שזה לא כל כך מופרך שבלייק ייקח על עצמו בסופו של דבר את התפקיד של בטמן. הגילוי ששמו האמצעי הוא רובין יכול לרמז דווקא לכך ולא לזה שהוא יהיה רובין עתידי(הרי בקומיקס המקורי רובין הוא רק כינוי, אין אף דמות עם השם הזה).

    ואגב, סתם לידע כללי, מי שהיה הרובין שלו (והרובין הנוכחי של ברוס) הוא דמיאן וויין, הבן של – ושל… טליה אל גול.

  2. hamlet 24 יולי 2012 ב - 9:57 קישור ישיר

    Interesting
    I had some feeling like Ido
    which i can't shake
    but looking back…i agree with you
    about the end
    Anyway it's a GREAT trilogy
    I just saw the Following again…
    low budget,less craftmanship…but
    still an exciting film

  3. יעקב 24 יולי 2012 ב - 10:21 קישור ישיר

    בקומיקס יש עוד באטמן שהוא לא ברוס ויין.
    ב"באטמן: נפילתו של האביר" (או איך שלא מתרגמים את זה) ביין שובר לברוס ויין את הגב ולכן ויין מאמן מחליף.

  4. אבשה 24 יולי 2012 ב - 11:14 קישור ישיר

    אתה צודק לחלוטין, זהו סוף הסרט וזו אמירתו, בלייק הוא רובין עתידי (נרמז כבר בחלקים יותר מוקדמים של הסרט, בעיקר באמצעות ביוגרפיית היתום שלו) ואין פה דואליות פוטנציאלית.
    בלי ועם קשר ולשאלתך בתחילת הפוסט, בתולדות הקומיקס של dc היו אי אלו תקופות והתרחשויות במסגרתן גילמו את באטמן עצמו דמויות אחרות ולא ברוס וויין (לדוגמא דיק גרייסון), זאת לאחר שבאטמן מת לכאורה (לפני שחוזר לחיים ומתחיל לבסס את תוכניתו ההזויה לייצר באטמנים שונים לכל עיר בעולם, מעין באטמן בזכיינות…).

  5. הילה 24 יולי 2012 ב - 13:00 קישור ישיר

    אין ספק שברוס נשאר בחיים. אם נולאן היה רוצה להשאיר מקום לספק, הוא היה בוחר לסיים את הסרט בקלוז אפ על פרצופו המחייך של אלפרד (שזה היה יכול להיות סיום מושלם – אלמלא החשש לחזרה על טריק אינספשן). אבל לא, הוא בכל זאת מראה גם את ברוס המחויך. כדי שנבין בודאות שאין פנטזיה. וגם כל הדיבורים על הטייס האוטומטי היו מיותרים אלמלא הוא רצה שבודאות נדע שהוא שרד. בכלל, אני בעד סופים טובים. בשביל סופים יותר ריאליסטיים ומדכאים יש סרטים אירופאיים.

    • לירון 24 יולי 2012 ב - 14:07 קישור ישיר

      כל כך רציתי שהסרט יסתיים ככה. עם אלפרד מהנהן ואיתנו משתהים. למרות שזה אכן היה קצת חוזר על עצמו אבל עדיין זה היה הופך את הסיום לחזק יותר לדעתי.

      בכל מקרה עוד עדות מבחינתי לחד משמעיות בסוף הסרט היא המוסיקה.

      אם אלברט היה מהנהן ומוסיקת מונטאז' הסיום היתה ממשיכה להיות רכה עד הסוף אז עוד היה אפשר לתהות אם אולי מדובר בהזיה או פנטזיה. אבל ברגע שהוא מזיז את הראש נכנסת הנעימה של בטמן, בדיוק כמו בסרט הקודם, כדי להוכיח שבכל זאת מדובר בבטמן.

      bcove.me/h8ioa1n1

      אפשר לשמוע החל מהדקה השישית.

  6. אוהד קאופמן 24 יולי 2012 ב - 14:03 קישור ישיר

    מסכים לגמרי. ברוס נשאר בחיים.
    נולן צוטט באחד הראיונות אומר:
    "לכל סיפור טוב מגיע סוף טוב" ולכן נולן בדרכו הערמומית מסיים את הטרילוגיה בהפי אנד אבל מנסה לתעתע בנו ולגרום לנו לחשוב האם הוא חי או מת…אבל נולן בעצמו יודע שברוס חי.

  7. יניב אידלשטיין 24 יולי 2012 ב - 14:28 קישור ישיר

    חולק עליך. הסוף דו-משמעי בעליל. אין שום דרך לדעת אם הקטע בפירנצה הוא מציאות או דימיון.
    לך על זה, תאמין כמה שאתה רוצה, wishful thinking זו זכותך… אבל אתה טועה :^)

    • דור ליטובסקי 24 יולי 2012 ב - 15:29 קישור ישיר

      אתה טועה, הסוף לא יכול להיות דו-משמעי ויש דרך לדעת שזה מציאות בוודאות,בלי צל של ספק:
      בסצינה לפני האחרונה מראים את אלפרד מסתכל על ברוס ווין יושב בבית קפה ביחד עם סלינה קייל(CatWomam), לכן עצם זה שסלינה קייל ביחד עם ברוס ווין מעיד שזה מתרחש במציאות ולא בדימיון של אלפרד מהסיבה הפשוטה שאלפרד לא יכול לדמיין את סלינה איתו מכיוון שהוא לא ראה אותה והוא לא יודע שברוס ווין התחבר איתה או שהם תיכננו לברוח ביחד מגות'אם,אלא הוא עזב את האחוזה של ווין ולכן הוא לא ידע במהלך כל הסרט. אם כבר זה היה בדימיון של אלפרד הוא לבטח היה מדמיין את ברוס ווין יושב ביחד עם רייצ'ל דוז (שנרצחה ב"אביר האפל") שהיא הייתה האהובה היחידה שברוס אהב ואת זה אלפרד ידע, לכן זה מציאות מה שאלפרד הסתכל. וגם הטייס האוטומי זאת סיבה מוצדקת וזה גם מסביר איך הוא חזר מהבור-כלא שביין כלא אותו (כנראה אי-שם במזרח) בחזרה לגות'אם (יש סצינה שברוס מסביר לסלינה -מייד לאחר שחרורו מהכלא והחזרה שלו לגות'אם-שהיה לא מין מכשיר (דומה לזיכרון נייד) שמאפשר חילוץ מיידי, אז כנראה זה היה עליו במשך כל זמן שהותו בכלא. הוא זימן את "העטלף"(הרכב המעופף) והגיע בזמן לגות'אם. אף-אחד לא שם לב לזה. יאיר רווה בלוג מעולה ! וברור שהוא חי בסוף !

  8. בליץ' 24 יולי 2012 ב - 14:36 קישור ישיר

    למרות שאהבתי את הסרט עצמו התבאסתי מכך שבאטמן שהוא כזכור גיבור על (אמנם אנושי), כל הזמן חוטף. איזה מין גיבור על רק חוטף חוטף וחוטף? הוא עשה עלי רושם של יותר ג'יימס בונד משודרג מאשר גיבור על. לא כיף.
    מצד שני, התסריט בוודאי נכתב לפני שלוש ארבע שנים דיבר על דברים שבוערים יותר בשנה וחצי האחרונים. מעניין אם התסריט שוכתב תוך כדי נסיעה כדי להיות אקטואלי או שהוא ניבא מראש את האקלים העולמי. בכל מקרה, שיחוק.

    • איריסע 24 יולי 2012 ב - 17:17 קישור ישיר

      בדיוק בגלל שהוא חוטף כל הזמן הוא כזה גיבור מעניין ואנושי. בסרט הזה ברוס כבר לא ילד, אם הסרט מתרחש 8 שנים אחרי האביר האפל אז ברוס בערך בן 40. לא זקן, אבל כבר לא ילד. וחוץ מזה, אם ברוס לא יחטוף איך הוא יממש את המוטו של אבא שלו? "למה אנחנו נופלים? כדי שנדע איך לקום". הנפילה בסרט הזה חזקה מאוד, אבל העלייה עוד יותר. את השיעור הכי חשוב של חייו ברוס קיבל בכלא של ביין.

  9. יובל 24 יולי 2012 ב - 19:49 קישור ישיר

    חי ללא ספק, כל מילה אמת.

  10. עמיצי 25 יולי 2012 ב - 9:39 קישור ישיר

    אין ספק שזו בשורה טובה לכל האנשים ששברו להם את עמוד השדרה. כל מה שהם צריכים לעשות זה להתלות על חבל ושמישהו יחזיר את עמוד השדרה למקום.

  11. מר קולנוע 16 ינואר 2016 ב - 22:34 קישור ישיר

    הסיום של עלייתו של האביר האפל מאוד דו משמעי וממש לא סגור. וזה סבבה, כי כך כל אחד יכול לפרש את הסוף בדרכו דלו. דבר אחד לא: באטמן של כריסטיאן בייל לא מגיע לקרסוליים של מייקל קיטון, וכנל לגבי אשת החתול הנוכחית, שלא משתווה בכלל לזו שגילמה מישל פייפר. אם כי אן התוואי סימפטית ומקסימה, משהו שכריסטיאן בייל לא טוב בו בכלל


השאירו תגובה