10 נובמבר 2014 | 22:28 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

הארי בלפונטה גוער בהוליווד, מיאזאקי מקבל אוסקר, ארול מוריס משבח את ״אדם הגון״

הארי בלפונטה מקבל אוסקר לשם כבוד, שלשום בהוליווד

הארי בלפונטה מקבל אוסקר לשם כבוד, שלשום בהוליווד

הנה כמה קטעי וידיאו של אירועים מרתקים שהתרחשו בסוף השבוע האחרון במערב ארצות הברית ובמזרחה.

א. ארול מוריס מדבר על ״אדם הגון״ (ומשוחח עם הבמאית).

באוניברסיטת ברנדייס בפאתי בוסטון התקיימה ביום חמישי הקרנה של ״אדם הגון״, סרטה של ונסה לאפא, על הימלר. אחרי הקרנת הסרט התקיימה שיחה בין לאפא ובין ארול מוריס, שרבים (וביניהם אני) חושבים שהוא הדוקומנטריסט הכי טוב שפועל כרגע בעולם. במאמריו ל״ניו יורק טיימס״ ובסרטיו, מוריס עוסק רבות באופן שבו בני אדם מייצגים את עצמם, באופן שבו אנשים מתעדים את עצמם ומנסחים את חייהם, לעצמם ולאחרים. מהבחינה הזאת, יומניו ומכתביו של הימלר, בהם הוא מדבר על מחשבותיו האנטישמיות באופן יומיומי, ברור מאליו, הם חומר תיעודי בדיוק כמו הצילומים של סוהרי אבו גרייב, שהנציחו במצלמתם – בגאווה רבה – את התעללויותיהם באסירים העירקיים, ולעיתים אף ניסו לביים אותם כמיצבי אמנות מקאבריים. בשני המקרים המצעדים התעלמו מנקודת המבט של ההיסטוריה, שתעיין בחומרים האלה ותשתמש בהם להרשיע אותם, בשעה שהם עשו זאת מתוך אמונה פנימית שהם עושים את הדבר הנכון. הנה צילום של הדברים שאומר מוריס על הסרט והשיחה בינו ובין הבמאית.

 

מוריס, שסגנונו הקולנועי שונה מאוד מזה של ״אדם הגון״, נגע בעצמו במורשת השואה בסרטו המעולה ״מר מוות״.

 

ב. הארי בלפונטה גורם להוליווד לעמוד בפינה ולהתבייש בעצמה

בשבת בהוליווד חולקו פרסי האוסקר למפעל חיים. תזכורת: לפני כמה שנים הוחלט להוציא את החלק של הענקת פרסי הכבוד מטקס האוסקר עצמו, כדי לקצר אותו, ולהפיק לכבודו ערב נפרד. זה קרה שלשום. ז׳אן קלוד קארייר (התסריטאי של בונואל ושל ״סירנו דה ברז׳רק״), מורין אוהרה ("האדם השקט״, ״ריו גרנדה״) והיאו מיאזאקי. בפעם ה-37 חולק גם הפרס על שם ג׳ין הרשולט לפעילות הומאניטרית. מי שקיבל את הפרס היה הארי בלפונטה, בן 88, שניצל את הבמה כדי לדבר על ההשפעה התרבותית והחברתית של הקולנוע, ועל הקושי בלגדול כאדם שחור באמריקה הלבנה והגזענית שבה סרטים כמו ״הולדת אומה״ ו״טרזן מלך הקופים״ הציגו את האפריקאים באור מבזה. בלפונטה, נוקב וזועם, גער בהוליווד על שנותיה השחורות ועל חוסר האחריות שבסרטיה, ועשה כבוד לסידני פואטייה. לא בכל יום שומעים אדם בטוקסידו, בטקס רשמי, מוותר על דברי נימוסין וחנופה וסוגר חשבון עם הצד האפל של הוליווד. הנאום שלו הוא חובה:

 

כמה דקות לפני כן, ובטון קליל בהרבה, כריס רוק הציג את בלפונטה:

 

ג. ג׳ון לאסיטר מעניק אוסקר כבוד להיאו מיאזאקי

היאו מיאזאקי הודיע בשנה שעברה על פרישתו מעשיית סרטים, אחרי בכורת סרטו ״הרוח העולה״. הוא זכה באוסקר על ״המסע המופלא״, אבל השבוע הוא זכה גם באוסקר כבוד על מפעל חיים. מי שהעניק לו את הפרס והציג אותו הוא ג׳ון לאסיטר, האיש שעומד בראש פיקסאר ודיסני, ומי שהכריז רבות על כך שמיאזאקי השפיע עליו ושינה את חייו. בתמורה, לאסיטר הצליח לשכנע את אולפני דיסני להפיץ את סרטיו של מיאזאקי באמריקה, מאז ״הנסיכה מונונוקי״, עם תרגום מושקע (ניל גיימן תרגם את ״הנסיכה מונונקי״) ודיבוב מושקע עם שחקנים מוכרים. נראה שלאסיטר, שסיפר שחיזר אחר אשתו באמצעות סצינות מתוך ״הטירה של קליוסטרו״, התרגש מהמעמד הזה יותר ממיאזאקי:

 

והנה מיאזאקי מקבל את הפרס. ״אשתי אומרת לי שאני בר מזל״, הוא פתח ואמר. ״זכיתי לעשות סרטים בתקופה שבה סרטי אנימציה נעשו עם עיפרון, נייר ופילם״. זה כמעט נשמעת כמו עקיצה לכיוונו של לאסיטר עצמו. האיש מעריץ את מיאזאקי, אבל הוא גם זה שהעביר את עולם האנימציה למחשב, עם ״צעצוע של סיפור״. ״אבל בעיקר אני בר מזל, כי הערב זכיתי לפגוש את מורין אוהרה״.

 

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה