27 ינואר 2016 | 10:56 ~ 3 תגובות | תגובות פייסבוק

רוני קידר מתחילה לצלם השבוע את סרטה השלישי, ״משפחה״, אבל הפרס של חממת התסריטים של ירושלים נשלל ממנה

״משפחה״ של רוני קידר. הצעת הגשה

״משפחה״ של רוני קידר. הצעת הגשה

אחרי שני סרטים עצמאיים לחלוטין – ״ג׳ו ובל״ הפולחני ו״סופעולם״ המחתרתי – עולה רוני קידר למגרש של הגדולים ומתחילה לצלם בברלין את סרטה השלישי, ״משפחה״, קופרודוקציה ישראלית-גרמנית, שזכתה לתמיכה מקרן הקולנוע הישראלי. קידר טסה לגרמניה מחר (חמישי), והצילומים יתחילו בשבוע הבא. אבל הכותרת החגיגית הזאת מתערבבת עם ידיעה נוספת, פחות שמחה: חממת התסריטים של סם שפיגל בישרה לקידר ולמוש דנון, המפיק שלה, שהם לא זכאים יותר לקבל את 50,000 הדולר שקידר זכתה בהם באירוע הנעילה של החממה ב-2013. הסיבה: קידר ודנון לא עמדו בדדליין לניצול כספי הפרס, שהוכתב להם על ידי חממת התסריטים.

במהלך 2013 השתתפה רוני קידר עם התסריט ל״משפחה״ בחממת התסריטים של סם שפיגל, המחזור השני. המחזור בו גם פותח ״הבן של שאול״, הסרט ההונגרי של לזלו נמש, שעכשיו מועמד לאוסקר (וכנראה יזכה). עצם ההשתתפות של קידר בחממה הזאת, שייסד רנן שור, נראתה מפתיעה – נערת האינדי הבועטת, במקום הכי ממוסד וממושמע בעולם. אבל באירוע הסיום קידר הפתיעה וזכתה בפרס הראשון מבין כל הפרויקטים שפותחו באותה שנה, הפרס הוא מענק הפקה בסך 50,000 דולר.

אז לאן נעלם הכסף? יפעת טובי, שמנהלת את חממת התסריטים יחד עם רנן שור, מסבירה: ״על פי תקנון החממה, הנהלת החממה, בהתאם לדרישת תורמי הפרס, רשאית לבטל את הענקת הפרס, במידה ולא צולם הפרויקט לאחר 18 חודשים מיום ההכרזה על הפרס. כמו כן, רשאית החממה להעניק הארכה של 9 חודשים נוספים, לאחר בקשה בכתב מהבמאי. על לוחות זמנים אלו התרענו בעל פה, מספר פעמים טלפונית, ובכתב פעמיים לרוני ומוש, באופן צלול וברור. לא רוני ולא מוש יוכלו לטעון כי הופתעו מלוח הזמנים, או כי לא הבינו כי הפרס ישלל במידה ולא יעמדו בו.״

טובי מזכירה שפחות משנתיים אחרי אירוע הגמר של החממה, כבר זכה ״הבן של שאול״ בגרנד פרי של פסטיבל קאן, והוא לא זכה בפרס או במענק מטעם החממה. סרט נוסף, ״הכפור השחור״ של מקסימיליאנו שונפלד מארגנטינה, יוקרן בפסטיבל ברלין הקרוב. בסך הכל עד כה צולמו כבר ארבעה סרטים מהמחזור השני.

״ארבעת הסרטים הללו, מהמחזור השני״, אומרת טובי, ״לא זכו בפרס מטעם החממה, אך פותחו בה, והם ומפיקיהם קידמו את הפקת הפרוייקטים במהירות, מקצועיות ויעילות, גם באמצעות החממה, במציאות כלכלית לא פשוטה, לעיתים מסובכת יותר מהמציאות בישראל. אכזבתי מהתנהגותה של רוני גדולה מאוד, על חוסר ההבנה שלה מה החממה עשתה עבורה ועבור הסרט.״

המפיק מוש דנון, מתאר מציאות קצת שונה: ״מרגע שקיבלנו את הפרס יצאנו לגייס כסף. לאחר שהישגנו את התקציב, סיכמנו עם רנן שנצלם באוקטובר 2015. לצערנו, בגלל קשיים בגרמניה דחינו את הצילומים לפברואר 2016, ועל כך נענשנו. זה גרם לריב גדול עם השותף הגרמני, והתוצאה היא שרוני ואני צריכים להביא מכיסינו מעל 80,000 שקלים שאין לנו. רנן שור עובד במסגרת הכללים, אבל מגלה אטימות ואכזריות״.

למרות שהפרויקט יוצא לצילומים 30 חודשים אחרי הזכייה, במקום 27 חודשים על פי התקנון, שור וטובי הסכימו לבסוף להעניק לקידר חצי מסכום הפרס, 25,000 דולר.

בשיחת טלפון מלונדון, שם הוא שהה לרגל מחווה של אוניברסיטת קיימברידג׳ לכבוד בית בספר סם שפיגל, מוסיף רנן שור, בטון עצבני מאוד: ״את החוק על הדדליין לפרס קבע התורם. מה שרוני קידר לא מבינה הוא שאני לא יכול לסכן את המשך קיום החממה לטובת הסרט שלה. זה הדדליין של 18 החודשים הוא התנאי של התורם ואני חייב לכבד את בקשתו. אני יודע שבישראל רוב הקרנות לא מקפידות עם היוצרים על עמידה בלוחות זמנים, אבל אצלנו זה אחרת״.

בדף הפייסבוק שלה הוסיפה רוני קידר את המילים הבאות: ״בחמישי הקרוב אסע לי לגרמניה הקרה לצלם את הפיצ'ר השלישי שלי ׳משפחה׳. את הסרט אצלם בתקציב נורמלי, לאחר 10 שנים של הגשות כושלות ופרויקטים דלי תקציב. זה מאוד, מאוד משמח אותי, מרגש אותי ומלחיץ אותי ולא הייתי יכולה לעשות זאת ללא התמיכה של הרבה אנשים אהובים, שהם כמובן משפחתי וחבריי. תודה למי שאפשר את הדבר הזה, שזה קודם כל לפני כולם, מוש דנון המפיק שלי, כתרי שחורי והחברים מקרן הקולנוע הישראלי והקרן הגרמנית שמארחים אותנו אצלם. הייתי מודה גם לחממת התסריטים הבינלאומית שנתנו לי פרס לפני שנתיים וחצי, אבל הם החליטו לחתוך לי חצי מהפרס שהם הבטיחו לי, אז אני בתמורה אחתוך את התודה שהם יכלו לקבל.״

״משפחה״ הוא דרמה משפחתית מקברית, על צלמת שרוצחת את כל משפחתה ואז רוכבת על אופניה לקליניקה של הפסיכולוגית שלה כדי לדבר על זה. כמו ב״ג׳ו ובל״, גם ב״משפחה״ תגלם קידר את התפקיד הראשי, ולצידה יבגניה דודינה ואלי דנקר בתפקיד ההורים, וגם חן יאני ואריה הספרי. מאז ״ג׳ו ובל״ הנהדר, אנחנו עוקבים באופן אדוק אחרי הקריירה של קידר, ולא מעט בכורות של עבודותיה – סרטים קצרים, קליפים וטריילרים, הוצגו כאן.

ביולי 2013, רגע לפני אירוע הגמר של חממת התסריטים, יצרה קידר טריילר קצר וספקולטיבי לסרטה, שבוודאי עזר לה לזכות בפרס הראשון. יש לזכור שהליהוק בטריילר (גאיה שליטא-כ״ץ בתפקיד הראשי, למשל) לא קשור לליהוק הסופי של הסרט, שנתיים וחצי אחר כך.

 

סרטה של קידר הוא החמישי מבין סרטי המחזור השני שיוצא לצילומים. הסרט השישי, שצילומיו יתחילו במרץ, יהיה סרט הביכורים של יונתן אינדורסקי, מיוצרי ״שטיסל״.

נושאים: בשוטף

3 תגובות ל - “רוני קידר מתחילה לצלם השבוע את סרטה השלישי, ״משפחה״, אבל הפרס של חממת התסריטים של ירושלים נשלל ממנה”

  1. רונה 27 ינואר 2016 ב - 17:06 קישור ישיר

    OK so?

  2. א 27 ינואר 2016 ב - 18:26 קישור ישיר

    יאיר, בחייאת יאיר… אולי פעם אחת תגיד לנו מה הקטע שלך עם רוני קידר?

  3. רונה 27 ינואר 2016 ב - 23:26 קישור ישיר

    Yes just tell us!

    ====================
    רוה לרונה: אני חושב שזה סוקר די בהרחבה אצלי בבלוג בארבע השנים האחרונות. דפדפי אחורה.


השאירו תגובה