26 מרץ 2010 | 16:00 ~ 37 תגובות | תגובות פייסבוק

"הזדמנות שניה", ביקורת


רגע, תהיה: אם המפיצים בארץ קוראים ל"The Blind Side" "הזדמנות שנייה", איך הם יקראו לסרט בשם "A Second Chance" שבוודאי עוד יופק ביום מן הימים? זה לא קצת, יו נואו, קצר רואי. ונו, באמת. לאיזה סרט אי אפשר לקרוא "הזדמנות שניה"? כל סרט הוא תמיד סיפור של כשלון ואז הזדמנות שניה, לא? איזה שם חלבי ובלתי זכיר בחרו מפיצינו לסרט. שלא לדבר על זה שהם מוותרים לגמרי על הדימוי המרכזי של הסרט – שלקוח גם מעולם הפוטבול וגם מעולם הרכב – של הנקודה העיוורת, ושבסרט מקבלת גם משמעות חברתית. אולי גם הם הרגישו שזו בעצם דרמת טלוויזיה ושלעזאזל עם הדימויים, מגיע לה דווקא שם חסר נוכחות. ובעיקר משומש: זו הפעם החמישית שסרט זוכה לשם העברי "הזדמנות שנייה". אפילו לסרט "אובססיה" של בריאן דה פלמה קראו בעברית "הזדמנות שניה". ורק לאחרונה היה לנו את "הזדמנות שנייה לאהבה", לא? אה, המפיצים בעצמם כבר שכחו. בלתי זכיר, כאמור. ובכלל, כשזה מגיע לסיפורה האישי של סנדרה בולוק עם בעלה, ג'סי ג'יימס בשבועות האחרונים מאז האוסקרים, אין ספק ש"The Blind Side" מתאים יותר מאשר "הזדמנות שניה", לא? ואם כבר למחזר, אני הייתי הולך על "גברתי המאמן". זוכרים? ככה קראו בעברית ל"Wildcats" עם גולדי הון.



פורסם ב"פנאי פלוס", 24.3.2010



אני צריך להודות שאני מסמפט את סרטיו של ג'ון לי הנקוק. אני מצהיר על כך לפתיחה כי דומני שהשם "ג'ון לי הנקוק" מניב באמריקה סוג של נחירת בוז מתנשאת, ובארץ משיכת כתף אדישה. סרטו האחרון הוא דרמת הפוטבול "הזדמנות שנייה", שעובד על השטנץ של סרטו הקודם והטוב והמרגש יותר, “The Rookie”, שלא הגיע להקרנות מסחריות בארץ, ובו גילם דניס קווייד שחקן בייסבול שבגיל מבוגר מגיע סוף סוף לליגה המקצוענית. על פי שני הסרטים האלה נראה שהנקוק מצא לעצמו את נישת דרמת-הספורט-מועררת-ההשראה-המבוססת-על-סיפור-אמיתי. אבל בחיי, זה עובד. פשוט – ואף פשטני – אבל בידור אפקטיבי ומחמם לב, כמו מרק מינסטרונה ביום קר. ולפני כן, הנקוק – כשעוד היה רק תסריטאי – כתב את אחד הסרטים הכי טובים שקלינט איסטווד ביים בחייו (“עולם מושלם", ההוא עם קווין קוסטנר) וגם את אחד הסרטים הכי בינוניים שאיסטווד ביים מימיו (“חצות בגן הטוב והרע", ההוא עם קווין ספייסי). בקיצור: אם זה מבוסס על סיפור אמיתי ומתרחש בדרום ארצות הברית, שלחו את זה לג'ון לי הנקוק. ואם לא שמעתם עליו, אל תרגישו רע. המפיצים בארץ עובדים קשה די להעלים אותו מעיניכם. סרטו המשמעותי הראשון כבמאי היה "האלאמו", דרמת מלחמה תקופתית (טקסנית), שהיתה בינונית למדי והפסידה המון כסף. סרטו השני היה "The Rookie", סרט קטן ומרגש שהפך להצלחה מפתיעה, וזכה לפרסום בזכות העובדה שג'ורג' וו בוש צפה בו בבית הלבן. אבל שימו לב שסרטי ספורט אמריקאים כמעט ולא מגיעים להקרנות מסחריות בארץ. הם נחשבים על ידי המפיצים בארץ כ"אמריקאים מדי". אני מנחש – ומנחש בלבד – שמפיצי סרטו הנוכחי גם בוודאי שקלו לוותר על שירותיו על מסך הקולנוע בארץ. הרי הסרט עוסק בשני הנושאים שמפיצים ישראליים הכי לא אוהבים – סליחה, בשני הנושאים שהמפיצים בישראל חושבים שאתם, הצופים, הכי לא אוהבים – יחסים בין שחורים ולבנים בדרום ארצות הברית, וספורט אמריקאי. במקרה הזה, פוטבול. אלא שאז הסרט הקטן והעצמאי הזה, שנקנה להפצה עולמית על ידי וורנר רק אחרי שהסרט צולם והושלם, הפך ללהיט מפתיע באמריקה והכניס למעלה מ-200 מיליון דולר (מספרים שקהל הולכי הכנסיות בדרום האמריקאי התמוגג מהסרט). ואז סנדרה בולוק זכתה עליו בשלל פרסים, ובסופם גם באוסקר. אז הנה הסרט מגיע גם אלינו.


