29 נובמבר 2010 | 17:18 ~ 9 תגובות | תגובות פייסבוק

מלאך המוות מכה שנית

התמונה המופלאה הזאת ויה mubi


אחרי הידיעה שלזלי נילסן הלך לעולמו הבוקר, מגיעה עוד בשורה: אירווין קירשנר, הבמאי של "האימפריה מכה שנית", נפטר היום. קירשנר היה נחשב במאי זניח למדי אילולא קרדיט משמעותי אחד ברזומה שלו וסוג של פלא לא ברור: איך קרה ש"האימפריה מכה שנית" הפך באופן אוניברסלי לסרט הכי אהוב והכי נערץ מבין ששת סרטי "מלחמת הכוכבים"? והאם זה בכלל קשור לעובדה שקירשנר ביים את הסרט, או לעובדה אחרת? כמו, למשל, העובדה שלוקאס מתפקד יותר טוב כמי שמשגיח ממעל ולא מביים בפועל (מה שלא מסביר את הפער המשמעותי בין "האימפריה מכה שנית" ובין "שובו של הג'דיי" שבוים על ידי ריצ'רד מרקאנד)? או אולי דווקא בזכות העובדה שאת הדראפט הסופי ל"האימפרה מכה שנית" כתב לורנס קסדן – אז תסריטאי צעיר, רגע לפני שיתחיל לעבוד על "שודדי התיבה האבודה" ועל "החברים של אלכס". לדעתי, המפתח ל"האימפריה מכה שנית" אכן נמצא בידי התסריט של קסדן (הוא אמנם חתום גם על "שובו של הג'דיי", אבל הדראפט הסופי היה של ג'ורג' לוקאס. לא נראה לי שקסדן היה מסוגל לכתוב שום סצינה שמעורבים בה איווקס). אבל צריך לתת קרדיט גם לקירשנר: בבימוי של "האימפריה מכה שנית" יש איזושהי רהיטות זורמת ומעודנת שנעדרת לחלוטין  מהסרטים שבאו לפני ואחרי.


קירשנר היה אחד המורים של לוקאס בבית הספר לקולנוע ב-USC, ואחרי שראה את סרטו "העיניים של לורה מארס", על פי תסריט מאת ג'ון קרפנטר, עלה בו הרעיון להציע לו לביים את סרט ההמשך למגה-להיט שלו, "מלחמת הכוכבים". לוקאס ראה בבימוי "מלחמת הכוכבים" סיוט חסר תקדים והוא נדר שלא יביים שוב לעולם, רק יכתוב ויפיק (רק דמיינו איך היתה נראית הטרילוגיה השנייה אם לוקאס היה עומד במילתו ואכן נותן את שרביט הבימוי לפרנק דרבונט, כפי שנרמז ותוכנן בתחילה).



אחרי הצלחת "האימפריה מכה שנית", קירשנר עשה צעד שנוי במחלוקת כשהסכים לביים סרט לא-רשמי בסדרת ג'יימס בונד, את "לעולם אל תגיד לעולם", בו חזר שון קונרי לרגע קט לגלם את ג'יימס בונד. הסרט נולד בעקבות סכסוך בין מפיקי הסדרה ומחזיקי זכויות, שגילו שיש בידם הזכויות לעיבוד מחודש של "כדור הרעם" של איאן פלמינג, וניצלו את זה, למורת רוחם של יוצרי הסדרה המקוריים. קירשנר לפיכך היה האמריקאי הראשון (והאחרון) שביים סרט ג'יימס בונד.



הוא ביים גם את "רובוקופ 2 " אבל מעניין יותר מנקודת מבט ישראלית: הוא ביים את "הפשיטה על אנטבה" סרט טלוויזיה מהיר שהופק בעקבות מבצע יהונתן, בו גילם פיטר פינץ' את יצחק רבין. זה לא מקרי שקירשנר ומנחם גולן התחרו ביניהם מי יביים ראשון סרט על פי אירועי מבצע אנטבה: שניהם התחילו את דרכם אצל רוג'ר קורמן, כך שווירוס האקספליוטיישן זרם גם בעורקיו (ולראיה: הסרט "S*P*Y*S" שניסה להיות חיקוי ל"מ.א.ש" עם דונלד סאתרלנד ואליוט גולד בתפקידים הראשיים).

נושאים: בשוטף

9 תגובות ל - “מלאך המוות מכה שנית”

  1. באנדר 29 נובמבר 2010 ב - 17:45 קישור ישיר

    נכון, הראשון היה סרט ילדים מלהיב וסוחף, אבל העומק שהפך את הסידרה ליותר מזה היה רק בחלק השני.
    האימפריה מייצג את הצד האפל.

  2. אביגיל 29 נובמבר 2010 ב - 17:50 קישור ישיר

    עוד צלע במשולש התסריטאים של האימפריה מכה שנית היא סופרת המדע הבדיוני לי בראקט, אם כי הדעות חלוקות לגבי מידת השפעתה על התוצר הסופי. ויקיפדיה טוענת שהיא כתבה טיוטה ראשונה של התסריט, אותה השלימה מעט לפני מותה מסרטן, אך שיתכן שלוקאס וקסדן לא הותירו דבר מאותה הטיוטה.
    בכל מקרה, קשה לי להאמין שהחלפת במאי היתה משפרת את הטרילוגיה החדשה ולו בקצת. רק מעבר של לוקאס לתפקיד מפיק בלבד והעברת שרביט התסריטאות לאדם אחר היתה יכולה להציל אותה.

  3. קינג קונג 29 נובמבר 2010 ב - 19:24 קישור ישיר

    יש לי הרגשה שדווקא ברקט אחראית לאיכותו יצואת הדופן של "האימפריה מכה שנית". הרקורד שלה עדיף בהרבה על זה של קאסדן.

  4. תום 29 נובמבר 2010 ב - 21:29 קישור ישיר

    ^הא?!? מתי בפעם האחרונה המנחים לא היו קומיקאים או יו ג'קמן?
    בכל מקרה, יהיה מצחיק לראות אותם רצים הלוך ושוב בין הבמה וכסא רנדומלי מתי שיכריזו על הקטגוריה בה הם מועמדים.

  5. R 29 נובמבר 2010 ב - 22:41 קישור ישיר

    קרשנר ביים סרטים ראויים לפני שנשאב לפרויקט של לוקאס. היו לו דווקא סרטים מעניינים, "Loving" עם ג'ורג' סיגל זכור לטובה וזכה להערכה רבה, "Up the Sandbox" עם ברברה סטרייסנד גם זכור כסרט מעניין. לקרשנר היו נפילות, אבל "האימפריה מכה שנית" לא צריך להיחשב כיציאה חד פעמית (בניגוד לדעת הרוב, קשה לי להגיד שמדובר ביציאה מוצלחת במיוחד כי אני לא מחובבי "מלחמת הכוכבים"). כדאי לחפש את הסרטים שביים לפני כן, ייתכן שמצויה בהם סיבה נוספת מדוע זה הפרק המוערך ביותר בסדרה המייגעת והבלתי נגמרת של לוקאס.

  6. adult facebook 8 דצמבר 2010 ב - 0:40 קישור ישיר

    If you're looking for a dating site, here is the perfect place: Adult Dating Site

  7. Fabijan 17 ינואר 2011 ב - 21:28 קישור ישיר

    I want to say this blog is almost amazing. I always like to hear something new about this because I have the similar blog in my Country on this subject so this help´s me a lot. I did a search on the theme and found a good number of blogs but nothing like this.Thanks for writing so much in your blog.. Greets, Fabijan

  8. Boyce Faustman 28 ינואר 2011 ב - 1:31 קישור ישיר

    Do you have twitter or facebook ? i will follow you friend

  9. Chanel Castellonese 7 פברואר 2011 ב - 4:06 קישור ישיר

    Get two plants, and set both of them in two different locations. One plant should be put in a box with a light so it can grow. The other plant should be put in a dark box so it will not grow.


השאירו תגובה