01 דצמבר 2016 | 23:58 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

מבול פרסי דצמבר: ״לה לה לנד״ מוביל בדרך אל האוסקר (וגם: פסטיבל סאנדאנס נטול סרטים ישראליים)

״לה לה לנד״. בדרך לאוסקר?

״לה לה לנד״. בדרך לאוסקר?

ותיקי הבלוג כבר מכירים את זה: דצמבר מגיע ואיתו מתחילה קדחת האוסקר השנתית. אז מי יזכה השנה? המירוץ כרגע מסתמן בין ״לה לה לנד״, ״מנצ׳סטר ליד הים״ ו-״Moonlight״. יש כאלה שגם סופרים את ״Fences" של דנזל וושינגטון, אבל נראה שהוא יהיה איום אמיתי בקטגוריות המשחק. ״Silence״, סרטו החדש של מרטין סקורסזי, עושה קולות כאילו הוא מועמד משמעותי, אבל הוא הסרט האחרון שיוקרן למבקרים ביום ראשון, אז עוד לא ברור מה ההייפ ומה האמת.

הראשונים שיצאו לדרך הם חברי אגודת מבקרי הקולנוע של רשתות השידור, הגוף שמחלק את פרסי בחירת המבקרים (Critics Coice). הם הקדימו השנה את לוח הזמנים שלהם מתוך ניסיון כנראה מפורש ומדע להיות הפרס הגדול הראשון של העונה ולרשת את גלובוס הזהב כחזאי האוסקרים. והם צודקים: זו עמותה גדולה יותר מ-90 העיתונאים שבוחרים את גלובוס הזהב, ואחוזי הקליעה שלהם בשנים האחרונות כמנבאי אוסקר היו טובים יותר. הם יחלקו את הפרסים שלהם ב-11 בדצמבר, יומיים לפני שיתפרסמו המועמדויות לגלובוס הזהב (שיחולק ב-8 בינואר).

על פי המועמדים לפרסי בחירת המבקרים התחרות תהיה בין ״לה לה לנד״ (12 מועמדויות) ל״Moonlight״ (״לאור ירח״) עם 10 מועמדויות. הפתעה ראשונה: ״המפגש״ של דניס וילנב גם הוא עם 10 מועמדויות.

המועמדים לפרס הסרט הם: ״לה לה לנד״, ״לאור ירח״, ״מנצ׳סטר ליד הים״, ״Fences״ (״גדרות״), ״באש ובמים״, ״הסרבן״, ״סארו, הדרך הביתה״, ״לאבינג״, ״המפגש״, ״סאלי, נס על ההדסון״.

טקס בחירת המבקרים מנסה להיות שילוב לא תמיד ברור בין האוסקרים, פרסי אם.טי.וי ופרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון. לצד ״הסרט הזר״ ו״הסרט התיעודי״ יש להם קטגוריות כמו ״סרט האקשן הכי טוב״, ״סרט המדע בדיוני/אימה הכי טוב״ ו״הקומדיה הכי טובה״.

בעונה הקרובה אחפש בין השאר את הזווית הישראלית: האם ״סופת חול״ של עלית זקצר יקבל מועמדות או איזכור איפשהו בקטגוריות הסרט הזר, והאם ״פרינסס שואו״ של עידו הר יקבל איזכור בקטגוריה התיעודית. במקרה הזה, הם לא שם. אבל גל גדות כן: היא מועמדת לפרס השחקנית הטובה ביותר בסרט אקשן על תפקידה ב״באטמן נגד סופרמן״. היא תתחרה מול סקרלט ג׳והנסון (״קפטן אמריקה, מלחמת אזרחים״), מרגו רובי (״יחידת המתאבדים״) וטילדה סווינטון (״דוקטור סטריינג׳״). גדות לוקחת, אני אומר לכם.

הנה רשימת המועמדים המלאה.

