07 אפריל 2010 | 13:30 ~ 22 תגובות | תגובות פייסבוק

"קיק אס", ביקורת

הו, כמה שאני התמוגגתי מ"קיק-אס". על סמך הטריילר והתקציר ידעתי איך הסרט מתחיל – מין קומדיית נעורים על נער שחולם להיות גיבור על – אבל לא דמיינתי איך הסרט הזה ממשיך ונגמר. חתיכת בעיטה בראש. עזבו לקרוא, לכו לראות. זה אלים מאוד, רק שתדעו.


רעיון המוצא – המבוסס על הרומן הגרפי של מארק מילר – כבר נהדר: תיכוניסט ניו יורקי שתוהה איך זה יכול להיות שאחרי כל כך הרבה סרטים וקומיקס על גיבורי על אף אחד בעולם האמיתי לא ניסה להיות גיבור על? אגב, הסרט מספק את התשובה כבר בסצינת הפתיחה: רק אנשים בעלי הפרעה נפשית יכולים להתחפש לגיבורי-על ללא כוחות-על. וחוץ מזה, גיבורי-על ללא כוחות-על מייצרים סרטים ללא קהל. "קיק-אס" אינו הראשון שמנסה. ב-1980 היה את "גיבור בעל כורחו" עם ג'ון ריטר, על שחקן כושל שעוצר שוד בשעה שהוא לבוש כמו גיבור-על ומאותו רגע מנסה להיות באמת כזה. שנה אחר כך היה את "איש הקונדור" על סופר קומיקס שממציא גיבור-על "אמיתי", ורוצה לנסות בעצמו, לפני שהוא מצייר, האם גיבור כזה באמת יכול להתקיים במציאות. בכל המקרים אנחנו מגלים שהאויב הכי גדול של גיבורי העל הוא המציאות.



וזו ההברקה של "קיק-אס", סרט שיותר מזכיר את אדגר רייט מאשר את טרנטינו בכך שהוא מתחיל כמו פרודיה על ז'אנר, אבל נגמר כמו חייל נאמן לצבא הז'אנר, והולך עם העניין אפילו צעד נועז קדימה. הוא מתחיל בתור סרט שמנסה להבין מה קורה לגיבור-על כשהוא פועל בתוך המציאות המוכרת לנו: בלי כוחות נוגדי כוח כבידה ועם יו-טיוב ובריונים שמציקים לך בבית הספר באשמת חנוניות יתר. אבל עד מהרה הסרט עושה בחירה. הוא נשאר "ריאליסטי", אבל רק במובן שבו הסרטים ההונג קונגיים של ג'ון וו היו ריאליסטיים.


וכך הגיבור "המציאותי" – הנאיבי, שרוצה למגר רשע רק מתוך טוב לב – מפנה את מקומו לצמד גיבורי על "אמיתיים", כאלה שהגיחו הישר מעולם הקומיקס, ושכמו באטמן מונעים מתשוקת נקמה בוערת, ומיכולת טכנולוגית מתוחכמת. החנון קורא קומיקס ורוצה להיו כמותם, הגיבור האמיתי שהוא פוגש הוא כבר יצרן של חוברות קומיקס, שינציחו את המיתוס שלו אחרי לכתו. זה הפער שבין הקורא ובין יצרן הטקסטים, בין המשקיף מן החוץ ובין המשחק מבפנים. גם זה וגם זה פועלים מתוך מודעות עצמית, שניהם מתייחסים אלינו הצופים ומנווטים בערמומיות את הציפיות שלנו.



מה שהתחיל כקומדיה על חנון שמנסה להתגבר על חנוניותו, הופך בהדרגה לסרט יותר ויותר אפל ויותר ויותר מאיים ואלים, שבו לאלימות יש השלכות פיזיות ממשיות, ובו אנשים מתים ומאבדים איברים. אבל באותה נשימה – בעיקר בזכות דמות פנומנלית של ילדה בת 11 שהופכת לגיבורת על קטלנית בשם "היט גירל" – הסרט גם הולך ומתנתק מהריאליזם שלו. הוא נשאר נאמן למקורותיו בכך שכל הדמויות – כולן, אגב, משתמשות בפנזטיית גיבורי העל כדי להתגבר על תסביך הורים, בין אם מות הורה או הזנחה – הן גם הגיבורות וגם הקורבניות. לא ש"קיק אס" הוא הראשון ויוצא הדופן בכך, זה חלק מטרנד שלם של עולם הקומיקס, שמציג את הגיבור כטיפוס די מופרע, אבל "קיק אס" לוקח את עולם הדימויים הזה צעד אחד נוסף קדימה בכך שהוא מערבב את הדיכוטומיות ומציג דמות (שמגלם ניקולס קייג') שהיא גם הג'וקר וגם באטמן בה בעת.

