11 ספטמבר 2014 | 09:50 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

״רשימות קצמן״: הסצינה שצולמה בדיוק היום לפני 13 שנה, דקות אחרי קריסת מגדלי התאומים

״רשימות קצמן״. הסצינה שצולמה היום לפני 13 שנה, לסרט שיצא רק השנה

״רשימות קצמן״. הסצינה שצולמה היום לפני 13 שנה, לסרט שיצא רק השנה | צילום: אמנון וינר

11 בספטמבר. היום לפני 13 שנה התמוטטו מגדלי התאומים בניו יורק בפיגוע הטרור עצום המימדים בו ריסקו טרוריסטים של אל-קעידה מטוסי נוסעים לתוך המגדלים ולתוך הפנטגון. מטוס רביעי התרסק בשדה נטוש בפנסילווניה. אלפי הרוגים. 13 שנים אחר כך, הבידיון והתיעוד מתערבבים, ההומור והטרגדיה נשזרים זה בזה בסרט ״רשימות קצמן״ של חברי, אמנון וינר (כל הגילויים הנאותים, בפוסטים הקודמים).

המציאות: וינר היה במנהטן ב-11.9.2001, ודקות אחרי קריסת המגדלים הוא יצא לרחובות עם מצלמתו והתחיל לתעד. בהתחלה את איזור האסון, העשן, ההמולה, הפינוי ההמוני, הסצינות ההזויות של אנשים קצת הלומים, ושל אחרים – כמוהו – שרק מנסים לתעד את האירוע; ואז הוא מפנה את המצלמה לשאר איזורי העיר. שם קיבלו התושבים יום חופש שטוף שמש. ומה עושים הניו יורקרים כשיש להם שמש ויום חופשי? מורידים חולצה ומתחילים להשתזף. כמה מאות מטרים מאחוריהם הבניינים בוערים ועמודי עשן ואפר מיתמרים לשמיים, והם משתזפים.

הבידיון: 13 שנים אחר כך שילב וינר את הסצינות האמיתיות לחלוטין האלה בתוך סרטו הארוך הראשון, ״רשימות קצמן״, סרט לא לגמרי-אמיתי, כמו-תיעודי, המספר על הגעתו לניו יורק באותו יום מר, כדי לפגוש איש אחד בשם שמואל קצמן, האיש שמדינת ישראל חייבת לו את כל צרותיה, מהתריסים דרך מלחמת יום כיפור ועד לשלמה בראבא  ועכשיו, אולי, הוא גם קשור לאירועי 9/11?

״רשימות קצמן״, עם הסצינה הארוכה שצולמה ב-11 וב-12 בספטמבר ברחובות מנהטן הלומי הקרב, יוקרן היום בסינמטק תל אביב ב-22:00 (כרטיסים כאן). התיעוד הזה מפיל אימה, אבל הסרט מסביבו מאוד מצחיק, ובהחלט יוצא דופן (ראו מה כתבו צופים כמו דליה שימקו ודרור מורה בתגובות הצופים בדף הסרט).

אתמול דיברתי על הסצינה הזאת בפודקאסט הקולנוע השבועי שלי ברדיו הקצה. היום אפשר לראות קטע מתוך הסצינה הזאת. הנה, בלעדית לי כי אני חבר של הבמאי, קטע מתוך הסצינה שצולמה בדיוק היום לפני 13 שנים:

 

אתר הסרט.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה