30 ינואר 2011 | 11:00 ~ 3 תגובות | תגובות פייסבוק

עוד 28 יום לאוסקר: הסרט הזר

אני ממשיך לנסות ולפענח מי יזכה השנה באוסקרים. והפעם: קטגוריית הסרט הזר. אני מזכיר: זה הימור ראשוני בלבד. ההימור הסופי והמחייב יפורסם בימים שלפני טקס האוסקר.

 

המועמדים: “ביותיפול”, מקסיקו; “שיני כלב”, יוון; “בעולם טוב יותר”, דנמרק; “האישה ששרה”, קנדה; “מחוץ לחוק”, אלג’יר.

 

פורסם ב"פנאי פלוס", 26.1.2011

 

אחרי שהתאוששנו מהבשורה המאכזבת ש"שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" לא השתחל למועמדות לאוסקר השנה, ובכך שבר רצף של שלוש שנים של נוכחות ישראלית באוסקר, הגיע הזמן להתעשת ולנסות להמר מי כן יזכה.

 

לפני הכל, צריך לזכור מה זאת הקטגוריה הזאת: סרט בשפה זרה. זו קטגוריה שרוב מוחלט של מצביעי האוסקר כלל לא מתעניינים בה. זו קטגוריה שמספר המצביעים עבורה די זעום. וזו קטגוריה שמחייבת את כל מי שמצביע בה להגיע להקרנות מיוחדות של הסרטים. אסור לצפות בדי.וי.די בבית. כל זה מבטיח שרק למעט אנשים יש את הזמן ואת החשק להשקיע כל כך הרבה מאמץ ולטרוח להצביע לה. מי שכן משקיע את המאמץ הוא מי שיש לו שפע של זמן: הפנסיונרים הוותיקים. וכך קרה שמדובר בקטגוריה שלרוב מייצגת טעם מיושן למדי. ראינו את זה, למשל, כש"ואלס עם בשיר" הפסיד ל"פרידות" היפני או כש"סרט לבן" הפסיד ל"הסוד שבעיניים". יצירת מופת אמיתית וחסרת פשרות, מפסידה לסרט חביב, מתוק ומרגש, שאינו חף מקיטש.

 

זו הסיבה שזו קטגוריה שכמעט תמיד מפתיעה. כלומר, מאכזבת. זו קטגוריה שבה לעיתים הקרובות הטוב ביותר הוא לא זה שזוכה.

 

האם זה יקרה שוב השנה? האם סרט מתוק וקטן ואלמוני ינצח סרטים משמעותיים יותר?

 

אקדים ואומר שחוץ מ"שיני כלב" היווני, שאני לא רואה שיש לו סיכוי לזכות (ואני די בהלם שהוא בכלל מועמד) לא ראיתי אף אחד מהסרטים המועמדים. שלושת מהבולטים שבהם, בהן נעסוק מיד, שייכים לאותו מפיץ ישראלי (קולנוע לב) והוא יפיץ אותם בשבועות הקרובים.

 

למדנו דבר מעניין בשנה שעברה: אחת הסיבות שבזכותן "הסוד שבעיניים" זכה היא כי במאי הסרט חי כבר שנים בלוס אנג'לס ומביים פרקים לסדרות טלוויזיה אמריקאיות. מדי פעם הוא קופץ הביתה לארגנטינה ומביים סרט. הסרט אמנם זר, אבל הבמאי לא. יש לו חברים, יש לו קליקה, הוא מכיר את המשחק ויודע איך משחקים אותו. השנה יש כבר שני במאים מועמדים שמזגזים בין הוליווד ובין מולדתם. הראשון והבכיר שבהם הוא אלחנדרו גונזלס איניאריטו, שמייצג את מקסיקו עם "ביותיפול", בכיכובו של חאווייר בארדם. הוא כבר ביים סרטים אמריקאים, את "21 גרם" ואת "בבל" (שהיה מועמד לאוסקר). איניאריטו הוא כבר סוג של כוכב, של מותג, וסרטיו עוצמתיים מאוד, לכן אין מנוס אלה להכריע שהוא צריך להיות הפייבוריט לזכייה. העובדה שבארדם גם מועמד לאוסקר בקטגוריית השחקן על הסרט הזה גם משחקת לטובתו, שכן זה מוציא את הסרט מהגטו של הסרט הזר וביא אותו לידיעת כלל המצביעים. כך שכן, זה הסרט המוביל במירוץ.

 

אבל יש גם את סוזן בייר, שמייצגת את דנמרק עם "במקום טוב יותר". הבמאית הדנית הפכה מחוזרת למדי בהוליווד באחרונה. סרטיה זוכים לרימייקים אמריקאים ("אחים", למשל), וגם היא ביימה סרט אמריקאי רב כוכבים ("דברים שאיבדנו באש"). גם כאן, אנחנו עשויים לגלות, שהיכרות אישית יכולה לעשות פלאים לסיכוייו של במאי לזכות (לכן אני אומר כבר שנים שהבמאי הישראלי עם הסיכויים הכי טובים לזכות באוסקר הוא אבי נשר, שגם הוא חי על הציר שבין תל אביב להוליווד). המכשלה העיקרית של בייר היא שסרטיה האמריקאים לא זכו להצלחה גדולה. וכך, היא נמצאת בעמדת נחיתות תדמיתית מול איניאריטו, הווינר.

 

אבל מתחת מתגנב סרט שלישי שאני שומע עליו דברים מדהימים: "האשה ששרה" ("Incendies") הוא סרט קנדי דובר צרפתית שעלילתו מתרחשת בלבנון. בתפקיד הראשי מופיע לובנה אזאבל, שכבר הופיעה ב"גן עדן עכשיו" (שהיה מועמד לאוסקר). מי שצופה בו די יוצא נפעם.

 

אז מי משלושתם יזכה? הימור קשה. ההימור הבטוח צריך להיות "ביותיפול". הוא אמור להיות הבכיר מהשלושה. אבל בהוליווד למדנו שכדי שסרט יזכה, הוא צריך להיות הכי מרגש, ויש לי תחושה שסוזן בייר תרגש את חברי האקדמיה יותר (זכייתה בגלובוס הזהב עוזרת לי כאן, כי היא מעידה על האופן שבו הסרט מתקשר עם קהל). ויש עוד דבר: "ביותיפול" מגיע כבר די מהולל עוד מפסטיבל קאן. "בעולם טוב יותר" הסתובב עד כה בעיקר בפסטיבל משניים, לא הבכירים. הבכירים לא רצו אותו. בדיוק מה שהיה גם עם "פרידות". ונדמה לי שקטגוריית הסרט הזר הפכה לקטגוריה שנרתעת מיצירות מופת. לכן, למרות שאפשר לדמיין גם את "ביוטיפול" וגם את "תבערה" זוכים, אני אהמר אחרת:

 

ההימור שלי: "בעולם טוב יותר" (דנמרק)

נושאים: בשוטף

3 תגובות ל - “עוד 28 יום לאוסקר: הסרט הזר”

  1. אינדירה גנדי 30 ינואר 2011 ב - 18:43 קישור ישיר

    איזה פאקינג-אינדיאן הימור מרטיט!

  2. לביא 30 ינואר 2011 ב - 22:34 קישור ישיר

    אני חושב שדווקא העובדה שאתה מהמר על הסרטים לפני שראית אותם, מראה את כל האבסורדיות של ה"אוסקר לסרט הזר"

  3. קאז 1 פברואר 2011 ב - 5:34 קישור ישיר

    סרט קשה ביותיפול. שעתיים וחצי של נפילה מטרגדיה לטרדגדיה. סוג סרטים שאני לא אוהב אבל נראה ראוי לזכיה


השאירו תגובה