13 מרץ 2014 | 19:43 ~ 8 תגובות | תגובות פייסבוק

למה טריילרים ישראליים לא הופכים ויראליים?

six-acts-viral

השאלה בכותרת צריכה לגרום לכל מי שעוסק בקידום הקולנוע הישראלי לשבור את הראש. אני מעיף מבט בערוץ היו-טיוב של יונייטד קינג, מפיצי הקולנוע הישראלי הבכירים, העיקריים והכמעט בלעדיים בארץ, ואני רואה תמונה עגומה: מישהו מעלה לערוץ את הטריילרים, אבל אף אחד לא מקדם אותם. זה סיביר של הטריילרים. הם מתים שם מקור ומבדידות. כמות הצפיות גובלת בזניחה. מילא שמעט מאוד אנשים הולכים לראות סרטים ישראליים בבתי הקולנוע – זה דורש מאמץ, מכונית, חברה וכסף – אבל למה לא צופים בהם ביו-טיוב? בפייסבוק?

אגב שיטוט אני מגלה נתון מפתיע. יודעים מה הטריילר הישראלי הכי נצפה (לפחות בשנים האחרונות)? ״שש פעמים״ של יונתן גורפינקל. 126,000 צפיות. זה הטריילר הישראלי הכי ויראלי. זה אומר שהיה דיבור, היתה סקרנות. בטריילר צפו פי שלושה מכמות האנשים שקנו כרטיס, אבל ממילא – וזה נכון גם בהוליווד – אין באמת קורלציה בין הצלחה של טריילר ובין נתוני הקופות. אבל זה כן מעיד על חשיפה ועל עניין. אם אנשים לא מוכנים לראות שתי דקות בחינם, בשכיבה, כדרך אגב, למה שירצו לשלם על שעה וחצי? (וגם אם כל הצפיות האלה לא היתרגמו לכרטיסים, חלקם עשויים להתממש בעתיד בצפיות סינמטקיות או ב-VOD).

הצלחות סבירות אחרות מבין הטריילרים: ״מי מפחד מהזאב הרע״ ו״לצוד פילים״ עם כ-80,000. ״פלאות״ ו״בננות״ עם כ-50,000 צופים.

תגידו ״אבל זה בעברית, ברור שיהיו לזה פחות צפיות מאשר תכנים ויראליים באנגלית שיכולים להיחשף לקהל בינלאומי״. נכון. אבל תראו את ערוצי התוכן בעברית ״ניר וגלי״ או את ״ניצה ולחם״, תראו את ״אנדרדוס״, שהם גם בעברית וגם פונים לנישה של חובשי כיפות סרוגות, אפילו ״משיח״ מביא יותר צפיות מהטריילר הישראלי הממוצע.

יש כאן לפחות שלוש בעיות. האחת, טריילר ישראלי, להבדיל מהטריילר של עיבוד הקומיקס הקיצי הממוצע מהוליווד, עדיין לא הפך לבחינת "חובת צפייה", אפילו לא בקרב אנשים שמתעניינים בקולנוע ובתרבות. הטריילרים שהוזכרו לעיל, בצירוף הטריילרים המשובחים ל"מקום בגן עדן" ו"ההיא שחוזרת הביתה", טריילרים שביים יונתן גורפינקל, אולי מתחילים לשנות את המגמה. נעשים טריילרים מגניבים. אני יכול להבין למה אין צפיות רבות לטריילר של ״הורה 79״, אבל למה ״לצוד פילים״ לא הביא יותר מ-100,000 צפיות? נשאלת השאלה, איך גורמים לטריילרים הטובים לסרטים המסקרנים להיראות יותר. וכאן אנחנו מגיעים לבעיה השניה: המפיצים עדיין לא מבינים מה זה ״ויראלי״. הבכורה של כל טריילר ישראלי חדש תתקיים או ב״וויינט״ או ב״וואלה״, וזה יהיה על גבי הנגן הפרטי שלהם, כזה שמניין הצפיות בו אינו פומבי. ההנחה היא שחשיפה של טריילר בערוצים מרובי הצפיות האלה תביא לכמות צופים גבוהה. ייתכן וזו הנחה נכונה, אבל היא גם שגויה. בכל פעם שהתקשורת גועשת על הפיכתו של סרטון לוויראלי, ההוכחה היא מניין הצפיות – ולראייה מהיומיים האחרונים: סרטון הנשיקה הראשונה הניב 40 מיליון צפיות בשלושה ימים, את הראיון של זאק גליפיאנקיס עם ברק אובמה ראו שני מיליון ביממה. כלומר, כל צפייה שלא התרחשה מעל גבי הנגן שנמצא בשליטת בעל התוכן, במקרה שלנו אנשי יונייטד קינג וערוץ היו-טיוב שלהם, כאילו לא התקיימה. יכול להיות שאת הטריילר ל״לצוד פילים״ ראו מאות אלפים ב״וויינט״, אבל מכובד ככל שיהיה המספר ״50,000״, הוא מכובד בחצי מהמספר ״100,000״, המתפרסם מתחת לנגן היו-טיוב, והוא לעיתים מה שמניע אנשים לבחור בסרטון אחד על פני אחר ביו-טיוב. אנחנו כבר יודעים היטב שהחשיפה ב״וויינט״ או ב״וואלה״ לא מיתרגמת בכלל למכירת כרטיסים, אז אפשר לוותר על הבכורות הבלעדיות האלה (ואני כותב את זה לחלוטין בתור בעל עניין) ולפחות להניב הכנסה של כמה מאות שקלים, אותם משלמים אנשי גוגל/יו-טיוב לבעלים של סרטון שמניב מעל 100,000 צפיות. לעיתים, זה הרווח היחיד שיהיה לסרטים האלה.

וזה מוביל לבעיה השלישית: לעיתים נדמה שכל מה שנעשה כדי להפיץ את הטריילרים האלה הוא רק משלוח קומוניקט עם תקציר על הסרט ולינק. ההנחה השגויה היא שסרטון נהיה ויראלי מעצמו. כל מי שפועל בתוך האינטרנט יודע שסרטון נהיה ויראלי רק כשהוא עובר דרך סוכני תיווך מבוססים. בעולם יש כמה וכמה אתרים כאלה, שיכולים למנף טריילר או סרטון חדש. בישראל, זה קצת יותר מסובך, אבל גם קיים. צריך למצוא את נקודות ההפצה האלה, שישימו אותם על וול הפייסבוק שלהם, כדי שסרטון יגיע לקהל הרחב, ולא רק לאלפים הבודדים שהם ממילא קשורים באופן כזה או אחר לתעשיית הקולנוע בארץ.

 

נושאים: בשוטף

8 תגובות ל - “למה טריילרים ישראליים לא הופכים ויראליים?”

  1. רז 13 מרץ 2014 ב - 20:23 קישור ישיר

    קשה להצביע על מרכיב מסוים שקיים בטריילרים בעולם הגדול והופך אותם לויראליים, אבל קל מאוד להצביע על ההתכווננות של טריילרים כאלה: מדובר בטריילרים שמנסים לשווק את הסרטים שלהם בתור שוברי קופות, טריילרים שמשדרים לצופים "הסרט שלנו הוא טור הנדסי עולה של ריגושים". לא רק בארה"ב – גם טריילרים מארצות אחרות שמשדרים אווירה של מתח/אימה או פשוט מספקים לצופים דגימה מהפעלולים/אפקטים זוכים לתשומת-לב ברחבי הרשת.
    בישראל אין מספיק טריילרים כאלה כי, מה לעשות, אין מספיק סרטים שמתכווננים להיות שוברי-קופות. לא מפתיע ששניים מהטריילרים שציינת בתור הטריילרים היותר נצפים – "לצוד פילים" ו-"מי מפחד מהזאב הרע" – הם סרטים שלפני כל דבר אחר היתה להם יומרה להפוך לשוברי-קופות ("מי מפחד", אגב, קודם באגרסיביות עוד בשלב הטריילר שלו על ידי אתר עין הדג, ואני מנחש שלקידום הזה היה חלק חשוב בכמות הצפיות הנכבדת של הטריילר). גם ל-"בננות" היתה יומרה כזו.
    אבל לרוב הסרטים הישראלים אין את היומרה או השאיפה להיות שוברי קופות, והטריילרים שלהם בהתאם.

    • עדי 14 מרץ 2014 ב - 2:30 קישור ישיר

      באיזה אופן הסרטים האחרים לא רצו להיות שוברי קופות? הדבר היחידי שמעניין במאי ומפיק ותסריטאי שהסרט שלהם יוצא לקולנוע זה שיראו אותו כמה שיותר אנשים. מי בדיוק מוציא סרט ואומר אני מעוניין להיכשל?

  2. אוהד 13 מרץ 2014 ב - 22:26 קישור ישיר

    כיצד בדקת כמות צפיות דרך TrueView של יוטיוב/גוגל?