===================

מועמדים בצד וזוכים בצד. והנה מגיעים הזוכים הראשונים של העונה מטעם אגודת מבקרי הקולנוע של ניו יורק שבחרו היום את ״לה לה לנד״ של דמיאן שאזל כסרט השנה שלהם. מה זה אומר? מהצד החיובי, זה שם את הסרט על הרדאר, ויגרום למי שעוד לא ראה טוב ללכת לראות אותו כי הוא עכשיו מועמד מוביל. אבל מצד שני, מהצד השלילי, יוצרי ״לה לה לנד״ יכולים להיות מודאגים: רק שלושה סרטים בעשר השנים האחרונות זכו בפרס הסרט של מבקרי ניו יורק ואז גם זכו באוסקר. בפעם האחרונה זה קרה ב-2011 עם ״הארטיסט״.

כדי להפוך את התחרות לצמודה יותר מבקרי ניו יורק נתנו את פרס הבימוי לבארי ג׳נקינס על ״לאור ירח״ ואת פרס התסריט לקנת לונרגן על ״מנצ׳סטר ליד הים״. שם נמצאת התחרות, בין שלושת אלה. פרס הסרט הזר הוענק ל״טוני ארדמן״ הגרמני, סרט האנימציה הוא ״זוטרופוליס״ והסרט התיעודי הוא ״או.ג׳יי: תוצרת אמריקה״.

רשימת הזוכים המלאה.

===================

גם הנשיונל בורד אוף רוויו (מה שהיה פעם המועצה לביקורת סרטים האמריקאית) הכריזו גם הם על זוכיהם. וכאן הזוכה הוא ״מנצ׳סטר ליד הים״. בארי ג׳נקינס זכה גם פה בפרס הבימוי על ״לאור ירח״. ״לה לה לנד״ אמנם נכלל ברשימת עשרת סרטי השנה, אבל לא זכה בכלום. לרשימת הזוכים המלאה.

===================

פסטיבל סאנדאנס פרסם אתמול את הסרטים בתחרות האמריקאית, התיעודית והבינלאומית שלו. קשה לערוך סקירה של הליין-אפ כי הסרטים העצמאיים האלה לרוב מגיעים ללא יוצרים בעלי שם מאחוריהם, אלא אם אתם מעריצי אלכס רוס פרי וג׳יליאן רובספייר (היוצרים המוכרים יותר יוצגו במסגרות הגאלה שיפורסמו בהמשך). אבל כדאי אולי להתחיל לשנן את השמות בתחרות, כי אין ספק שכמה מהם יהפכו לסרטים הבולטים של 2017. ״מנצ׳סטר ליד הים״ התחיל את דרכו במסגרת הבכורות בסאנדאנס הקודם, שם נקנה על ידי אמזון במחיר של עשרה מיליון דולר. ״לידתה של אומה״, הזוכה הגדול של הפסטיבל הקודם, נקנה שם במחיר שיא של 17 מיליון דולר על ידי פוקס, כי באותם ימים כולם היו בטוחים שזה יהיה זוכה האוסקר השנה. גם הסרט התיעודי ״ווינר״ התחיל שם ועשוי להיות מתחרה בולט באוסקרים השנה.

אבל מה שמעניין הוא ששנה אחרי שהסרט הישראלי ״סופת חול״ זכה בפרס הראשון בתחרות הבינלאומית ו״המתנחלים״ של שמעון דותן הוקרן בתחרות התיעודית הבינלאומית, אנשי סאנדאנס לא מצאו אף סרט ישראלי עלילתי או תיעודי לשבץ בפסטיבל השנה. הכי קרוב לזה הוא הסרט ״מנשה״ שיוקרן במסגרת ״נקסט״ לקולנוע אלטרנטיבי, סרט דובר יידיש שצולם בקהילה החרדית של ברוקלין.

עוד דבר מעניין לשים לב אליו היא העובדה שלדיוויד לאורי יש שני סרטים חדשים בפסטיבל, האחד כתסריטאי (״ציפורים צהובות״), אחד כבמאי (״סיפור רפאים״). לאורי, שביים השנה את ״חברי הדרקון אליוט״ לדיסני, ביים את ״סיפור רפאים״ באופן מחתרתי לחלוטין, והוא גייס לסרט את שני שחקניו מסרטו הלפני אחרון, ״נאהבים מחוץ לחוק״.

פסטיבל סאנדאנס ייפתח ב-19 בינואר, יום לפני השבעתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית. זה בטח ישפיע על משהו.

הנה סרטי סאנדאנס 2017.

 

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה