18 מאי 2017 | 12:20 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

כל פסטיבלי יוני: הצצה אל התוכנייה של פסטיבל קולנוע דרום, פסטיבל סרטי הסטודנטים ופסטיבל הקולנוע הגאה

מתוך ״אווה״ של חיים טבקמן. סרט הפתיחה של פסטיבל קולנוע דרום

עכשיו, כשפסטיבל דוקאביב כמעט מאחורינו ויש לנו עוד כחודשיים עד פסטיבל ירושלים (שיתקיים השנה שבוע מאוחר מהרגיל, כנראה בגלל המכביה), אפשר להתכונן לשני הפסטיבלים הבאים בתור, ושניים מהפייבוריטים האישיים שלי:

פסטיבל קולנוע דרום (11-15.6), סינמטק שדרות (אתר)

״הקיר״, הזוכה הטרי של דוקאביב, יוקרן בפסטיבל קולנוע דרום, לצד ״השדה״ של מרדכי ורדי ו״יזכור למנשייה״ שגם הוצגו בבכורות בדוקאביב. אבל אני מביט לכיוון הסרטים הישראליים שיוצגו בטרום-בכורות בפסטיבל. בשנים הקודמות כמה מהסרטים הכי מסקרנים, מדוברים ובהמשך גם המצליחים הוצגו בפסטיבל הקטן והאיכותי הזה, שכל סרטיו מוקרנים בחינם. שם ראיתי לראשונה את ״גט, המשפט של ויויאן אמסלם״ ואת ״אבינו״ של מני יעיש. האם הסרטים הישראליים שיוקרנו השנה יתגלו כמוצלחים כמותם?

פסטיבל קולנוע דרום מגיע השנה במהדורה מתחדשת. לא מעט מאנשי הצוות שהיו מזוהים עם הפסטיבל בשנים האחרונות, פרשו והשנה לא מעט מבכירי הפסטיבל מגיעים למהדורה הראשונה שלהם. בראשם, אבישי כהנא, שמצטרף להגר סעד שלום בתפקיד מנהלי הפסטיבל. ארז פרי, לשעבר מנהל הפסטיבל לצד אפרת כורם, אוצר כעת את התוכנית הבינלאומית (והיא נפלאה השנה, עוד רגע נעסוק בה), ואור סיגולי, מבקר הקולנוע של ״כלכליסט״, אצר את התוכנית הישראלית. הבמאי ערן ברק אוצר השנה את התוכנית התיעודית.

סרט הפתיחה: ״אווה״, חיים טבקמן

בשעה טובה. אחרי שכבר היה אמור להתחרות בפרס אופיר ב-2015, הוצג בפסטיבל טוקיו בשנה שעברה והופץ מסחרית בצרפת, מגיע הפרויקט הזה, שסיפור הפקתו (כשעוד קראו לו ״צירלסון יוצא לפנסיה״ ואחר כך ״אשתו״) הוא ככל הנראה המשונה בתולדות הקולנוע הישראלי, לשלב שבו יהיה אפשר סוף סוף לראות איך הוא נראה. אבי קושניר ואפרת בן-צור בתפקידים הראשיים. וכן, זיהינו בשמחה ובהתלהבות את ההומאז׳ ל״מראה״ של טרקובסקי בפריים המופיע למעלה.

סרט הנעילה: ״המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה״, גלעד אמיליו שנקר

עוד סרט שאני מחכה לו כבר זמן מה, ומסוג הסרטים שאני מצפה למצוא בפסטיבל קולנוע דרום, שהוא בית חם ומזמין לפרויקטים אידיוסינקטריים. שנקר מקבץ לסרטו את ליא קניג, קרן מור, רזיה ישראלי, חנה לסלאו ואניה בוקשטיין בסרט גדוש פנטזיה על מועדון קריאה אפל של נשים עם שאיפת נקמה בגברים.

