05 ספטמבר 2018 | 10:17 ~ 2 תגובות | תגובות פייסבוק

תחזית פרסי אופיר 2018: "האופה מברלין" יזכה

אמש ננעלה ההצבעה לפרס אופיר (שהתקיימה במשך שלושה ימים, מאז יום ראשון). מחר (חמישי) יחולקו הפרסים בטקס שיתקיים בהיכל התרבות באשדוד ויועבר בשידור חי בערוץ 13 (רשת) החל מ-21:00. עכשיו הזמן לנסות לחזות מה יקרה שם מחר.

לרשימת המועמדים המלאה.

גם בלי כל הבלאגן באקדמיה, זו בעיניי אחת השנים החלשות בתולדות הטקס, בוודאי מאז שנות ה-2000. איכות הסרטים לא היתה מספיק טובה לטעמי (הסרטים הטובים פרשו מהתחרות, נקווה שהם יתחרו בשנה הבאה). אני אומר חד משמעית שאם הייתי חבר אקדמיה, לא בטוח שהייתי מצביע השנה, כי אין בתחרות סרטים שאני באמת אוהב. חוץ מזה, הלו"ז היה משונה ומבולגן (חלק מזה באשמת האקדמיה וחלק באשמת לוח השנה: אם מצמידים את הטקס לראש השנה צריך לקחת בחשבון שלפעמים זה קורה ממש בתחילת ספטמבר). אם בשנים הקודמות יום הקולנוע הישראלי היה הדרך להציג לחלק מהקהל את הסרטים בתחרות, השנה גם זה לא קרה (יום הקולנוע הישראלי יתקיים ב-17.10). די הרבה חברי אקדמיה אמרו לי שהשנה הם לא יכלו להצביע כי הם לא הצליחו לראות מספיק מהסרטים המועמדים. כשחיפשתי את משתתפי המדגם השנה גיליתי שלא מעט מהם היו בחו"ל: חופשות או פסטיבלים (ונציה וטורונטו). מעניין מי הצביע ומי יגיע לטקס.

אבל הצלחתי למצוא כמות מספקת של חברי אקדמיה שענו לשאלה שלי: למי הצבעתם בקטגוריית הסרט הטוב ביותר?

שתי תזכורות: אני עושה את זה מאז 2004. זה המדגם ה-15. והוא היה שגוי רק פעם אחת (בשנה של "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"). 14 פעמים הוא קלע בול. עם זאת, אני חייב להדגיש שאני לא משתמש בשום כלי סטטיסטי מדעי. אני פשוט שואל קבוצה די גדולה של אנשים ורואה לאן הרוח נושבת. נראה לי שבשנים כמו השנה, כשהפער כל כך גדול, אני יכול להרגיש די בטוח בתוצאה.

אז מי יזכה בפרס אופיר?

"האופה מברלין": 47.5%

"שרוכים": 17.5%

"פרא אציל": 12.5%

"עץ תאנה": 7.5%

לא הצביעו: 15%

כמה הערות:

1. הפער לטובת "האופה מברלין" עצום. ובכל זאת, אם יתברר שפספסתי, אז "שרוכים" יהיה הסרט שינצח. זה ביניהם. בשנה שבה מעט חברי אקדמיה הגיעו להקרנות, שני הסרטים שהיו זמינים להם כקהל הם אלה שהם ראו. אם "שרוכים" היה מופץ קודם, הוא היה מקבל יותר קולות. מרק רוזנבאום, מפיק ומפיץ "שרוכים", הוא מראשי המתנגדים לשינוי שיטת ההצבעה באקדמיה. השנה זה כנראה עלה לו בפרס. לעומת זאת, איתי תמיר, המפיק של "האופה מברלין", שהתחיל את דרכו לצד רוזנבאום, הוא מאלה שתמיד התייחס לפרסי האקדמיה באופן ענייני וחשדני: לעיתים קרובות הוא כלל לא רשם את סרטיו לתחרות, מתוך ידיעה אילו סרטים המצביעים אוהבים והבנה שאין לו עניין להשתתף בתחרות עם הסרטים הקטנים והאלטרנטיביים שלו; את "האופה מברלין" הוא הכניס לתחרות שנה אחרי בכורתו העולמית, במה שעשוי להסתמן כהחלטה אסטרטגית מבריקה שאולי תשנה את פני הטקס לעתיד לבוא. במילים אחרות, איתי תמיר – אם אכן יזכה בפרס אופיר – עשוי להיות זה שיביא להכנסה בפועל של שינוי התקנון, לפחות מצד המפיקים שילכו בעקבותיו (מה שאומר של"הבלתי רשמיים" יש סיכוי טוב לזכות בשנה הבאה).

2. שימו לב לכמות העצומה של חברי אקדמיה שענו לי "לא הצבענו". זו למעשה הקטגוריה השלישית הכי גדולה בסקר. זה הגיע למצב אבסורדי שאפילו מועמדים לפרס אמרו לי שהם לא יצביעו כי הם לא ראו מספיק סרטים. שינוי תקנון האקדמיה יפתור גם את בעיית הקרנות האקדמיה.

3. והכי משונה: לאן נעלם "הנשף"? הסרט מוביל עם 12 מועמדויות, יוצא היום להקרנות מסחריות, אבל אין לו זכר בסקר שלי.

=====================

את רוב המאמץ במדגם הזה אני עושה סביב קטגוריית הסרט הטוב ביותר. זה מה שחשוב לי לדעת. רק קבוצה קטנה יותר של אנשים משתפת אותי גם בבחירות שלה בקטגוריות הבימוי והמשחק. במקרה הזה המדגם הרבה יותר מצומצם, אז אם אין מועמד מוביל מובהק אחד, אני לא יכול לקרוא את עלי התה. אבל הנה כמה תחזיות:

במאי:

אם "האופה מברלין" אכן יזכה בפרס הסרט, רוב הסיכויים שהבמאי שלו, אופיר ראול גרייצר, יזכה בפרס הבימוי (האם אופיר יזכה באופיר?). אבל זה לא לגמרי נעול כי יש לו שני מתחרים חזקים מאוד: מרקו כרמל, הבמאי של "פרא אציל", וירון שני, הבמאי של "עירום". יש לשניהם המון תמיכה מצד האנשים שדגמתי.

שחקן:

כאן אני מזהה הובלה ברורה מאוד לנבו קמחי, על תפקידו ב"שרוכים". אבל נוה צור מ"פרא אציל" לא רחוק מאחוריו.

שחקנית:

אין לי מושג. כזה דבר לא ראיתי. חמש משש המועמדות בקטגוריית השחקנית נמצאות אצלי בתיקו מוחלט: סתיו סטרשקו ("הנשף"), שירה האס ("מראות שבורות"), ליאת אקטע ("פרא אציל"), לליב סיון ("עירום") וג'וי ריגר ("אין בתולות בקריות"). זה יקבע על חודו של קול. אני יכול להסביר למה כל אחת יכולה להיות זוכה, על פי תקדימי האקדמיה. הנה כן משהו ששמתי לב אליו: יש המון אהבה לשירה האס, אבל יכול להיות שהעובדה שהיא גם מועמדת כשחקנית משנה (על "פרא אציל") מחלישה אותה. נראה לי שזו תהיה סתיו סטרשקו.

==============

בכל זאת קרה השנה משהו מעניין: מפיקים התחילו לשלוח לינקים לסרטים שלהם בתפוצה רחבה, וכמעט לכל הסרטים. זה קרה אחרי שראו שלא מגיע קהל להקרנות האקדמיה, וזה כנראה הציל את השלב השני בהצבעה. שאלתי את קבוצת המדגם שלי איך הם צפו בסרטים וההתפלגות היתה בערך חצי-חצי בין קולנוע ובין צפייה באמצעות לינקים בבית. החלוקה גם היתה ברורה: חברי האקדמיה המבוגרים יותר, ואלה שלא עובדים ממש בקולנוע (אנשי טלוויזיה ושחקנים ותיקים), ראו באולם. אבל אנשי תעשית הקולנוע, אלה שיוצאים לימי צילום, ראו בלינקים בבית. "הלינקים פותרים את הבעיה כשמפספסים הקרנות כי אתה מגיע סחוט מיום צילום", כתב לי אחד מהם.

================

עד כמה פרסי אופיר לא מעניינים השנה? אפילו אני כופר בהם, אחד מארבעת האנשים היחידים בארץ שפרסי אופיר עניינו אותם מספיק כדי לסקר אותם באופן צמוד. השנה די התייאשתי מהתחרות הזאת. ולכן, גם אני אהיה מחר בחו"ל בזמן הטקס, וכך לראשונה מאז קום הבלוג הזה (ב-2006) לא בטוח שיהיה כאן לייב בלוג. מוזמנים לעדכן בלייב כאן בתגובות.

נושאים: בשוטף

2 תגובות ל - “תחזית פרסי אופיר 2018: "האופה מברלין" יזכה”

  1. איתן 5 ספטמבר 2018 ב - 13:25 קישור ישיר

    עם כל הצניעות, אני מניח שבמשפט "אחד מארבעת האנשים היחידים בארץ שפרסי אופיר עניינו אותם מספיק כדי לסקר אותם באופן צמוד" – אתה מתכוון גם אלי. ובכן, גם אני בחו"ל. אני נמצא בטורונטו, כאן מתחיל הפסטיבל מחר. אני מתכוון לראות כמה סרטים ולכתוב עליהם (את הסרטים שיגיעו לארץ ממש בקרוב אני זונח בכוונה. אני לא נסעתי עד טורונטו בשביל לראות את "כוכב נולד" שאו-טו-טו בארץ).
    הספקתי לברך את אבי נשר לשלום לפני שנסע לקנדה. כבר מוקדם מדי להגיד שסרטו החדש הוא לטעמי הטוב שעשה בקריירה שלו ?

  2. שרון 6 ספטמבר 2018 ב - 12:27 קישור ישיר

    שרוכים הוא סרט מרגש מאד, והמשחק בו יוצא דופן.
    אני חושב שיש עניין השנה דווקא.


השאירו תגובה