נושאים: ביקורת, בשוטף

22 תגובות ל - “"קיק אס", ביקורת”

  1. אורון 7 אפריל 2010 ב - 14:22 קישור ישיר

    טוב, על "קיקאס" הייתי מוכן להתווכח אבל את כל מה שיש לי להגיד מעבר להערת טוויטרית נוסח "מגניב אבל קצ התבאסתי", כתבתי בביקורתי (ניק-לינק).
    שמח שמישהו מצא בו את הדיון שהיה חסר לי כל-כך, ומצפה לביקורת המלאה. בהנחה שתהיה אחת…

    ו(אולי אולי סוג של) הוכחה כי יש טעם בוויכוחים וירטואליים: דוקטור פארנסוס מגיע לישראל!
    http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,636,209,47870,.aspx
    למרות שאני אישית ממש לא מתכוון להמתין ומסתער על הדי.וי.די בסופש הקרוב…

  2. חיים 7 אפריל 2010 ב - 14:39 קישור ישיר

    אפרופו גיבור על בלי כוח, אני ממש חייב:
    http://www.youtube.com/user/collegehumor#p/search/7/FywMOuMqNuI

    http://www.youtube.com/user/collegehumor#p/search/4/PeT1t0lQn5Q

    הם אמנם ישנים אבל חזקים!

  3. רז-ש 7 אפריל 2010 ב - 15:02 קישור ישיר

    היה ככה ככה בעיני. ודוקא החלקים הראשונים של "קומדיית נעורים על נער שחולם להיות גיבור על" היו בעיני החלקים שהיו עשויים הכי טוב והיו הכי מהנים.
    כל הסיפור של היט גירל וביג דדי היה ממש מיותר לדעתי, לא התחבר טוב, ובאופן כללי נראה כמו חיקוי זול לטרנטינו. אלימות שמנסה להיות מסוגננת, ומוזיקה מועבדת שמנסה להיות מתחכמת. והכל יוצא ככה ככה.
    בסופו של דבר יצאתי מהסרט עם הרגשה שהוא פוספס בגדול. כל הסרט היה צריך להיות מנקודת מבטו של דייב ולא להכנס לנקדות מבט נוספות ונגררות של המאפיה ושל היט-גירל. היה משהו מאוד לא מאוזן בתוצר הסופי.
    ומבחינת הסרט קיק-אס הוא הדמות המרכזית ובצדק, אבל מבחינת העלילה הוא דמות שולית לחלוטין. קצת מבאס.
    ובכל זאת 100 דקות מגניבות שמצליחות למצות ולהנות. אין לי ציפיות לסרט המשך אבל. 

  4. jaco 7 אפריל 2010 ב - 15:18 קישור ישיר

    יש את הסרט spcial
    שלא מזכירים אותו {לטעמי ] מספיק בהקשר של מקורות השראה [ בלשון המעטה }.
    http://www.youtube.com/watch?v=vo18EMnTY6o&feature=player_embedded#

  5. עמית איצקר 7 אפריל 2010 ב - 16:07 קישור ישיר

    ביקורת מעולה.
    מוזמנים לקרוא גם את הביקורת שלי ב
    http://amititzcar.bloge.co.il/

  6. okok4 7 אפריל 2010 ב - 16:15 קישור ישיר

    אזהרת יס-פלאנט חיפה: ראיתי אתמול (שלישי, 06/04) את הסרט באולם 2 (הקרנת 19:30) והסאונד בא והלך לאורך כל הסרט. התלוננתי למנהל והוא התקשר למקרין והתברר שהעותק פגום והבעיה ידועה. לאחר מכן אמר המנהל שהעותק הפגום מאולם 2 יוחלף בעותק התקין מאולם 16. משמע – אל תראו את הסרט באולם 16 (אלא אם הם יזמינו עותק חדש. מומלץ לברר לפני).

    זוג כרטיסים ניתן כפיצוי.

    והסרט מצויין.

  7. מזוקניבליסט 7 אפריל 2010 ב - 16:38 קישור ישיר

    סרט מצוין ובדיוק מה שציפיתי למען האמת, השילוב של העלילה ומת'יו ווהן הצמיח אצלי את ההשערות בקשר לאיך הסרט ייראה והוא קלע בול לדמיון שלי.

    ו- jaco – "ספיישל" סרט מעולה, גיבור על שהוזה את הכוחות שלו זה קונספט אדיר. אבל מה שהכי הפתיע אותי בסרט זה שלקחו את זה כל כך רחוק.. צריך חתיכת תעוזה כדי להגיע למקומות ש"ספיישל" הגיע אליהם, עם המצב המעורער שהוא מגיע אליו והמכות הריאליסטיות המאוד שהוא חוטף. חבל שלא מספיק אנשים ראו את הסרט, אבל אני מניח שזה גם בגלל ההגזמה שאני אישית התחברתי אליה.

  8. נוי קוגמן 7 אפריל 2010 ב - 17:18 קישור ישיר

    אני נוטה יותר לכיוון אורון. זה סרט מגניב, מהנה, אבל לא הכי מדהים בעולם. מעניין שבתור סרט שמנסה להיות ריאליסטי יחסית לז'אנר, הקטעים שהופכים אותו לשווה צפייה הם דווקא הקטעים שהולכים יותר רחוק במופרכותם מסרטים אחרים. למרות שהדמות של קיק אס המתבגר מספקת כמה רגעים חביבים, הסרט לא ממש מספק כקומדיית נעורים. רוב הזמן הוא נמצא במין אווירת "הולך להיות פה ממש מגניב כללית כזו, שלפעמים מצדיקה את עצמה ולפעמים פחות. ויש גם עלילת משנה רומטית מיותרת, כי צריך, ונסיון די בעייתי לפתח דיון על החברה האנושית וכל מיני, ואחלה אקשן. מה שאני מנסה להגיד זה שאין ב'קיק אס' הרבה גדולה, אבל יש בו את היט גירל.

  9. רב מג 7 אפריל 2010 ב - 19:07 קישור ישיר

    רפפורט היה הסיבה היחידה לראות את העונה הרביעית של "נמלטים", שחקן מוזר מאוד מאוד. אני הולך להוריד את "ספיישל".

  10. מיקי 7 אפריל 2010 ב - 21:34 קישור ישיר

    סרט מופתי עם סצינה בלתי רגילה לקראת הסוף (עם ניקולס קייג' – מי שראה יודע למה אני מתכוון). אם אתם מחפשים עוד משהו בסגנון – DEFENDOR עם וודי הארלסון.

  11. Eran 7 אפריל 2010 ב - 22:45 קישור ישיר

    what about Mystery Men with Ben Stiller?

  12. okok4 7 אפריל 2010 ב - 23:59 קישור ישיר

    ובהמשך לעצמי (תגובה 6), אחד הטוקבקים לביקורת של אבנר שביט ב'וואלה' מתלונן על התקלות בסרט באולם 16 ביס-פלאנט חיפה. חבל שהוא לא בדק פה קודם…

  13. Eran 8 אפריל 2010 ב - 0:32 קישור ישיר

    it's a bit late, but here's a cute little April's fools day post:
    http://www.shoutfactory.com/browse/334/the_hurt_locker_the_animated_series.aspx

  14. BigBird 8 אפריל 2010 ב - 7:25 קישור ישיר

    okok4 אותו דבר קרה גם ביס-פלנט באיילון באולם 5 ביום שלישי. הסאונד בא והלך כל כמה דקות.. לא מחזה נעים במיוחד

  15. רז-ש 8 אפריל 2010 ב - 10:54 קישור ישיר

    אני ראיתי את הסרט ביום שלישי באיילון באולם 5, והיה באמת פעם אחת בהתחלה שהסאונד נחלש, אבל חוץ מזה אני לא זוכר עוד תקלה של סאונד. מה שכן, עוצמת ההארה של המקרן היתה חלשה יחסית לדעתי. אולי הגיע הזמן שיס פלאנט יעשו בדק בית וישדרגו מה שצריך (גם המסך היה מלוכלך עכשיו שחושבים על זה, עם שני כתמים גדולים בצד שמאל שהיו בולטים בכל החלקים הבהירים של הסרט).

    ולמיקי מתגובה 10, אני ראיתי ואני ממש לא יודע למה אתה מתכוון.

  16. נדב 8 אפריל 2010 ב - 20:37 קישור ישיר

    סרט מצוין… מסכים עם הביקורת.

  17. מושיקו 8 אפריל 2010 ב - 23:13 קישור ישיר

    אולי הדבר הראשון ש"קפץ" לי מהסרט הבהחלט מגניב ושווה צפייה הזה הוא העובדה שהמשחק של ניקולס קייג' – לראשונה מאז – בוא נגיד בייבי אריזונה – חביב ואפילו מעורר אמפטיה לדמות, ולא מעצבן ומחריב סרטים. מזל טוב 🙂

  18. דני קיי 9 אפריל 2010 ב - 2:22 קישור ישיר

    בלי קשר לכלום, אבל אתם חייבים, אבל פשוט חייבים לראות את הניתוח הבא של התועבה שהיו הפריקוולס של מלחמת הכוכבים:
    http://www.youtube.com/watch?v=FxKtZmQgxrI

    (אזהרה: קצת ארוך- הומור חולני- NSFW)

  19. תום 10 אפריל 2010 ב - 15:07 קישור ישיר

    ^הניתוחים לסרטי סטארטרק עם הקאסט של הדור הבא יותר עיניניים, ולפי דעתי גם יותר מצחיקים.

    יש לו גם ביקורת מאוד טובה לאווטאר.

  20. Ferry pour la Grece 28 ינואר 2011 ב - 1:17 קישור ישיר

    Thanks pal. That has been interesting knowing

  21. Kristel Laube 4 פברואר 2011 ב - 4:27 קישור ישיר

    Magnificent beat ! I wish to apprentice while you amend your web site, how can i subscribe for a blog website? The account aided me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

  22. Grazyna Hing 7 פברואר 2011 ב - 4:04 קישור ישיר

    Thanks for taking the time to share this, I feel strongly about it and love reading more on this topic. If possible, as you gain knowledge, would you mind updating your blog with more information? It is extremely helpful for me.


השאירו תגובה