זהו סיפורו האמיתי – והדי עכשווי – של שחקן הפוטבול המקצועי מייקל אור. כשנראה שהוא עוד ילד שחור, עני ונבער שנזרק מבית ספר לבית ספר, מחליטה אשה בשם לי-אן טוהי (בולוק) להפסיק להטיף לחסד וחמלה ולהתחיל ליישם: היא אוספת אותו לביתה, מממנת לו את לימודיו בבית הספר הנוצרי הפרטי היוקרתי והלבן בו לומדים ילדיה, ודוחפת אותו לנבחרת הפוטבול. הקסם של הסרט מבוסס על הניגוד הפיזי בין האשה הלבנה הקטנה והמאוד קולנית וארגטית ובין הנער השחור עצום המידות והשקט והקצת איטי. היא הופכת לפה שלו, מייצגת אותו, נלחמת שאנשים ילמדו לבא ולאיית את שמו נכון, מחפשת את בני משפחתו עבורו, ובסוף גם הופכת למעין מאמנת-בפועל, שיודעת על אילו כפתורים ללחוץ אצלו כדי לגרום לו להפוך לשחקן בעל חשיבות.


בגלל העובדה שהסרט מספר סיפור שנתלש ממש ממדורי הספורט וכתבות המגזין של העשור האחרון, ובגלל העובדה שאין בסרט שום הברקה משמעותית אחת – לא קולנועית ולא תסריטאית – אפשר להגיד לגנותו של "הזדמנות שנייה" שהוא נראה כמו סרט טלוויזיה. אבל זה לא יהיה לחלוטין הוגן, כי יש להנקוק בכל זאת איזשהו כשרון מסוים לרגש ולסחוף. זה מעין כשרון סמוי שהבחנתי בו ב"The Rookie”, והוא נוכח במינונים קטנים יותר גם כאן. הכל נראה פשוט, קלאסי, אין דרמות ענקיות, אין משברים שוברי לב, ובהתאמה, הבימוי אינו גרנדיוזי או מהודר או מנקר עיניים. אבל יש איזשהו דיוק שכנראה נובע מהעובדה שהנקוק באמת מזדהה עם הסיפורים האלה, ועם היכולת שלהם להשפיע על צופיהם. ציניקנים יחמיצו את זה, אבל בסרטיו של הנקוק יש מעין תקווה סמויה לכך שהחיים באמת יכולים להשתנות, ושחסד הוא דבר שאפשר למצוא גם מחוץ לקולנוע, ושלסרטיו יש את החוצפה אולי לשכנע את הצופים להיות עדינים יותר. מהבחינה הזאת, “הזדמנות שנייה" – באופן בו הוא מחבר בין חמלה, מאבק אנטי גזעני וסיפור אמיתי על עולם הספורט – הוא סרט נורא דומה ל"אינוויקטוס" של קלינט איסטווד, המנטור של הנקוק. ויודעים מה, למרות ששניהם סרטים מעוררי השראה, “הזדמנות שנייה" טוב יותר מ"אינוויקטוס". וסנדרה בולוק, חי נפשי, בפעם הראשונה בחיי שאני מחבב אותה. אחרי שנים בהן היא היתה השחקנית השנואה עליי. קדוש ההנקוק הזה, קדוש.

נושאים: ביקורת

37 תגובות ל - “"הזדמנות שניה", ביקורת”

  1. סטיבי 26 מרץ 2010 ב - 16:17 קישור ישיר

    לא ראיתי את הסרט – האם הוסבר בו מה ההזדמנות הראשונה שהבחור קיבל?

  2. עופר ליברגל 26 מרץ 2010 ב - 16:35 קישור ישיר

    ההזדמנות הראשונה שהבחור מקבל היא הלידה שלו, כנראה. הוא הניסיון להיכנס למערכת החינוך לפני המפגש עם האישה הלבנה. הוא אפילו לא יודע לשחק פוטבול עד שלב די מתקדם בסרט.

  3. vanerik 26 מרץ 2010 ב - 16:47 קישור ישיר

    בחייך יאיר, סחבק לא מבין אותך! איך אפשר להיות כל כך סלחני כלפי הסרט הזה, איך אתה לא מעלה את השאלות הבאמת מציקות, אישה לבנה המצילה גבר שחור, ובסופו של הסרט אישה שחורה כמעט ודופקת לו את הסיכויים להיות שחקן פוטבול.
    כאשר התחלתי לראות את הסרט הייתי בטוח שאולי השחור עם טוב ליבו יתקן את המשפחה של בולק, והיא תתקן גם אותו, אבל יאק, גורנישט, בולק רק עוזרת לשחור המסכן.

  4. סבסטיאן 26 מרץ 2010 ב - 17:41 קישור ישיר

    כל כך 2009…

    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=664029&blogcode=11508415

  5. אורי 26 מרץ 2010 ב - 21:56 קישור ישיר

    כתם עיוור?
    זה לא ממש נורא

  6. עדן 27 מרץ 2010 ב - 10:40 קישור ישיר

    תיקון קטן – the rookie הוא סרטו החשוב הראשון של ג'ון לי הנקוק, שבעקבות ההצלחה המפתיעה שלו קיבל את בימוי האלאמו, שנכשל לחלוטין.
    ו"הזדמנות שנייה" הוא לא סרט רע כמו שרוב המבקרים בארץ טוענים אבל הוא כנראה אחד הסרטים הסתמיים ביותר שהיו אי פעם מועמדים לאוסקר.

  7. מרב 27 מרץ 2010 ב - 10:50 קישור ישיר

    @ vanerik: לא מסכימה איתך שהיחסים הם חד צדדיים.
    קשה לי לההבהיר את הנקודה ללא דוגמאות ולכן:
    ***אזהרת ספויילרים****
    לדוגמה:
    בסצנה של ארוחת החג- הוא מתקן את המשפחה,
    באינטראקציה עם הבת- ההקראה של הספר ובסטאדי הול בבי"ס,
    וגם איך שלאט לאט הוא נחשפים פכים מחייו לאישה הלבנה: הוא משפיע עליה וגורם לשינוי גם אצלה (הביקור אצל האמא, הסצנות במסעדה: א. עם החברות שלה, ב. עם אחיו) וכו'
    —-
    מתנצלת על ספויילרים, אני לא מכירה את המדיניות באתר הזה.

  8. דולי 27 מרץ 2010 ב - 14:07 קישור ישיר

    כש"White Palace" יצא הם קראו לו "כשגבר אוהב אישה". מאוחר יותר, כשיצא "When a Man Loves a Woman" נאלצו לקרוא לו "אהבה של גבר לאישה". פספוס דומה לזה שאתה צופה עכשיו.

  9. מיקי 27 מרץ 2010 ב - 17:22 קישור ישיר

    אוף טופיק – מה שווה אוסקר הסרט הזר אם "שם תואר: שוטר" אפילו לא מתחרה בו. שלא לדבר על זה שהוא לגמרי היה ראוי לפרס (כן כן, יותר מעג'מי אפילו ובטח יותר מהאנקה).

  10. מיקי 27 מרץ 2010 ב - 17:31 קישור ישיר

    אגב, יאיר, קראתי את מה שכתבת על הסרט אחרי שראית אותו בחיפה. שוב התאכזבתי מאוד מהטעם הקולנועי שלך ומכך, שלעניות דעתי, "רפרפת" את הסרט. פשוט דילגת עליו 🙁 היה בסרט הזה כל כך הרבה יותר מאשר עיסוק ב"חוקים", בין אם לשוניים, מוסרים או חוקי מדינה. ניחא

  11. אחת שמכירה את רווה ו"טעמו" 1 אפריל 2010 ב - 3:32 קישור ישיר

    כבר נאמר בעינייני טעם "על טעם ועל ריח אין מה להתווכח" ו"היופי בעיני המתבונן"- אז כל אחד רואה ,בוחן ושופט ומבקר אחרת.

  12. הפרש הנודד 6 אפריל 2010 ב - 3:33 קישור ישיר

    אני דווקא די מסכים עם דעתו של יאיר, אם כי אני גם מבין את דעת המבקרים בארץ.
    היה ברור לי שסרט כזה יתקשה לצלוח את סכיניהם המושחזות של הפירנאות שמבקרים פה סרטים.

    האמת היא שאני די מסכים עם יאיר בהיבט שזה נראה קצת כמו סרט טלויזיה וגם עם עדן בנוגע לכך שזה אחד הסרטים הסתמיים שהיה מועמד לאוסקר, אם כי זה נובע בעיקר מההחלטה הטיפשית להגדיל את כמות המועמדים לאוסקר, במקום להחליט שחברי האקדמיה אשכרה יעבדו ויראו יותר מ-3 סרטים בשנה.

    שורה תחתונה, סרט נחמד מאוד, בולוק בתצוגת המשחק הכי טובה של חייה, אבל לא הייתי משלם 37 שקל לראות אותו בקולנוע.

  13. web analytics 7 דצמבר 2010 ב - 8:59 קישור ישיר

    Man this spam comments here are driving me spastic! Do something about it!

  14. free psychic reading 16 ינואר 2011 ב - 22:42 קישור ישיר

    Delays are dangerous.

  15. Check Credit Score Online 4 פברואר 2011 ב - 2:28 קישור ישיר

    I’ll stick a link to this blog on my website. I am sure my visitors will think of this info very great.

  16. audi car news 4 פברואר 2011 ב - 2:58 קישור ישיר

    Car is luxury goods and i like it.

  17. sample virtual private server 4 פברואר 2011 ב - 4:19 קישור ישיר

    It is perfect time to make a few plans for the longer term and it is time to be happy. I've read this post and if I may just I desire to suggest you few fascinating things or tips. Maybe you could write next articles relating to this article. I wish to read even more things approximately it!

  18. Amberly Bordonaro 4 פברואר 2011 ב - 5:38 קישור ישיר

    Withholding Tax helps you re-evaluate you tax withholding and file your amended income tax return.

  19. sexteen 4 פברואר 2011 ב - 13:51 קישור ישיר

    I was very pleased to seek out this internet-site.I wanted to thanks on your time for this wonderful learn!! I definitely having fun with each little bit of it and I've you bookmarked to take a look at new stuff you weblog post.

  20. toner fiyatlari 4 פברואר 2011 ב - 17:48 קישור ישיר

    The article is great, I got the idea!

  21. art for kids rooms 4 פברואר 2011 ב - 17:59 קישור ישיר

    Just wanna remark that you have a very nice site, I enjoy the style it actually stands out.

  22. artwork for kids 4 פברואר 2011 ב - 18:01 קישור ישיר

    Perfect work you have done, this web site is really cool with wonderful information.

  23. artwork for kids 4 פברואר 2011 ב - 18:03 קישור ישיר

    glad to be one of the visitants on this awesome internet site : D.

  24. nursery prints 4 פברואר 2011 ב - 18:05 קישור ישיר

    Thanks for this post, I am a big big fan of this internet site would like to go on updated.

  25. prints for kids 4 פברואר 2011 ב - 18:06 קישור ישיר

    I am glad that I detected this site , just the right info that I was looking for! .

  26. children poster 4 פברואר 2011 ב - 18:08 קישור ישיר

    you are my inhalation , I have few blogs and very sporadically run out from to post : (.

  27. children prints 4 פברואר 2011 ב - 18:10 קישור ישיר

    I am perpetually thought about this, appreciate it for putting up.

  28. paintings for kids 4 פברואר 2011 ב - 18:13 קישור ישיר

    Great post, you have pointed out some superb points , I likewise think this s a very superb website.

  29. mydirtyhobby Amateure ficken 4 פברואר 2011 ב - 18:35 קישור ישיר

    WONDERFUL Post.thanks for share..extra wait .. …

  30. maç sonucu 5 פברואר 2011 ב - 19:50 קישור ישיר

    I will add your blog to the list of useful websites on my informational site as I really do believe that my website followers would find your website to be very useful…

  31. Kavitacija 5 פברואר 2011 ב - 21:46 קישור ישיר

    I was suggested this website by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my difficulty. You're wonderful! Thanks!

  32. Belper MJ's Taxis 5 פברואר 2011 ב - 22:32 קישור ישיר

    A very interesting article, which has taken my interest. I found your website from a related google search, I feel I must compliment you on your excellent work, you've certainly put much time and effort in to your subject matter, I found many comments useful and somewhat thought provoking. I wish I had more time to spend reading the rest of your posts, it's abit awkward whilst i'm supposed to be working. Ive taken the liberty of bookmarking your website for later viewing. A nice website. Keep up the good work you're doing!

  33. Kavitacija 6 פברואר 2011 ב - 0:02 קישור ישיר

    Wonderful beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how could i subscribe for a blog site? The account helped me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

  34. dijeta 6 פברואר 2011 ב - 0:39 קישור ישיר

    I have been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my opinion, if all website owners and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.

  35. Cookie Diet Recipe 6 פברואר 2011 ב - 22:32 קישור ישיר

    Hello there, You’ve done an excellent job. I’ll certainly digg it and personally suggest to my friends. I’m sure they will be benefited from this website.

  36. Epsom Salt Laxative 7 פברואר 2011 ב - 0:05 קישור ישיר

    Now you will have your new site and also you’re keen to start making some sales! But, how are you going to make gross sales if you don't have excessive volumes of tourists to your website?

  37. ehliyet 7 פברואר 2011 ב - 0:18 קישור ישיר

    nice share, thank you.266


השאירו תגובה