  3. trailer_maker 14 מרץ 2014 ב - 13:12 קישור ישיר

    הבעיה נעוצה בזה שלסרטים הוליוודיים עתירי תקציב יש תקציב כמעט דומה לשיווק ופרסום, בעוד רוב הסרטים הישראליים צריכים לגרד שקל פה ושקל כאן בשביל פרסום כמו שצריך, יש אתרים רבי צפיות כמו יוטיוב , אפל , ויאהו שחותמים על הסכמי הפצה ראשונייים של טריילרים מול חברות ההפקה בהוליווד , ככה יש טריילרים כמו ״הנוקמים ״ למשל שמשיגים 10 מליון הורדות ביום הראשון שלהם באתר של אפל , ועד שסרט ישראלי נכנס לאתר כזה הוא רק מתי שהסרט נכנס להפצה עולמית , שבישראל יתחילו להפנים שתקציב פרסום הוא חלק ראוי וחשוב בסרט לא פחות מהסרט עצמו אז יהיו צפיות גבוהות

    ==================

    רוה לטריילר: יש לסרטים ישראליים תקציבי פרסום, קטנים, אבל יש. נשאלת השאלה למה הם מופנים, והאם יש בכלל נתיב שהוא כיום אפקטיבי יותר מרעהו. מה מוכר יותר כרטיסים: שלט חוצות, עמוד ב״7 לילות״, פרסומת ב״ארץ נהדרת״ או באנר ב״וויינט״? לדעתי, אף אחד לא יודע את התשובה לזה. ולשיווק ויראלי לא מקצים תקציב כמעט בכלל, מצפים שזה יקרה מעצמו. זו הטעות כאן. מישהו צריך להדביק את הציבור בווירוס כדי שהוא יהיה ויראלי. ואין כוונה שטריילר ישראלי יגיע לאייטיונז, אבל סרט ללהיט פוטנציאלי ישראלי, אם עורכים את הטריילר נכון ויודעים איך להפיץ אותו ברשתות החברתיות, אמור להגיע ל-100,000 צפיות בקלות. אפילו ל-50,000. פחות מזה וזה ממש עצוב.

    • trailer_maker 14 מרץ 2014 ב - 13:47 קישור ישיר

      היום בעידן הרשתות החברתיות לא צריך עמודים בעיתונים כי גם ככה העיתונות בארץ לא במצב מי יודע מה , שיווק וויראלי טוב היום הוא באמצעות פייסבוק , להקים דף לסרט ,לשלם לייח״צנים שיפיצו אותו לכמה שיותר אנשים עם אפשרויות פרסים מגוונים תמורת לייקים או הפצה לעוד אנשים , לשלם לסלבס באינסטגרם עם עשרות אלפי עוקבים כדי שימליצו (כמו שעושים היום חברות אופנה עם סלבס תמורת כסף או ביגוד ) או יקבלו טיזר 15 שניות מהמפיץ כדי להעלות אותו לאינסטגרם , לא חסרים דרכי הפצה ושיווק הבעיה היא שהמפיצים עדיין לא הפנימו עד כמה הקהל נגיש היום ברשת צריך רק יצירתיות בהפצה וכמובן צריך שהעריכה של הטריילר תהיה טובה ויצירתית

  4. איתן 14 מרץ 2014 ב - 17:40 קישור ישיר

    הי יאיר,
    הטרייל של עולם אחר הגיע למליון וחצי צפיות בעולם (היה במדור טריילרים של יוטיוב שם הם יורדים אחרי שנה). כלבת אם אני זוכר נכון הגיע שם למליון צפיות ווואלס עם באשיר ל 1.2 מליון צפיות.

    לא בדקתי שאר סרטים ישראלים אבל אני בטוח שגם מי מפחד מהזאב מפציץ עם כמות אדירה של צפיות ויש עוד סרטים שהגיעו הרחק מעבר למספרים שצויינו כאן.

  5. אלי כהן 15 מרץ 2014 ב - 15:41 קישור ישיר

    גם אני "אני יכול להבין למה אין צפיות רבות לטריילר של ״הורה 79״.
    התשובה היא שהפוסט שלך, יאיר, נכתב מספר שעות לאחר שעלה לרשת (באותו יום, כמדומני).
    חג פורים שמח!

  6. ארנון 3 יולי 2014 ב - 14:01 קישור ישיר

    הטריילר הישראלי הכי נצפה הוא של אפס ביחסי אנוש
    יותר מ160 אלף נכון ליולי 2014


השאירו תגובה