02 יוני 2013 | 15:43 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

למלא את החללית

בצילום: צוות "סטאר טרק" יוצא לחפש את אלוהים

שני אירועים מעניינים – ואולי אף נושקים זה לזה – שכדאי לכם לסמן ביומן. הראשון מחר (שני) בסינמטק תל אביב, השני בחמישי בפסטיבל קולנוע דרום בשדרות.

א.

רוצים לראות את "סטאר טרק 2" לפני כולם, ולפגוש את ארי פולמן, ולתמוך בקיומו של פסטיבל המדע-בדיוני היחיד בארץ? אם כן, שריינו לכם את מחר (שני) ב-19:30, אז יתחיל אירוע ההשקה של פסטיבל "אוטופיה" (לשעבר פסטיבל אייקון) בסינמטק תל אביב. הפסטיבל עצמו מתקיים בסוכות, אבל האירוע מחר נועד לגייס לפסטיבל מימון לקיומו.

האירוע יתחיל ב-19:30 עם מסיבת קוקטייל ומוזיקה מסדרות וסרטי מדע בדיוני. השתייה באירוע תוגש בחסות בירה נגב. יהיו גם הדגמות לקסדת גיימינג חדשה.

ב-20:20, באולם 3, יתחיל מקבץ הרצאות מהיר, משהו בסגנון TED, אבל על מדע ומדע בדיוני. הדוברים, לפי הסדר, יהיו אורי אביב (מנהל פסטיבל אוטופיה), יציג את הפסטיבל המושק-מחדש; יצחק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלי, ידבר על מדע מול מדע בדיוני; המשורר והסופר שמעון אדף ידבר על דמיון כרשות מבקרת; יזם ההיי-טק ינקי מרגלית ידבר על ניצחון הסיליקון על הקארבון; אמן החושים ליאור מנור יעשה אמנות חושים; ולבסוף, ארי פולמן, ידבר על "כנס העתידנים" (בתקווה שהוא יחשוף שזה יהיה סרט הפתיחה של פסטיבל אוטופיה בסתיו). כל אחד מהם ידבר כ-15 דקות. ואז הפסקה. ואז…

ב-22:15 הקרנת "סטאר טרק: האויב בתוכנו". עוד לא קיבלתי תשובה סופית האם ההקרנה תהיה בתלת מימד או בדו מימד. בגלל שההקרנות התלת מימדיות האחרונות שראיתי בסינמטק לא היו טובות (המשקפיים שלהם כבר מיושנים, חלקם מקולקלים ומאוד מכהים את התמונה), אני מקווה שזה יהיה בדו מימד. את הצפייה השנייה בסרט נעשה באיימקס תלת מימדי.

תוכלו להזמין כרטיסים כאן. ניתן יהיה גם לקנות כרטיסים במחיר 90 שקלים בערב עצמו.

==================

ב.

עוד אירוע ליומן המתפקע שלכם. אם אתם בפסטיבל קולנוע דרום בשדרות השבוע סמנו לכם את יום חמישי הקרוב, יום נעילת הפסטיבל, אז אנחה שם ב-17:30 פאנל עם שלושה במאים העוסק בקולנוע ואמונה. זה נושא שהפסטיבל עוסק בו (זו השנה השנייה, אגב) גם בזכות המחווה לאורי זהר, הקולנוען שהפך למאמין, וגם בזכות סרט הנעילה של הפסטיבל, "פלאות" של אבי נשר. סרט שעוסק בקו הדק שמחבר בין אמונה ואמנות, בין האמן למאמין ובין ארנב ורב. כשסרט כזה מגיע מבמאי חילוני כמו אבי נשר, ולא ממני יעיש, זה אומר דרשני. אז נארח שם את אבי נשר, ואת רמה בורשטיין ("למלא את החלל") ואת אורי גרודר (יוצר הסדרה התיעודית "האמונה שלי"). הנה טקסט קצר שכתבתי על המפגש הזה לתוכניה של פסטיבל קולנוע דרום:

לקולנוע הישראלי אין אלוהים. בעוד אמונה, אלוהים (והשאלות לגבי קיומו או השפעתו על חיינו) ומיסטיקה הם חלק בלתי נפרד מהקולנוע העולמי – מברגמן ועד מאליק, מטרקובסקי עד האחים כהן, מדרייר עד רייגדאס – בקולנוע הישראלי אלוהים דופק נפקדות. בין "סאלח שבתי" ל"אושפיזין", כמעט ולא תמצאו גיבורים המדברים עם אלוהים ונדרשים לו. תמצאו הרבה דמויות דתיות (לרוב מוצגות באור ביקורתי, החושף את צביעותן), אבל מעט מאוד אמונה. האם האם זה עומד בפני שינוי? "המשגיחים" ו"למלא את החלל" מהשנה שעברה ו"פלאות", סרטו החדש של אבי נשר, עוסקים לא רק בדמויות מאמינות, אלא הם גורמים לצופה להאמין – ולו לרגע. במשהו. אם לא באלוהים, אז בכוח המיסטי או הטרנסצנדנטי של הקולנוע. במקביל למחווה לאורי זהר המתקיימת בפסטיבל, מרתק לראות את הטרנספורמציה שעבר אבי נשר: מהישראליות החילונית והגאוותנית של "הלהקה" לקולנוע יהודי, המודה בכך שיש דברים מחוץ לטווח הבנתנו, ומציג אורחות חיים מגוונים ומצליח להכיל את כולם בסרטו החדש "פלאות". במפגש בין יוצרים ומבקרים נבחן את הקשר בין אמונה ואמנות, קשר כה צפוי ומתבקש כשמגיע מיוצרים מחו"ל, אבל כה טעון (ומקומם?) כשהוא מגיע מיוצרים מקומיים, ונתהה: האם הקולנוע הישראלי בשל לגל חדש יהודי?

===============

ובסופו של דבר, שני האירועים קשורים זה בזה, לא? כי בסרטי מדע בדיוני אנחנו מאמינים באופן מוחלט בקיומם של חיזרים ויקומים אחרים; אבל בסרט שמדבר על אלוהים, האם זה גורם לנו להאמין בו, ולו לזמן הקרנת הסרט?

===============

תודה לבתי הספר לקולנוע "מעלה" ו"סם שפיגל" שמימנו את הבאנר העליון בבלוג במהלך מאי, לקראת הימים הפתוחים שלהם. הבאנר עכשיו פנוי להובלה. אתם יכולים להעלות פרסום ולקבוע בעצמכם את התעריף, מבלי להיכנס למו"מ מביך מולי. בחודש הקרוב, בו כל הסרטים

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה