14 דצמבר 2017 | 20:34 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

העכבר והשועל: דיסני בלעה הערב את אולפני פוקס

אולפני פוקס המאה ה-20. עכשיו בבעלות דיסני

אלה הכותרות הגדולות ביותר הערב גם בעיתוני הבידור וגם בעיתוני הכלכלה: מיזוג עצום מימדים, כנראה הגדול ביותר בתולדות הוליווד, בו קונה תאגיד דיסני חלקים נכבדים מאימפריית הקולנוע, הטלוויזיה והספורט של רופרט מרדוק, ובראשם את את אולפני פוקס, רשת הכבלים FX, רשת ״נשיונל ג׳יאוגרפיק״ ופוקס ספורטס (פוקס ניוז, כמו גם הנדל״ן הפיזי של אולפני פוקס בהוליווד נשארים בידי משפחת מרדוק). דיסני תשלם 52 מילארד דולר במניות עבור הרכישה. בין השאר תאגיד דיסני ישיג עכשיו נתחים גדולים מרשת הלוויין הבריטית סקיי, ומשירות הסטרימינג הולו.

עיתוני הכלכלה ינתחו ביממה הגדולה את המשמעויות הכלכליות, הבורסאיות וכמובן הרגולטוריות של המיזוג הזה. מיזוג שייקח זמן עד שהוא יקרה בפועל: דיסני צופה שלב מעבר בין כשנתיים בו יוחלט איך בדיוק יתקיים החיבור הזה, ועכשיו יתחיל הליך של בדיקה עם אנשי הרגולציה האמריקאיים שיבדקו האם אין כאן יצירת מונופול או הסדר כובל אחר (אם כי שלטון טראמפ, ואופיו האנטי-רגולטורי, הוא כנראה תקופה טובה למיזוגי ענק). למיזוג הזה יהיו הרבה מאוד מתנגדים בהוליווד.

אתרי הגיקים מריירים (או מבועתים) מכך שכל דמויות היקום של אקס-מן, שהיו שייכות למארוול אבל נקנו על ידי אולפני פוקס בשנות התשעים, יחזרו עכשיו לידי מארוול. לשאלה האם דדפול יצטרף ל״הנוקמים״ אני יכול לענות בבטחון גמור: לא אכפת לי. ולוקאספילם סוף סוף יניחו את ידם על ״מלחמת הכוכבים״ המקורי מ-1977, שאמנם הופק על ידי לוקאספילם, אבל היה שייך עד היום לאולפני פוקס שהפיצו אותו. אז יש גם תחושה של שיבה הביתה. וכן, אני חייב להודות שיהיה מעניין לראות מה דיסני ופיקסאר יעשו עם ״משפחת סימפסון״.

מה יקרה לאולפני פוקס? אחת הספקולציות היא שהם ימשיכו להתקיים כחטיבה בתוך דיסני – כמו מארוול, פיקסאר ולוקאספילם – שתהיה אחראית על יצירת הסרט הרציניים, הבוגרים והמקוריים, שיהיו תרופת הנגד לעיבודי הקומיקס וסרטי הילדים של שאר אגפי דיסני.

אולפני פוקס בעצמם נולדו מתוך מיזוג בשנות ה-30 בין פליטי יונייטד ארטיסטס ובראשם דריל זאנוק ובין חברת ״פוקס פילמס״ של ווילאם פוקס. האולפן ההוליוודי, שהיה אחד מששת האולפנים הגדולים שעליהם נבנתה הוליווד (לצד יוניברסל, האחים וורנר, אם.ג׳י.אם, פרמאונט וקולומביה), נבנה בדמותו של דאריל זאנוק שהחתים כוכבים כמו הנרי פונדה ושירלי טמפל. פונדה כיכב בשניים מהסרטים המפורסמים וזוכי האוסקר של האולפן בשנות הארבעים: ״ענבי הזעם״ ו״הסכם ג׳נטלמני״. בשנות החמישים והשישים פוקס היו אחראים על המיוזיקלס ״קארוסל״, ״המלך ואני״, ״דרום פאסיפיק״ ו״צלילי המוזיקה״. ב-1963 הפיק האולפן את הסרט ״קליאופטרה״, עם אליזבת טיילור וריצ׳רד ברטון, שהיה הסרט היקר ביותר בתולדות הוליווד אז עם תקציב של כ-30 מיליון דולר, הפקה שכמעט מוטטה כלכלית את האולפן.