״ואז היא הגיעה״. במאי: רועי פלורנטין, תסריט: שי להב

קומדיה רומנטית על עורך דין, חובב מוזיקה ואוהד כדורגל, שנקרע בין הלב ובין המוח. מיכאל אלוני, חן אמסלם, עינת שרוף, גידי גוב ומיקי קם בתפקידים הראשיים.

״מבצע ביצה״, אלון גור אריה

עשר שנים בדיוק אחרי ״המוסד הסגור״ חוזר אלון גור-אריה עם סרט קצר חדש, שמבטיח להיות גם הוא קומדיה פרועה.

״מבצע ביצה״ יוקרן יחד עם ״ואז היא הגיעה״, כמחווה להתעוררות המחושת של הקומדיה הקולנועית הישראלית.

״מוצא אל הים״, דניאל מן

הוקרן בפסטיבל ברלין האחרון. גל הויברגר בתפקיד הראשי.

״פאק יו, ג׳סיקה בלייר״, קרני הנמן

סרט עצמאי במימון עצמי שהוא מחווה לסרטי ההתבגרות האמריקאים.

זה רעיון יפה שמתאים לפסטיבל דרום, לעסוק בכך שבזירה הפסטיבלית, הקומדיה הישראלית המסחרית היא בעצם השוליים.

התוכנית הבינלאומית:

פסטיבל קולנוע דרום היה המקום שבו פגשתי את קרלוס רייגדאס, אח הבמאים הנפלאים של ימינו (לאן הוא נעלם?), ואת הבמאי הפיליפיני המאתגר ברילנטה מנדוזה, ואת פבלו לראין הצ׳יליאני שפתאום כולם מכירים, ואת אלברט מייזלס, שהגיע לפסטיבל זמן קצר לפני שהלך לעולמו. בזירה הבינלאומית, פסטיבל דרום הוא אוואנדארד מוחלט, רץ קילומטרים לפני המחנה. ותראו את מי הם מביאים השנה:

ליסנדרו אלונסו (ארגנטינה)

אחד הסרטים הכי יוצאי דופן שהוצגו בפסטיבל ירושלים ב-2015 (ובפסטיבל קאן 2014) הוא סרט בשם ״חאוחה״ (״Jauja״), שהוצג בישראל בשם ״ארץ השפע״. סרט שלא ממש אהבתי, או הבנתי, אבל הוא בוודאי נותר רשום בזכרוני כאחד הפרויקטים הכי משונים שראיתי באחרונה. זהו ליסנדרו אלונסו הארגנטינאי, שיגיע לפסטיבל קולנוע דרום עם הסרט הזה ועם ארבעת סרטיו שקדמו לו, שכולם צולמו ב-35 מ״מ.

אמט אסקלנטה (מקסיקו)

אמט אסקלנטה התחיל את דרכו כאסיסטנט של קרלוס רייגדאס, ומאז כבר זכה בפרס הבימוי בקאן על ״הלי״ ובפרס הבימוי בפסטיבל ונציה האחרון על ״הפרא״ (שיוקרן גם בפסטיבל ירושלים הקרוב).

לוסיאן קאסטאינג טיילר, וורנה פרבה

טיילר ופרבה הם אנתרופולגים, שעובדים בחקר האנתרופולגיה באוניברסיטת הרווארד. אבל בחלק מהמחקר שלהם הם משתמשים בצילום ובקולנוע (מה שמכונה באקדמיה: אתנוגרפיה), וכך יצא שביחד או לחוד הם יצרו כמה מסרטי התעודה המרתקים של השנים האחרונות. מרתקים בעיקר כי ברגע שהם באו עם המבט המחקרי שלהם, הם שיחררו את הקולנוע שלהם מכל מימד של עלילה ודמויות, והם עושים סרטים שפשוט מתבוננים בטבע ובחברה. ״לוויתן״ הוא סרטם המשותף המוכר ביותר – תיעוד של הטבע על ספינת דייג, שהופכת למעין מטאפורה והמחשה לפסוקים מתוך ספר איוב (השם ״לוויתן״ הוא גם שמו של הסרט באנגלית, על שם המפלצת הימית שמוזכרת בספר איוב). טיילור חתום גם על ״סוויט גראס״ שעוסק בעדרי כבשים במונטנה.

