23 אפריל 2014 | 16:11 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

הסרט הישראלי השישי בקאן: ״גו גו בויז״ של הילה מדליה ויריב הורביץ

יורם גלובוס (מימין) ומנחם גולן, בימיהם הגדולים בקאנון, בשנות ה-80

יורם גלובוס (מימין) ומנחם גולן, בימיהם הגדולים בקאנון, בשנות ה-80

לא יאמן, אבל יש סרט ישראלי שישי בקאן השנה. והפעם חידוש: ככל הידוע לי זו הפעם הראשונה שסרט ישראלי על יוצר ישראלי זכה להיכלל במסגרת ״קאן קלאסיקס״, המוקדשת לסרטי תעודה על מאסטרים של קולנוע ולהקרנות של עותקים משוחזרים של קלאסיקות. ומי שיקבלו את הכבוד הזה בקאן הם מנחם גולן ויורם גלובוס, גיבורי הסרט התיעודי ״גו גו בויז״ שביימה הילה מדליה והפיק יריב הורביץ. ערוץ 10 וארטה מימנו.

״גו גו בויז״ מספר את סיפור עלייתה ונפילתה של חברת קאנון, החברה שגלובוס וגולן קנו בסוף שנות השבעים, ושהפך לאולפן הקולנוע הכי יצרני (אבל גם הכי שנוי במחלוקת) בהוליווד של שנות השמונים. גולן-גלובוס הפכו למותג וזכו לשערים ב״ניוזוויק״ ולכתבות ב״60 דקות״, לאו דווקא מפרגנות. הכינוי ״גו גו בויז״ – סוג של קיצור של שמותיהם – הודבק להם על ידי התקשורת שאותם ימים, בזכות הראוותנות שבה הם ניהלו את עסקיהם, והמוניטין הסליזיים שדבקו בסרטיהם (וכיום זוכה להערכה מחודשת).

הזמן מרפא כל מוניטין רע. לפני ארבע שנים זכו גולן וגלובוס לראות את סרטיהם מוצגים ברטרוספקטיבה בלינקולן סנטר בניו יורק, שם הם גם ערכו פיוס היסטורי אחרי של נתק בין שני הבני-דודים מטבריה, שעסקי הקולנוע חיברו ביניהם, אבל לבסוף גם סיכסכו ביניהם.

ועכשיו הם יקבלו כבוד בקאן. בתוך המסגרת הרשמית, על השטיח האדום של הפאליי-דו-סינמה, הם יצעדו לקראת הבכורה לסרט שמספר את סיפורם, כשהם כבר הפכו לאנשים המזוהים עם סרטי פולחן (קוונטין טרנטינו מעריץ ואספן של סרטיהם), ובתור האנשים שגילו לעולם את ז׳אן קלוד ואן דאם ואת צ׳אק נוריס.

זה הפסטיבל שגולן-גלובוס היו הכוכבים הגדולים שלו בשנות השמונים. לתחרות הם לא היו מגיעים, אבל הם שלטו בשוק הסרטים וערכו את המסיבות הכי מפוארות, והגיעו עם פוסטרים וכוכבניות ומכרו את זכויות ההפצה לסרטיהם הרבה לפני שהיה בכלל תסריט. אבל בין לבין, למנחם גולן גם היה חלום לעשות אמנות. הם שכרו את אנדריי קונצ׳לובסקי, לשעבר שותפו ליצירה של טרקובסקי, שערק מברית המועצות, ליצירת דרמות איכות; הם גאלו תסריט גנוז של קורוסאווה; הם שכרו את ברבט שרודר לביים תסריט של צ׳רלס בוקובסקי; הם נתנו צ׳אנס אחרון לג׳ון קאסבטס; הם מימנו יחד עם קופולה את ״פוואקטסי״ של גודפרי רג׳יו. כשם שהיו נואשים להרוויח המון, הם גם רצו בכל כוחם להיחשב גם אנשי איכות. הכמות העצומה של סרטים שהם הפיקו, מכל הסוגים, הפכה אותם, 30 שנה אחרי, לאנשים שקשה להתעלם ולבטל מהתפוקה שלהם.

ובפסטיבל הזה יש גם אנקדוטה שיהיה מעניין לראות איך היא תבוא לידי ביטוי: כחלק מניסיונותיו לקבל הכרה איכותית, הסכים מנחם גולן לממן לז׳אן-לוק גודאר את הפקת סרטו ״המלך ליר״. התוצאה היתה קטסטרופלית וגודאר הסתובב שנים וליכלך על גולן. ועכשיו גודאר מגיע לתחרות עם סרט חדש וגולן מגיע לפסטיבל כמי שמקבל כבוד כמאסטר של קולנוע. האם העיתונות תיזום פיוס פומבי בין השניים?

לפסטיבל קאן יגיע גולן כשהוא שבר כלי, על כסא גלגלים. אלה היו חודשים קשים מאוד מבחינה בריאותית עבורו, עם לא מעט אישפוזים. תחילה בעקבות נפילה שבה הוא חבט את ראשו והיה מחוסר הכרה כמה ימים, ואז עם נפילה אחרת ששברה את אגנו והותירה אותו בכסא גלגלים. גולן, שקשה להמעיט בחשיבותו כאיש שהפך את הקולנוע הישראלי לתעשייה וידע לזהות מה הקהל רוצה ואיך לתת לו את זה, יקבל כבוד השנה בפסטיבל קאן.

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “הסרט הישראלי השישי בקאן: ״גו גו בויז״ של הילה מדליה ויריב הורביץ”

  1. ניר נ. 23 אפריל 2014 ב - 17:21 קישור ישיר

    מעניין ומרגש/
    יש עניין שמעוררת חברת קנון בשנים האחרונות (ניתן למצוא ברשת לא מעט אתרי מעריצים עמוסים במידע וgoodies). חוץ מזה שמעתי על עוד שני סרטים תיעודיים: האחד הוא electric boogaloo the wild untold story of cannon films
    בוא מעורבים בין השאר ברט ראטנר ודרפטהאוס – http://www.imdb.com/title/tt2125501/


השאירו תגובה