אולפני פוקס נשארו עצמאיים עד תחילת שנות השמונים, אז הם נמכרו לאיש העסקים מארק ריץ׳ – כן, האיש שעל שמו נקרא האגף החדש של סינמטק תל אביב; כן, איש העסקים שהיה שנים מבוקש באמריקה בגלל מעורבתו בסחר עם אירן (הנשיא קלינטון חנן אותו ביומו האחרון בתפקיד), ושהיה מעורב לא מעט גם בפוליטיקה הישראלית. כשריץ׳ נאלץ לברוח מאמריקה בגלל הסתבכויותיו, נמכרו האולפנים לניוז קורפ של רופרט מרדוק, בעל הבית עד היום. שני הסרטים הכי קופתיים בעולם – ״אווטאר״ ו״טיטאניק״ – הם סרטים של אולפני פוקס. שלושת סרטי ההמשך שג׳יימס קמרון מצלם בימים אלה, ייצאו כבר כשאולפני פוקס יהיו תחת תאגיד דיסני. מעניין מה הוא חושב על זה (קמרון עובד עם דיסני באופן צמוד על הקמת עולם ״אווטאר״ לדיסניוורלד, אז הוא בטח בעד בסך הכל).

עד כאן רקע וסנטימנטליות. אבל עכשיו הנה הסיבה שאני עקבתי אחרי המו״מ הזה שהתנהל בכותרות העיתונים בשבועות האחרונים (זה התחיל שמשפחת מרדוק הכריזה שהיא מעמידה את האולפנים למכירה והמשיך בכך שתאגיד קומקאסט, הבעלים של אולפני יוניברסל, הביעו עניין, אבל לא הגישו הצעת כספית, ואז דיסני נכנסו לעניין): הכותרת הכלכלית הכי מעניינת של השנה מבחינתי פורסמה לפני כמה שבועות – דיסני מתכננים להשיק ב-2019 שירות סטרימינג משלה. הם קנו חברות הייטק לצד הטכנולוגי של העניין, ועכשיו הם צריכים להתחיל לחשוב על תוכן. המשימה: להילחם בנטפליקס ולנצח. עצם העובדה שכל תכני דיסני יעלמו מנטפליקס (באמריקה) ב-2019 היא כבר סיבה לדאגה לנטפליקס, אבל שירות סטרימינג שמכיל רק תכנים של דיסני – גם אם זה אומר מארוול ו״מלחמת הכוכבים״ – הוא אולי עדיין לא סיבה לדאגה. אבל שירות שמכיל גם את כל ספריית הקולנוע והטלוויזיה של פוקס, כולל השידורים החיים של רשתות הספורט אי.אס.פי.אן (בבעלות דיסני) ופוקס ספורט? זה כבר צריך להתחיל להדאיג את נטפליקס. זו החזית שאליה (לדעתי) דיסני מכוונת את מאמצי המלחמה שלה ל-2019. לא למסכי הקולנוע.

(יהיה מעניין לראות מה יהיה עם הולו, שנמצא בבעלות משותפת של כל האולפנים, אבל עכשיו עם רוב לדיסני: האם דיסני ישתלטו וייקנו את הולו מידי כל האולפנים ובעצם יהפכו אותו לשירות הסטרימינג שלהם, מהלך שספק אם הממונה על ההגבלים העסקיים בארה״ב יאשר, או שהם ייתנו להישאר עצמאי?).

וזה צריך להתחיל להדאיג גם את יס, הוט, סלקום ופרטנר, כי אם דיסני תשיק שירות גלובלי, הרי שכל התכנים שלהם – כולל כל הכותרים הטלוויזיוניים של פוקס – יעלמו בעוד שנתיים גם מכל הפלטפורמות שלהם. ואין סיבה שלא להעריך שגם HBO יעשו בדיוק אותו דבר עם כל תכני תאגיד טיים-וורנר. במילים אחרות: פלטפורמה שלא תפיק בעצמה תכנים בלעדיים, תישאר ריקה מתוכן.

==================

אגב 1: מי שרצה לראות קדימון למיזוג הזה היה צריך להסתכל כאן מקרוב – ב-2010 התמזגו שתי חברות הפצה הישראליות כשפורום פילם (מפיצי דיסני בארץ) קנו את א.ד מטלון (המפיצים של פוקס).

אגב 2: צריך לזכור שאולפני פוקס היו אלה שהמציאו בשנות החמישים את השיטת הצילום ״סינמסקופ״ להקרנה על מסך רחב.

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “העכבר והשועל: דיסני בלעה הערב את אולפני פוקס”

  1. הגמד 17 דצמבר 2017 ב - 0:20 קישור ישיר

    אתרי הסטרימינג של היום זה רשתות הקולנוע של פעם… כמו שתור הזהב של האולפנים הגדולים נגמר בין השאר עקב פירוק השליטה שלהם ברשתות קולנוע – כך גם השליטה בשירותי סטרימינג תבוא לסופה ביום מן הימים בעקבות רגולציה. בטווח הקצר אבל הם יעשו הרבה כסף מזה.


השאירו תגובה