הפסטיבל יערוך מחווה לסרטיו של שבי גביזון (לא כולל סרטו החדש, ״געגוע״, שאני מהמר שנפגוש בפסטיבל ירושלים) ולסרטים הלא-ישראליים בהם שיחקה רונית אלקבץ.

======================

ומיד אחר כך יתחיל…

פסטיבל סרטי סטודנטים (סינמטק תל אביב), 18-24.6 (אתר)

פסטיבל סרטי הסטודנטים עדיין לא פרסם את רשימת האורחים שלו, אבל פורסמו השבוע שמות סרטי הסטודנטים שייתחרו בתחרות הבינלאומית (אחת התחרויות החשובות בעולם לסרטי סטודנטים, הפתוחה רק לבתי ספר לקולנוע החברים באיגוד CILECT), בתחרות הישראלית והסרטים הקצרים שיתחרו בתחרות הסרט הקצר העצמאי.

בתחרות הישראלית תמצאו למשל את ״המופע של תימור״, שזכה הערב בפרס השני בפסטיבל דוקאביב. בתחרות הבינלאומית תמצאו חמישה סרטים ישראליים: שניים מאוניברסיטת תל אביב, שנהיים מסם שפיגל ואחד ממעלה. ״בן ממשיך״, שמתמודד השבוע בסינפונדסיון בקאן, הוא אחד מהם.

הסרטים הישראליים בתחרות הבינלאומית הם:

״קרן אור״, ליהי סבג (מעלה)

״בן ממשיך״, יובל אהרוני (אוניברסיטת תל-אביב)

״עשרה צלילי פעמון״, אילי ריזק (אוניברסיטת תל-אביב)

״אחותך״, מיכל גסנר (סם שפיגל)
בית-הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה, ירושלים, ישראל

״עץ הכלה״, שאדי חביב אללה (סם שפיגל)

הסרטים התחרים בתחרות הסרט העצמאי הקצר הם:

אמא לנצח / אלינור נחמיה

חוות בודדים / עמיקם קובנר

בייביסיטר / אורית זמיר

הצדקה / תום שובל

רויטל היא חייזר / גן דה לנגה

חייל לארג’ / נעה גוסקוב

התנגשות / עמרי לוי

תא קולי / אמיר פכרדין

החייל האלמוני / יפים גרבוי

לים / אסף מכנס

האישה שרצתה להרוג מישהו / רוני קידר

טייק 3 / איילת בכר

כמו בית / קרן ברגמן

מכת חום / עדי שנער

 ג’זר / יערה עגנון

רשימה מעניינת שמכילה כמה יוצרים מוכרים כמו תום שובל, עמרי לוי, נועה גוסקוב, גן דה לנגה ואיילת בכר. ובאופן מעניין, תמצאו כאן גם את רוני קידר ואת עמיקם קובנר, שאני חושב שבתחרות האקדמיה הקרובה נמצא אותם גם עם פיצ׳רים.

=================

פסטיבל קולנוע גאה (סינמטק תל אביב), 1-10.6 (אתר)

חודש יוני ייפתח עם הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה, שישתלב באירועי חודש הגאווה בעיר (פט שופ בויז!). הפסטיבל חוגג השנה עשר שנים לשותפות שלו עם סינמטק תל אביב. יש שנים שתוכניית הפסטיבל מכילה סרטים שנמצאים על הרדאר שלי, כי הם זכו בפרסים בפסטיבלים הגדולים, השנה לא מצאתי סרטים שהכרתי קודם, לכן צריך לעבור אותם אחד אחד לכדי לבחור מה נראה מעניין. מה שכן, תוכלו לראות את ״פאק יו ג׳סיקה בלייר״ בבכורה כאן, שבוע לפני שהוא מגיע לפסטיבל קולנוע דרום. הנה רשימת הסרטים המלאה.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה