20 ספטמבר 2016 | 07:47 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

״לא פה ולא שם״ ו״לה לה לנד״ יוצאים מנצחים מטורונטו

״לא כאן ולא שם״ של מייסלון חמוד. יגיע לחיפה מטורונטו וסן סבסטיאן

״לא כאן ולא שם״ של מייסלון חמוד. יגיע לחיפה מטורונטו וסן סבסטיאן

בואו נסכם לרגע את הכותרות המרכזיות מסוף פסטיבל טורונטו, שננעל שלשום, כי קרו שם דברים מעניינים מכמה חזיתות.

1.

דיווחנו על הביקורות הנלהבות מ״נורמן״, סרטו החדש של יוסף סידר; סיפרנו על הסופרלטיבים שקיבל ״החטאים״, סרטו החדש של אבי נשר. אבל היה שם סרט ישראלי נוסף שהוצג בהקרנת בכורה עולמית ולמרות שלא היו בו כוכבים או יוצרים בעלי שם, הוא הצליח שלא לטוס מתחת לרדאר ולזכות בביקורות טובות ואפילו בפרס. זהו ״לא פה, לא שם״ (״בר בחר״ בערבית), סרטה של מייסלון חמוד, שעוקב אחר ארבע נשים פלסטינאיות-מוסלמיות בתל אביב. שלוש מהן רק רוצות לעשות חיים, לשתות, לצאת למסיבות, הרביעית אדוקה בדת וקצת מזועזעת מאורח החיים המתירני של חברותיה. כזכור, היה לנו טריילר שלו כאן.

בימים האחרונים של פסטיבל טורונטו, הסרט הזה קפץ החוצה. אליסה סיימון, שגם שיבחה את ״החטאים״ של אבי נשר, כתבה ל״וראייטי״ ביקורת אוהדת – ״אנרגטי״ ו״תסריט נבון״ הן מילות המפתח. שרה וורד ב״סקרין דיילי״ משתמשת במילים ״אלגנטי ורגיש״. אחד הכותבים באתר של רוג׳ר איברט גם מתלהב, ומפנה את תשומת הלב לכך שהסרט, שהופק על ידי שלומי אלקבץ, מוקדש לזכרה של רונית אלקבץ. ובסוף הפסטיבל זכה ״לא פה ולא שם״ בפרס מטעם גוף המקדם קולנוע אסיאתי. עכשיו הסרט נמצא בסן סבסטיאן ובסוכות הוא יגיע לפסטיבל חיפה.

2.

עוד סיכומי טורונטו: כתבי ״אינדיווייר״ כותבים על הסרטים הכי טובים שהם ראו בטורונטו ושצריכים למצוא מפיץ אמריקאי דחוף. אחד מהם הוא ״טהורה לעד״, הסרט התיעודי של מאיה זינשטיין על בית״ר ירושלים ב-2012. ובסיכומים ב״הוליווד ריפורטר״ וב״וראייטי״ ציינו את ״נורמן״ של סידר כאחד מעשרה הסרטים הטובים של הפסטיבל.

3.

פסטיבל טורונטו לא מוכר בזכות פרסיו. הוא באופן כללי נחשב פסטיבל ללא תחרות, אבל עדיין יש בו כמה פרסים, רובם של צוותי שיפוט עצמאיים. הבולט שבהם הוא פרס חביב הקהל. הוא בולט כי אלה הסרטים שזכו בו בשנים האחרונות: ״נער החידות ממומבאי״, ״12 שנים של עבדות״, ״נאום המלך״ ו״אמריקן ביוטי״. כן, יש כאלה שכבר עשו חיבור – לא נטול הגיון, אגב – בין זכייה בפרס הקהל בטורונטו ובין זכייה באוסקר חמישה חודשים אחר כך. והסרט שזכה השנה הוא ״לה לה לנד״ של דמיאן שאזאל, שיצא הסרט הכי מעוטר תשבוחות מעונת הפסטיבלים הזאת – ונציה, טלורייד וטורונטו. ״לה לה לנד״, מיוזיקל רומנטי עם ריאן גוסלינג ואמה סטון, הפך בין לילה לסרט המוביל במירוץ לאוסקר.

4.

שמונה שנים אחרי ״קרחונים בארץ החמסינים״ פבלו אוטין רוצה להוציא לאור ספר חדש המכנס שיחות שלו עם יוצרים שהתגלו והתבלטו בשנים האחרונות, מאז הספר הקודם: נדב לפיד, אסף קורמן ולירון בן שלוש, אהרון קשלס ונבות פפושדו, טלי שלום עזר, מיה דרייפוס, טליה לביא ועוד. כדי להוציא את הספר לאור הוא השיק קמפיין בהדסטארט וכך אתם יכולים לקנות את הספר כבר היום ולעזור לאוטין לממן את ההוצאה העצמאית. חמישה ימים אחרי תחילת הקמפיין והוא כבר כמעט מומן כולו, כך שזו כבר לא קריאה לפילנטרופיה, אלא פשוט הזמנה לרכישה מוקדמת של ספר על הקולנוע הישראלי. 

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה